• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na nowy tabor. Rekordzista ma już 50 lat

Marcin
24 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza. Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza.

Po Trójmieście podróżuje się coraz nowocześniejszymi tramwajami, trolejbusami, autobusami miejskimi. Szkoda, że równolegle tak mało na Pomorzu jest nowoczesnych pociągów do obsługi naszej metropolii. Rekordzista ma już 50 lat - pisze nasz czytelnik, pan Marcin.



Najpierw o plusach, gdyż byłbym nieuczciwy, gdybym ich nie zauważył. Pomorska Kolej Metropolitalna to największa od trzech dekad inwestycja związana z budową nowej linii kolejowej w Polsce. Dodatkowo, wiele linii kolejowych w naszym województwie zostało w ostatnich latach wyremontowanych. Na Pomorzu kursują nowoczesne i komfortowe szynobusy (choć jest ich za mało, o czym wie każdy, kto choć raz w okresie wakacji jechał pociągiem na Półwysep Helski).

Niestety, niewiele dobrego można natomiast powiedzieć o taborze elektrycznym do obsługi regionu - zarówno tym, który posiada SKM, jak i Przewozy Regionalne. Z wyjątkiem dwóch pojazdów typu Impuls, które od blisko roku wożą pasażerów SKM - całość przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w przypadku trakcji elektrycznej jest obsługiwana przestarzałymi pojazdami serii EN57 (lub EN71 - różnica dotyczy liczby wagonów w jednym pociągu).

Zobacz także: Impuls - nowy skład SKM oceniamy na 4 +

Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71. Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71.
Jeśli wierzyć portalom internetowym prowadzonym przez miłośników kolei, to w tym roku obchodzimy specyficzny jubileusz, gdyż najstarszy pojazd serii EN57 kursujący po pomorskich torach kończy... 50 lat. Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.

Oczywiście prawdą jest, że sukcesywnie modernizuje się te pojazdy i rzeczywiście komfort podróżowania, zwłaszcza SKM-ką, poprawił się dość znacząco w porównaniu z jakością sprzed kilku lat. Ale zmodernizowany polonez lub wartburg nadal pozostanie tylko polonezem lub wartburgiem...

Pod względem skali inwestycji w nowy tabor elektryczny - możemy się jedynie porównywać z Lubelszczyzną, Podlasiem oraz Warmią i Mazurami. Niestety, nie sposób jest nam się porównywać nie tylko z Mazowszem, ale również z innymi regionami posiadającymi najbardziej rozwinięte metropolie w kraju: Górnym i Dolnym Śląskiem, Małopolską, Wielkopolską czy Ziemią Łódzką.

Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych. Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych.
W każdym z tych regionów kursuje co najmniej kilkanaście nowych pociągów elektrycznych przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego (a na Mazowszu - kilka razy więcej). Poza tym, w większości tych regionów, zakup nowego taboru nie kolidował z prowadzoną równolegle modernizacją starych pojazdów.

Władze województwa pomorskiego zapowiedziały, że w najbliższych latach planowany jest zakup 34 pociągów elektrycznych. To konieczne, bowiem podróżni wyczekują ich jak kania dżdżu. Na razie, dzięki inwestycjom infrastrukturalnym, kolej na Pomorzu wykonała pół kroku do przodu. Nowy tabor elektryczny byłby pełnym wjazdem do nowoczesności.
Marcin

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Stare są lepsze bo są przedziały specjal(ne)! (1)

    • 3 0

    • Nie ma jak browarek w skmce. Ogólnie fajnie się chleje w pociągu ;)

      • 1 3

  • Nowe nie znaczy lepsze... (2)

    Lepsze stare EN-57 z wyremontowanym wnętrzem niż nowy Impuls. Impulsy kupione przez SKM nie nadają się do ruchu miejskiego. Są ciasne, drzwi się wolno otwierają, brakuje miejsca na wózki i rowery. Na początku gdy jeździły pojedynczo to w ogóle była masakra.

    • 8 2

    • To wina zamawiającego czyli SKM 3M - zamówili taką konfigurację. (1)

      W SKM Wawa są tylko Impulsy ale w części skonfigurowane jako metro. I jest dobrze.

      • 1 0

      • A stare ezt na bazie podwozia EN57 już wycofali ?

        • 1 0

  • Fajny ten skład na zdjęciu ,tylko szkoda że jeżdzi z Tczewa o 15 25 taki długi i taki pusty mało ludzi o tej porze jedzie w stronę Gdańska ,a poranne pociągi i powrotne złozone z 1 etz są tak nawalone że nie idzie wejść .Co na to matoły z pr bo pani która odpisuje na skargi ma to w d...ie.Może ktoś kto dołożył do zakupu czyli marszałek zainteresuję się wykorzystaniem tych pociągów czy specjalnie jeżdzą puste żeby się nie popsuły?

    • 2 1

  • Jak Panu Marcinowi sie nie podoba dzisiejszy tabor to może chodzic (3)

    pieszo albo samemu sfinansować zakup nowych składów.
    To nie pudełko zapałek i nie kosztuje 20 groszy.
    Niech poczyta o utrzymaniu taboru to się przekona ze 50 lat na tabor kolejowy to nie jest dużo.

    • 4 2

    • (1)

      Pan Marcin ma rację. Jakoś tylko w naszym województwie panuje... Niedaizm...

      Cała Polska się z nas śmieje że u nas skansen złomu. W PR Gdynia to już wogole.. Armagedon.

      • 1 0

      • To na co narzekasz jeździ 50 lat ,co kilkaset tysiecy km jest rozbierane w drobny mak

        przegladane , naprawiane i wychodzi z ZNTK jak nowe .
        Natomiast to za czym piszczysz ma żywotnośc 20 lat , sciany z papierowej blachy, itd. Pesowskie lub newagowskie cuda pójdą na złom ( np wycofane kilkuletnie ED 74) a te stare dalej bedą po modernach jeździły.

        • 0 0

    • To nie jest dużo, ale za to adekwatnie by już z czystym sumieniem

      Zakończyć żywot tych najstarszych pociągów. Muzeum i te sprawy, to jest dziś dla nich najwłaściwszy kierunek.

      • 0 0

  • Ja to mam szczęście,że zdążyłam najeździc się tymi starymi truposzami.Nieraz się klelo na brak Warsu,zbyt wysoka temp.ogrzewania albo jej brak co konczylo sie naprawdę ciężkim przeziębieniem(dzis bym im tego nie darowała;)Maja swoj urok:)

    • 1 0

  • Marcin znawca się odezwał. Na Mazowszu większość stanowią zmodernizowane

    składy EN57 - ze zmienionym czołem podobnie jak na SKM.
    Część nowego taboru SKM Warszawa to składy wyprodukowane na bazie starych składów EN57.
    Mazowsze też ma wiekowego rekordzistę (jeszcze starszego od jakiego kibla z Pomorza ?)) - EN57-038 został wyprodukowany w 1963 roku.

    Ale rekordy pobił Berlin Zachodni (nie wschodni czyli NRD-owski) - na S-bahn jeszcze pod koniec XX w. (jechałem) kursowały składy wyprodukowane jeszcze w czasach republiki weimarskiej, czyli min. ok. 70 lat. W Trójmieście część z nich jeździła na SKM jako EW90/91/92 w latach 1953-76 - Polska dostała je w ramach reparacji wojennych.

    • 2 1

  • prawde ci napisze yo

    tyle lat a nie zmieniają a podwyżki robią

    • 1 0

  • Najlepsze są przewozy regionalne w Gdyni. To tam jest skansen złomu. Często brak oświetlenia ogrzewania. Spóźnienia liczone w setkach minut. Na trasy gdzie jest po kilkaset pasażerów wpuszczana jest jedną jednostka.

    Brak logiki myślenia. Patologia. Urząd Marszałkowski siedzi i pierdzi w stołki. Nawet nie potrafi kontrolować swojego przewoźnika.

    • 3 0

  • Ale z roku na rok jest gorzej.
    To co jedzie w kierunku Malborka to jakieś antyki... Ogrzewania zimą w nich nie uswiadczysz...

    Swoją drogą ale upodlili nas Pomorzan.
    Widział ktoś jak wyglądają koleje Wielkopolskie? Komfort - 21 wiek.

    A u nas na Pomorzu jak zwykle wszystko nieudolne. Urząd Marszałkowski nawet nie potrafi kontrolować PR Gdynia taki mają układ.

    • 2 1

  • (3)

    Mamy trasy na V160 a jeździmy ok 80km/h

    • 0 1

    • W teorii , co kilka kilometrów pociagi zwalniaja do 90/100/120 ..... (2)

      popytaj kolejarzy a nie słuchaj tego co pijarowcy Ci podrzucą

      • 1 0

      • (1)

        wyraź sie! bo nie wiem co masz na mysli:)

        • 0 0

        • to nie pisz komentarzy na temat o którym nie masz pojecia

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane