• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na nowy tabor. Rekordzista ma już 50 lat

Marcin
24 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza. Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza.

Po Trójmieście podróżuje się coraz nowocześniejszymi tramwajami, trolejbusami, autobusami miejskimi. Szkoda, że równolegle tak mało na Pomorzu jest nowoczesnych pociągów do obsługi naszej metropolii. Rekordzista ma już 50 lat - pisze nasz czytelnik, pan Marcin.



Najpierw o plusach, gdyż byłbym nieuczciwy, gdybym ich nie zauważył. Pomorska Kolej Metropolitalna to największa od trzech dekad inwestycja związana z budową nowej linii kolejowej w Polsce. Dodatkowo, wiele linii kolejowych w naszym województwie zostało w ostatnich latach wyremontowanych. Na Pomorzu kursują nowoczesne i komfortowe szynobusy (choć jest ich za mało, o czym wie każdy, kto choć raz w okresie wakacji jechał pociągiem na Półwysep Helski).

Niestety, niewiele dobrego można natomiast powiedzieć o taborze elektrycznym do obsługi regionu - zarówno tym, który posiada SKM, jak i Przewozy Regionalne. Z wyjątkiem dwóch pojazdów typu Impuls, które od blisko roku wożą pasażerów SKM - całość przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w przypadku trakcji elektrycznej jest obsługiwana przestarzałymi pojazdami serii EN57 (lub EN71 - różnica dotyczy liczby wagonów w jednym pociągu).

Zobacz także: Impuls - nowy skład SKM oceniamy na 4 +

Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71. Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71.
Jeśli wierzyć portalom internetowym prowadzonym przez miłośników kolei, to w tym roku obchodzimy specyficzny jubileusz, gdyż najstarszy pojazd serii EN57 kursujący po pomorskich torach kończy... 50 lat. Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.

Oczywiście prawdą jest, że sukcesywnie modernizuje się te pojazdy i rzeczywiście komfort podróżowania, zwłaszcza SKM-ką, poprawił się dość znacząco w porównaniu z jakością sprzed kilku lat. Ale zmodernizowany polonez lub wartburg nadal pozostanie tylko polonezem lub wartburgiem...

Pod względem skali inwestycji w nowy tabor elektryczny - możemy się jedynie porównywać z Lubelszczyzną, Podlasiem oraz Warmią i Mazurami. Niestety, nie sposób jest nam się porównywać nie tylko z Mazowszem, ale również z innymi regionami posiadającymi najbardziej rozwinięte metropolie w kraju: Górnym i Dolnym Śląskiem, Małopolską, Wielkopolską czy Ziemią Łódzką.

Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych. Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych.
W każdym z tych regionów kursuje co najmniej kilkanaście nowych pociągów elektrycznych przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego (a na Mazowszu - kilka razy więcej). Poza tym, w większości tych regionów, zakup nowego taboru nie kolidował z prowadzoną równolegle modernizacją starych pojazdów.

Władze województwa pomorskiego zapowiedziały, że w najbliższych latach planowany jest zakup 34 pociągów elektrycznych. To konieczne, bowiem podróżni wyczekują ich jak kania dżdżu. Na razie, dzięki inwestycjom infrastrukturalnym, kolej na Pomorzu wykonała pół kroku do przodu. Nowy tabor elektryczny byłby pełnym wjazdem do nowoczesności.
Marcin

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Ale o co chodzi? (2)

    Przecież kupujemy 50 letnie F-16 do obrony kraju to i SKMka jest ok :)
    General Dynamics F-16 Fighting Falcon (Model samolotu).

    • 7 13

    • Nasz przewoźnik PR Gdynia już teraz ma najstarszy tabor w kraju :p

      • 2 0

    • Głupi, czy idiota? Te F-16 są fabrycznie nowe (w momencie zakupu były).

      • 0 0

  • A zarząd skm czym jezdzi (3)

    Może jakby posadzili swoje 4 litery i poczuliby ten luksus na własnej skórze doszliby do pewnych wniosków i dokonali istotnych zmian cwaniacy

    • 18 0

    • Zapraszam ich do jednej jednostki w kierunku Elbląga :) to jedynie dopiero upodlenie podróżnych.

      Nasz urząd Marszałkowski który zleca przewozy jaja sobie robi z nas.

      Jesteśmy jedynym województwem w kraju które nie ma nowej jednostki dla Przewozów Regionalnych

      • 0 0

    • Kierownictwo SKM

      jeździ Skodami Super B.

      • 1 0

    • "Uwielbiam" to uderzenie w plecy, gdy stary kibel rusza z przystanku.

      • 0 0

  • a ja kocham stare en57 (5)

    i nie lubie nowych czy zmodernizowanych pociągów ktore sa plastykowe, sztuczne, tandetne..., tak samo z autobusami czy samochodami.. klimat en57 jest niepowtarzalny, jechałem ostatnio do olsztyna starym, ledwo jezdzacym skladem, bylem naprawde szczesliwy, te bujanie na torach, ten odglos rozpedzania, stare klimatyczne wnetrze i siedzenia, cos pieknego. chcialbym zeby takie jezdzily dopoki sie nie rozleca jak karton. i wcale nie jestem stary, bo mam ledwo ponad 20 lat (gdyby mi ktos zarzucil ze jestem zacofanym, starym zgredem)

    • 25 12

    • Zgred i to nie stary, a fe

      • 1 3

    • plastykowe?

      to chyba pochodzące od plastyka :)

      piszemy "plastikowe"

      • 3 0

    • To kup sobie do domu stary zgredzie

      • 1 1

    • Ludzie mamy tylko dwie nowe jednostki dla skm. Reszta to wyremontowane za astronomiczną kwotę stare zardzewiale jednostki.

      Nowy tabor kosztuje ok 12mln
      Nasze województwo remontuje trupa za... 8mln

      Znajdz tu sens...

      • 0 0

    • To jeździj sobie takim syfem codziennie 40 minut w 1 stronę.

      • 0 1

  • (3)

    a mi się podobają te stare, mogą mieć nawet 100 lat,,

    • 11 2

    • mają swój klimat, łatwiej w nich o przewiew latem, dużo miejsca

      • 3 2

    • tak samo tramwaje - najmniej miejsca i najciemniej w PESAch

      • 0 1

    • Minimalista. 500+ wziął położył się i ogląda telewizję.

      • 1 0

  • W najbliższych latach planowany jest zakup... HA HA HA !!!! (2)

    Władze województwa pomorskiego, niech się zastanowią nad zasadnością cięć, jakie poczyniły w zamówieniach na przewozy regionalne z Malborka, Tczewa itd. Ludzie, pociągów coraz mniej - jeżdzimy do pracy jak sardynki w puszcze - jedna jednostka EN-57, zamiast do niedawna dwóch... Pociągów od nowego roku mniej, bo i czym jeżdzić nie mają Przewozy Regionalne Gdynia (brak remontów - rewizji używanego sprzętu, więc idzie w odstawkę w krzaki na bocznicy), kasy Urząd Marszałkowski w Pomorskim także nie ma, bo lepiej ECS i inne tego typu NAJWAŻNIEJSZE potrzeby zaspokajać. GOSPODARZE ogarnijcie się i kupujcie na wzór innych województw pociągi, zamawiajcie kursy bo kiepsko was widzę w nie tak odległych już wyborach samorządowych !!!

    • 16 0

    • Urząd Marszałkowski woj Pomorskiego jakby to delikatnie ująć... Nie jest zbyt energiczny. Cała Polska już dawno zostawiła nas w tyle.

      Nawet jeśli coś kupią to dostawy będą w 2019 roku...

      Trasa do Malborka Elbląga Tczewa leży. PR Gdynia odstawia farse. Już dawno powinni pogonic tego przewoźnika. Tak zrobili inni rozumny marszałkowie. Aż dziw że nasz jest z po bo myślałem że tylko ci z pisu nie myślą.

      • 4 0

    • I tak nic nie kupią.
      Zobaczycie jak się z nas śmieją np. Na rynku kolejowym.

      Chcesz zobaczyć historie kolejnictwa.. Jedź na Pomorze...

      • 0 0

  • Korekta (2)

    'różnica dotyczy liczby wagonów w jednym pociągu'

    EN57 i EN71, to tak zwane Elektryczne Zespoły Trakcyjne (EZT), a nie pociągi, które nie składają się z wagonów, tylko z członów.
    Tak żeby być ścisłym.

    Co do reszty artykułu - pełna zgoda, ale to chyba wie każdy, który korzysta z usług połączeń aglomeracyjnych i regionalnych na Pomorzu...

    • 5 0

    • EZT

      Błąd- ezt osygnalizowany i gotowy do drogi też jest pociągiem.

      • 0 0

    • Pociąg może być złożony z wagonów i lokomotywy jak i z ezt lub szt

      jednego lub kilku . Jezeli będzie jeden en57 to będzie 3 wagonowy , z EN71 czterowagonowy , z dwuch EN57 sześciowagonowy. itd .....
      Widzisz , sam jesteś nieścisły.

      • 1 0

  • (2)

    I co z tego, że nowe , jak są całe zapchane, bo za rzadko kursują. Tu trzeba wprowadzić zmiany w częstotliwości kursowania. p.s. te nowe "plastikowe" się ciągle psują.

    • 9 1

    • Jakie nowe stare 40letnie wyremontowane w cenie nowych.

      Nasze województwo dało 8mln za remont trupa. Za 13 miałyby nowy skład na gwarancji.

      • 0 0

    • Od stycznia wycieli blisko 40% połączeń do Tczewa. Wycinaja najbardziej rentowne połączenie w skali kraju.

      To tak jakby sprzedać kurs która znosił złote jajka.

      • 0 0

  • Uważam, że siedzibę SKM powinno przenieść się (1)

    z miasta "nie da się" do Gdańska. To zapewne dało by dobry impuls do działania bo Gdańsk to brzmi dumnie i zobowiązuje. A w Gdyni jak wiadomo nie da się nic.

    • 15 10

    • To teraz wiem dlaczego przewozy regionalne z Gdyni tak podupadły...

      • 0 0

  • może mi ktoś napisać, ale tak uczciwie (20)

    w czym nowy tabor jest lepszy od EN57 (oprócz ładniejszego wyglądu)?

    • 9 5

    • Przejedź się (10)

      Po prostu się przejedź. To trochę tak jakbyś się pytał -Czym różni się nowy samochód od Poloneza? Pewnie jest grupa ludzi, która różnicy nie zauważy, ale dla większości będzie ona kolosalna.

      • 9 1

      • Fajnie, ale czy jesteś w stanie podać jakieś argumenty za nowym, a przeciw staremu? (8)

        Bo to, co napisałeś sprowadza się do tego: "nowe jest lepsze niż stare, bo jest nowe".

        • 2 4

        • (1)

          -brak zbędnych drzwi pomedzy przedziałami
          -cichszy
          -klima/ogrzewanie sterowane
          -estetyka

          • 7 2

          • inne drgania podczas jazdy, po prostu wyższy komfort

            • 3 1

        • Koszta i prędkość (1)

          Myślę, że koszta ekspolatacji są niższe oraz prędkość wyższa (Lepsze przyspieszenie, krótsza droga hamowania). Nie raz na trojmiasto.pl można było przeczytać, że składy EN miały być w komunistycznej Polsce pociągami uniwersalnymi ale nie najlepiej radziły sobie z obsługą kolei miejskiej.

          • 0 0

          • co po przyspieszeniu skoro jest rozkład który tego przyspieszenia zakazuje używać?

            • 0 0

        • (1)

          Jak pierwszy raz jechałem Impulsem, to zanim nie wyjrzałem przez okno, to nie wiedziałem czy jedziemy, czy stoimy - okazało się, że już jedziemy, jakieś 20km/h.

          • 0 0

          • To nie ty jechałeś, a peron jechał.

            • 0 0

        • Ależ są argumenty... (1)

          Przede wszystkim są cichsze. Jeżdżę skm od jakiś 6 lat średnio 3 razy w tygodniu. Różnica jest duża. Nie daj Boże musiałam do kogoś zadzwonić w trakcie podróży skm, to to, czy rozmówca mnie usłyszał przy tym huku i stukocie, ocierało się o cud. I waliło tym na lewo i prawo. Nie mówiąc o ogrzewaniu, które, włączone w godzinach szczytu dawało jedną wielka saunę przepełnioną ludźmi. A kurtkę też ciężko było zdjąć, zazwyczaj nie ma miejsca na takie wygibasy. A jak już siedzisz, to nogi z dala od grzejnika, bo poparzą, buty usmażą, bucha z nich tym gorącem, że o matko! Wygodniejsze siedzenia, przyjemne ogrzewanie, estetyczny wygląd, cichy przejazd, właściwie nie czujesz, że się poruszasz. I , co dla mnie bardzo ważne, kontakty. Bo często przy takim trybie życia nie ma gdzie podładować telefonu. A jak się wieczorem wraca, to dobrze mieć kontakt ze światem i bliskimi, chociażby dla swojego bezpieczeństwa :) No i, co zaobserwowałam, przechadzając się po nowych skm nigdy nie widziałam panów, co z piwkiem siedzą, czy papieroski palą. Człowiek od razu czuje się bezpieczniej :D
          Pomimo wad starych skm, tak już się do nich przyzwyczaiłam, że zaczęłam uwielbiać te podróże. Ale jak jedzie taka nowa... To od razu dziesięć razy przyjemniej :)

          • 1 2

          • Tia...

            Czytajac te opinie... doszedlem do wniosku ze jednak wole te stare głośne. Wole slyszec stukot kol i skupic sie na wlasnych myslach niz sluchac czyjegos biadolenia przez telefon, bo ktos akurat musi zadzwonic i drzec ryja o swoim nieudanym zyciu. Brak gniazdek tez owocuje mniejsza iloscia takich zachowan.
            A ze grzejniki grzeja i jest ciepło? Ja to akurat uwazam za plus. Lubie cieplo a i gruby nie jestem wiec mam miejsce by zdjac kurtke, a nie pocic sie i smierdziec pasazerom obok...

            • 0 0

      • mnie nie interesuje elektronika czy gadżety ledy itd mnie interesuje czas jazdy a czasu jazdy nie ma nawet w tych twoich nowych pudełeczkach bo infrastruktura jest z lat 50

        • 1 0

    • mam wielki sentyment do tych starych (5)

      jedyną rzeczą jakiej mi brakuje to klima.
      gdyby wstawili nowy napęd i klimę do nich to by wystarczyło.

      • 3 2

      • takich jak ty i podobni powinno się zamknąć w skansenie i niech sobie tam bawią się w kolejkę (1)

        • 3 2

        • No cóż,pis dzielcy....

          robia z Polski skansen,więc tabor SKM-ki będzie pasował do scenariusza kurdupla.

          • 1 2

      • a te nowe niby mają klemę? Nie mają.

        • 0 0

      • Trup to trup. Czy ty do swojego starego samochodu wstawiasz ogrzewany podłokietnik?

        • 0 0

      • Owszem, na jakiś nie za długi czas...

        • 0 0

    • (1)

      Nowy tabor pokonuje trasę do Malborka w 23 minuty (np Sloneczny).

      Stary tabor o ile dojedzie i nie rozpadnie się po drodze dojedzie w ok 1h.

      • 3 0

      • wyremontowany EN57 z silnikiem o przyspieszeniu 1,5 m/s2 też w tyle pojedzie

        • 0 0

    • Komfort. Ma ogrzewanie. Ma oświetlenie. Nie jeździ godzinami. Nie psuje się na trasie. Jest wygłoszony. Płynnie pokonuje trasę. Jest energiczny...

      Ty na prawdę nie widzisz różnicy pomiędzy syrenką a Mercedesem?

      • 1 1

  • (1)

    Mi to nie przeszkadza. Najpierw powymieniajcie ludzi na stołkach, a potem tabor. Będzie akurat 100 rocznica kiedy to nastąpi :>

    • 7 0

    • Tobie nic nie przeszkadza bo jesteś z tych 'nie da sie'

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane