• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy zmienić opony na zimowe?

mJ
1 listopada 2023, godz. 06:00 
Opinie (109)
Czy to już czas na wymianę opon? Czy to już czas na wymianę opon?

Wielu kierowców zastanawia się, czy to już odpowiednia pora na zmianę opon z letnich na zimowe. Podpowiadamy, czy warto już teraz wybrać się do wulkanizatora.



Kiedy planujesz zmienić opony w twoim aucie na zimowe?

Mimo że właśnie rozpoczął się listopad - to za oknem wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury. Ciepłe dni usypiają poniekąd czujność kierowców, którzy decyzję o zmianie ogumienia na zimowe odkładają w czasie. Pamiętajmy jednak, że z dnia na dzień może przyjść załamanie pogody. Dlatego warto zawczasu odwiedzić serwis wulkanizacyjny w celu wymiany opon. Nie czekajcie do ostatniej chwili, do pierwszych opadów śniegu.

Zmiana opon w dobrym momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek niespodziewanych opadów śniegu. A po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, gdy już zima... zaskoczy kierowców.



Tak naprawdę nie jest łatwo określić konkretny termin wymiany opon. Nie reguluje tego polskie prawo. Każdy z nas, kierowców, indywidualnie decyduje o tym, kiedy i czy w ogóle wymieniać opony na zimowe. Jedynym wymogiem jest minimalna głębokość bieżnika, która według przepisów wynosi 1,6 mm.

Najlepszym wyznacznikiem do wymiany opon jest obserwacja tego, co dzieje się za oknem. Poranne przymrozki i skrobanie szyb - to wystarczająco mocny argument, który sygnalizuje, że już najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny.

Nie dajmy się zaskoczyć zimie. Nie dajmy się zaskoczyć zimie.


Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia systematycznie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Co prawda, w ciągu dnia wciąż utrzymują się dość wysokie temperatury, ale noce są chłodne. Nie jest tajemnicą, że niska temperatura nad ranem może doprowadzić do tworzenia się tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej, niewidocznej warstwy zamarzniętej wody.

Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście 7 stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.


Dlaczego w ogóle warto zmienić opony letnie na zimowe? Opony przeznaczone na okres zimowy zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej, mają także inny profil bieżnika niż opony letnie, które poniżej pewnej temperatury twardnieją i tracą część swoich właściwości. Budowa "zimówek" pozwala optymalizować przyczepność pojazdu zarówno podczas ruszania, jak i samej jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania.

Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej
Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu opon zimowych na nowe powinno się pomyśleć, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma parcieje i traci swoje właściwości.

Jak przechowywać opony? Jak przechowywać opony?
mJ

Opinie (109) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Dobre całoroczne np Goodyear 4seasons (19)

    W zupełności wystarczą zwłaszcza jak robisz rocznie 15-20 tysięcy km.
    Dwa komplety to problem gdzie to trzymać, do tego co pół roku cyrk pod wulkanizacja a jeszcze, jak mało jeździsz zimą to szybciej ci opony sparcieja niż się zużyją.
    Lepiej całoroczne i co kilka lat wymiana.

    • 50 40

    • Wymienia się jak

      zaczną druty wystawać całoroczne to są oleje silnikowe a nie opony

      • 13 30

    • Jak coś jest do wszystkiego (4)

      to jest do niczego. Nie dajcie się naciągnąć na całoroczne!

      • 21 36

      • Tak tak. Kasa się nie zgadza, wymieniaczu opon? :)

        • 24 14

      • (1)

        całoroczne są super, pod warunkiem że jezdzisz tylko w ładną pogodę oraz w zimie auto stoi w garażu :)

        • 14 14

        • jeżdżę na całorocznych w góry, zaspy, śniegi, ulewy i działają doskonale

          Ale trzeba kupować te najlepsze w rankingach i wymieniać co 3-4 lata.

          • 9 6

      • Jasne.

        Jest już cała grupa opon całorocznych, które w niezależnych testach w niektórych parametrach radzą sobie równie dobrze, jak zimowe. A w niektórych nawet lepiej. Jak się jeździ tylko po mieście i do 15kkm rocznie, nie ma sensu pchać się w zimówki.

        • 1 1

    • Przez większą część zimy (3)

      wielosezonowe opony lepiej się sprawują bo mamy łagodne zimy

      • 24 9

      • "wielosezonowe opony lepiej się sprawują" (2)

        Lepiej od czego? Bo na pewno nie od opon letnich/zimowych.

        • 15 17

        • (1)

          Słowo - klucz "kompromis". Biorąc pod uwagę ceny opon plus przechowanie i wymiana, to całoroczne mają same plusy.

          • 22 6

          • jak bezpieczeństwo nie ma znaczenia dla Ciebie to jak najbardziej same plusy hahaha

            • 11 11

    • Nie ważne ile się jeździ, ale w jakich warunkach.

      • 6 0

    • Ja jeżdżę na oponach całorocznych (1)

      Co 3 lata wymieniam na nowe. Fakt, w góry zimą nie jeżdżę, tylko latem. Nigdy mnie nie zawiodły, nawet przy dużych opadach śniegu.

      • 7 5

      • rok temu zalozyłem calo roczne srednia półka wracalem raz z sopotu do gdyni w niedziele rano 0 płógów przez cala

        noc wyjedzony snieg czasem do takiego stopnia ze lód sie z tego zrobil, fak opony moze mialy mies ale bez probemu jechalem nie widze róznicy, a po co przeplacac skoro wystarczy ze na nich 4 lata pojedze i na wymianach 2 razy w roku oszczedze na nowy komplet opon...

        • 8 9

    • (2)

      ta jasne, miałem wielosezonowe opony i w życiu tego dziadostwa nie kupię, Na najpopularniejszej stronie z oponami, zasugerowałem się opiniami ludzi co te opony kupili, że są mega i generalnie już życia bez nich nie widzą Dodatkowo opony te co kupiłem, były testowane przez bardzo popularny magazyn motoryzacyjny. Testujący wpadali wręcz w stan ekstazy i dali maksa tym oponom. Opony zakupione w lato, a w śmietniku wylądowały już w grudniu tego samego roku!! bo tam ich miejsce było. Szkoda prawe 4 tyś zł

      • 5 13

      • To kupiles dwa komplety? (1)

        Za taka kase?

        • 6 3

        • tak wiele osób jezdzi na wielosezonach

          wszyscy chwalą, a tu w koszu wylądowały - może na lewą stronę założyłeś?

          • 2 2

    • ja trzymam w garażu całoroczne to dziadostwo.

      • 4 4

    • 20 tys rocznie i co kilka lat wymiana !?

      takie bajki to tylko dla rowerzystów

      • 5 2

    • ale wiesz, że po dwóch latach, wielosezon na śniegu sie totalnie nie sprawdza?

      • 5 3

  • Zmieniajcie koniecznie (6)

    Przy takich srogich, trzaskających mrozem zimach i śniegach po pachy, to zimówki są niezbędne. Tym bardziej tym, co jeżdżą wyłącznie po mieście :)

    • 46 20

    • Droga hamowania. (5)

      Rozumiem sarkazm wypowiedzi, jednakże nie mogę się zgodzić z jej przesłaniem. Opony zimowe znacznie skracają drogę hamowania na mokrej nawierzchni przy temperaturze poniżej 10 stopni Celsjusza. Sprawdzone nie raz nie dwa.

      • 15 11

      • O 10 cm? (1)

        Na mokrej sa lepsze letnie a nie zimowe. Przy temp. 5 st. Jak w zime u Gda vez roznicy.

        • 12 4

        • Bzdura

          "Nagrania z testów Auto Express opon zimowych potwierdzają różnicę pomiędzy oponami zimowymi a letnimi na mokrej drodze przy temperaturze +6 st. C: droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na oponach zimowych. Najpopularniejsze samochody mają długość nieco ponad 4 metry. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, maszyna na ogumieniu letnim jechała jeszcze z prędkością ponad 32 km/h."

          • 1 0

      • (2)

        bzdury na mokrym nawet przy 2 stopniach byle nie przymarzało letnie dobra zawsze lepiej hamuje niż zimowa. Jest wiele testów w internecie.

        • 7 5

        • No jak stara zimowa opona to faktycznie, może być letnia lepsza

          • 7 2

        • Bzdura

          "Opony letnie w już w temperaturach poniżej 7-10 stopni C stają się coraz twardsze i mają wydłużoną drogę hamowania w porównaniu do opon zimowych różnica może wynieść nawet ponad 10 metrów, a to są dwie długości dużego samochodu. "

          • 1 0

  • naukowiec z brukowca napisał referat.

    • 9 2

  • Opinia wyróżniona

    Probowalem caloroczne (11)

    Niestety dlugo nie pojezdzilem.
    Jesli uzywasz pamietaj zeby min raz w roku przekladac przod na tyl! Opony caloroczne musze byc przekladane inaczej posluza maks 2 lata i nie wazne ile robisz kilometrow.

    • 22 42

    • Znowu półprawdy (5)

      A ja zostawiam tył na 5 lat, a przód zmieniam na nowe co 2 lata. I co? Wolno mi, czy mi zakażesz :))))))

      • 7 9

      • (1)

        Wolno ci, ale fizyka mówi, że lepsza opona powinna być na tyle. Żeby Ci nie uciekł kiedyś w zakręcie.

        • 11 8

        • Ale te na tyle są bardzo dobre i mają dużo bieznika

          To przednie się zużywają, bo mam przedni napęd

          • 7 5

      • co 6 lat wymieniam /ok 100tys km/ na nowy komplet całorocznych z górnej półki i nic nie przekładam (1)

        ... ...jazda po drogach miejskich, utwardzonych

        • 9 7

        • niezła bajka

          • 4 1

      • Chyba odwrotnie

        Byloby lepiej. Fizyka

        • 2 1

    • (2)

      A to ciekawe co piszesz, bo na swoich całorocznych na razie nabiłem 60 tysięcy km, mają się dobrze i bieżnik dalej ponad 4mm. A nawet ich nie dotknąłem od czasu ich założenia.

      • 13 6

      • (1)

        No a co ma pisać wulkanizator. Jakoś musi ratować sytuację i nagonić do warsztatu

        • 22 5

        • Umiesz ty czytac? Co ma zmieniac u wulkanizatora? Caloroczne opony na inne caloroczne...?! xxxDDD

          • 1 0

    • Każdych opon powinno się robić rotację

      Dlatego najlepsze są opony asymetryczne. Nie kierunkowe. Bo kierunkowe zużywają się w jednym kierunku.

      • 0 10

    • Można cały rok jeździć na zimówkach

      I wszystko cacy

      • 2 5

  • (1)

    Najlepiej dzisiaj. Szukam otwartej wulkanizacji.

    • 2 3

    • Poszukaj lepiej otwartej kanalizacji

      • 1 1

  • całoroczne premium i następna wymiana opon za 6 lat lub dłużej (4)

    ....tak trzeba żyć

    • 8 7

    • Och ty nasz krezusie.

      • 4 3

    • Prowadź nas Mistrzu

      Błagamy o więcej cennych wskazówek

      • 3 0

    • A później takich widać na Słowackiego czy Armii krajowej

      Jak szukają dzików na poboczu

      • 4 2

    • Ja mam już 13 rok zimówki

      Continental krzyżowe, robię zimą nie więcej niż 3-5 tys km

      • 0 0

  • Jak na razie wymieniam koła z letnimi oponami na zimowe ale (2)

    jeszcze z dwa lata! Nawet jak wielosezonowe będę wymieniał co piec lat to i tak będę do przodu. Za przechowanie i wymianę kół dwa razy do roku płace 500 zł. Wiec koszty będą takie same a ubecie mi kłopot z umawianie się na wymianę i być zaskoczonym przez śnieg lub fale ciepła. Poza tym kiedyś tylko jeździło się na całorocznych i jakoś nie było problemu!

    • 8 3

    • Życie wycenia na 500zl (1)

      Różnicy. Gratulacje

      • 3 4

      • Ja nie wymieniam opon bo nie mam auta. Nie mam nawet Prawa Jazdy i jak kulawy jestem abnegatem :)))))))

        • 2 1

  • Opony zimowe można dostać w komplecie kupując auto elektryczne (1)

    Polecam :)

    • 2 11

    • kupujesz g...o

      masz g...o

      • 0 0

  • (12)

    Byłem wymienić. Wulkanizatorowi zapłaciłem za wymianę opon 16 calowych 90 zł. Troszkę jest z tym pracy. Trochę prądu maszyny żrą. Później pojechałem syna ostrzyc. Kilka minut maszynka i nożyczkami 56 zł. Nic nie rozumiem.

    • 7 5

    • (2)

      Dokładnie. Kilka minut maszynką mnie strzygła do tego brwi i 65 zł! Chore to jest. Za kilka minut pracy?

      • 3 4

      • To ostrzyż się sam i przestań marudzić.

        • 8 3

      • Bo brwi cię kosztowały 40zł. Trzeba wiedzieć jak oszczędzać :P

        • 3 2

    • Damski fryzjer 450. (4)

      • 3 1

      • (1)

        Ile?? 450??

        • 3 1

        • Niestety

          • 2 1

      • Mój szef płaci 300zl (1)

        Bo strzyże włosy plus farbuje. Bo rudy lis z niego

        • 2 2

        • mój jest łysy

          płaci za szukanie włosów

          • 0 0

    • To, że nie rozumiesz to widać nie od dziś (1)

      Dentysta za malutką plombę w 15 minut bierze 200zł. Wizyta np u ortopedy 15 minut 250zł. Serwisant komputerowy? Byle jakie machnięcie lutownicą 500zł.
      Skandal. Powinni to robić za 30 zł max.

      • 5 2

      • Ok

        Ale ty za 5 zł robisz

        • 2 2

    • Za fryca płace 40zl, ale za opony to biorą 160 (17"Aku)

      • 3 1

    • witamy w polsce

      ceny rosną a d**ile dalej rozdają

      • 1 0

  • Całoroczne to nieporozumienie (2)

    Kiepskie latem i słabe zimą. Na bezpieczeństwu się nie oszczędza. Wymienia sie w listopadzie a następnie w marcu.

    • 11 13

    • Jeśli mieszkasz w mieście i tu się poruszasz (1)

      To są spoko. Bo drogi są w miarę odśnieżone. noi zimy u nas są łagodne chodzinonpolnoc polski Ale jeśli mialbys używać je mieszkając na Kaszubach to już słabiej

      • 4 3

      • Na górkę w Trzepowie (parking) dojeżdżam bez problemu po śniegu

        Jedyny problem to raz oblodzona droga Przywidz -Egiertowo ale i tak przejechałem tylko że 40km/h, na drodze był czysty lód. Pan z BMW miał mniej szczęścia - ale nawet napęd xdrive czy jak to się zwie nie zastąpi mózgu - na lodzie nie ma żartów.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane