• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec zimy? Nie warto jednak spieszyć się z wymianą opon

mJ
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (88)
Nie warto spieszyć się z wymianą opon. Nie warto spieszyć się z wymianą opon.

W końcu doczekaliśmy się ocieplenia w Trójmieście. Zdaje się, że powoli żegnamy zimę. Kierowcy jednak nie powinni spieszyć się z wymianą opon na letnie. Kiedy warto udać się do wulkanizatora?



Kiedy planujesz zmienić opony na letnie?

"Zasada 7 stopni"



Za każdym razem w tekstach o wymianie opon, czy to przed zimą, czy też wiosną, jak mantrę powtarzamy "zasadę 7 stopni". Co oznacza? Otóż gdy temperatury jesienią systematycznie spadają poniżej 7 stopni Celsjusza - powinno się zmienić ogumienie na zimowe. Oczywiście ta umowna granica działa także w drugą stronę. Wiosną, gdy robi się cieplej i temperatury utrzymują się powyżej tej wartości, warto pomyśleć o zmianie ogumienia na letnie. Nie jedźmy jednak od razu do najbliższego wulkanizatora. Pozwólmy ustabilizować się kapryśnej pogodzie.

Kiedy zmienić opony na zimowe? Kiedy zmienić opony na zimowe?

Wielu kierowców tę zasadę traktuje jak chwyt marketingowy wielkich koncernów oponiarskich. Nie do końca tak jest. Z punktu widzenia producentów opon bardziej opłacalna i łatwiejsza byłaby produkcja tylko jednego rodzaju ogumienia. W ten sposób koncerny oponiarskie zredukowałyby koszty produkcji, a sam zysk byłby większy. Kierowcy jeżdżący przez cały rok na jednych i tych samych oponach ze względu na ich zużycie musieliby odwiedzać sklepy oponiarskie równie często jak w przypadku dwóch kompletów. Zatem zasada "7 stopni" nie jest mitem.

A dlaczego akurat 7 stopni? Poniżej tej temperatury opony letnie - z racji swojej charakterystyki oraz składu mieszanki gumowej - zaczynają po prostu tracić swoje właściwości.


Kiedy wymienić opony?



Na pewno jeszcze nie teraz. Warto poczekać na ustabilizowanie się pogody. Zapewne czekają nas już dużo cieplejsze dni, ale pamiętajmy, że noce w dalszym ciągu bywają chłodne i zdarzają się poranne przymrozki.

Marzec i kwiecień to miesiące, w których pogoda jest kapryśna, bywa zmienna. Jednego dnia możemy cieszyć się z 12 stopni Celsjusza, a następnego temperatura może oscylować w granicach 0 stopni Celsjusza. Zaleca się, aby do maja z wymianą wstrzymali się kierowcy, którym zdarza się jeździć w nocy lub nad ranem.

mJ

Opinie (88) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (17)

    Tylko całoroczne.Obecnie wymiana opon z letnich na zimowe i odwrotnie zaczyna się od 150zł za komplet w górę.To razy 2 zmiany w roku.Plus składowanie...Wychodzi ponad 400zł rocznie,a za to mamy już jedną oponę całoroczną marki premium+.Także w dzisiejszych czasach komplet lato/zima zupełnie nieopłacalny.

    • 19 24

    • (4)

      Chyba do roweru ta opona za 400 zł

      • 10 13

      • (3)

        Nie goodyear do suva 420zł jedna klasy premium,całoroczna.5-6 lat spokojnie zima lato śmigam.

        • 10 9

        • Do suwa nie sprzedają "14", a to cena "14" premium pajacu!

          • 0 0

        • Mialam caloroczne goodyeary dobrej klasy i kosztowaly 400, ale x2 za sztuke.

          • 2 1

        • Scieralność opon mierzy sie w kilometrach a nie latach użytkowania , ale skoro pokonujesz 8 tys rocznie to może ok , tylko po tym piątym roku to nie chciałbym przed Tobą jechać przy opadzie śniegu

          • 8 6

    • Na trasę RODOS - ŻABKA wystarczą.

      • 0 0

    • A wiesz clownie że można samemu koła przełożyc? (4)

      400 za oponę marki premium +?
      Do malucha czy z tarczą antyguma?

      • 9 3

      • (3)

        hmmm "clownie"??? a odróżniasz wymianę opon od wymiany kół? :D

        • 3 4

        • A wiesz że można mieć 2 komplety kół? (2)

          I w ten sposób zaoszczędzić. A nie ściągać opony 2 razy w roku

          • 4 1

          • (1)

            No no można mieć tylko trzema mieć gdzie je trzymać.

            • 0 2

            • Piwnica, garaż, strych, komórka, u mamusi

              A same opony zabierają tyle powierzchni co całe koła.

              • 2 0

    • A wiesz że całoroczne i tak trzeba przełożyć tył-przód i wyważyć? (3)

      • 2 3

      • A po co, możesz mi to wytłumaczyć? Jadąc 160km/h żadnego nie mam bicia, przy mniejszych prędkościach również więc jaki sens jest wyważanie takich kół? Możesz mi odpowiedzieć? W ogóle wiesz po co wyważa się koła?

        • 1 4

      • W TVP nie było, skąd ma wiedzieć?

        • 5 2

      • A po co,jezdzę 5-6 lat na 1 komplecie,zero problemów.

        • 1 4

    • 150zł za wymiane? Chyba w salonie. (1)

      Na morenie płacę 85zł.

      • 4 7

      • Euro...

        • 1 5

  • nie ma pospiechu

    spieszyc sie nie ma co. to fakt. przymrozek i w kwietniu zlapac moze. jak sie juz pogoda ustali to na motointegratorze warsztatu wyszukam. nie ma co w ciemno sie umawiac jak nie wiadomo czy zima jeszcze nie wroci...

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    I już wysyp tych od wielosezonowych. (10)

    Każdy ma wybór, ja wolę dwa komplety i to wcale nie ze względu na zimę a lato. Całoroczne słabo zachowują się przy prędkościach autostradowych przy wysokich temperaturach.

    • 55 18

    • Mam kilka aut, (2)

      na jednym założyłem jesienią wielosezonowe (Continental), ostatnio w końcu można było sprawdzić je w warunkach śniegowych na drodze. Auto ze stałym napędem na 4 koła, 200+ koni.
      Jest zauważalnie gorzej, niż było na dedykowanych zimowych oponach. Gorsze trzymanie boczne i minimalnie gorsze hamowanie i ruszanie. Da się jak najbardziej jeździć, ale po prostu parametry i wrażenia z jazdy gorsze. Na lodzie bez różnicy większej - w obu przypadkach beznadziejnie.
      Z pewnością natomiast jest to rozwiązanie o niebo lepsze, niż jazda non stop na letnich lub tylko zimowych. W niedzielę zresztą było widać - jeden z miłośników letniego ogumienia nie był w stanie opuścić parkingu pod biedronką :)

      • 15 3

      • Czyli jak nie jeździsz przepisowo to lepiej płacić za dwa komplety (1)

        Przy przepisowej jeździe to bez znaczenia

        • 3 13

        • Ma znaczenie

          Dwa dni temu jadąc po trasie miałem odcinek ponad 100km kompletnie nieodśnieżony. Jazda po białym ubitym śniegu jak na rajdzie Szwecji. 90km/h tam nie jechał nikt, 70km/h było optymalnie ale oczywiście ludzie jechali i dużo wolniej. Także nawet poniżej maksymalnej dopuszczalnej prędkości warunki mogą być ekstremalne.

          • 0 0

    • Nie marki premium.

      • 0 1

    • (1)

      "I już wysyp tych od wielosezonowych." Najbardziej bawi mnie, że nigdy nie założyliście na koła opon wielosezonowych, ale poradami eksperckimi potraficie zalać to forum jakie to są tragiczne opony, bo się naczytaliście takich samych innych ekspertów,.

      • 7 10

      • artykuł jest o tym kiedy wymieniać a nie czy wymieniać - jeździsz na wielosezonowych więc po co tu wszedłeś ?!

        • 5 3

    • najważniejsze aby był ktoś kto wspiera biznes wulkanizatorów :)

      • 4 5

    • Przy prędkościach autostradowych czyli 240 kmh zachowują się dobrze, ale jak ktoś sponsoruje Orleni budżet jeżdżąc 200 kmh to musi mieć 2 komplety.

      • 1 10

    • Letnie słabo zachowują się na autostradzie przy prędkościach w czasie deszczu ....

      ...

      • 3 10

    • Widzisz, wszystko zależy od jakości

      Kupisz letnią, chińską, to też polecisz. Zima zimówki za 150 zł to lepiej już nie zmieniaj letnich ...
      Tak samo wielosezonówki. Jedne są lepsze, inne gorsze.
      Zainwestujesz w dobrą markę, i jakość, to możesz śmigać bez obaw.

      • 11 6

  • Logika

    Nie stać cię na opony zimowe to nie stać cię na samochód zimą też chodzisz w klapkach ?

    • 2 0

  • Jak co roku widać walkę o sprzedaż handlowców z firm oponiarskich.

    Ale każdy ma wolność wyboru.

    • 0 1

  • Całoroczne z górnej półki to najlepsze rozwiązanie.

    Testuję od 20 lat na dystansie 1,5 mln kilometrów.

    • 0 1

  • Drugi sezon na wielosezonowych (5)

    Jest ok. A jeszcze jakis czas temu w polonezach, ładach itp latało się na jednym komplecie do zdarcia bez wymian sezonowych. Przy tylnym napędzie

    • 16 19

    • Drugi i ostatni (3)

      • 2 2

      • Póki co bieżnik spory (2)

        • 1 3

        • Ale guma degraduje (1)

          I przyczepność zimą mocno zaczyna spadać. Też rozważałem ale jednak zostaję na 2 kompletach. Mam gdzie trzymać drugi zestaw kół i sam sobie przed domem przekładam na drugi komplet felg. Po paru latach już się zaczyna opłacać bo teraz jak gumiarz bierze czasem i 150 zł za podmianę kompletu to masakra jakaś.

          • 6 0

          • To zależy

            kiedyś w różnych autach też zmieniałem całe komplety pod domem ale to były rozmiary 15-17 cali,teraz mając 18 i 19 cali już mi się odechciało ,są po prostu za duże żeby to targac po piwnicach.

            • 0 0

    • Były D 90 i D 124 była różnica.

      • 1 0

  • W naszym klimacie tylko wielosezonowe (18)

    Przy obecnych zimach nie opłaca się kupować osobno letnich i zimowych opon, lepiej te pieniądze przeznaczyć na lepsze opony całoroczne. Często po wymianie np. w październiku na opony zimowe jeździmy na nich w temperaturach przekraczających 10-15 stopni, przez co szybciej się zużywają. Z kolei nie ma też u nas mrozów po -15 -20 stopni, które utrzymywałyby się tygodniami i uzasadniały jazdę na typowych zimówkach...

    • 38 57

    • NIgdy w życiu (4)

      Opony całoroczne to jeden wielki syf! Jak jeździsz dużo, to będziesz musiał wymieniać opony całoroczne nawet co 2 lata. Opony takie mają znacznie słabsze parametry niż opony sezonowe. Hamowanie na nich to masakra.

      • 16 11

      • Wielosezonowe nawet górnej półki to max 1 sezon zimowych i 2 letnie (3)

        Opony na maksa 2 lata, a potem zimą taniec na mokrym.

        Do tego o tak trzeba je raz w roku przełożyć przód tył.

        • 8 6

        • Jak ktoś robi rocznie po 20-30 tys. km i więcej (2)

          To wielosezony są bardzo dobrym wyborem. Dokładanie tak jak piszesz, zima, lato, zima, lato i zakładamy świeży komplet.

          • 2 8

          • Robie15kkm i nie wytrzymały 2 sezonów (1)

            Oponki po 700 za sztukę

            • 3 0

            • Tak to jest jak się skąpi

              na ustawienie geometrii

              • 0 2

    • wielosezonowe to większy hałas i zużycie paliwa latem (3)

      i gorsze zachowanie auta podczas upałów

      • 16 9

      • nie zauważyłem (2)

        • 6 10

        • (1)

          przy 50km/h nie zauważysz

          • 12 1

          • aha

            • 3 0

    • i w naszym rejonie. Nie ma tu nie wiadomo ile śniegu, zimy są dość łagodne więc aż tak nie ma to znaczenia. W górach zaś może mieć to większe znaczenie i tam warto zmieniać na zimowe.

      • 1 4

    • bądź szczery ... kasa sie liczy a nie bezpiczeństwo ... pewni budżecicki albo uzywane kupiłeś (4)

      osobiście mam letnie i zimowe 19 cali tanio nie jest ale są priorytety

      • 5 6

      • cieszę się, że wspierasz biznes wulkanizatorów :)

        w końcu ktoś musi

        • 2 6

      • (1)

        Tak kasa się dla mnie liczy dlatego od 12 lat jeżdżę na wielosezonówkach i jeszcze nigdy nic mi się nie przydarzyło i sobie je chwalę, a ogólnie jeżdżę samochodem od 26 lat bezwypadkowo i bezkolizyjnie. Jestem niebezpiecznym kierowcą, masz rację, bo jesteś internetowym ekspertem od spraw wszelakich.

        • 4 5

        • może od 26 lat nie wyjechałeś z parkingu

          • 6 5

      • bardzo ci zazdroszę

        musisz być nie tylko mądry ale i piękny - teraz będę marzył, aby stać się takim samym człowiekiem

        • 1 2

    • i masz opony

      gorsze zimą i gorsze latem

      • 9 3

    • Podchodziłem sceptycznie, ale teraz tylko takie kupuję

      do tej pory nigdy nie zjeździłem kompletu opon, zmieniałem bo były stare a nie zużyte - teraz mam w 3 autach wielosezonowe (w dwóch michelin a w jednym hankook) i jeździ się dokładnie tak samo jak w czasach, gdy je zmieniałem - czyli normalnie; nie widzę sensu stać w kolejkach 2x w roku, płacić za to i jeszcze przechowywać takie komplety... na ekstremalne warunki zakupiłem też komplet łańcuchów, ale przez 12 lat tylko raz je użyłem - jak zimówki nie dały rady... teraz przynajmniej zmienię komplet bo się zużyje a nie zestarzeje

      • 6 6

    • zimą możesz jeździć na wielosezonowych, ale latem tylko letnie opony !

      • 6 6

  • Właściciele opon całorocznych pozdrawiaja

    Dębica Navigator 3 pozdrawia

    • 2 1

  • Nie warto

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane