Wiadomości

Kiedy wymienić opony na nowe?

Głębokość bieżnika nowych opon oscyluje w granicach 8 mm.
Głębokość bieżnika nowych opon oscyluje w granicach 8 mm. fot. Dmitry Kalinovsky / 123rf.com

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: kiedy tak naprawdę powinno się wymienić opony na nowe? Mamy dla was kilka wskazówek.



Co ile lat średnio wymieniasz opony letnie na nowe?

bardzo dużo jeżdżę, opony starczają mi na jeden sezon 2%
co 2-3 lata 11%
co 4-5 lat 28%
komplet opon starcza mi na ponad 5 lat 59%
zakończona Łącznie głosów: 726
Czynników decydujących o przydatności i efektywności ogumienia jest kilka. Dlatego ciężko dokładnie określić, na jak długo wystarczy komplet opon. Liczba kilometrów, które są w stanie przejechać opony, zależy od kombinacji takich czynników, jak: nawyki, styl jazdy kierowcy, konstrukcja i jakość opony, panujący klimat, warunki na drodze, ale również to, jak dba się o ogumienie.

Głębokość bieżnika



Według obowiązujących przepisów minimalna głębokość bieżnika dla samochodów osobowych to 1,6 mm. Choć wielu ekspertów, ale i samych producentów, uważa, że przyjęta wartość jest po prostu za niska. Ich zdaniem opona nadaje się na śmietnik, gdy bieżnik ma głębokość około 3 mm (4 mm w przypadku opony zimowej). Dla porównania, nowe opony mają bieżnik na poziomie około 8 mm. Mniejszy bieżnik oznacza gorsze właściwości, mniej efektywne odprowadzanie wody spod opon, a tym samym dłuższą drogę hamowania na mokrej nawierzchni.

Wiek opony



Guma opony starzejąc się, traci swoje właściwości. Staje się twardsza, a tym samym coraz bardziej odczuwalnie traci przyczepność. Wielu producentów zaleca, aby po pięciu latach od wyprodukowania opon zacząć bacznie przyglądać się stanowi technicznemu ogumienia. To szacunkowa, uśredniona żywotność opony.

Oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy. Jedni kierowcy, preferujący bardziej agresywny styl jazdy, przejadą na nowych oponach 15-25 tys. km, a inni, jeżdżący bardzo spokojnie i rozważnie nawet 75-100 tys. km. Przyjmuje się jednak, że nowy komplet opon powinien wystarczyć na przejechanie średnio 50 tys. km. To dystans przypisany stylowi jazdy statystycznego kierowcy, czyli zazwyczaj jeżdżącego w miarę spokojnie, ale bywają odcinki, na których "stopa jest cięższa".

- Bezwzględnie opony na nowe trzeba wymienić w momencie, gdy ogumienie ma więcej niż osiem lat lub kiedy bieżnik jest zdarty poniżej dopuszczalnej grubości. Każdy producent ma ustaloną własną grubość, ale przyjmuje się około 4 mm. Wówczas to już konieczność, aby nabyć nowe opony - wyjaśnia Maciej Marszał z serwisu Volvo Drywa.
Producenci opon zalecają wymianę opon po 8-10 latach od daty ich produkcji, nawet jeśli ich stan wydaje się być dobry, a bieżnik nie osiągnął poziomu wskaźnika zużycia.

Data produkcji opony znajduje się na jej boku. Termin wyprodukowania ogumienia określają cztery cyfry (bywają także trzycyfrowe oznaczenia, które tyczą się opon wyprodukowanych przed... 2000 rokiem). Przykładowo, "3818" oznacza, że opona została wyprodukowana w 38 tygodniu 2018 roku.

Serwisy wulkanizacyjne w Trójmieście


Żywotność opon zależy przede wszystkich od stylu jazdy kierowcy.
Żywotność opon zależy przede wszystkich od stylu jazdy kierowcy. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Deformacje



Kontrolowanie głębokości bieżnika to jedno, warto także zwrócić uwagę na ogólny stan techniczny opony. Wraz z upływem czasu i przejechaniu kolejnych tysięcy kilometrów na oponach mogą pojawić się zniekształcenia i nieregularności. Wszelkiego rodzaju pęcherze, pęknięcia czy wybrzuszenia powinien ocenić specjalista z punktu wulkanizacyjnego. Defekty mogą okazać się niegroźne, ale trzeba to sprawdzić.

Uszkodzenia



Są czynniki, które automatycznie dyskwalifikują oponę z dalszego użytkowania. To uszkodzenia uniemożliwiające dalszą eksploatację, jak chociażby odklejający się bieżnik, nacięcia i rozdarcia boku opony, odkrycie drutówki czy odparzenia wewnątrz opony.

Jak wydłużyć żywotność opon?



- Na wydłużenie żywotności opony wpływ ma styl jazdy kierowcy oraz dbanie o ogumienie. Ostatnio bardzo popularny jest tzw. eco driving, czyli ekonomiczny styl jazdy autem, który wydłuża przydatność i efektywność opon. Warto poszukać w sieci informacji na ten temat i spróbować ekonomicznej jazdy. Zaleca się także częstsze mycie kół i zabezpieczanie ich odpowiednimi preparatami - mówi Marcin Szyszko, kierownik serwisu FordStore Euro-Car Gdynia.
- Warto zwracać uwagę na odpowiednio ustawioną geometrię kół, stosowne ciśnienie w oponach, zalecane przez producenta, no i oczywiście zaleca się jeździć raczej spokojnie, płynnie, bez nagłych przyspieszeń i hamowań. Z wyjątkiem oczywiście sytuacji awaryjnych - dodaje Marek Jezierski z serwisu British Automotive Gdańsk.

Czytaj także: To już najwyższa pora na zmianę opon

Opinie (120) 1 zablokowana

  • Nie zgodzę się, (1)

    Vredestein są bardzo dobre, szczególnie na mokrym.

    • 1 2

    • xD

      • 0 0

  • Dla tych co się nie znają:

    5 lat w zimowej utrzymują się dodatki zapewniające elastyczność bieżnika. Po tym czasie lamelami można się skaleczyć. Dlatego to sugerowany czas używania opony zimowej.

    • 0 5

  • (1)

    Nie wiem jak można wymieniać opony co 5 lat jak ja zajeżdzam swoje w max 3 lata i to do drutów

    • 2 1

    • Pochwal się ile km robisz :)

      • 0 0

  • Bez kozery powiem, ze najlepiej miec kazdego dnia nowy komplet opon. A najlepiej nowy samochod.

    • 3 0

  • Jedyne co ma kontakt auta z asfaltem (1)

    Na oponach nie powinno się oszczędzać, to jedyna część auta która ma kontakt z podłożem. Im większy sh$&t kupicie tym większe prawdopodobieństwo zaliczenia przydrożnego rowu bądź drzewa, w 'najlepszym' wypadku lekkiej stłuczki w inne auto bo straciliście przyczepność.
    Moim zdaniem powinni o tym 'trąbić' na kursach tak samo jak praktyka wychodzenia z poślizgu. Kupując auto trzeba być świadomym że to nie tylko lanie i jeżdżenie ale poza OC, olejami filtrami wymianami na czas, to także opony.

    • 4 0

    • Opona ma kontakt auta z asfaltem. Dalszych "madrosci" szanownej Pani nie czytam.

      • 0 3

  • (2)

    Tylko Bridgestone, ewentualnie Pirelli. Reszta to są niskiej jakości produkty.

    • 1 3

    • To tylko twoje zdanie ja mam inne

      • 0 0

    • Jasne. Toyo, Yokohama, Federal to są niskiej jakości produkty.

      Powiedział typ co zna dwie marki ze średniej półki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Co to jest TPMS?