• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na nowy tabor. Rekordzista ma już 50 lat

Marcin
24 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza. Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza.

Po Trójmieście podróżuje się coraz nowocześniejszymi tramwajami, trolejbusami, autobusami miejskimi. Szkoda, że równolegle tak mało na Pomorzu jest nowoczesnych pociągów do obsługi naszej metropolii. Rekordzista ma już 50 lat - pisze nasz czytelnik, pan Marcin.



Najpierw o plusach, gdyż byłbym nieuczciwy, gdybym ich nie zauważył. Pomorska Kolej Metropolitalna to największa od trzech dekad inwestycja związana z budową nowej linii kolejowej w Polsce. Dodatkowo, wiele linii kolejowych w naszym województwie zostało w ostatnich latach wyremontowanych. Na Pomorzu kursują nowoczesne i komfortowe szynobusy (choć jest ich za mało, o czym wie każdy, kto choć raz w okresie wakacji jechał pociągiem na Półwysep Helski).

Niestety, niewiele dobrego można natomiast powiedzieć o taborze elektrycznym do obsługi regionu - zarówno tym, który posiada SKM, jak i Przewozy Regionalne. Z wyjątkiem dwóch pojazdów typu Impuls, które od blisko roku wożą pasażerów SKM - całość przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w przypadku trakcji elektrycznej jest obsługiwana przestarzałymi pojazdami serii EN57 (lub EN71 - różnica dotyczy liczby wagonów w jednym pociągu).

Zobacz także: Impuls - nowy skład SKM oceniamy na 4 +

Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71. Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71.
Jeśli wierzyć portalom internetowym prowadzonym przez miłośników kolei, to w tym roku obchodzimy specyficzny jubileusz, gdyż najstarszy pojazd serii EN57 kursujący po pomorskich torach kończy... 50 lat. Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.

Oczywiście prawdą jest, że sukcesywnie modernizuje się te pojazdy i rzeczywiście komfort podróżowania, zwłaszcza SKM-ką, poprawił się dość znacząco w porównaniu z jakością sprzed kilku lat. Ale zmodernizowany polonez lub wartburg nadal pozostanie tylko polonezem lub wartburgiem...

Pod względem skali inwestycji w nowy tabor elektryczny - możemy się jedynie porównywać z Lubelszczyzną, Podlasiem oraz Warmią i Mazurami. Niestety, nie sposób jest nam się porównywać nie tylko z Mazowszem, ale również z innymi regionami posiadającymi najbardziej rozwinięte metropolie w kraju: Górnym i Dolnym Śląskiem, Małopolską, Wielkopolską czy Ziemią Łódzką.

Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych. Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych.
W każdym z tych regionów kursuje co najmniej kilkanaście nowych pociągów elektrycznych przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego (a na Mazowszu - kilka razy więcej). Poza tym, w większości tych regionów, zakup nowego taboru nie kolidował z prowadzoną równolegle modernizacją starych pojazdów.

Władze województwa pomorskiego zapowiedziały, że w najbliższych latach planowany jest zakup 34 pociągów elektrycznych. To konieczne, bowiem podróżni wyczekują ich jak kania dżdżu. Na razie, dzięki inwestycjom infrastrukturalnym, kolej na Pomorzu wykonała pół kroku do przodu. Nowy tabor elektryczny byłby pełnym wjazdem do nowoczesności.
Marcin

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Wymienić leśnych dziadków z SKM (2)

    Najpierw trzeba wymienić zarząd SKM, obecny przyzwyczaił się do obecnego stanu rzeczy i nic nie zamierza zmieniać, bo to wymagałoby wysiłku, inwestycji, może trzebaby sobie premii nie przyznać i takie tam.
    Jakby taki Głuszek i Lignowski przejechali się raz w tygodniu chociaż SKM jako zwykli pasażerowie, różnymi kursami, i zobaczyli jak to g*wno wygląda naprawdę, to może doszliby do jakichś wniosków, a tak to "wg. ankiet wszystko jest ok, pasażerowie są zadowoleni".

    • 12 1

    • To jest mafia.,

      tych 11 dziadków nie ruszysz , w skm przewijają się ciągle te same nazwiska. to firma rodzinna i nic tam nie zmienisz. twardy beton jak za komuny

      • 4 0

    • Zarząd jeździ

      skodami super b kupionymi za pieniądze podatników.

      • 1 0

  • PESA to dno (2)

    To śmierdzące coś co jeździ jako PKMka świadczy o tym doskonale

    • 8 8

    • Swingi i Jazzy też o tym świadczą.

      • 3 2

    • Żale tylko do kupującego dlaczego kupił... Większy autobus zwany szynobusem zamiast pociąg elektryczny...

      • 0 0

  • nowoczesnymi tramwajami? Ten Niemiecki złom?,Nowoczesnymi autobusami?Te przestarzałe technologicznie staree diesle mercedesa

    Mamy najbardziej przestarzały i nienowoczesny tabor nie tylko tramwaje,ale i autobuusy i kolejki skm To ze kupic cos nowego to nieznaczy ze jest nowoczesne!!

    Nowy a nowoczesny to 2 różne znaczenia!!

    • 3 3

  • żal !!!!!!!!!!!!!!

    i tylko żal ZNTK w Gdańsku

    • 8 0

  • Nowy tabor to wyrzucanie pieniędzy. Trzeba je wydać (1)

    na przedłużenie linii nr 250 w obu kierunkach. Pruszcz, Tczew, Reda i Wejherowo od pokoleń narzekają na zbyt mało kursów. Korzystają z linii nr 9 która jest bardzo wąskim gardłem. Jada po niej wszystkie rodzaje pociągów które przeważnie nie mają alternatyw. Gdyby linia nr 250 nieistniała to połączeń Gdynia-Gdańsk byłoby równie mało. Nieważne jaki jest pociąg, grunt żeby w ogóle był.

    • 3 2

    • Po nie da rady

      • 0 0

  • (4)

    Tylko EW-58. Te SKM miały naprawdę duszę i nie zna życia ten kto nią nie jeździł. Precz z EN-57!!!!!!!!!!

    • 17 0

    • Duszę potępieńca. (2)

      Ten kto projektował wnętrze musiał być po przejściach. Totalnej depresji dostawałem momentalnie od jazdy nimi. Zawsze wydawały mi się niedokończone. Szkielet pociągu niedbale pokryty sklejka związaną sznurkiem.

      • 0 5

      • (1)

        EW-58 eliminowały słabych ludzi!!!

        • 0 0

        • Ale dogryzł

          Czyli o względy pasażera nie zabiegać. Te ew były skleconymi na szybko budami ze śmieci .

          • 0 0

    • :)

      Ja lubiłem EW-58. Jeździłem nimi do szkoły z Sopotu do Gdyni :)
      Czytając ich historię, gdyby były pieniądze na dopracowanie tego projektu, to byłby to prawdziwy pociąg miejski!

      • 1 0

  • a kto?

    A kto powiedział, że starsze gorsze? Czasem lepiej starsze zadbane i zmodernizowane niż nowe, niedopracowane (patrz najnowsze auta czy przykład z pola SKM - składy PKM, które coraz mają jakąs usterkę).

    • 3 3

  • Nawet Impulsy potrafili spie*rzyć. Wystarczy przejechać się SKM Wawa - jest różnica.

    Ścisk i tłok. Konfiguracja do bani. Ale sukces jest!!

    • 5 0

  • (3)

    Zaścianek w Europie żadne miasto w Polsce nie ma takich bydlęcia wagonów co skmka

    • 6 2

    • to pojemne wagony, dużo miejsca i dużo siedzeń (2)

      nie wiem czego jeszcze potrzeba na nasze trasy

      • 0 3

      • pojemne, ale poziom higieny..... (1)

        Ok, pojemne, bardziej pojemne niż nowy impuls, szersze przejścia pomiędzy rzędami siedzeń
        ale ten smród, którego nie da się zniwelować nawet otwarciem okna, te zatłuszczone, oblepione, brudne siedzenia - to jest naprawdę bydlęcy wagon

        • 2 0

        • a kto brudzi w wagonach? PASAŻEROWIE !!!

          • 0 0

  • autor zapomniał o takim drobiazgu jak koszty wymiany

    koszty zakupu nowoczesnego autobusu i nowoczesnego pociągu to różnica jak zakup roweru i zakup nowoczesnej ciężarówki - ani Polska ani nasze województwo nie posiada nieograniczonych funduszy jak kraje takie jak Katar , Arabia Saudyjska ITP..Możemy wydać wszystko na tabor rezygnując z innych inwestycji infrastrukturalnych tylko po co?--staniemy się supernowoczesną potęgą regionalną?inwestorom tak zależy na SKM?--A szara rzeczywistość pokazuje że nawet na elektryfikację PKM musimy poczekać z braku funduszy..

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest PHEV?

 

Najczęściej czytane