• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizja na rondzie. Policja i PORD widzą ją inaczej

Michał Jelionek
15 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Kilka dni temu otrzymaliśmy film od naszego czytelnika, na którym zarejestrowana została kolizja na jednym ze skrzyżowań o ruchu okrężnym w Gdańsku. Wideo rozpętało burzę w komentarzach. Poprosiliśmy gdańską drogówkę oraz przedstawiciela Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego o interpretację tego zdarzenia.



Kto według ciebie zawinił w tej sytuacji?

Do kolizji na rondzie im. Andrzeja HakenbergeraMapka w Gdańsku doszło 5 sierpnia 2020 roku o godz. 7:30. Na nagraniu zarejestrowanym przez kamerę pokładową w aucie naszego czytelnika, pana Tomasza, widać kolizję dwóch aut - osobowego i dostawczego Mercedesa.

Kamera zarejestrowała, jak oba samochody niemal w identycznym momencie wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Z tą małą różnicą, że nadjeżdżająca z lewej strony osobówka zrobiła to ze zdecydowanie większą prędkością.

Rondo zlokalizowane przy Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym przy każdym wjeździe oznaczone jest znakami C-12 (informacja o ruchu okrężnym) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa).

O interpretację tej kolizji poprosiliśmy dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz policjantów z gdańskiej drogówki.

PORD: winny kierowca osobówki



- W mojej ocenie winę za spowodowanie kolizji na skrzyżowaniu ponosi kierowca samochodu osobowego Mercedes. Opinię wydaję na podstawie załączonego materiału filmowego. Otóż dwa pojazdy wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym praktycznie w tej samej sekundzie. Ten rodzaj skrzyżowania, jego infrastruktura oraz ukształtowanie ma na celu wymuszenie zmniejszenia prędkości u wszystkich kierujących zbliżających się do skrzyżowania. Art. 25 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi, iż "kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność". Ponadto art. 3 tejże ustawy wskazuje, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani (...) unikać działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie". Materiał filmowy ukazuje ewidentne zwiększenie prędkości przez kierującego osobowym autem marki Mercedes, a co za tym idzie - umyślne spowodowanie kolizji. Od momentu wjazdu na skrzyżowanie obu pojazdów do momentu kolizji mijają trzy sekundy. Uważam, że gdyby kierowca nie przyspieszył, do kolizji by nie doszło - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Policja: winny kierowca busa



Zdarzenie nieco inaczej widzą funkcjonariusze policji.

- Policjanci ruchu drogowego gdańskiej Komendy Miejskiej przeprowadzili czynności wyjaśniające w sprawie kolizji drogowej. Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego, w tym nagrania oraz zeznań świadków, policjanci ustalili sprawcę kolizji. Mundurowi nałożyli na kierowcę samochodu dostawczego mandat karny. Kierowca nie skorzystał z prawa do odmowy przyjęcia mandatu i wyjaśnienia sprawy przed sądem. Za to wykroczenie może zostać nałożony mandat w wysokości od 220 do 500 zł - tłumaczy asp. szt. Mariusz Chrzanowski z gdańskiej Komendy Miejskiej.
Jak widać, nie tylko wśród naszych czytelników to zdarzenie drogowe wywołało kontrowersje. Nie zmienia to jednak faktu, że warto zainwestować w wideorejestrator pokładowy do swojego auta.

Trójmiejskie sklepy z akcesoriami samochodowymi

Miejsca

Opinie (473) ponad 20 zablokowanych

  • Gdybanie (2)

    Rondo ma szerokość dwóch pasów. Dostawczak wjeżdżając na rondo powinien jechać przy prawej krawędzi. Miałby pierwszeństwo przy zjeździe znajdując się z prawej strony. Wjeżdżając od razu do lewej krawędzi, zajechał drogę mercedesowi. Być może chciał zrobić miejsce mercedesowi ze swojej prawej strony. Mercedes pędził na oślep nie wiadomo na co licząc, bo i tak nie miałby pierwszeństwa do najbliższego zjazdu, bo znajdował się z lewej strony dostawczaka. Gdyby jechał prawidłowo (wolniej) przy prawej krawędzi ronda - nie doszłoby do kollzji. Na rondzie nie istnieje obowiązek wyprzedzania z lewej strony, a jadący z prawej ma pierwszeństwo. Kierowca dostawczaka próbował uniknąć kolizji, kierowca mercedesa parł do kolizji. Dostawczakowi pogrozić palcem, bo szaleńcom nie można wjeżdżać w drogę, a mercedesowi dowalić solidną karę. Chyba że dostawczak wjechał pierwszy na rondo. Wtedy dla niego solidny zwrot ubezpieczenia i odszkodowanie od mercedesa za kłopoty.

    • 1 14

    • Nie musiał jechać przy prawej jeśli nie zjeżdżał na pierwszym zjeździe. Tego nie wiemy.

      • 2 0

    • Bzdury piszesz

      A do tego osobowy mercedes mógł spokojnie minąć dostawczaka z jego tyłu, jadąc po zewnętrznej. A on nie hamuje, przyspiesza, a do tego skręca i celuje w dostawczaka. Chciał wymusić.

      • 3 0

  • Policja?

    Przecież w zwolnionym tempie widac ze bus wjechał pierwszy na skrzyżowanie gdy jego cała przednia oś była już na rondzie i to w dodatku skręcona to mercedes był jeszcze przed trójkątami wymalowanymi na jezdni czemu ten busiarz przyją mandat

    • 9 0

  • Brak wlasciwego rozeznania ze strony milicjantow, zenujace!

    Marek

    • 8 0

  • Sekunda 0:05

    Dla mnie kierowca białego busa ma już znak ustąp za sobą, natomiast kierowca osobowego Mercedesa ciągle znak ustąp ma przed oczami. Wina kierowcy czarnego Mercedesa.

    • 10 0

  • Policjant miał dostęp do tego nagrania przed wydaniem decyzji mandatowej, bo mu go udostępniłem i później pojechałem dalej do swojej pracy (też busem podobnych rozmiarów). Szkoda mi tego Ukraińca.

    • 12 0

  • Nawet gdyby bus wjechał póżniej na rondo to burak z Merca miał możliwość uniknięcia kolizji!

    A jeżeli mógł uniknąć a tego nie zrobił to znaczy, że działał z premedytację w kierunku spowodowania kolizji. Temu od Merca należy cofnąć Prawo jazdy!

    • 13 0

  • Rondo Jabłoniowa

    Zapraszam na rondo ul. Jabłoniowej z Leszczynową. Tu nie ma dnia bez podobnych sytuacji...
    Może progi zwalniające tuż przed wjazdem na skrzyżowanie by pomogły?

    • 3 0

  • Na 100%

    Ewidentne wina busa

    • 0 11

  • jakby czarny zgnilec jeszcze szybciej jechał, to by się nie spotkali...

    obaj po 500 zeta, a szofer od czarnego na szkolenie...tam jest ograniczenie, na bank jechał szybciej niż można

    • 1 3

  • Celowo wymusił kolizję.

    Ten ćwok z osobówki cisnął jak gł*u*pi.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane