- 1 Wandale niszczą "auta na minuty" (96 opinii)
- 2 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (237 opinii)
- 3 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (71 opinii)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (218 opinii)
- 5 Mapa pożarów aut w Trójmieście (133 opinie)
- 6 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (424 opinie)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 09:20
To nie będzie już to samo (1)
Gdy zburzą kładkę to nie będzie już to samo, diametralnie zmieni się to chataktetystyczne miejsce.
Wyremontować to co jest i zostawić jako pamiątkę dla następnych pokoleń.- 15 3
-
2017-12-05 09:53
jasne by było jak dawniej za PRLu czyli komuno wracaj
- 3 1
-
2017-12-05 09:21
Pewnie miasto chce burzyć bo ma zlecenie od developerów, (1)
którzy chcą przybliżyć bloki do skrzyżowania, a pieniądze nie śmierdzą jak mawiali starożytni.
- 17 2
-
2017-12-05 09:36
Co do tego to tylko prok kijanko...
...może mieć wątpliwości.
- 2 1
-
2017-12-05 09:25
Witkiewicz
Dodać wyższe, bezpieczniejsze ogrodzenie, powstawiać moduły, ew. poszerzyć kładkę w niektórych miejscach i zrobić skate park. Pasowałby idealnie. Pomysł z kwiatami obok dwóch parków poroniony.
- 3 3
-
2017-12-05 07:04
A może coś ciekawego (3)
Zatrudnić dobre studioarchitektoniczne. Nie pana Staszka ale kogoś z fantazja. Wybudować duży punkt widokowy z widokiem na morze. Zrobić z tego główna atrakcje turystyczną. Wkomponować w to restauracje i inne obiekty.
- 16 8
-
2017-12-05 07:17
proponuje tam lotnisko pobudowac (1)
- 3 1
-
2017-12-05 09:19
Nie przejdzie. Już było. Zlikwidowali bo za mało samolotów i niedochodowe .
- 4 1
-
2017-12-05 08:24
Konkurs
Dla studentów architektury i nie tylko.
Ja proponuję duże rondo turbinowe a nad nim restauracja obrotowa z widokiem, w formie latajacego talerza.
I jeszcze naokoło miejsca postojowe dla autobusów (węzeł przesiadkowy) i autobusów turystycznych- 3 0
-
2017-12-05 09:05
(2)
Jakiemus developerowi nie pasuje?
- 14 4
-
2017-12-05 09:07
co ma kladka nad ulicą do dewelopera ?Głupiego udajesz czy jestes? (1)
Deweloper bedzie na kładce bloki budowac:)
- 2 6
-
2017-12-05 09:12
Na kładce nie, ale coś wspominał, że tuż przy kładce chce coś wysokiego wstawić i kąłdka by mu wadziła.
- 6 2
-
2017-12-05 09:12
Jak zwykle urzędasy kręcą, aby wszystko zniszczyć i od nowa, tylko wtedy będą potrzebni
Cześć kładki b.dobrze wyremontowano, wystarczy w takim systemie zabezpieczyć pozostałe segmenty i schody dobudować dwie windy od strony Burzyńskiego i Dywizjonów lub przenieść je z miejsc przy jezdni gdzie w ogóle nie są wykorzystane. Dosadzić zimozielonej zieleni do skarp (tworząc ekran zabezpieczający) od strony budynków, ponieważ tam są przekroczone normy akustyczne i smogowe - wystarczy popatrzeć na mapkę.
No ale urzędasy wszystko robią, aby zamieszać - zwiększyć niepotrzebne koszty, utrudnić i pogorszyć, A przez to chcą czuć się ważnymi i b, potrzebnymi.
- Przypomnę, że od pierwszej edycji w każdym Budżecie Obywatelskim pojawia się ten projekt i na dodatek sygnowany przez innym mieszkańców.- 9 3
-
2017-12-05 09:09
trasa czerwona i nowa kościuszki
Budyń i ekskluzywni deweloperzy cieszą się, bo na przymorzu, zaspie i żabiance zrobiło się piekło po uruchomieniu tunelu i wiaduktu przy "bałtyckiej".
- 9 3
-
2017-12-05 09:04
Czas już najwyższy na zlikwidowanie tego komunistycznego koszmarka !
Całe to skrzyżowanie po prostu Gdańsk ośmiesza. Czy zauważyliście (na filmie widać to doskonale) ,że przystanek tramwajowy jest umieszczony w NAJDALSZYM punkcie od okolicznych domów ??! I to też ma być ułatwieniem dla mieszkańców?
- 5 15
-
2017-12-05 08:59
zabudować i zaadoptować pod powierzchnie handlowo-usługowe
Inwestycja byłaby wykonana z pieniędzy prywatnego inwestora
- 3 3
-
2017-12-05 08:56
Zasypać i zrobić normalne skrzyżowanie.
- 6 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.