- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (37 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (246 opinii)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (14 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (353 opinie)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
Koniec ferii. Wracają korki. Jest na nie sposób?
Od poniedziałku na trójmiejskich drogach znowu pojawią się korki. Kierowcy zastanawiają się, dlaczego tak, jak podczas ferii, nie może być przez cały rok? Spróbowaliśmy odpowiedzieć na to pytanie.
Polscy, jak i zagraniczni eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że wystarczy zaledwie 25 proc. spadek liczby aut na drogach, aby w miastach zniknęły korki. Jeśli już zatory powstawały, to nie były one już tak dolegliwe, jak podczas roku szkolnego. Sprawdziliśmy, dlaczego tak się działo.
Główną przyczyną mniejszych korków jest na pewno zamknięcie szkół, o czym przekonuje nas czytelnik. - Przez dwa tygodnie nie było dantejskich scen w wykonaniu kierowców-rodziców, podwożących swoich dzieci do podstawówki przy ul. Marusarzówny . Podobnie jest przed innymi szkołami - opowiada nam pan Tomasz, mieszkaniec domu przy ul. Amundsena w Gdańsku.
Do szkół samochodami nie dojeżdżali też nauczyciele. Razem z rodzicami stanowią kilka, może kilkanaście procent całego dziennego ruchu w naszej aglomeracji. Gdzie zatem skryli się pozostali kierowcy, którzy potęgują ruch na co dzień w Trójmieście? Czyżby wyjechali za miasto?
- Nie odczuwamy podczas zimowych ferii wzrostu liczby pojazdów osobowych. W zeszłym roku zaobserwowaliśmy w tym okresie nawet spadek poniżej przeciętnej liczby. Jeśli kierowcy wyjeżdżają z Trójmiasta, to na pewno nie jadą podczas ferii tłumnie na południe, w polskie góry - opowiada nam Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company S.A., która zarządza autostradą A1.
A może większość pracowników-kierowców wzięła urlop i siedzi w domach? - 15 proc. pracowników wzięło sobie wolne w trójmiejskich jednostkach spółki Energa. Nie jest to jednak jakiś szczególny wynik. Styczeń to okres m.in. podsumowań minionego roku. Nasi pracownicy biorą wolne chętniej choćby w lutym. Tak było w zeszłym roku podczas ferii - mówi Beata Ostrowska, rzecznik prasowy Grupy Energa.
Wychodzi więc na to, że głównie od pracy szkół uzależniony jest ruch na drogach. Można pomyśleć: wprowadźmy całoroczne wakacje - korki przestaną nam doskwierać. Na pewno ucieszyłyby się z tego dzieci, ale to oczywiście nierealne. Czy istnieją inne rozwiązania, bardziej sensowne?
Są, i to nawet dwa, które świetnie zdają egzamin w wielu miastach za naszą zachodnią granicą. Pierwszy to różne godziny rozpoczęcia zajęć szkolnych. Mogłyby się one rozpoczynać między godz. 7 a 9. W każdej szkole nieco inaczej. Dziś szkoły zaczynają swoją pracę zazwyczaj między godz. 8 a 8:15. Dyrektorzy placówek dydaktycznych podkreślają, że to rozwiązanie trudno byłoby wprowadzić, bowiem istnieje ogromny opór ze strony rodziców.
Drugą ideę zaproponował nasz czytelnik. - Usprawnienie ruchu polega na umożliwieniu pracownikowi przez pracodawcę wyboru godzin rozpoczęcia pracy, stworzenie widełek, np. między godz. 7 a 9. Wtedy swój poranny dojazd pracownik uzależniałby od sytuacji na drodze. Oczywiście w pracy przebywałby osiem godzin - mówi pan Wiesław.
Miejsca
Opinie (286) ponad 20 zablokowanych
-
2011-01-30 21:40
nauczyc jezdzic kierowcow
Nauczyc ruszania spod swiatel,oduczyc wjezdzania na zajete skrzyzowania a co wazniejsze to wjezdzania przy czerwonym swietle,zabrac telefony komurkowe w samochodach np.obowiazkowe przewozenie ich w bagaznikach,wysokie mandaty dla rajdowcow i mistrzow jednej prostej.
- 7 2
-
2011-01-30 21:48
JUŻ TO WIDZĘ BUAHAHAHHA
pracodawcy dający widelki w godz pracy.
- 4 0
-
2011-01-30 21:50
FERIE
"Koniec ferii. Wracają korki. Jest na nie sposób?"
Taaa... ferie cały rok...- 9 0
-
2011-01-30 21:53
Całe szczęście dojeżdżam do pracy skm
i mam gdzieś korki.
- 4 1
-
2011-01-30 22:09
NA PEWMO NIE NAUCZYCIELE!!!
W moim miejscu pracy na 50 osób dojeżdza własnym autem może 10 nauczycieli. To sfeminizowany zawód, a w autobusach, tramwajach i skmkach tłoczą się właśnie kobiety, które dojeżdżają do szkół.
- 5 7
-
2011-01-30 22:15
Zamknac ulice
i nawet nie odśnieżac.
Budżet poprawiony i brak korków.
Ta metoda się sprawdzi- 3 3
-
2011-01-30 22:19
Jedyny sposob (2)
Paliwo min 10 PLN / litr
- 7 3
-
2011-01-30 22:26
Bardziej od 12zł/litr
Rafinerie ledwo przędą, a pracownicy dostaja dodatki z urzędu pracy
- 4 0
-
2011-01-30 22:44
Wystarczyłby podatek od aut
- 2 1
-
2011-01-30 22:26
To chyba proste - w ferie więcej osób bierze urlop, stąd mniejsze korki. Nie zauważyłem żeby w dzień nauczyciela korki były mniejsze. Z resztą korki są raczej po południu gdzie dzieci jakoś z tej szkoły już wróciły...
- 2 3
-
2011-01-30 22:35
Dobre! Drogi szefie, dziś przyjadę na 9-tą, jutro może na 7- tą, pomyślę;) Taaaak, to by przeszło;)
- 2 0
-
2011-01-30 22:50
czepiliście się starych czasów ja rzep psiego ogona (2)
co wy porównujecie? czasy kiedy na każdym osiedlu obowiązkowo szkoła musiała zostać wybudowana a najlepiej jeszcze przedszkole i żłobek? na wsiach mają gimbusy, a w mieście mimo że często trzeba pokonać większą odległość żeby się do szkoły dostać takich wynalazków nie ma, mam puścić siedmiolatkę samą z Pogodnego na Chełm? ja tez proszę państwa drałowałam pieszo, ale między blokami na osiedlu i przez sąsiednie podwórka a nie przez ulice bez świateł i rozkopy drogowe i w d.pie mam wasze utyskiwania na "dzieciorobów", będę dziecko wozić czy wam się to podoba czy nie, bo jego bezpieczeństwo jest dla mnie najważniejsze. A jak wam korki przeszkadzają to ruszcie się jeden z drugim ze skrzyżowania w tempie a nie czekacie na bardziej soczyste zielone światło napieprzając przez komórkę
- 18 18
-
2011-01-31 11:07
Tak to jest jak sie kupuje chate na zadupiu
Trzeba bylo najpierw sprawdzic infrastrukture osiedlowa a nie kupowac w ciemno dziury w ziemi od dewelopera.
- 2 1
-
2011-01-31 12:51
dzieci wożone samochodami do szkół
są bardziej narażone na wypadki drogowe niż dzieci chodzące (dojeżdżające) do nich samodzielnie
są na ten temat twarde dane statystyczne- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.