• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy lekceważą limity prędkości

mJ
11 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Fotoradary działają na wyobraźnię kierowców, ale niestety... tylko na chwilę.
Fotoradary działają na wyobraźnię kierowców, ale niestety... tylko na chwilę.

Instytut Transportu Samochodowego opublikował najnowszy raport, z którego wynika, że ponad 90 proc. kierowców kompletnie bagatelizuje limity prędkości i tuż po minięciu fotoradaru przyspiesza.



Czy często przekraczasz dozwoloną prędkość?

Z początkiem 2016 roku z polskich dróg zniknęło około 400 fotoradarów obsługiwanych przez władze samorządowe. Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS (POBR) sprawdziło, na ile decyzja o likwidacji tych urządzeń wpłynęła na zmianę zachowań kierowców.

W tym celu w kwietniu 2016 roku przeprowadzono wyrywkowe badania prędkości w kilku miejscach, w których wcześniej funkcjonowały fotoradary straży miejskich. Pierwszą sesję pomiarową zrealizowano w pięciu lokalizacjach. Eksperyment wykazał, że w ciągu doby aż 73 proc. kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość, a 45 proc. poruszało się z prędkością większą od dopuszczalnej o więcej niż 10 km/h.

W 2017 roku kontynuowano pomiary w dwóch sesjach. Wynika z nich, że liczba kierowców przekraczających dozwoloną prędkość spadła z 73 do 54 proc. Spadła również liczba przekraczających prędkość dopuszczalną o więcej niż 10 km/h - z 45 na 21 proc.

Czytaj także: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki kolizji i wypadków?

Fotoradary działają na wyobraźnię kierowców, ale niestety... tylko na chwilę. Widzimy maszt ze skrzynką i wycelowanym prosto w nasze auto obiektywem - automatycznie zwalniamy. Kilka metrów po minięciu fotoradaru znacznie przyspieszamy. Potwierdzeniem tych słów są kolejne badania, które przeprowadzono również w ubiegłym roku.

W wybranej lokalizacji wykonano pomiary prędkości przed i za fotoradarem. Stwierdzono, że w miejscu lokalizacji fotoradaru udział kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość o więcej niż 10 km/h spadł do 1-2 proc., ale niestety ponad 90 proc. kierowców przyspieszało zaraz po minięciu fotoradaru. Natomiast dwa kilometry za urządzeniem ponad połowa kierowców (53 proc.) przekroczyła prędkość dopuszczalną o więcej niż 10 km/h.

- Oznacza to, że fotoradary mają istotny wpływ na zachowanie kierowców, ale występuje on jedynie w bezpośredniej okolicy fotoradaru. Wyniki pomiarów wykazały, że blisko połowa kierowców jeździ znacznie za szybko. Fotoradary skutecznie zmuszają kierowców do redukcji prędkości, ale efekt ten jest krótkotrwały. Większość kierujących nie traktuje poważnie ograniczeń prędkości, a przyczyną redukcji prędkości jest groźba kary, a nie troska o bezpieczeństwo swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu - mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
mJ

Opinie (97) 1 zablokowana

  • Niech instytut zbada ile znaków jest słusznie postawiony

    Na drodze idzie dostać oczopląsu od ilości znaków, jedne zaprzeczają drugim, na drogach krajowych wprowadza się ograniczenie prędkości na odcinek 100m a czasem i mniej, później znak kasujący, następnie kolejny i tak w koło. Nigdzie w Europie nie ma tylu znaków rozrzuconych po drogach w tak bezsensownych miejscach.

    • 28 3

  • Wystarczyłoby urealnić ograniczenia prędkości i surowo karać ich przekroczenie.

    • 9 5

  • ponad 90 proc. kierowców kompletnie bagatelizuje także znaki

    • 7 1

  • (4)

    To jak już doszli do takich odkrywczych wniosków (które są logiczne dla każdego inteligentnego człowieka) to może po prostu ktoś by podniósł mandaty? Najniższy mandat 1000zł (przekroczenie o 10km/h), najdroższy 20 tys. (za przekroczenie o 50km/h) i problem znika. Gwarantuję Wam!

    • 7 16

    • ewentualnie w rozliczeniu golfa dwójkę o wartości 1200zł

      • 7 1

    • puknij sie w głowę (2)

      chcesz zrobić z naszego kraju jeszcze bardziej państwo opresyjne ( i tak jest już źle) ?
      nie chcę żyć w państwie gdzie na każdym kroku są same nakazy i zakazy, wolę wolność i świadome przestrzeganie prawa zamiast państwa policyjnego

      • 4 2

      • Fajnie, tylko zmień mentalność tych, którzy nic sobie nie robią z przepisów

        i nie używają rozumu. Patrz parkowanie, prędkość, jazda po pijaku.

        • 3 0

      • twoja wolność do przekraczania prędkości i zap...

        nie może ograniczać cudzego prawa do życia (bo większość wypadków wynika z przekroczenia prędkości). Kary powinny być takie, że kierowcy będą płakać za najmniejsze przekroczenie prędkości - na to bydło na naszych drogach nie ma innego sposobu.

        • 0 0

  • fotoradar nie zapewni bezpieczeństwa (2)

    Fotoradary służą głównie zarabianiu na kierowcach, którzy lubią ryzykować mandacik.
    Gdyby ktoś realnie myślał o bezpieczeństwie, zbierałby dane z radarów, wyciągał wnioski, dostosowywał infrastrukturę i wysyłałby patrole drogówki tam, gdzie jest najwiecej wykroczeń, które prowadzą do negatywnych skutków.

    Jeśli ktoś zasuwa 200 autostradą, nie przeskadza mi to, ale jeśli jedzie nią 60, to denerwuje. Najlepiej jak sunie około 130. Gorsze od nadmiernej prędkości są: nieuwaga i nieprzewidywalne manewry oraz niedopasowanie się do rytmu jazdy. Jak wszyscy jadą 90, przy ograniczeniu 70, to bezpiecznie jechać tak, jak wszyscy.

    Co do jazdy po mieście, kidyś było ograniczenie do 60, nie do 50 i to było dobre. Prędkość 50 jest na pograniczu zmiany biegu z III na IV w większości aut i jak jest luz na drodze, to i tak większość kierowców przekracza ten limit. Infrastuktura drogowa w mieście, na głównych drogach powinna zapewnić bezpieczną jazdę z prędkością o 30 wyższą niż dopuszczalny limit, za to na drogach osiedlowych powinien być bezwzgledny zakaz przekraczania 20 i patrole z "suszarkami" powinny regularnie to egzekwować. Jazda 40 po osiedlu jest bardziej karygodna i niebezpieczna, niż 100 między Sopotem a Gdynią, czy Al. Rzeczypospolitej, albo tunelem.

    • 20 5

    • Ograniczenia "50" w mieście nikt nie przestrzega.

      Na Świętojańskiej tempo 30 i zakaz wjazdu motocykli - śmiech na sali.
      Z tym ograniczeniem na osiedlach i na uliczkach w dzielnicach masz rację, ale kto to będzie kontrolował? Naprzeciwko Plichty jest takie fajne, zacienione miejsce i tam się łapie, choć akurat tam przekroczenie (np. o 30 więcej) niczemu nie grozi.

      • 5 0

    • Porządne drogi i będzie ok

      Jeżdżę samochodem 30 lat po naszych trójmiejskich drogach. Dawniej nie było tyle aut jak teraz, jeździło się spoko. Dostosowywałem prędkość do swoich potrzeb, raz szybciej raz wolniej ale nigdy nie jechałem główną arterią trójmiasta 60 czy 50 ponieważ nie da się tyle jechać. Po 1. Jazda ekologiczna to zmiana biegów jak najszybciej aż do 5. Jak to uczynić skoro na 5 będzie mi szarpać przy małej prędkości? 2. Płynna jazda polega na tym że jedziemy 80km/h wszyscy, a nie jakiś leśny dziadek lewym pasem prowadzi BMW X5 40km/h 3. Wpychanie się na chama żeby tylko być o jedno auto do przodu, nic to nie daje następne światła i jadąc racjonalnie jestem już przed nim. 4. Większa tolerancja i myślenie na naszych drogach a nie będziemy mieli następnych ograniczeń. Jeszcze 5. Puszczajmy pieszych na przejściach bez świateł to też uczestnicy ruchu drogowego!

      • 0 0

  • Zapraszam na ulice Wiczlińską (1)

    Wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych, 90 km/h, nocne rajdy, koszenie wysepek przynajmniej raz na dwa tygodnie, wjezdzanie w latarnię przy przeciwnym pasie na prostej, jazda po chodnikach/poboczu (kretynom trudno wcelować, bo prawo jazdy sami sobie narysowali) żeby ominąć wysepki, wyprzedzanie na skrzyżowaniach i jazda figurowa na drzewie. Kilkanaście petycji o fotoradar spełzło na "nie możemy, nie da się, nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi". Raz na pół roku staje tu policja na 2 h i łapie wieśniactwo w szrocie, skutki są takie, że z 50km/h robi się 70-90 km/h i siadają na zderzak, bo spieszy im się trzodę nakarmić. Nie wspomnę o ograniczeniudo 30 na osiedlach gdzie wsiowe prostaki jeżdżą dwa razy tyle.

    Mam szczerą nadzieję, że kiedyś zaliczycie barierki z koszmarnym dla was skutkiem. Nic innego nie podziała.

    • 6 3

    • a spie....

      .

      • 0 0

  • przyspiesz

    ale powoli

    • 0 1

  • hahah ameryke odkryli 90% to piraci drogowi nieprzestrzegaja zadnych przepisów nie tylko predkoscic

    W Gdańsku mamy najwiecej piratów drogowych i mamy najwyższe OC w Polsce!!

    • 3 1

  • Jezdnie w miastach należy zwężać (10)

    To niepopularna opinia, ale zostało to już zastosowane w Europie zachodniej i skandynawii, a także w Polsce w Jaworznie. Wtedy kierowcy nie przekraczają prędkości.

    Zanim zaminusujecie, proszę sobie wpisać w google "jaworzno-czyli-najbezpieczniejsze-miasto-polsce", rozwiązanie problemu jest oczywiste, wystarczy skopiować.

    • 13 13

    • Jezdnia ulicy Beniowskiego w Gdyni ma 5,1 m szerokości. (5)

      Cała jedna strona jest zastawiona parkującymi samochodami.
      Przyjdź, postój tylko godzinę i zobaczysz jak w tych warunkach zachowują się niektórzy kierowcy!
      Zachowanie nie zależy od szerokości jezdni, ale od mentalności i zdrowego rozsądku.

      • 8 1

      • (4)

        Nie będę jechać na Beniowskiego :D To co widzę na streetview tylko potwierdza mój punkt widzenia. Masz bardzo szerokie pole pozostawione do jazdy. Gdybyście wprowadzili tam sobie parkowanie równoległe i zwężyli o 1m, odczulibyście różnicę.

        • 3 4

        • Po pierwsze jak zwęzimy o 1m to autobus i śmieciara nie przejadą. (2)

          Po drugie - chodzi o to, że niektórzy i tak pojadą tu 60/godz. a to w tutejszych warunkach za szybko. Słaba widoczność (jezdnia biegnie "łukiem").Tutaj się nie jeździ Streetview, ale w realu. Mieszkam, widzę i wiem co tu się dzieje.
          Parkowanie jest właśnie równoległe i w niektórych miejscach dwoma kołami na chodniku. Chodnik nie ma 1,5 m szerokości.
          Nie chcę być złośliwy, ale punkt widzenia sprzed monitora jest trochę inny niż w rzeczywistości.

          • 6 0

          • (1)

            1. Autobus i śmieciarka - proszę zobaczyć skrzyżowanie ul. Waryńskiego z ks. Zator Przytockiego. Przejeżdża tam jedno i drugie. Zmierz szerokośc przejścia dla pieszych.
            2. Mieszkałem ponad rok w mieście gdzie zmiany które proponuję były zaimplementowane. Było tak bezpiecznie, że dzieci chodziły bez rodziców do przedszkola. Nie przekonacie mnie, że ulica Beniowskiego w Gdyni jest takim szczególnym przypadkiem, gdzie nie da się zrobić bezpiecznej infrastruktury, mimo że świat sobie z tym radzi.

            • 1 3

            • Jeszcze raz tłumaczę,

              problem nie jest w infrastrukturze, ale w głowach NIEKTÓRYCH kierowców.
              Nie będę jeździł na Waryńskiego, ale wiem z autopsji co się dzieje TUTAJ.
              Poniżej masz wyliczenie - "praw fizyki i matematyki Pan nie zmienisz", a zwłaszcza sprzed komputera.

              • 2 1

        • Kolego policz!

          5,1 metra szerokości jezdni minus 2,3 m na miejsce postojowe (nowe przepisy).
          Pozostaje 2,8 metra minus twoje 1 metr zwężenia i pozostaje 1,8 metra.
          Szerokość pojazdów komunikacji oraz wozu strażackiego około 2,5 metra.
          Dziękuję za uwagę.

          • 6 1

    • nie zgadzam się na zwężenie

      Wąska droga jest niebezpieczna. Zmusza do większej koncentracji a zmęczony, lub niedoświadczony kierowca łatwiej popełnia błędy. Na Al. Jana Pawła II zwężono pasy i wciśnięto pas rowerowy. Kiedy jadą obok siebie np. 2 rodzinne vany, np fordy galaxy, renault espace, czy voyagery, to praktycznie stykają się lusterkami. Zakręci cię w nosie, kichniesz, lekki ruch kierownicą i bum! A nie daj Boże jakiś rowerzysta się jeszcze na trzeciego trafi. Załatwiony na miejscu...

      Szykany drogowe trzeba stosować z umiarem.

      • 4 3

    • Zwężony to ty masz mózg

      • 0 2

    • Lubisz chyba jeździć w korkach.

      • 1 2

    • Przeczytałem

      Wnioski - należy rowerzystów odseparować od samochodów. Mają tam mnóstwo przejazdów bezkolizyjnych, wiaduktów i tuneli dla rowerzystów. Dlatego jest dużo mniej wypadków.

      • 0 1

  • %

    To znaczy 90% kierowców uważa przepisy za nieadekwatne do rzeczywistości- trzeba dostosować przepisy.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane