• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowco, kontroluj martwe pole

Michał Jelionek
18 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ten kierowca zupełnie zapomniał o istnieniu martwego pola.

W ciągu ostatniego tygodnia troje kierowców zmieniając pas ruchu było o włos od wpakowania się swoimi samochodami w bok mojego. Zaufali wyłącznie bocznym lusterkom, kompletnie bagatelizując przy tym skontrolowanie martwego pola, którego przecież w lusterkach nie widać. Niestety, ale odnoszę wrażenie, że to coraz powszechniejszy i poważniejszy problem na naszych drogach.



W jaki sposób sprawdzasz, czy w martwym polu nie ma innego pojazdu?

Na samym wstępie warto przypomnieć niektórym kierowcom o istnieniu "czegoś takiego" jak martwe pole. Definicja tego pojęcia nie jest skomplikowana - to po prostu obszar wokół samochodu, którego nie obejmują lusterka.

W ciągu ostatnich kilku dni nadzwyczaj często zadawałem sobie pytanie: dlaczego kierowcy podczas zmiany pasa ruchu nie spoglądają przez ramię i nie upewniają się, czy przypadkiem w martwym polu nie znajduje się jakiś pojazd? Z lenistwa? Nie wiem, być może. Z braku wiedzy? Niewykluczone.

Prawo jazdy zdałem kilkanaście lat temu, ale jak dziś pamiętam słowa mojego instruktora: kiedy zmieniasz pas ruchu, w pierwszej kolejności spójrz w lusterko boczne, a następnie delikatnie zerknij przez ramię. Powtarzał to jak mantrę. Robię tak za każdym razem i jakoś nigdy nie miałem żadnego problemu ze zmianą pasa ruchu. To stara, poczciwa szkoła jazdy, nie wydaje mi się, żeby w tej kwestii system szkolenia przyszłych kierowców jakoś się zmienił.

Pamiętajmy, że lusterka mogą nieco przekłamywać widziany przez nas obraz, a mówiąc wprost - pojazdy i obiekty nie zawsze odpowiadają ich faktycznym rozmiarom. Pamiętajmy, że lusterka mogą nieco przekłamywać widziany przez nas obraz, a mówiąc wprost - pojazdy i obiekty nie zawsze odpowiadają ich faktycznym rozmiarom.
Jedni kierowcy powiedzą: nie sprawdzam martwego pola, bo robi to za mnie asystent bezpieczeństwa. Wszystko się zgadza, to całkiem dobry argument. I rzeczywiście, coraz więcej nowych samochodów posiada system monitorowania martwego pola. Coraz więcej, ale to wciąż niewielki procent spośród wszystkich aut poruszających się po naszych drogach. Zresztą, asystent asystentem, ale moim zdaniem komputer nigdy nie będzie tak niezawodny, jak ludzkie oko.

Jak zatem kontrolować martwe pole jadąc autem, którego nie wyposażono w asystenta monitorowania martwego pola? W pierwszej kolejności należy zadbać o prawidłowe ustawienie fotela do naszego wzrostu i sylwetki, a następnie zająć się lusterkami. To absolutna podstawa. Niby banał, ale jakże pomocny.

Lusterka należy ustawić w taki sposób, żeby jak najbardziej zminimalizować martwe pole. Czyli jak? W lusterkach zewnętrznych powinniśmy widzieć bok auta, ale nie powinien on zajmować więcej niż 1 cm obszaru całego lusterka. Wewnętrzne lusterko wsteczne należy ustawić w pozycji centralnej. Tak, żebyśmy widzieli tylną szybę w całości.

Jak już wspomniałem - nawet najlepiej ustawione lusterka nie pokażą nam wszystkiego. Zawsze znajdzie się skrawek drogi, którego nie dostrzeżemy w lusterkach.

- Należy wyraźnie podkreślić, że lusterka czy asystenci bezpieczeństwa to wyłącznie pomoc, a nie wyznaczniki oceny sytuacji wokół auta. Spojrzenie przez ramię to ocena odległości i prędkości pojazdu jadącego sąsiadującym pasem, która jest zdecydowanie bardziej wiarygodna od odbicia w lusterku zewnętrznym bądź wewnętrznym. Jeżeli nie mamy żadnych ograniczeń fizycznych - korzystajmy z tego dla bezpieczeństwa własnego, ale również pozostałych uczestników ruchu - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor PORD.
Czytaj także: Czy można wyprzedzać z prawej strony?

System monitorowania martwego pola to już niemal standard w nowych samochodach. System monitorowania martwego pola to już niemal standard w nowych samochodach.
Producenci aut również walczą z problemem martwego pola. Szukają rozwiązań, które mają ułatwić manewrowanie samochodami. Jednym z nich są lusterka asferyczne, zwane również łamanymi. Takie zwierciadła posiadają dwie sfery. Dzięki nieco zakrzywionemu końcowi lusterka automatycznie poszerza się pole widzenia, a tym samym zmniejsza zakres martwego pola. To powszechne zastosowanie w nowych modelach.

Pewnym ułatwieniem zwiększającym pole widzenia są lusterka sferyczne, które nakleja się na lusterka boczne. Takie nakładki mają wypukłe szkło, dzięki czemu widziane w lusterku obiekty są mniejsze, ale za to kierowca widzi większy obszar.

Pamiętajmy również, że lusterka mogą nieco przekłamywać widziany przez nas obraz, a mówiąc wprost - pojazdy i obiekty, które odbijają się w lusterkach nie zawsze odpowiadają ich faktycznym rozmiarom. Warto wziąć na to poprawkę. Głęboko wierzę, że ten artykuł choćby w minimalnym stopniu przypomni kierowcom o kontrolowaniu martwego pola, tym bardziej, że na drogach pojawia się coraz więcej jednośladów.

System monitorowania martwego pola informuje o zbliżających się pojazdach niewidocznych również w lusterkach wstecznych. System monitorowania martwego pola informuje o zbliżających się pojazdach niewidocznych również w lusterkach wstecznych.

Opinie (80)

  • Gd

    NOL na bank.

    • 0 0

  • Wygląda jakby był sam na drodze (1)

    Zajeżdża drogę, wyprzedza na przejściu i przejeżdża linie ciągłą .

    • 4 0

    • to są pseudo kierowcy w tych trafikarach

      Jeżdżą jak chcą i strasznie dobijają te autka . nie szanują cudzej własności.

      • 0 0

  • Jeśli mówimy o samochodzie osobowym. (6)

    To ja nie rozumiem stwierdzenia: "martwe pole"
    Mam tak ustawione lusterka, że nie ma opcji, żebym nie widział na sąsiednim pasie pojazdu w lusterku bocznym lub wstecznym.
    Co innego jeśli chodzi o słupek parkingowy czy osobę/dziecko. Wówczas może nie chwycić tego któreś z lusterek, ale pojazd jest tak dużym obiektem, że nie ma opcji przeoczyć.

    • 11 64

    • no i właśnie dlatego jesteś jednym z tych, którzy wcześniej czy później mogą się komuś wpakować na pas (4)

      • 41 7

      • (3)

        Wystarczy odpowiednio lusterka ustawić. Poszukaj w google jak się powinno ustawić lusterka.

        • 8 30

        • martwe pole możesz przesunąć regulując lusterko (2)

          ale nie wyeliminujesz martwego pola

          • 31 3

          • Moje lustra są wypukłe, (1)

            przez co dużo więcej w nich widać. Odpowiednie ustawienie takich lusterek powoduje całkowity zanik "martwego pola".

            • 0 0

            • Tak ale takie lustra

              Są denerwujące. W przyszłości kupię sobie samochód który będzie miał ten bajer w lusterkach do monitorowania martwego pola. Póki co trzeba patrzeć przez ramię i nie ufać innym kierującym.

              • 0 1

    • to se popatrz jak ty stoisz

      a jakieś auto jedzie, kurkde kretyn jeden

      • 1 13

  • martwe pole

    Wszystko fajnie a jak jedziesz samochodem bez tylnej szyby i tylnich bocznych tzw na lusterka to co jest jakiś mądry wychylenie nic nie da słucham madrali

    • 0 0

  • nagminne jest zajeżdżanie drogi rowerzystom. (9)

    • 23 72

    • Nagminnie to rowerzyści wjeżdżają na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

      • 1 0

    • i przez rowerzystów (5)

      • 39 10

      • Jak przez rowerzystów? (4)

        Rowerzysta Cię kiedyś wyprzedził i skręcił w prawo?

        • 10 21

        • nagminne jest wyprzedzanie rowerzysty, po czym stojąc na światłach.... (1)

          rowerzysta wyprzedza samochody czekające na zielone i ustawia się pierwszy utrudniając ruch autom które już przynajmniej raz go wyprzedziły.

          • 12 3

          • Ale to jest legalne, poza tym jakoś nie widzę problemu w minięciu go drugi raz w trakcie podróży, chociaż w korku to zazwyczaj już drugi raz go nie widzę bo pognał dalej

            • 4 4

        • Tak, ogólnie rowerzyści mają często przepisy tam gdzie (1)

          obcisłe gacie wchodzą.

          • 39 10

          • Gdybym przestrzegał przepisów w 100%, już dawno bym nie żył.

            Co powiesz na skręcanie w lewo z prawej strony pasa?

            • 4 8

    • Co to ma do rzeczy? Rozmawiamy o lusterkach a nie o zajeżdzaniu rowerzystom (1)

      • 19 4

      • to po kiego ta odpowiedź??

        • 1 3

  • Kiedy wreszcie ludzie się nauczą, że w momencie gdy zacznie migać kierunkowskaz (2)

    to taki pojazd ma bezwzględne pierwszeństwo i należy mu ustąpić, bo to oznacza, że właśnie kończy manewr skrętu.
    O obowiązku jazdy "na zamek" przy zmianie pasa nie wspomnę.

    • 0 5

    • Słaba prowokacja ;)

      • 0 0

    • Oddaj prawko.

      O ile je masz.

      • 0 0

  • kiedyś jak robiłem prawko w PZM ustawiliśmy tak lusterka w Fiacie 125p, że kierowca nie widział w nich stojącego za nim Stara (4)

    najpierw dobrze ustawcie lusterka

    • 19 2

    • Od widzenia co jest za samochodem służy lusterko wewnętrzne (3)

      Wcale się nie dziwię, że w zewnętrznych nie widział co jest za nim.

      • 1 11

      • (2)

        a jak ktoś nie ma lustra wstecznego?

        • 4 1

        • Definicja "martwego pola" - obszar którego nie widać w lusterkach - czyli również z przodu, przed maską?!

          • 0 1

        • biały van ;) ?

          • 1 0

  • (4)

    jeszcze trochę i będą artykuły o tym jak kręcić kierownicą i do czego służą te dziwne wajchy po prawej i lewej stronie kierownicy.... Nie wiem co bardziej załamujące.... niewiedza o martwym polu czy pisanie o tym artykułów...

    • 58 15

    • Dokładnie! (1)

      Jedno i drugie załamujące

      • 10 2

      • podobno w Polsce grasuje mafia kradnąca kierunkowskazy

        bo coraz częściej widzę samochody bez nich

        • 4 0

    • Wiesz... (1)

      Rozwikłanie tajemnicy o tych wajchach przy kierownicy byłaby wielkim odkryciem dla wielu kierowców BMW... :)

      • 12 3

      • reguła jest inna

        przeważnie kierunkowskazów nie używają kierowcy samochodów klasowo lepszych niż wyprzedzany. Jako że śmigam Polo to spotykam się z tym procederem bardzo często. Nie zauważyłem marki dominującej.

        • 5 0

  • martwe pole sr*rtwe pole.

    Przy dobrze ustawionych lusterkach nie ma czegos takiego jak martwe pole....

    • 1 0

  • ciec z Clio najpierw zajechal droge czym doprowadzil do niebezpieczniej sytuacji

    nastepnie z nakazu do skretu w prawo na rondzie pojechal prosto i przekroczyl linie ciagla.

    Czy film z opisem zostal wyslany na Policje?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane