• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizja na rondzie. Policja i PORD widzą ją inaczej

Michał Jelionek
15 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Kilka dni temu otrzymaliśmy film od naszego czytelnika, na którym zarejestrowana została kolizja na jednym ze skrzyżowań o ruchu okrężnym w Gdańsku. Wideo rozpętało burzę w komentarzach. Poprosiliśmy gdańską drogówkę oraz przedstawiciela Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego o interpretację tego zdarzenia.



Kto według ciebie zawinił w tej sytuacji?

Do kolizji na rondzie im. Andrzeja HakenbergeraMapka w Gdańsku doszło 5 sierpnia 2020 roku o godz. 7:30. Na nagraniu zarejestrowanym przez kamerę pokładową w aucie naszego czytelnika, pana Tomasza, widać kolizję dwóch aut - osobowego i dostawczego Mercedesa.

Kamera zarejestrowała, jak oba samochody niemal w identycznym momencie wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Z tą małą różnicą, że nadjeżdżająca z lewej strony osobówka zrobiła to ze zdecydowanie większą prędkością.

Rondo zlokalizowane przy Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym przy każdym wjeździe oznaczone jest znakami C-12 (informacja o ruchu okrężnym) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa).

O interpretację tej kolizji poprosiliśmy dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz policjantów z gdańskiej drogówki.

PORD: winny kierowca osobówki



- W mojej ocenie winę za spowodowanie kolizji na skrzyżowaniu ponosi kierowca samochodu osobowego Mercedes. Opinię wydaję na podstawie załączonego materiału filmowego. Otóż dwa pojazdy wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym praktycznie w tej samej sekundzie. Ten rodzaj skrzyżowania, jego infrastruktura oraz ukształtowanie ma na celu wymuszenie zmniejszenia prędkości u wszystkich kierujących zbliżających się do skrzyżowania. Art. 25 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi, iż "kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność". Ponadto art. 3 tejże ustawy wskazuje, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani (...) unikać działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie". Materiał filmowy ukazuje ewidentne zwiększenie prędkości przez kierującego osobowym autem marki Mercedes, a co za tym idzie - umyślne spowodowanie kolizji. Od momentu wjazdu na skrzyżowanie obu pojazdów do momentu kolizji mijają trzy sekundy. Uważam, że gdyby kierowca nie przyspieszył, do kolizji by nie doszło - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Policja: winny kierowca busa



Zdarzenie nieco inaczej widzą funkcjonariusze policji.

- Policjanci ruchu drogowego gdańskiej Komendy Miejskiej przeprowadzili czynności wyjaśniające w sprawie kolizji drogowej. Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego, w tym nagrania oraz zeznań świadków, policjanci ustalili sprawcę kolizji. Mundurowi nałożyli na kierowcę samochodu dostawczego mandat karny. Kierowca nie skorzystał z prawa do odmowy przyjęcia mandatu i wyjaśnienia sprawy przed sądem. Za to wykroczenie może zostać nałożony mandat w wysokości od 220 do 500 zł - tłumaczy asp. szt. Mariusz Chrzanowski z gdańskiej Komendy Miejskiej.
Jak widać, nie tylko wśród naszych czytelników to zdarzenie drogowe wywołało kontrowersje. Nie zmienia to jednak faktu, że warto zainwestować w wideorejestrator pokładowy do swojego auta.

Trójmiejskie sklepy z akcesoriami samochodowymi

Miejsca

Opinie (473) ponad 20 zablokowanych

  • Wyniki ankiety przerażają.

    Odpowiedzi wiele wyjaśniają w kwestii codziennych korków spowodowanych kolizjami.
    Swoją drogą w jaki sposób oceniacie, że osobówka jechała za szybko? Przecież może sobie jechać w tym miejscu nawet 50km/h.

    • 0 5

  • Bo pan z mercedesa to kolega z pracy.

    • 4 0

  • Nie pierwszy raz ten pan z policji wypowiada się wedlug swojch widzi mi się.

    No cóż, coraz więcej mamy policji bez doświadczenia.
    Nie trzeba być omnibusem żeby widzieć, że osobnik w merolu ewidentnie przyśpieszył.
    I przy jednoczenym wjechaniu w ruch okrężny, to on ma prawą zajętą, czyli jest winny.

    • 3 0

  • Do kierowcy Mercedesa (1)

    Dlaczego nie hamowałeś??????

    • 6 0

    • on Ci nie odpowie

      cwaniaczek jest i tyle,zakombinował.

      • 1 0

  • Znaki prawdę ci powiedzą (1)

    Znak ustąp pierwszeństwa połączony ze znakiem ruch okrężny, mówi że pojazd wjeżdżający na skrzyżowanie (rondo) musi ustąpić pojazdom już się na nim znajdującym. osobowy Mercedes nie był jeszcze na rondzie. Dostawczy mógł wjechać, nie musiał ustępować bo nie miał komu.
    Kierowca osobówki powinien stracić prawo jazdy za celowe spowodowanie kolizji i na jakieś badania trafić, do okulisty albo psychologa.

    • 9 0

    • 100 na 100 - w samo sedno trafiona opinia

      • 0 0

  • materiał z kamery

    jest wystarczającym dowodem na nieznajomość prawa policji

    • 7 0

  • No ale co? Kierowce Merca trzeba ukarac.

    To jest ewidentna proba zlapania frajera na tzw stluczke, trzeba eliminowac taka patologie.

    • 3 0

  • wina

    Mercedesa osobówki

    • 1 0

  • Kto ma rację?

    A ja mam pytanie skąd tak rozbieżny punkt widzenia na sprawę policji i WORD skoro przepisy są jedne? Pan policjant uznał że pierwszeństwo ma szybszy czy wyższość mercedesa nad VW?

    • 0 0

  • powinni potracic policjantom te kase z wyplaty

    tyle w temacie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane