• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy zapominają o kierunkowskazie na rondzie

Michał Jelionek
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kierowca ze zdjęcia opuszcza rondo z włączonym kierunkowskazem. Niestety, coraz więcej kierujących zapomina o tej prostej i oczywistej czynności. Kierowca ze zdjęcia opuszcza rondo z włączonym kierunkowskazem. Niestety, coraz więcej kierujących zapomina o tej prostej i oczywistej czynności.

Widok pojazdu opuszczającego rondo bez włączonego kierunkowskazu bywa irytujący, w szczególności dla kierowcy oczekującego na wjechanie na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Niestety, osób lekceważących sygnalizowanie innym uczestnikom ruchu opuszczenie ronda jest bardzo dużo.



Jakiś czas temu problem w naszym Raporcie z Trójmiasta poruszył jeden z czytelników, który zastanawiał się, dlaczego tak wielu kierowców nie korzysta z kierunkowskazów podczas zjeżdżania z ronda.

Temat lekceważenia używania kierunkowskazu na rondzie poruszył jeden z czytelników. Temat lekceważenia używania kierunkowskazu na rondzie poruszył jeden z czytelników.

Czy zdarza ci się zapomnieć o włączeniu kierunkowskazu tuż przed opuszczeniem ronda?

Z pozoru kwestia używania kierunkowskazu na rondzie wydaje się błaha i oczywista. W praktyce od lat budzi masę kontrowersji i burzliwych dyskusji. W którym momencie zatem używać kierunkowskazu? Korzystać tylko z tego prawego czy także z lewego? Rozwiewamy wątpliwości.

- Kierunkowskaz jest jedynym sposobem na komunikowanie się pomiędzy uczestnikami ruchu drogowego. To właśnie kierunkowskazem informujemy innych kierujących o zamiarze zmiany kierunku czy pasa ruchu. Jeżeli używamy go zbyt rzadko, nie "rozmawiamy" z innymi osobami, a co za tym idzie, zmniejsza się przepustowość skrzyżowania. Obowiązek wyraźnego sygnalizowania zawczasu jest uregulowany przepisami, a dokładnie art. 22 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zdecydowanie częstsze użycie kierunkowskazów niż jego "oszczędzanie", np. przy zjeździe ze skrzyżowania o ruchu okrężnym, wpłynie korzystniej na komunikację pomiędzy kierowcami - tłumaczy Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Art. 22, ust. 5: Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru

Przed opuszczeniem ronda kierowca ma obowiązek odpowiednio wcześnie użyć prawego kierunkowskazu w celu zasygnalizowania innym uczestnikom ruchu chęci zjazdu. Należy włączyć kierunkowskaz przed docelowym zjazdem, ale już po minięciu zjazdu poprzedzającego. Zbyt szybkie użycie prawego kierunkowskazu może wprowadzić innych kierujących w błąd, a w konsekwencji doprowadzić nawet do kolizji.

A co w przypadku, gdy znajdujemy się na rondzie dwupasmowym, na wewnętrznym pasie ruchu i zbliżamy się do docelowego zjazdu? W pierwszej kolejności należy zasygnalizować innym uczestnikom ruchu chęć zmiany pasa ruchu, a następnie ponownie włączyć prawy kierunkowskaz i opuścić rondo wybranym zjazdem. Zmieniajmy pas ruchu z należytym wyprzedzeniem, a nie na ostatnią chwilę, tuż przed samym zjazdem. Co ważne, zmieniając pas ruchu, mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie, na który chcemy wjechać.

Niektórzy kierowcy, planując opuszczenie ronda przedostatnim albo ostatnim zjazdem, w celu upłynnienia ruchu kurtuazyjnie sygnalizują swój zamiar włączeniem lewego kierunkowskazu zaraz po wjechaniu na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. I teraz nasuwa się pytanie, czy użycie lewego kierunkowskazu na rondzie jest poprawnym zachowaniem? Co do zasady jest to czynność zbędna.


- Włączanie na rondzie kierunkowskazu w lewo, w celu zakomunikowania zamiaru skrętu w lewo, nie można traktować jako wykroczenia. W przypadku zmiany pasa ruchu oraz opuszczania ronda użycie kierunkowskazu jest obowiązkowe. Za niestosowanie się do tej zasady przy jednoczesnym utrudnianiu lub tamowaniu ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru, taryfikator przewiduje mandat w wysokości 200 zł i 2 punkty karne. Kiedy z powodu braku sygnalizowania zamiaru zjazdu z ronda nie dochodzi do utrudniania i tamowania ruchu, mamy tu do czynienia również z wykroczeniem i nieprzestrzeganiem przepisów art. 22 ust.1 pkt. 5 Prawa o ruchu drogowym. Artykuł ten mówi między innymi o tym, że kierujący pojazdem jest zobowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Wtedy na kierującego funkcjonariusz może nałożyć mandat w wysokości od 20 do 500 zł - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.

Czytaj także: Kolizja na rondzie - PORD i policja widzą ją inaczej

Miejsca

Opinie (174) 9 zablokowanych

  • Smutne ale tak jest...

    z tego samego powodu co brak sygnalizowania wogole zamiaru skrętu czy zmiany pasa, dziś pod topniejącym śniegiem znajdujemy dziesiątki psich g.wien. I z tego samego, co nienoszenie masek w zamkniętych pomieszczeniach. Chamstwo i buractwo. Cebula i śledź. Mi się nic nie stanie, najwyżej inni poniosą szkodę. Ot i całe robactwo at its best.

    • 9 2

  • Bo kultura pozornie wynagradza bycie bucem, tymczasem policja istnieje tylko teoretycznie. Oczywiście, buce mają ograniczone zdolności kognitywne i nie wiedzą, że sami przez to tworzą korki, ponieważ inni mogliby się włączyć do ruchu, jakby wiedzieli, że ktoś chce zjechać wcześniej. Kolejna sprawa to szybkie pokonywanie ronda, przyśpieszanie na nim, trąbienie na osoby włączające się. Jeżeli ludzie stosowaliby się do podobnych zasad jak przy jeździe na suwak, to ruch byłby płynniejszy.
    Pozostaje apelować do drogówki o akcję skupioną na wymuszonym rozwojem umysłowym części kierowców, którzy są tak paskudnie leniwi, że nie potrafią palcem ruszyć, by komuś polepszyć dzień.

    • 12 0

  • Sprostowanie (1)

    Kierowcy wcale nie używają kierunkowskazów na drodze. Patola pełną parą.

    • 11 1

    • Wiekszosc uzywa, ale ta mniejszosc najbardziej rzuca sie w oczy.

      • 0 0

  • sprostowanie

    nie zapominaja wlaczac ... tylko im sie nie chce :) a to juz roznica :)

    • 9 0

  • jesteśmy tacy szybcy w ocenianiu i ferowaniu wyroków

    "co za burak, nie włączył", "no tak, baba, to nie włączyła" i dopowiadamy do tego wielką teorię, że "d**il/ka nigdy nie włącz/a" i sami siebie podk$%wiamy
    a to przecież może być normalna osoba, której raz na sto coś nie poszło
    ja np. jestem osobą, która używa kierunkowskazu zjeżdżając z polnej drogi w jeszcze bardziej polną drogę, a też raz na ileś rond nie użyję, bo nie trafię ręką w dźwignię np (nie, nie mam Parkinsona ;) )
    ps. zatrzymuję się też na zielonej strzałce! :D

    • 5 6

  • oni nic nie zapominają...po prostu Polacy to leniwe knury, na tyle że nawet nie chce im się ruszyć kierunkowskazu

    za to sr*jfona trzymają bez przerwy

    • 8 0

  • Nieuki na minirondach (1)

    Ile to już razy na minirondach jadący z przeciwka wymusił mi pierwszeństwo.
    Czas kupić kamerkę i zacząć w nich walić, bo się nie nauczą że jak ja jadę w lewo a ktoś jedzie z przeciwka to na minirondzie ja mam pierwszeństwo

    • 8 0

    • Zależy od znaków jakie są przy mini rondzie.

      • 2 0

  • Kamerki (3)

    Dlatego zachęcam wszystkich do kupowania kamerek i zgłaszanie takich sytuacji na policję. Niestety ja nie nadążam z wysyłaniem tych informacji na policję, ale satysfakcja, że jeden czy drugi w BMW czy Mercu musi się trochę pokłopotać - gwarantowana :)

    • 8 2

    • Ziutek knutek kaputek

      • 0 0

    • też tak myślałem póki mój sąsiad tak robiący musiał pofatygować się do sądu...

      • 0 0

    • pewnie jesteś rudy

      • 3 1

  • Niemodne zrobiło się też włączanie kierunkowskazów na pasach przeznaczonych do skrętu (2)

    Bywa, że większość skręcających samochodów tego nie sygnalizuje, no bo po co, skoro nie może jechać inaczej. Przydałyby się takim kierowcom ćwiczenia z empatii i powtórny egzamin ze znajomości przepisów drogowych.

    • 11 6

    • ale jak jesteś na pasie do skrętu to znaczy że już skręciłeś

      sygnalizujesz zamiar (czyli wcześniej zmiany pasy z jazdy prosto na skręt) a nie fakt skręcania - bo wtedy już wszyscy wiedzą, że skręcasz - tak samo na takim pasie

      oczywiście mówię tu o sytuacji kiedy się stoi na światłach w korku (spowolnieniu) - a na "twoim" pasie 5 samochodów przed tobą i za tobą, a wszyscy inni kierowcy na kolizyjnych trajektoriach mają czerwone

      bo jak ruch jest płynny i wszyscy grzeją no to wtedy mus

      • 1 4

    • ..i jak jezdnia skręca bo jest łuk! skręca to trzeba włączyć kierunek.... prawda?!

      • 0 1

  • Wypadek (2)

    A co w sytuacji gdy ktoś pokonuje rondo z kierunkowskazem? Wiele razy widziałem jak ktoś włącza kierunkowskaz za wcześnie. Co gdy dojdzie do wypadku wtedy?

    • 2 1

    • Wlaczenie (lub nie) kierunkowskazu nie decyduje o winie. Decyduja znaki drogowe.

      • 0 2

    • Wypadek

      Twoja wina masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane