• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy zostawili na stacjach 194 mld zł. Do budżetu trafiło 57 mld zł

erka
31 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (91)
Wpływy do budżetu z tytułu podatków ze sprzedaży paliw wyniosły w 2022 r. 57 mld zł. Wpływy do budżetu z tytułu podatków ze sprzedaży paliw wyniosły w 2022 r. 57 mld zł.

W 2022 r. sprzedano w Polsce prawie 30 mld litrów paliwa o wartości 194 mld zł. Z tytułu podatków do budżetu wpłynęło 57 mld zł, o 11,5 mld zł mniej niż w 2021 r. To wynik wprowadzonej pod koniec 2021 r. obniżonej stawki akcyzy i VAT - czytamy w raporcie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.



Gdzie najtańsze paliwo w Trójmieście?




Wartość sprzedaży detalicznej paliw silnikowych w Polsce w 2022 r. wyniosła ok. 194 mld zł. Wolumen sprzedanych paliw na stacjach określono wstępnie na 29,8 mld l (benzyny silnikowe, olej napędowy i autogaz). Wpływy do budżetu państwa z tytułu zapłaconych od tej sprzedaży podatków (VAT, akcyza, opłata paliwowa, opłata emisyjna) wyniosły około 57 mld zł.



Miliardy złotych do budżetu ze sprzedaży paliw



Dla porównania wpływy ze sprzedaży detalicznej paliw silnikowych w Polsce w 2021 r. osiągnęły 142 mld zł. Wolumen sprzedanych paliw na stacjach wyniósł 28,4 mld l, a pływy do budżetu z tytułu zapłaconych od tej sprzedaży podatków (VAT, akcyza, opłata paliwowa, opłata emisyjna) wyniosły w 2021 r. ok. 68,5 mld zł.

  • Struktura rynku stacji paliw na koniec 2022 r.
  • Udział w dostawach ropy naftowej do rafinerii krajowych w 2022 r.
  • Szacunkowa wielkość konsumpcji paliw płynnych w kraju w 2022 r. W porównaniu do 2021 r. (w tys. m sześc.)

Warto przypomnieć, że w grudniu 2021 r. wprowadzono obniżki stawek podatków akcyzowych do minimalnych poziomów europejskich i od lutego 2022 r. obniżono stawkę podatku VAT z 23 do 8 proc. dla paliw silnikowych. Zawieszono też podatek od sprzedaży detalicznej dla paliw samochodowych.



Orlen z największą siecią stacji paliw



Według autorów raportu krajowa sieć stacji paliw na koniec 2022 r. liczyła 7898 punktów, co stanowi przyrost o 46 obiektów względem 2021 r. Największy polski operator detaliczny PKN Orlen na koniec 2022 r. miał w swojej sieci 1920 stacji paliw. Firma powiększyła sieć po przejęciu części stacji Grupy Lotos.



Pozycję krajowego wicelidera nadal dzierżyła firma BP, zwiększając swoją sieć o 11 stacji i posiadając na koniec 2022 r. 574 obiekty. Shell Polska pozyskało dodatkowe 18 stacji i rozbudowało swój obszar działania do 455. Circle K na koniec roku administrował 393 stacjami i tym samym dołączył 16 obiektów do swojego grona. Amic Polska powiększył sieć o jedną stację do poziomu 117 obiektów. Marka Total była obecna na 23 stacjach paliw. Firma Anwim, której stacje działają w barwach Moya, skończyła rok z ich liczbą na poziomie 401. Firma Unimot, posiadająca stacje w barwach Avia, zakończyła rok z wynikiem 106 stacji.

Lotos Paliwa posiadał na rynku stacji paliw czwartą pod względem wielkości pozycję, operując na 414 obiektach. Stacje te będą funkcjonowały na rynku polskim pod marką węgierskiego koncernu MOL.
erka

Opinie (91) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Od wypadków są TU

    Gdzie obywatele wpłacają oc, nw, ac, etc.

    • 0 0

  • a połowa zysku Orlenu to prywatny interes,

    1/2 narodowej firmy.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    57/68mld zł to nie jest dużo. (11)

    Same wypadki które powodują kierowcy kosztują nas wszystkich podatników 44mld zł rocznie. (źródło KRBD )

    zostaje 24mld zł na budowę i utrzymanie infrastruktury
    a gzie koszta środowiskowe?
    gdzie koszta zdrowotne? społeczne?

    • 13 50

    • świadomie pominąłeś zyski z transportu drogowego

      to ile odprowadzą w podatkach firmy transportowe chociażby. Ten transport jest opłacalny i gdyby go zastąpić innym koszta życia byłyby też wyższe.

      • 0 0

    • (2)

      wypadki kosztują, dlatego są ubezpieczenia

      • 17 1

      • Ubezpieczenia swoją drogą. To inna para kaloszy. (1)

        2/3 kosztów jest po stronie państwa. ubezpieczalnie rocznie wypłacają ok 12mld zł.
        Państwo dopłaca do skutków wypadków ok 40mld zł rocznie.

        Takie są fakty

        • 1 14

        • propaganda TVPjongjang

          • 0 0

    • Coś takiego można napisać tylko w gorączce

      • 1 1

    • za regulacje szkod wypadkowych sa odpowiedzialne ubezpieczenia (2)

      ale janusz jest za ciemny zeby to zrozumiec

      • 12 3

      • za akcje ratowniczą, renty, alimenty, zasiłki, obsługę prawną (1)

        leczenie, straty podatkowe płaci państwo czyli podatnicy nie żadne ubezpieczalnie.

        od ubezpieczalni to może poszkodowany dostać śmieszne odszkodowanie co najwyżej. To tylko ułamek wszystkich kosztów.

        • 6 3

        • Lol, naciągane pod tezę

          1)Koszty akcji- nie możemy zrezygnować ze służb ratowniczych, nawet gdyby znieść ruch samochodowy, więc pensje i tak są, utrzymanie pojazdów i tak jest i to z wyliczona amortyzacją.
          2)renty i zasiłki- są do tego odpowiednie fundusze, które regularnie maja nadwyżki
          3)alimenty- coś Ci się pokićkało :) dotyczy wstępnych/zstepnych krewnych
          4) obsługa prawna- hmmw razie ewentualnej potrzeby tego typu usług koszty ponosi sprawca wskazany przez sąd po rozprawie. I jest to promil spraw zapewne
          5) leczenie- tu masz racje, jednak jak przejrzysz cytowany w pierwszym dokument nie jest to główna pozycja na tej śmiesznej liście, a w rzeczywistości to główny koszt. Choć tez nie do końca, bo wielu ludzi ma abonamenty prywatne, a to już czysty zysk w podatkach dla państwa, zwłaszcza przy rehabilitacji.
          6)straty podatku dochodowego- kwoty wskazywane przez ekspertów są nielogiczne, bo zakładają, ze wszyscy poszkodowani (a część z nich to sprawcy) zarabiają średnia krajowa i przez cały okres leczenia i rehabilitacji nie pracują i nie odprowadzają podatkow w inny sposób, a to nieprawda- zwykle do pracy wraca się nie dłużej, niż po miesiącu, a podatkow odprowadza się znacznie więcej w vacie kupując artykuły związane z rehabilitacją, których by się nie kupiło w innej sytuacji. + naprawa lub nowy samochód i podatki od tego:)
          Także fajne teza, ale jak w przypadku kazdej radykalnej opinii zupełnie nieprawdziwa i wybiórczo stosująca fakty.

          • 3 2

    • Po raz kolejny te śmieszne zawyżone liczby,

      Obejmujące pensje i utrzymanie sprzętu służb i tak opłacane, wypłaty ubezpieczeń wypłacane przez prywatne firmy (które i tak na samych obowiązkowych oc zarabiajz więcej, a połowa jest z ac), koszty naprawy przez sprawców nieposiadajacych ac plus kwoty potencjalne, które uczestnicy zarobiliby, gdyby pracowali w czasie leczenia/ rehabilitacji, gdyby zarabiali średnia krajową (której większość nie zarabia)ale fajnie jest tak pojechać po całości, nie? Rzeczywiste koszty dla państwa to mniej niż 5% tej kwotya to tylko wpływy z paliwa. Do tego dochodzą podatki od sprzedaży, rejestracyjne, od usług związanych z naprawą, o podatkach od firm związanych z transportem nie
      wspominajączapewniam Cię, że gdyby państwo na tym nie zarabiało, zostałoby to zmienione. Ale fajnie strzelić dane pod tezę, nie?

      • 2 1

    • a z zusu to nie łaska na opieke zdrowotna??

      • 10 2

    • Drugie tyle zarobili na marżach

      • 15 4

  • Cena hurtowa + 8% = taka sama cena hurtowa + 23%

    Orlenowska ekonomia....

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dobry artykuł (1)

    oparty wyłącznie na danych, bez cytowanych lub redakcyjnych opinii.
    Niestety, raczej rzadkość w naszych czasach :)

    • 53 1

    • ale przecież Obajtek w TVP mówił że to nie z dojenia Polaków takie zyski ale z innej działalności Orlenu - widziałem jak mówił , widziałem ....

      • 1 1

  • Trzymają wysokie ceny paliw chociaż

    ropa tańsza jak przed wojną na Ukrainie. To jest kiwanie Polaków.

    • 0 0

  • Za PO-PSL straty i mizerne zyski (3)

    Obecnie wysokie zyski i wpływy do budżetu powodują wycie opozycji totalnej. Czy oni są normalni?

    • 16 30

    • Halo tu ziemia

      Czyli jak nas nie doili to było źle, a jak każdego okradli na kilka tysięcy w rok to jest dobrze?

      • 0 0

    • Jesteś klaunem? Bo ten komentarz to rodem z cyrku.

      • 0 0

    • Wystarczy nie kraść chyba

      • 1 0

  • połowa zysku trafiła do prywatnych włascicieli połowy orlenu. (2)

    a oni VAT odpuścili by ktoś więcej zarobił?

    • 11 5

    • (1)

      Akcjonariusze mieli odpuścić VAT czy o co chodzi?

      • 3 2

      • Ogarnij sie

        • 0 1

  • Nie dosc ze okradli ludzi to jeszcze panstwo z podatkow

    • 0 0

  • (9)

    Tak nas okrada rząd, a teraz się chwała ile zarobili

    • 45 12

    • Ta, a jeszcze bardziej okrada w Niemczech, gdzie ten sam Orlen sprzedaje drożej niż w Polsce. (8)

      • 6 11

      • Jakie koszty są w Niemczech, w tym pensje? (7)

        Ofiara TVP

        • 13 6

        • We Francji, Niemczech czy Włoszech podatki są wyższe (5)

          i stanowią większą część ceny paliwa niż w Polsce.

          • 4 8

          • Taaa pamiętamy gnoma z kanistrami i co by to on nie zrobił aby obniżyć cenę paliwa (4)

            • 12 5

            • Rząd PiS obniżył VAT na paliwa w 2022 r. Z 23 na 8 % (3)

              Kiedy i ile, na jakikolwiek towar obniżył VAT rząd PO - PSL?

              • 4 9

              • Hipokryzja i kłamstwo do tego dzbany które wierzą we wszystko co bełkoczą w TVP. Tego się nie da czytać i słuchać, dlatego wyjechałem z Polski. ***** *** i faszystów z konfederacji.

                • 0 1

              • O wałku na paliwie juz wiemy (1)

                Kiedy i ile, inflacja za PO byla ponad Pisflacje?

                • 9 3

              • Bezrobocie było ponad obecną inflacje.

                • 1 0

        • W Niemczech pensje wyższe więc sztucznie zawyzamy ceny.

          Ofiara donalda.

          • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Ecoboost to silniki produkowane przez:

 

Najczęściej czytane