• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Zaspa bez kładki to nie Zaspa, wystarczy remont

    • 26 6

  • Najbardziej korzystny wariant został oczywiście pominięty... (4)

    ...likwidacja przystanków ZKM i całej kładki i budowa ronda... myślmy...

    • 13 21

    • Tak!

      • 4 3

    • Rondo zamiast kładki

      to dobry pomysł.

      • 5 3

    • A wyobrazasz sobie masakryczny zator, na te pewnie poltora roku, jak to beda robic, z wszystkimi obsuwami i jak zwykle tylko w dni robocze i nie w nocy? Ja w zasadzie wtedy nie mam jak wyjechac, bo co tylko Hallera zostaje i juz potwornie zapchana Leszczynskich i moze Grunwaldzka...

      • 4 1

    • Likwidacja przystanków ZKM? A gdzie wsiadać do tramwajów? W biegu z torów?

      • 3 5

  • Centrum

    Postawcie centrum handlowe radunia 2 na wielkiej kladce :-P

    • 12 3

  • Po kolei

    Najpierw niech wybuduja brakujacy element ringu czyli polaczenie nowej slowackiego przy etc z droga zielona a potem uspokajaja ruch na rp i jp ii.

    • 19 3

  • Żadnych rozbiórek! (2)

    Do urzędników: kilka lat temu podjęliście decyzje o budowie wind i remoncie nawierzchni na tej kładce - niedokończone (na schody też nie starczyło), powiedziało się a to trzeba powiedzieć b. Zapamiętamy sobie wasze nazwiska. Rozliczymy wszystkich podejmujących tego rodzaju decyzje potem ich nie finalizując, marnotrawiąc publiczne pieniądze prze kolejne decyzje o jakiś rozbiórkach.

    Kładka jest jaka jest, ale najważniejsze że jest praktyczna i bezkolizyjna, Rzeczpospolita jedyna aleja w Gdańsku która jest przejezdna, praktycznie bez korków, wypadków tez raczej brak w przeciwieństwie do chociażby przecznicy czyli al. Jana Pawła gdzie co chwila światła i przejścia a ofiar śmiertelnych coraz więcej.

    Co do likwidacji części, argument niczym z Barei, ta część jest mimo wszystko wykorzystywana nawet jeżeli mniej to jednak umożliwia przejście np. między Dywizjonu, a Burzyńskiego.

    Skończyć ten remont i nie słuchać podpowiedzi cykloanarchistów!

    • 53 3

    • po co było remontować i windy robić skoro teraz chcą burzyć? To wtedy nie wiedzieli ile kosztuje utrzymanie tego kompleksu kładek?

      Debil decyzje podejmował?

      Każde proponowane rozwiązanie, to zmniejszenie bezpieczeństwa i przepustowości.

      Jak nie wiadomo o co chodzi...

      • 10 2

    • Żadnych rozbiórek! Slusznie!

      zburzenie jednej czesci klladki, naruszy cala konstrukcje!

      Windy, niestety byly zainstalowane, nie dla mieszkancow Zaspy - a pod dewelopera!

      • 1 0

  • Zadaszyć uruchomić schody ruchome i będzie git.

    • 20 1

  • To jest śmierdząca kładka

    dlatego trzeba ją natychmiast wyburzyć i zrobić normalne przejścia dla pieszych.

    • 5 24

  • Zasypać i zrobić rondo i przejścia naziemne.

    • 9 21

  • W Gdyni na Chwrnieńskiej też powinna zniknąć

    • 1 5

  • Wariant 2 najgorszy i najmniej funkcjonalny dla wielu osób, które z komunikacji nie korzystają, a z kładki i owszem, choćby po to, aby dostać się na drugą stronę torów.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane