• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r. Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r.

11 sprowadzonych z Niemiec tramwajów typu N8C ponownie zostanie poddanych modernizacji. Dodatkowo w planach są remonty tramwajów NGd99, Bombardierów, a nawet Pes. Zdaniem ZKM-u to niezbędne, by pojazdy mogły służyć przez kolejne lata.



Czy Gdańsk powinien ponownie modernizować tramwaje z Niemiec?

62 tramwaje Duewag N8C, sprowadzone do Gdańska z niemieckiego Dortmundu i Kassel, zostały wyprodukowane w latach 1978-1982. Wszystkie wprawdzie przeszły modernizację w wielkopolskim Modertransie, ale by je eksploatować przez kolejne lata, potrzebny jest ponowny gruntowny remont.

Obecnie wytypowano do niego 11 pojazdów: w tym dwa, które ucierpiały podczas lipcowej powodzi.

Czytaj też: ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

- Modernizacja 11 pojazdów typu N8C będzie miała większy zakres niż ta wykonana w Modertransie. Na początek planujemy wymianę napędów - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - Tramwaje będą dalej eksploatowane, ponieważ spółki nie stać na całkowitą wymianę floty tramwajowej na nową. Szacujemy, że N8C będą jeździły jeszcze przez 15 lat.
Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny. Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny.
Co ciekawe, do kolejnej modernizacji skierowany zostanie też jeden tramwaj z Kassel (o numerze taborowym 1166), który, mimo wykonanych prac w Modertransie, wciąż nie wyjechał na gdańskie tory.

- Tramwaj ten wymaga modernizacji napędu. Został odebrany z Modertransu po remoncie, ale ten nie obejmował części napędowej - tłumaczy Mongird.
Oprócz N8C, ZKM Gdańsk będzie modernizował jeszcze w tym roku tramwaje Konstal Alstom NGd99 z 1999 r., zaś w przyszłym Bombardiery wyprodukowane w 2007 r. Na 2019 r. zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011.

- Dokumentacja techniczo-ruchowa każdego tramwaju określi dokładny zakres prac i remontów, jakie należy wykonać w zależności od przebiegu oraz wieku taboru - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • Ludzie !!! (1)

    Co wypisujecie za brednie, jakie dobre konstale 105, motorniczowie marzą aby ich nie było, naprawy są kosmetyczne a części zamiennych nowych brak taka polityka.

    • 1 1

    • Taaa

      Bo Polacy żyją w świecie SF niemieckiego złomu

      • 0 0

  • Za ten zlom adamowicz za kraty na 25 lat

    • 2 0

  • (1)

    Przy okazji modernizacji warto wmontować samoczynne odświeżacze powietrza. To niedrogie rozwiązanie, skuteczniejsze niż oczekiwania na cotygodniowa kąpiel niektórych pasażerów. Taki wymienny spray kosztuje grosze w porównaniu np z monitoringiem.

    • 1 0

    • admin

      Może zapach frezji jak w dworcowych windach, których nie myją, a tylko perfumują?

      • 0 0

  • Te tramwaje należy wyzłomować!!! (30)

    Energochłonne o wysokiej awaryjności i wymagające częstych przegladów oraz napraw.
    Najgorsze jest to że te poniemieckie tramwaje właśnie zazwyczajw wyniku awarii blokują cały ruch tramwajowy w Gdańsku.
    Są to tramwaje z czasów gdy produkowano auta typu trabant wartburg czy Robur. Podobnie jak auta dawno wyzłomowano tak i te tramwaje powinno się wyzłomować.
    Czy pamiętacie aby którykolwiek ze starych zgruchotanych polskich tramwajów rozkraczył się i blokował ruch? Nie! Nic takiego nie miało miejsca.
    Podziwiam pasażerów którzy jadą tymi złomami z Chełmu z górki.
    Prawdziwa walka o życie. Hamulce i owszem są nowe ale konstrukcja wózki i osprzęt z czasów Honeckera.
    Nowy prezes obywatel platformy z ratusza w którym podpisywał przydział mieszkań przyznanych za łapówki ale jest niewinny gwarantuje mieszkańcom nowe wrażenia już niedługo bo to prawdziwy fachowiec po technikum kolejowym oraz studiach inżynierskich na kierunku kolejnictwo. Mucha nie siada!
    Porysowane szyby w tych tramwajach oraz dziwny zapach to tylko preludium przyjemności podróżowania nimi.

    • 186 114

    • dr No

      Zapach i porysowane szyby to miejscowy, budyniowy folklor. Zapewniam cię, że te same tramwaje w Niemczach, a chyba i Austrii były zapachowo neutralne. A kanapy czyste i wygodne. Ciekaw jestem kiedy ostatnio dezynfekowano okładziny na krzesłach w Pesie czy Solarisie. Jest na nich więcej syfu i coli niż na desce klozetowej.

      • 0 0

    • Idź pisowcu podcierać d*pę prezesowi. Może tam znajdziesz pieniądze...

      • 1 1

    • 105 też się rozkraczają... (3)

      W styczniu dwa razy - raz na Placu Komorowskiego, Swing spychał go na Zaspę, a 18 stycznia 349 padł na Lessowej i 1161 spychał go na Kliniczną. Tak więc też tak bywa...

      • 17 0

      • Bywają awarie 105-ek, ale Kassele i Dortmundy stale mają awarie (2)

        A latem w tych niemieckich cudach techniki mozna zdechnąć mimo klimy.

        • 12 8

        • Tylko 16 z nich ma klimę tak dla informacjo

          • 0 0

        • przecież one nie mają klimy poza małą pierdziawką dla kabiny motorniczego

          • 2 0

    • myj się - to nie będzie dziwnego zapachu

      ps. ukłony dla człowieka roku "Jeszcze na wolności"

      • 2 0

    • krótką masz pamięć (6)

      A ja pamiętam jak stare 105Na się psuły i blokowały ruch. A jakie były nieszczelne, jazda zimą to był koszmar (pomimo że zostawiono najlepsze sztuki, to mieszkańcy Stogów są niezadowoleni).

      Mało kogo stać na nowy samochód. To samo z ZKM - nie wszystko mogą kupić nowe.

      • 49 8

      • ty weż prozac człowieku (2)

        do tego mniej KurskiTV a więcej spacerów. Jeśli chodzi o modernizacje to wiele miast w europie zazdrości nam pomysłu i wdraża podobne u siebie to raz, dwa to dobrze pamiętam jak stare 105ątki rozkraczały się średnio dwa razy w tygodniu, no i faktycznie Honecker to był ale w NRD a tramwaje są z byłego RFN. Na koniec dodam że trzeba mieć zryty beret żeby do kwestii komunikacji miejskiej mieszać politykę ale może prezio ruszy z programem TRAMWAJ+

        • 22 15

        • Teraz też te N8C psują się średnio dwa razy w tygodniu, nawet częściej.

          W raporcie prawie codziennie jest info o awarii tramwaju, z reguły właśnie N8C.

          • 2 1

        • Dlaczego z bylego RFN,przeciez istnieje dalej.

          • 9 4

      • bzdury piszesz (1)

        w 105 jak się coś zepsuło to najczęściej drzwi które motorniczy blokował tablicą z numerem tramwaju i jechał dalej po trasie.

        • 7 3

        • W 105 psulo sie wszystko

          ale nie przewidziano zabezpieczen i tramwaj mogl jechac dalej. W N8C, PESAch elektronika nie pozwala.

          • 6 1

      • no ale samochodu dla prezesa Zkm-u to chyba nie kupują po modernizacji?!

        • 7 1

    • bzdury

      Co tramwaje z RFN mają wspólnego z Honeckerem?

      • 1 1

    • chyba nie myslisz ze prezydent jeszcze jest winirn temu (2)

      ze tramwaje smierdza i sa brudne. Winni jestescie wy !! szarzy obywatele rozwscieczonej klasy sprawiedliwej i prawej polski, oraz wszyscy inni szczekacze majacy do wszystkiego i wszystkich pretensje.

      • 7 3

      • Sorry Gregory, ale z tego co obserwuję to najbardziej rozkrzyczani są ostatnio...

        KODziarze, odsunięci od koryta POwcy i głodni władzy Nowocześni wywrotowcy. Narodowców proszę zostawić w spokoju, bo jakoś oni są bardziej atakowani, niżeli atakujący.

        • 3 6

      • Co ty bredzisz i do kogo?

        Ilu niemieckich bezdomnych się sfajdało w tych tramwajach :-)

        • 3 3

    • taaaa (2)

      ty masz pomysl rodem z pisu co ma na wszystko pieniadze.Zezlomuj,jasne,ale za co kupisz fabrycznie nowe?Poza tym z historia tez jestes na bakier,bo myli ci sie NRD z RFN-em.No i po co do tramwajow wrzucasz polityke?

      • 44 16

      • Co wy z tym pisem towarzysze macie? (1)

        Skoro są pieniądze na dopłatę do muzeum ECS 9 000 000zł rocznie do stadionu sam nie wiem na jakies gazetki miejskie których nikt nie czyta na autobusy z odkrywanym dachem i inne wymysły to niech się znajdą na nowe tramwaje a jak brakuje to można wprowadzić prywatnego przewoźnika na Gdańskie linie tramwajowe!!!
        ZKM czy jak on tam sie obecnie zwie nie musi być monopolistą~!

        • 9 7

        • Pozwolę sobie dodać, że są jeszcz pieniądze na bardzo ważny wywóz śniegu.

          Jak widać na tramwaje szkoda kasy, śnieg ważniejszy :)

          • 6 3

    • Zapomniałeś się podpisać "szpilek". Ten sam bełkot.

      • 3 2

    • tylko, że one są z NRF (czy jak tam wolisz z RFN) (2)

      nie Honecker a Willi Brandt albo Helmut Kohl. Nie Wartburg a Mercedes

      • 14 3

      • Nie ma takiego kraju jak NRF czy RFN (1)

        Mercedesy z tamtych lat to takie badziewia że szkoda gadać.

        • 2 9

        • Beczułki to badziewie?

          To czemu to jeździ do tej pory i jest jednym z bardziej poszukiwanych modeli Mercedesa?

          • 5 1

    • Anonimowy palancie od złomowania tramwajów (1)

      Lecz się na nogi

      • 7 6

      • Słuchaj nie piszesz do tatusia więc się zachowuj.

        Ty anonimowy nie jesteś co wkrótce Tobie udowodnię. A zapłata za przeprosiny i wpłata 5000zł na dom dziecka znacznie ostudzi twoje emocje.

        • 3 12

    • To już jest jego ostatnia kadencja

      Jarek go zwalnia właśnie i Lisicki tez niech się pakuje

      • 5 4

    • tragedią dla pasażera jest PESA

      to bydłowóz. Pomijam kwestie eksploatacyjne

      • 8 10

    • Nie wozy złomy tylko serwis do d..y, a szyby porysowane to przez kogo?Takie tępe bydło jeździ komunikacją! !!!!

      • 15 0

  • win

    Trochę to niepoważne z tym akcentem na gniazdka USB po 5 zł szt w hurcie.

    • 0 0

  • (3)

    tylko waleczki,remonciki,zakupy i tak w kolko a szroty codziennie sie psuja najgorsza komunikacja w Polsce

    • 69 24

    • Co ty człowieku pier****sz. Spójrz lepiej na inne miasta gdzie szroty to 60% taboru.

      • 0 0

    • (1)

      nie od dziś wiadomo, że cały złom z europy trafia do tego grajdołu

      • 3 6

      • Bzdury

        Piszecie głupoty. Komunikacja w Gdansku jest jedna z najlepszych w kraju. Cały czas rośnie liczba osob z niej korzystających. Aby kupic 80 pojazdow to wydatek astronomiczny. No i nie powinno sie kupować taboru w tak dużych seriach w krótkim czasie lecz winno to byc rozłożone w czasie, gdyż wtedy i koszty ich eksploatacji sa równomiernie rozłożone. To jest chyba proste. Moze nie dla wszystkich. A jak wiecie a łamaniu prawa to nalezy to zgłosić do prokuratury.

        • 1 1

  • Niemcy to mają jednak zmysł do interesu z głupkami (8)

    Najpierw jedni kupili za grosze miejskie przedsiębiorstwo ciepłownicze w zamian za łapówkę w postaci rady nadzorczej dla polskich decydentów. Teraz zysk wędruje do nich dzięki czemu mają tańsze ogrzewanie i basen miejski.
    Potem głowili się co zrobić ze złomem tramwajowym (nie uśmiechało się ponosić kosztów utylizacji) a tu znowu jakieś głupki zgłosiły się wykupując ten szmelc i pozbawiając ich problemu

    • 180 36

    • ciekawe kiedy sie zorientujesz, że prezes i spółka robi ciebie w konia?

      • 1 0

    • poczytaj dlaczego (4)

      Poczytaj dlaczego wymieniono tramwaje w Dortmundzie i nie pisz ze Niemcy pozbywali się złomu. Niemcy zmieniali system komunikacyjny - ich pojazdy szynowe jeżdżą teraz w tunelach do czego pojazdy które nam sprzedali się już nie nadają. Technologicznie te tramwaje biją na głowę 105Na.

      • 19 11

      • nie ma "poczytaj"

        Nie mam czasu na czytanie, tak jak inni forowicze. Skoro stawiasz tezy, to je udowodnij.. Jeśli nie jesteś w stanie, jesteś żałosnym dyletantem.

        • 0 0

      • Ale (2)

        ja chcę jeździć tramwajami PESY, a nie 40-letnim złomem!

        • 13 8

        • ja NIE chcę jeździć pojazdami PESY bo jeździ się nimi tragicznie (1)

          ciemnom, kretyńskie wykonanie wnętrz, i brak siedzeń.

          • 4 7

          • to sie wyprowadź do szwabów, jak polskie produkty ci nie pasują

            • 7 8

    • Francuzi również wyrolowali glupoli na zgarnianie kasiory za wodę i ścieki:)

      • 21 2

    • Co ciekawe, to te same głupki (w sensie orientacji politycznej)

      • 18 2

  • Komunikacja publiczna to tortura dla człowieka. Nie ważne, czy autobus/tramwaj jest nowy, stary, awaryjny, nowy, czy cokolwiek. Chcesz popsuć sobie humor z samego rana? Jedź do pracy komunikacją. Chcesz, żeby Cię zwolnili? Dojeżdżaj codziennie do pracy komunikacją miejską.

    • 1 0

  • (2)

    Na dłuższych trasach to niezły tramwaj, bo ma najwięcej miejsc siedzących. Oczywiście bajerem do PESY się nie umywa, ale jedzie tak samo szybko /nie widziałem wyprzedzania na linii tramwajowej/ a kosztuje znacznie mniej. Oby tylko miały klimę na lato i się nie psuły.

    • 10 4

    • Pojedź sobie na Chełm.

      Zobaczysz jak tramwaje potrafią się ścigać i wyprzedzać na trzeciego.

      To dopiero adrenalina!

      • 3 0

    • i cichsze silniki i elektryka

      nic nie wyje i nie piszczy

      • 2 0

  • Pani Mongird!

    Tramwaje nie latają ani nie pływają (jeszcze), więc nie jest to FLOTA.
    Tabor, Paniusiu, tabor!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane