• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizja na rondzie. Policja i PORD widzą ją inaczej

Michał Jelionek
15 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Kilka dni temu otrzymaliśmy film od naszego czytelnika, na którym zarejestrowana została kolizja na jednym ze skrzyżowań o ruchu okrężnym w Gdańsku. Wideo rozpętało burzę w komentarzach. Poprosiliśmy gdańską drogówkę oraz przedstawiciela Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego o interpretację tego zdarzenia.



Kto według ciebie zawinił w tej sytuacji?

Do kolizji na rondzie im. Andrzeja HakenbergeraMapka w Gdańsku doszło 5 sierpnia 2020 roku o godz. 7:30. Na nagraniu zarejestrowanym przez kamerę pokładową w aucie naszego czytelnika, pana Tomasza, widać kolizję dwóch aut - osobowego i dostawczego Mercedesa.

Kamera zarejestrowała, jak oba samochody niemal w identycznym momencie wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Z tą małą różnicą, że nadjeżdżająca z lewej strony osobówka zrobiła to ze zdecydowanie większą prędkością.

Rondo zlokalizowane przy Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym przy każdym wjeździe oznaczone jest znakami C-12 (informacja o ruchu okrężnym) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa).

O interpretację tej kolizji poprosiliśmy dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz policjantów z gdańskiej drogówki.

PORD: winny kierowca osobówki



- W mojej ocenie winę za spowodowanie kolizji na skrzyżowaniu ponosi kierowca samochodu osobowego Mercedes. Opinię wydaję na podstawie załączonego materiału filmowego. Otóż dwa pojazdy wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym praktycznie w tej samej sekundzie. Ten rodzaj skrzyżowania, jego infrastruktura oraz ukształtowanie ma na celu wymuszenie zmniejszenia prędkości u wszystkich kierujących zbliżających się do skrzyżowania. Art. 25 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi, iż "kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność". Ponadto art. 3 tejże ustawy wskazuje, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani (...) unikać działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie". Materiał filmowy ukazuje ewidentne zwiększenie prędkości przez kierującego osobowym autem marki Mercedes, a co za tym idzie - umyślne spowodowanie kolizji. Od momentu wjazdu na skrzyżowanie obu pojazdów do momentu kolizji mijają trzy sekundy. Uważam, że gdyby kierowca nie przyspieszył, do kolizji by nie doszło - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Policja: winny kierowca busa



Zdarzenie nieco inaczej widzą funkcjonariusze policji.

- Policjanci ruchu drogowego gdańskiej Komendy Miejskiej przeprowadzili czynności wyjaśniające w sprawie kolizji drogowej. Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego, w tym nagrania oraz zeznań świadków, policjanci ustalili sprawcę kolizji. Mundurowi nałożyli na kierowcę samochodu dostawczego mandat karny. Kierowca nie skorzystał z prawa do odmowy przyjęcia mandatu i wyjaśnienia sprawy przed sądem. Za to wykroczenie może zostać nałożony mandat w wysokości od 220 do 500 zł - tłumaczy asp. szt. Mariusz Chrzanowski z gdańskiej Komendy Miejskiej.
Jak widać, nie tylko wśród naszych czytelników to zdarzenie drogowe wywołało kontrowersje. Nie zmienia to jednak faktu, że warto zainwestować w wideorejestrator pokładowy do swojego auta.

Trójmiejskie sklepy z akcesoriami samochodowymi

Miejsca

Opinie (473) ponad 20 zablokowanych

  • Panie Chrzanowski!

    Co pan opowiada za bajki o "czynnościach wyjaśniających"! Widzieliście to nagranie? Nic więcej nie trzeba wyjaśniać - wszystko widać jasno i czytelnie. Trzeba was chyba wysłać na szkolenie z przepisów ruchu drogowego. Może PORD by was przeszkolił? Takim działaniem jak tutaj robicie tylko jeszcze więcej szkody. A na to, jako podatnik, który was utrzymuje, się nie zgadzam!

    • 3 0

  • Ewidentna wina osobowki

    Po pierwsze wjechali w tym samym czasie na rondo a po drugie osobowka zza duża prędkością nawet nie hamował.

    • 3 0

  • Policja się nie popisała

    Miałem identyczne zdarzenie i gdyby nie kierowca który jechał za mną tak samo by się skończyło moją winą ale po ogladnieciu filmu mandat został cofniety i sprawca ukarany.Ale o to trzeba walczyć.

    • 2 0

  • ci gdańszczanie to zawsze nie nie nie a tutaj wyraźnie widać , kierowca osobówki pomimo że wjeżdża zbyt szybko to jednak uderza w bok wtaczającego się busa gdyby uderzył w tył to znaczyłoby że on jest winien a w tym przypadku można tylko wlepić mu mandat za zbyt dużą prędkość.ale kiedyś napisałem o jeździe z dwóch pasów na trzy i też ,,gdańszczanie pisali mi minusy" ale to nie gdańszczanie to komuniści z opołozycji tak tak nie znacie się na niczym

    • 0 1

  • Tak oto widać różnicę między fachowcami, a amatorami

    Policja kolejny raz pokazuje swoją "kompetencje" i umiejętność interpretacji przepisów. No ale czego się spodziewać, jak według nich hamowanie do zera na autostradzie to nie jest wykroczenie, jazda z maksymalną dopuszczalną prędkością po lewym pasie to tamowanie ruchu, albo złotousty znaffca Kobryś, który twierdzi, że przy zanikającym pasie ruchu z prawej strony ma się pierwszeństwo podczas jego zmiany.
    Zresztą wystarczy porównać opinie - przedstawiciel PORD przedstawia uzasadnienie, Policja - nic, tylko poza wlepionym mandatem.
    I cyk, kolejny do statysyk, i cyk 2 - dniówka coraz bliżej.
    Ot rzeczywistość polskich dróg.

    • 1 0

  • w tej sytuacji

    nie dość, ze osobówkaą wjechał w tył samochodu to nie zastosował odpowiedniej ostrożności oraz prędkości ponadto nawet przy tej prędkości, bus jechał 30-40, onobówka 60-70 przypominam ze w zabudowanym limit to 50 chyba, ze znaki mówią co innego, można było bez hamowania ominąć tego busa jak juz tak było spieszno. a Ci komentujący, stojący za winą busa są dosyć niedouczeni i aż strach w takim razie wyjeżdżać na drogę. rondo ma na celu właśnie takie zastosowanie, ze wjechać można w tym samym momencie z każdej strony w celu rozładowania ruchu. ale jakiś Janusz jest pępkiem świata i ot sytuacja. i na koniec pytanie, skąd taka niekompetencja służb mundurowych??

    • 2 0

  • Czy sprawdzono, czy aby kierowcy sie nie umowili by wyludzic odszkodowanie!!!

    • 1 1

  • bus wymusil... (1)

    Skoro widzial ze jedzie ktos szybko to po co wymuszal...ustap pierwszenstwa tzn nie zmuszaj pojazdu roweru pieszego...do zmiany kierunku zatrzymania lub przyspieszania...tepic cwaniakow co wpychaja sie pod zderxak nie ma pierwszenstwa a co wiecej wolnego miejsca to po co sie pcha na przypale

    • 1 3

    • Pierwszeństwo ma ten, który pierwszy wjedzie na skrzyżowanie - również z ruchem okrężnym, a nie ten, który szybciej dojeżdża do ronda.

      • 0 0

  • Mamy tu do czynienia ze metodą

    hamowania pojazdu klaksonem

    • 1 1

  • ToJo

    Dziwię się, że kierowca dostawczaka nie skorzystał z rozprawy sądowej, bo tam wygrałby na 100%. Pamiętajmy!!! Policja to nie prawo... to pieski od wykonywania poleceń.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Audi?

 

Najczęściej czytane