• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy wymienić opony na zimowe?

mJ
23 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kiedy powinno się wymienić opony letnie na zimowe? Kiedy powinno się wymienić opony letnie na zimowe?

Aktualnie w Trójmieście jesień rozkręciła się na dobre, ale tak naprawdę niewiele osób myśli już o zimie. Warto jednak zawczasu (jeszcze nie teraz) przygotować własny samochód do zdecydowanie bardziej wymagającej, zimowej aury. Podpowiadamy, kiedy powinno się wymienić opony na zimowe.



W tych serwisach wymienisz opony


Zimą korzystasz z opon:

Kiedy zmienić opony z letnich na zimowe? To pytanie rokrocznie zadaje sobie wielu kierowców. Jedni robią to z dużym wyprzedzeniem, drudzy ze sporym spóźnieniem, a jeszcze inni wcale, bo korzystają z opon wielosezonowych albo jeżdżą cały rok na jednym komplecie - letnim bądź zimowym.

Tak naprawdę najważniejsze jest wyczucie. Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek pierwszych, niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie, uniknięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi. W tym roku nie dajmy się zaskoczyć zimie i wymieńmy ogumienie z wyprzedzeniem. Czyli kiedy?

Z pewnością jeszcze nie teraz, bo wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury. A to właśnie słupki rtęci w termometrze są najlepszym wyznacznikiem. Skrobanie szyb przy porannych przymrozkach - to wystarczająco mocny argument, który zasygnalizuje nam, że to już czas odwiedzić wulkanizatora.

Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza systematycznie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Są osoby, które sumiennie trzymają się tej zasady, ale są też tacy, którzy traktują ją raczej jako tani chwyt marketingowy koncernów oponiarskich. Ci drudzy wymieniają opony, gdy zrobi się po prostu zimno.

Dlaczego warto wymienić opony z letnich na zimowe? Głównym powodem są właściwości. Opony letnie zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej niż opony zimowe i poniżej pewnej temperatury po prostu twardnieją, tracąc przy tym część swoich właściwości. Mieszanka gumowa "zimówek" jest bardziej elastyczna i przystosowana do niższych temperatur. Opony te mają też inną budowę, z odpowiednią rzeźbą, głębokością bieżnika i ze zdecydowanie większą liczbą lameli.

Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że opona oponie nierówna. Jest ogumienie zimowe, które świetnie poradzi sobie na suchej nawierzchni przy temperaturze przekraczającej 10 stopni Celsjusza. I analogicznie, są opony letnie, które przy zerowej temperaturze zapewnią nam przyczepność. To zasługa krzemionki w mieszance gumowej. Zapewnia ona większą elastyczność.

Warto przy tym pamiętać o kontrolowaniu stanu ogumienia. Jak nietrudno się domyślić - mniejszy bieżnik to słabsza efektywność. Gdy głębokość bieżnika w waszych oponach zimowych będzie liczyła 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich) - to należy pomyśleć o kupnie nowego kompletu. Nie zapominajmy także o wieku "gum". Te, które mają już około 10 lat powinny - pisząc wprost - trafić na śmietnik. Po tylu latach guma traci swoje właściwości.

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.? Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?
mJ

Opinie (143) 1 zablokowana

  • 4+4

    Mam 4 na lato i 4 na mrozy rezerwa w lato to zima i odwrotnie w rozmiarze 17 cali .

    • 1 0

  • jurek

    pan red nasłuchał a lbo naczytał sie bzdur i teraz wciska kit ludziom

    • 0 0

  • O co ta kłótnia? o 120 zł 2 X w roku ?

    • 4 0

  • Lepiej kupić dobre całoroczne niż wymieniać... (2)

    Tak naprawdę powinny być trzy zestawy opon...
    Ale ja wybieram wielosezonowe
    Opona zimowa max 1 miesiąc warunków zimowych gdzie jest niezbędna...
    Opona letnia 5 miesiące warunków gdzie się sprawdzi...
    Opona całoroczna 6 miesięcy warunków pod oponę całoroczna ...
    1. Czasami dobre całoroczne są lepsze w testach niż tanie lub przeciętne zimówki....
    2. Latem opona letnia jest lepsza niż całoroczna ale warunki na drodze są dużo lepsze więc jest mniej niebezpiecznych warunków na drodze...

    • 3 1

    • (1)

      Ja ma 3 samochody , jednym jeżdżę do pracy , drugim do domu na wsi a trzecim na koncert do Wiednia czy obiad w Pradze. Muszę zapytać szefa stajni jakie są na nich kiedy opony. Ale po co mi ta wiedza to zadanie dla szefa floty.

      • 1 1

      • Się uśmiałem ;)

        • 0 0

  • niestety wielosezonowe obecne to nie to samo co kiedyś (1)

    Producenci specjalnie obniżają bieżnik, dają miększą gumę, bo przecież każdy chce kupić cichą oponę wg naklejki itd. Kiedyś bieżnika na wielosezonówce było 9-10mm, a teraz 6-7mm. Kiedyś opona wielosezonowa robiłą 120-150 tys. km, a teraz ma problem z dobiciem do 80 tys.. Liczy się kasa i tyle, a nie zrobienie dobrego produktu na lata i to jest niby ta ekologia.

    • 6 2

    • Ja przejechalem prawie 4 lata na Toyo MS+. Byly wyprodukowane w Chinach...

      • 0 0

  • Tylko 2 komplety

    Sąsiad w ostatnią zimę 20 minut wyjeżdżał spod bloku. Kilka dni wcześniej wychwalał ile to on oszczędza jeżdżąc na letnich.

    • 3 2

  • (1)

    Latem chodzę w sandałach bądź półbutach zimą w kozakach bądź innych wysokich butach. Taki mamy klimat

    • 5 1

    • Stopa to nie kolo.

      • 0 0

  • Dziś jest dobra technologia. tylko opony całoroczne. (16)

    Trzeba być skończonym i**ota aby 2razy do roku płacić i wymieniać opony.
    Dziś lepszym rozwiązaniem są opony całoroczne. Ale tylko te z najwyższej półki!
    Już drugi sezon jeżdżę i nigdy już nie przejdę na lato,zima. Tylko koniecznie muszą być takie z najwyższej półki.

    • 21 55

    • Niestety nie wszyscy myślą w ten sposób. Ale niech myślą że wiedza lepiej.

      • 7 10

    • (2)

      I ju nigdy nie musisz jechać na wulkanizacje?? A czasem wyważyć koła?? Czy to nie trzeba jak się ma opony całoroczne??

      • 12 2

      • tak samo jak z dentystą

        chodzisz jak Cię nic nie boli?

        • 4 8

      • Przy zakładaniu opon wielosezonowych obowiązuje taka sama procedura.

        Zawsze robią wyważanie kol (wheel balance)

        • 4 0

    • Jasne, tylko opony letnie też co sezon należy przełożyć między osiami, bo zużycie jest inne, panie mądry.

      • 6 4

    • Jakbym miał opony 14" jak twoje to może bym się skusił na całoroczne. Z naciskiem na "może".

      • 8 1

    • (1)

      Moje Dębice Navigator 3 leżą na najwyższej półce

      • 10 0

      • Takie mam od 2 lat i sobie chwalę.

        Przyczepność super latem, dobra zimą.
        W deszczu świetne.
        I ciche.

        • 5 2

    • Zgadzam się (2)

      Zgadzam się, jeżdżę całe życie na wielosezonówkach, unikam nerwów i stania w kolejkach, a co do kosztów, to oszczędziłam na nowy samochód :P

      • 1 4

      • (1)

        150zl za przełożenie opon daje 3 stówy rocznie. Przez 100 lat byś nie nazbierała na nowy samochód

        • 4 0

        • W całorocznych chodzi o to, że co 5 lat masz nowe opony.

          W tej samej cenie dwa komplety (zimowe + letnie) wymieniasz co 10 lat!

          I teraz porónaj sobie 10 letnie zimówki z 5cio letnimi all seazon

          • 0 1

    • po co płacić jak można mieć dwa komplety felg (3)

      sam se wtedy zmienisz w pół godziny. Nad uniwersalnymi można się zastanowić jak się mało jeździ. Jeśli jeździsz dużo to musisz być skończonym i**otą żeby iść na takie kompromisy.

      • 3 0

      • po co placic...? (2)

        mam dwa komplety felg/ Audi 8 /i jednak jezdze wymieniac do wulkanizatora.Chociazby po to zeby byly dobrze wywazone i sprawdzone ...Pozdrawiam centusia ;)

        • 0 0

        • a po co je ciągle wyważasz? Bo to już zakrawa o paranoję (1)

          Jeśli ci wyważył przy pierwszym założeniu a nie masz bicia, bo to byś poczuł, to po co to robisz? Wiesz, mnie stać na wyrzucanie pieniędzy ale tego nie robię bo to bez sensu. Pozdrawiam nabitego w butelkę :)

          • 0 1

          • Trzeba wyważać 2x na rok. Może ktoś w końcu spitoli i będzie biło !!!

            Kolega tak miał. Na trasie szukał wulkanizacji bo tak biło, że masz 100km/h

            • 0 0

    • Jerzy. Z uprawnieniami do prowadzenia auta zrobionymi dwa lata temu. Znawca tematu. Brawo.

      • 0 0

  • Nie wymieniać w ogóle

    • 2 0

  • A potem Levi mistrz audi za 500 tysi a opony made in china :D

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane