• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizja na rondzie. Policja i PORD widzą ją inaczej

Michał Jelionek
15 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Kilka dni temu otrzymaliśmy film od naszego czytelnika, na którym zarejestrowana została kolizja na jednym ze skrzyżowań o ruchu okrężnym w Gdańsku. Wideo rozpętało burzę w komentarzach. Poprosiliśmy gdańską drogówkę oraz przedstawiciela Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego o interpretację tego zdarzenia.



Kto według ciebie zawinił w tej sytuacji?

Do kolizji na rondzie im. Andrzeja HakenbergeraMapka w Gdańsku doszło 5 sierpnia 2020 roku o godz. 7:30. Na nagraniu zarejestrowanym przez kamerę pokładową w aucie naszego czytelnika, pana Tomasza, widać kolizję dwóch aut - osobowego i dostawczego Mercedesa.

Kamera zarejestrowała, jak oba samochody niemal w identycznym momencie wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Z tą małą różnicą, że nadjeżdżająca z lewej strony osobówka zrobiła to ze zdecydowanie większą prędkością.

Rondo zlokalizowane przy Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym przy każdym wjeździe oznaczone jest znakami C-12 (informacja o ruchu okrężnym) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa).

O interpretację tej kolizji poprosiliśmy dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz policjantów z gdańskiej drogówki.

PORD: winny kierowca osobówki



- W mojej ocenie winę za spowodowanie kolizji na skrzyżowaniu ponosi kierowca samochodu osobowego Mercedes. Opinię wydaję na podstawie załączonego materiału filmowego. Otóż dwa pojazdy wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym praktycznie w tej samej sekundzie. Ten rodzaj skrzyżowania, jego infrastruktura oraz ukształtowanie ma na celu wymuszenie zmniejszenia prędkości u wszystkich kierujących zbliżających się do skrzyżowania. Art. 25 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi, iż "kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność". Ponadto art. 3 tejże ustawy wskazuje, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani (...) unikać działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie". Materiał filmowy ukazuje ewidentne zwiększenie prędkości przez kierującego osobowym autem marki Mercedes, a co za tym idzie - umyślne spowodowanie kolizji. Od momentu wjazdu na skrzyżowanie obu pojazdów do momentu kolizji mijają trzy sekundy. Uważam, że gdyby kierowca nie przyspieszył, do kolizji by nie doszło - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Policja: winny kierowca busa



Zdarzenie nieco inaczej widzą funkcjonariusze policji.

- Policjanci ruchu drogowego gdańskiej Komendy Miejskiej przeprowadzili czynności wyjaśniające w sprawie kolizji drogowej. Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego, w tym nagrania oraz zeznań świadków, policjanci ustalili sprawcę kolizji. Mundurowi nałożyli na kierowcę samochodu dostawczego mandat karny. Kierowca nie skorzystał z prawa do odmowy przyjęcia mandatu i wyjaśnienia sprawy przed sądem. Za to wykroczenie może zostać nałożony mandat w wysokości od 220 do 500 zł - tłumaczy asp. szt. Mariusz Chrzanowski z gdańskiej Komendy Miejskiej.
Jak widać, nie tylko wśród naszych czytelników to zdarzenie drogowe wywołało kontrowersje. Nie zmienia to jednak faktu, że warto zainwestować w wideorejestrator pokładowy do swojego auta.

Trójmiejskie sklepy z akcesoriami samochodowymi

Miejsca

Opinie (473) ponad 20 zablokowanych

  • Nad czym tu sie zastanawiac?

    Kierowca osobowki z premedytacja wjezdza w pojazd dostawczy.

    Rondo nie ma tutaj nic do rzeczy, gdyz obaj mieli wolna lewa strone.

    Osobowka powinna zachowac odstep od poprzedzajacego pojazdu i to na tyle analizy tego wydarzenia.

    A misiaki nie wiedza o czym mowia.

    • 23 2

  • Jak ktos jest k... spod gwiazdy to tak sie dzieje

    • 0 6

  • Bus był pierwszy na rondzie, widać to jak na dłoni

    • 19 2

  • co za de__il

    policja żednada

    • 16 1

  • widac wyraznie ze bus byl pierwszy na rondzie (1)

    Mercedes - brak zachowania ostroznosci (rondo przejscia dla pieszych przejazdy), prawdopodobnie przekroczyl predkosc no i winny kolizji

    • 21 2

    • napewno przekroczył prędkość

      • 4 0

  • wypadek

    Pytanie którego mercedesa (obydwa auta jednego producenta) a na filmie widać ze kierowca busa już był na rondzie ale pędzący osobówka nawet nie zwolnił przed rondem

    • 16 1

  • ko-lizja

    Jak to jest, że policja zawsze, w każdej sprawie widzi inaczej niż poszkodowany?

    • 9 2

  • mam nadzieję, że ubezpieczyciel obejrzy nagranie

    zanim wypłaci kasę za naprawę merca, i podważy stanowisko policji, która notabene jeszcze raz powinna przeanalizować zdarzenie

    • 19 1

  • Ułańska fantazja

    Oczywiście ze bus był już na skrzyżowaniu w momencie kiedy osobówka dopiero na niego wjeżdżała (polecam zrobić sobie stopklatke ze wskazaniem godziny 07:29:02) dokładnie to widać!
    Przez takich ułanów jak z osobówki wielu straciło życie lub zdrowie, po pierwsze wiem ze niestety tak nie jest ale w tej sytuacji skoro jechał ponad dozwolony limit bez zachowani ostrożności (na to wyglada na nagraniu) powinno być bezwględnie jego wina zawsze! To może by ludzi nauczyło jeździć zgodnie z limitami prędkości.)

    • 16 2

  • Opinia wyróżniona

    Gdybym nie widział nagrania (16)

    To uznałbym winę busa, ale poklatkowe odtwarzanie pokazuje, ze osobowy jest jeszcze na pasach przed skrzyżowaniem, gdy bus już całym dziobem wjechał na rondo. A nie wolno wjechać na skrzyżowanie jeśli wiadomo ze nie będzie można kontynuować jazdy. Dwa, obowiązkiem kierowcy jest zapobiegać i unikać kolizji jeśli jest to możliwe, a tu ewidentne widać celowe działanie. Jest wiec szansa, ze któryś likwidator przejrzy nagranie i da kopa kierowcy osobówki. Za wymuszenie tego typu powinien być prokurator. Nawet mając zielone światło nie wolno rozjechać staruszki która nie zdążyła zejść z przejścia, to nie dzicz sowiecka

    • 644 20

    • (7)

      Czyli Twoim zdaniem nikt nie powinien wjeżdżać na rondo do kiedy znajduje się na nim jakikolwiek inny samochód??? No ciekawe. Choć generalnie zgadzam się co do winy osobówki

      • 4 49

      • (1)

        nie zrozumiales przekazu chyba...

        • 46 0

        • nie chyba tylko nie zrozumial

          miszcz kierownicy

          • 17 0

      • Przecież nie tak napisał.

        • 0 0

      • Uzupelniam (3)

        A jak jest na skrzyżowaniach równorzędnych, gdy na raz z każdego kierunku podjeżdżają auta? Pierwszeństwo wyznacza pierwszy który wjedzie a pozostali wg reguły prawej ręki

        • 0 2

        • Ale nie na tym rondzie, gdzie są znaki: ustąp pierwszeństwa i rondo, co daje, że wjeżdżający na rondo powinien (1)

          ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się na tym rondzie. Tu dostawczak był w większej części swoich gabarytów na owym rondzie, gdy mercedes dopiero wlatywał z impetem, nie zwalniał. Gdyby wjechał wolniej i z zachowaniem ostrożności, przyhamował lekko, do kolizji by nie doszło.

          • 11 0

          • Hamowania

            nie widac,kola mocno skrecone w lewo zeby dostawczak nie uciekl

            • 5 0

        • Ale gdy sie polscy medrcy jednak na nim stukna i kazdy bedzie iscie po polsku lzec jak pies...

          to ciezko udowodnic kto pierwszy dojechal, ruszal itd. Kiedys myslalem, ze wlasnie po to mam kamere, ale stanowisko policji w niejednej sprawie kazalo mi zmienic zdanie. Tak byloby wszedzie na zachod od Odry, jednak urodzilem sie w tej gorszej czesci lepszego swiata. Coz, moglo zawsze byc dalej na wschod, a wszedzie tam jest jeszcze gorzej.

          • 0 1

    • Pasy to część skrzyżowania. (2)

      • 0 20

      • Nie zgadzam się (1)

        Art. 2. pkt. 10

        skrzyżowanie przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzony

        A przejście jest przed przecięciem wiec to nie jest jeszcze skrzyżowanie

        • 8 0

        • Heh. Przecież pojęcia podstawowe są już w art 2, a jak widać kilkanaście osób nawet do niego nie dotarła

          droga wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi
          dla pieszych (!!!) lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych
          znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju
          pojazdów, ruchu pieszych (!!!), jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt

          • 0 0

    • Dokładnie !!

      100 % się zgadzam dokładnie to samo zrobiłem poza tym kto wjeżdża z taka prędkością na rondo ?

      • 7 0

    • Poklatkowy? Z duza predkoscia i bez proby hamowania wjechal w tyl innego pojazdu, co tu analizowac?

      • 11 0

    • busik wjechał na rondo minimalnie wcześniej od merca, a więc miał prawo to zrobić i miał pierwszeństwo na rondzie. koniec i kropka. prędkość merca nie ma tu więc wiele do rzeczy, aczkolwiek gdyby jechał normalnie to do kolizji by nie doszło, ale to inna sprawa.....

      • 9 0

    • dobra 100% zgoda

      Ale BUSik też mogł dynamiczniej zrobić ten manewr, to po pierwsze, po drugie powinien zareagować widząc lecącego prawie nad skrzyżowaniem mercedesa, tam dużo nie brakowało do tego zeby nie doszlo do kolizji.

      • 0 5

    • Też tak uważam.

      Dokładnie też tak uważam że te auta nie wjechały w tym samym momencie a już na pewno Mercedes nie wjechał przed busem. Podczas wjazdu akurat internet mi się zaciął i także widziałem busa na rondzie a mercedesa przed rondem.
      Najciekawsze jest to że Policja ukarała kierowcę busa uznając mercedesa wcześniej na rondzie. Czyli Policja nie dość że polityczna to ślepa :P.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane