• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zbuduje Obwodnicę Metropolitalną i Trasę Kaszubską?

Maciej Naskręt
22 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Obwodnicą Metropolitalną i Trasą Kaszubską kierowcy pojadą najszybciej w 2020 r. Obwodnicą Metropolitalną i Trasą Kaszubską kierowcy pojadą najszybciej w 2020 r.

Zakończyła się kwalifikacja firm i konsorcjów do przetargu na projektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej. W ocenie urzędników największe doświadczenie mają firmy Budimex i Strabag. Obie inwestycje będą kosztować budżet państwa łącznie ponad 5 mld zł i powinny być ukończone do 2020 r.



Na oddanie której trasy na Pomorzu czekasz najbardziej?

22 sierpnia władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziły listę firm i konsorcjów zainteresowanych projektowaniem i budową dwóch odcinków Obwodnicy Metropolitalnej. Nieco wcześniej taka sama lista powstała w ramach przetargu na zaprojektowanie i budowę czterech odcinków Trasy Kaszubskiej.

Analiza złożonej przez firmy dokumentacji do przetargów zajęła urzędnikom ponad pół roku.

- Przez nasze sito przeszło po 20 firm dla każdego odcinka w obu inwestycjach. Tam, gdzie chętnych podmiotów do budowy było więcej, musieliśmy je odrzucić - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Wykonawcy z dużym doświadczeniem w drugim etapie

Przy poszczególnych zdaniach, do których przystąpiło więcej niż 20 firm i konsorcjów, wprowadzono punktację. Najwyżej ocenione zostały dwie firmy: Budimex i Strabag. Ci wykonawcy wykazali się największym doświadczeniem polegającym na budowie i projektowaniu dróg, których wartość przekraczała 150 mln zł. Zdystansowały one takich konkurentów, jak Skanska, Astaldi czy MotaEngil.

By załapać się do grona 20 firm kwalifikujących się w przetargu należało wykazać się wykonaniem inwestycji drogowych na łączną kwotę ok. 10 mld zł. Takim finansowym wynikiem nie mogła się pochwalić firma z Czech - Metrostav, która obecnie buduje drogę ekspresową S7 z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego i właśnie wygrała przetarg na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z podziałem na odcinki. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z podziałem na odcinki.
Kiedy poznamy ostateczne oferty cenowe?

Władzom gdańskiego oddziału GDDKiA po zakwalifikowaniu firm i konsorcjów pozostaje teraz zaprosić je do składania ofert. Przypomnijmy, że przy wyborze najkorzystniejszej propozycji zamawiający będzie stosować kryterium ceny (90 proc.), okresu gwarancji jakości (5 proc.) i terminu wykonania (5 proc.).

Drogowcy planowali wysłać zaproszenia w przetargu na budowę Trasy Kaszubskiej w połowie sierpnia, ale tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Zaproszenia wyślemy do końca września. Zmiana w terminie wynika z wewnętrznych procedur. Musimy jeszcze uzyskać decyzję zatwierdzającą koncepcję programową Trasy Kaszubskiej przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Marszałek.
Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić zaraz po Nowym Roku. Rozpocznie się wtedy projektowanie trasy. Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r. i potrwać do 2020 r.

Jeśli natomiast chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, zaproszenia powinny być wysyłane w listopadzie. Cały proces budowlany również powinien się zakończyć w 2020 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na cztery odcinki. Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na cztery odcinki.
64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.



30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna

Jej budowa ma pochłonąć nieco mniej, niż dotąd planowano. Przed rokiem koszt jej budowy szacowano na 3 mld zł. Najnowsze wyliczenia mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, do czego trzeba doliczyć 450 mln zł na odszkodowania z tytułu wywłaszczenia terenu. Podkreślmy, że droga ma być wykonana w technologii betonowej.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze dla drogowców.

Na tym odcinku projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.



Opinie (207) 2 zablokowane

  • Chciałbym zainwestować 3.000.000,00 zł w grunty w okolicy budowy obwodnicy metropolitalnej lub trasy kaszubskiej (1)

    Jestem z Poznania, nie znam terenu i potrzebuję porady przy wyborze perspektywicznych nieruchomości. Uczciwie podzielę się zyskiem. Proszę o kontakt mailowy.

    • 1 2

    • Witam

      Chętnie sie skontaktuje z Panem,ale gdzie ten email? Mam ziemie obok trasy kaszubskiej w Luzinie

      • 0 0

  • Pytanie nie kto,tylko kiedy

    • 0 0

  • kiedy bedzie obwodnica polnocna

    trase kaszubska sie bedzie budowalo. a trase polnocy to sie zapomnialo. Co roku sa gigantyczne korki w redzie na zjezdzie w strone polwyspu Helskiego i o tym sie nic nie mowi i pisze ,,

    • 0 0

  • Mogę numer Szwagra na PRIV podesłać! (9)

    Szwagier żadnej pracy się nie boi, a i dużo nie weźmie.

    • 133 13

    • Dopóki rządzi PiS to nie da na to ani złotówki (7)

      Zapomnijcie o ważnych inwestycjach na Pomorzu dopóki ta partia jest przy władzy.

      Teraz to są ważniejsze rzeczy - pomniki smoleńskie, mosty na niezamieszkane wyspy i przekop przez mierzeję dla jachtów.

      • 39 32

      • Smutne (4)

        Czytanie takich bredni jest po prostu smutne.

        • 26 25

        • Smutne? Łatwo będzie to sprawdzić za parę lat. (2)

          Już to widzę jak ta droga powstanie w ciągu 4 lat... hahaha.
          Pomorze źle zagłosowało i teraz poniesie karę.
          .

          • 28 3

          • Taaa, po pierwsze primo- karać

            To jest nawet spójne z wizerunkiem pisu i tych twarzy: Jaro, Antek, etc. Gniewni ludzie karzą głupców, którym nie zależy na prawie i sprawiedliwości, pamięci o historii (tej chlubnej), a jeno krzyczą: chleba i igrzysk, tj. dajcie drogi, wybudujcie nam trasy!

            • 0 0

          • Pomorze "dobrze" zaglosowalo

            poprzednio dwa razy i oczywiscie doczekalo sie budowy trasy kaszubskiej juz na Euro'12, Podobnie doczekalismy sie S7 na Warszawe - rowniez gotowe na Euro. Znow zaglosowalo tak samo i prosze buduje sie S7. Konsekwentnie ludzie glosowali i w koncu sie doczekali.
            PS sam tez bym wstrzymal budowe drog na Pomorzu, skoro ludzie tak glosuja

            • 6 12

        • Jeszcze się przekonasz

          • 13 5

      • Można nazwać odpowiednio np. "Im. Ostatniego lotu na wschód". Na węzłach pomniki się postawi odpowiednie i finansowanie zapewnione.

        • 0 0

      • Pie***sz jak zwykle

        • 3 4

    • dkaczego ta obwodnica ma ksztal S - czy to było optymalizowane?

      jadę ze Słupska od Wa-wy- podjeżdżam pod Gdynię, odjeżdżam w kier zach. do Żukowa i znowu na wsch. jadę do Gdańska??

      trasy tej obwodnicy kompletnie nie rozumiem -po co to komu?

      • 5 1

  • 3 pasy mają byc a nie dwa za 5 lat znowu bedzie za malo....

    • 0 1

  • Co za głupia decyzja!!! Kto ją podjął? (3)

    A kiedy zostanie przedłużona Obwodnica Trójmiasta w kierunku na Puck i poszerzona do 3-4pasów? Czy tzw. "rządzący" pomyśleli projektując trasę tego czegoś, co nazywają jakąś tam Obwodnicą Metropolitalną o tym, że turyści już mają problem z dojechaniem na Półwysep i do innych miejscowości turystycznych w rejonie Trójmiasta i półwyspu? Teraz będą mieli wspaniałą drogę do omijania Władysławowa, Chałup, Helu, Dębek, Sopotu... Chociaż z drugiej strony nie będę już słyszał zapytań na stacji benzynowej od ludzi z Warszawy "daleko jeszcze do Rewala?" DZIĘKUJEMY WAM O RZĄDZĄCY ZA ZABICIE TURYSTYKI I ZA NIEZMIENNE KORKI NA OBWODNICY TRÓJMIASTA I OD ZJAZDU W CHYLONI AŻ DO REDY I WŁADYSŁAWOWA!!! A wystarczyło przedłużyć Obwodnicę Trójmiasta w kierunku na Puck, poprowadzić dalej wzdłuż morza i połączyć z A6 między Luzinem a Lęborkiem... No ale to spowodowało by napływ turystów, a rządzącym nie zależy na rozwoju naszego regionu....

    • 3 6

    • Żeby poszerzyć obwodnicę trójmiasta o jeden pas to trzeba mieć gdzie przerzucić ruch. Także w razie jakiegoś wypadku,żeby nie stać w korku na obwodnicy.Dlatego póki nie będzie OMT nikt nie poszerzy obwodnicę trójmiasta i turyści do Was nie dojadą

      • 0 0

    • jprdle, czy Ty myślisz że droga ekspresowa S6 jest budowana dla turystów??
      czytam te komentarze i wstyd mi z kim ja w tym kraju mieszkać muszę.....
      ale przynajmniej wiem, dlaczego pis wybory wygrało z taką przewagą...

      • 2 1

    • Obwodnica na Puck???

      A w Pucku co..? Skok samochodem do wody?

      • 2 1

  • zarąbioza (17)

    To będzie zwieńczenie wszystkich inwestycji na Pomorzu.

    • 60 17

    • taaa (16)

      Hurra! Asfalt.

      Prosze zapamietaj, ze sie tak cieszyles. Jak za 10-20 lat bedziemy mieli te same problemy, jakie dzis maja chocby Portugalia i Hiszpania to wspominaj, ze byles wielkim zwolennikiem budowy kolejnych drog.

      Poczytajcie prosze o koszcie alternatywnym.

      Sama obwodnica metropolitarna + Droga Zielona to 5 mld zlotych.

      A 5 mld zlotych to sa ponad dwa budzety Gdanska. Czy my juz naprawde na Pomorzu zrobilismy wszystko, co nalezalo zbudowac, zmienic, ze wydajemy tak kosmiczne pieniadze na drogi?

      Dodajmy jeszcze do tego 3mld aktualnie wydawane na S7 Gda - Elblag.

      Wyliczyc, ile w ostatniej dekadzie wydalismy na pozostale drogi?

      • 13 43

      • (3)

        to są pieniądze centralne, nie samorządowe.....

        • 3 2

        • aha, czyli on nie pochodza z naszej kieszeni (2)

          Ludzie, kidy wy ogarniecie, ze kazde pieniadze wydawane prze urzednika pochodza z naszych podatkow... ?

          • 2 1

          • większa część tych pieniędzi to budżet unijny (1)

            z przeznaczeniem na rozwój, a nie na rozdawanie w 500+ ( w przyszłym roku 22 mld)

            • 1 1

            • czego mieszasz czlowieku drogi i 500+?

              Jak sie nie wyda pienidzy na drogi, to wcale nie znaczy, ze trzeba je idiotycznie rozdac w ramach pomocy socjalnej!

              Gdzie napisalem, ze popieram 500+? Pokaz mi prosze? Nie dopisuj sobie niczego do moich wypowiedzi, bo najwidoczniej bardzo zle Ci to wychodzi.

              Polska zadluza sie coraz bardziej, a tu z jednej strony rozrzucanie miliardow na 500+, z drugiej budowa setek kilometrow drog, ktore za jakis czas trzeba bedzie utrzymac.

              Co do Uni - podaj mi prosze konkretne zrodlo, ze wiekszosc pochodzi z budzetu UE oraz, ze do UE rzeczywiscie wplacamy na tyle niewiele, ze mozna wyciaganac taki wniosek.

              Skad sie biora pieniadze unijne, jak nie z podatkow? A Polacy juz wiecej do UE wplacaja niz dostaja.

              Ludzie, zacznijcie wreszcie myslec... Stado baranow.

              • 1 0

      • Daj namiar na dilera (3)

        Wciagasz taki shit, że kosmos

        • 19 7

        • 2mld zotych na Droge Zielona jest aktualnie powtarzana estymata (2)

          Tu mamy podane wyliczenia na ponad 3 mld za budowe i prawie milard za odszkodowania. To daje 5 mld.

          Obwodnica Poludniowa Gdanska kosztowala 1,2mld zlotych, a aktualnie budowane dwa odcinki S7 z Gdanska do Elblaga - kolejne 3mld.

          Tak, kwoty kosmiczne. Problem polega na tym, ze to fakty, a nie shit czy dealer.

          • 2 0

          • pewnie (1)

            lepiej rozdać na 500+
            Państwo żeby się rozwijać musi mieć gęstą sieć dobrych dróg
            a z rozdawnictwa nic dobrego nie będzie

            • 1 1

            • nie, lepiej nie zabrac w podatkach

              lub inwestowac w alternatywne sposoby komunikacji - tiry na tory nie od dzis pozostaje tylko pustym haslem.

              Dojazd nad morze samochodem powoli staje sie nie tylko problemem zapchanych drog dojazdowych, ale zapchanych miejsc docelowych. Chocby parkingi w pasie nadmorskim w Brzeznie.

              • 1 1

      • Im więcej pójdzie na drogi, tym szybciej skończy się kasa na 500+... i całe szczęście.

        • 0 1

      • Na zachodzie mogą mieć fanaberie (4)

        Bo budowę sieci dróg zakończyli w latach siedemdziesiątych. Jak się ma tyle autostrad co w Beneluksie to można słuchać bredzenia cyklistów i innego marginesu.

        • 16 8

        • (2)

          Jestem za żwirowymi autostradami z płotem pośrodku. Mniej wypadków i więcej radochy na nierównościach.

          • 5 2

          • to skoro te drogi sa tak bardzo upragnione,

            proponuje, aby zostawic je prywatnemu inwestorowi, ktory z oplat za uzywanie zarobi na te drogi.

            O, nie da sie :( Jaka szkoda. Slepi jestescie, ze to jest po prostu wielkie dojenie piniedzy z worka bez dna panstwowych funduszy?!

            I prosze mi tu nie biadolic o podatku w paliwie. Wydajemy na drogi takie krocie, ze te podatki juz dawno nie pokrywaja tego.

            • 2 1

          • 5 miliardów...nic nie jest tak naprawdę warte 5 miliardów.

            • 0 1

        • kto tu pisze o rowerach?

          Mowie o racjonalnym gospodarowaniem zasobami.

          Pojedz sobie do Szwajcarii i zobaczysz, ze tacy bogaci, a nie maja 3 autostrad jedna obok drugiej. Maja za to bardzo gesta (w tym czesto jezdzaca) kolej, ktora jest rzeczywista alternatywa.

          • 1 1

      • (1)

        Też jestem za tym, aby zaorać drogi i w ich miejscu sadzić ziemniaki za 5 mld zł.

        • 17 2

        • jesli pomiedzy budowa kolejnej szerokiej drogi za kosmiczne pieniadze

          a zaoraniem i posadzeniem ziemniakow nie widzisz nic wiecej, to utrudnia chocby probe rozmowy.

          Zajrzyj kiedys np. do Szwajcarii, a zrozumiesz co mam na mysli w kwestiach transportu.

          • 2 2

  • Szkoda że nie ma dokładnych planów z naniesionymi obecnie stojacymi budynkami (4)

    • 32 12

    • (2)

      Boisz sie ze twój domek za 150tysi wybudowany ze szwagrem po kosztach w miszewku po zakonczeniu prac, zawali się jak domek z kart. TAK.

      • 2 9

      • Ocho, czuję nutkę zazdrości... (1)

        Zaraz zaczną się wywody "mieszczuchów", którzy będą udowadniać wyższość mieszkania na 8 piętrze bloku na Zaspie czy innej Żabiance (bo "blisko do teatru i opery"...he he) nad domkiem z ogrodem poza miastem.

        • 2 0

        • no ja nie potrzebuje codziennie jechac do Twojej miejscowosci

          a wielu, ktorzy uznaja wyzszosc domku nad tym wstretnym zyciem w miescie, i tak codziennie do miasta przyjezdza.

          to jak to w koncu?

          • 1 0

    • Mapy

      Są: http://trasakaszubska.pl/?page_id=7

      • 9 0

  • obwodnica obwodnicy (22)

    • 100 66

    • (5)

      W sumie niesamowite jak chaotycznie zabudowane jest Trójmiasto. OK ukształtowanie terenu i lasy dyktują przebieg szos i dróg ale tam gdzie one już zawsze istnieją nie ma raczej miejsca na ich poszerzenie już. A sensowne poszerzenie w 3M to 3 pasy w obu kierunkach.

      • 10 5

      • Rozumiem, że zrobisz taką przebudowę bez drogi alternatywnej (2)

        Dziennie przejeżdża obwodnicą 90.000 aut, a ty chcesz wiadukty przebudowywać ot tak bez żadnej alternatywy.
        Gdy robiono węzeł karczemki to ruch był o wiele mniejszy, a ile było z tym gadania.

        Bez OM nie ma co przebudowywać OT. Po drugie OT z 3 pasami i tak byłaby tak samo zapełniona jak z 2. Problemem tam są wypadki i brak alternatywnej drogi.

        • 0 0

        • (1)

          Ciekawe ile z tych 90000 aut jedzie na trasie gdynia-gdansk i spowrotem. ... zbudowanie metropolitalnej NIC nie da.

          • 1 0

          • bo ludzie nie wyobrazaja sobie poruszania sie po miescie inaczej niz samochodem...

            Mentalnosc chlopa popanszczyznianego wciaz daje swoje owoce.

            • 1 1

      • (1)

        Obwodnica jest najzwyklej za wąska. Druga obwodnica też już raczej konieczna jako 4 pasmowa, minimum. Osobiście myślę że szerokośćsamych pasów też już za mała.

        • 3 8

        • Ta jasne może 10 pasów?

          To nic nie da, tylko przeniesie korki na drogi zbiorcze i dojazdowe. Spacerowa, Słowackiego staną już kompletnie na amen. Nawet jak wybudują 10 tuneli pod pachołkiem.

          • 6 2

    • To nic nowego (10)

      I nie jest to nic wymyślonego w Polsce. Takie ringi to norma na zschifizd

      • 23 8

      • (1)

        Np naokolo moskwy

        • 14 3

        • np Berlinering

          • 0 0

      • ring ringu? (7)

        Polska myśl a za 30 lat doczekamy się obwodnicy obwodnicy obwodnicy bo osiedla za 3k za m2 powstaną gdzieś za Przodkowem ;)

        • 27 4

        • (6)

          To normalne, że miasta się rozrastają. Niby gdzie ludzie mają mieszkać? Jak zbudują jakiś drapacz, to wielki ból d*py, że zaburza harmonie miasta itd. Nie dogodzisz. Tylko że wraz z rozrostem miasta, powinno iść rozrost komunikacji. I nie jakieś tramwaje i inne d*powozy, tylko metro, które zapewnia szybki dojazd do miasta - jak w każdym cywilizowanym mieście.

          • 32 10

          • zauwaz gdzie jest metro (4)

            moskwa 12 mln mieszkancow gestosc zaludnienia 4823
            paryz 2.243 mln w aglomeracji 12 mln gestosc 21288
            londyn 8 mln mieszkancow gestosc 5354

            gdańsk 0.462 mln mieszkancow gestosc 1765
            i ty chcesz w gdansku metro?
            moze od razu w kartuzach zbudowac?

            jak ty sobie metro w gdansku wyobrazasz?
            zbudowane wzdluz kolejki?
            czy przeniesc tramwaje pod ziemie?

            gdansk jest za maly na metro i za slabo zaludniony
            ja wiem ze kazdemu sie wydaje ze gdansk to wielkie miasto ale nie oszukujmy sie w porownaniu do miast europejskich to gdansk nawet w pierwszej setce nie jest

            • 25 0

            • (2)

              Jak mówisz o aglomeracji Londynu, Paryża i Moskwy to mów też o aglomeracji trójmiejskiej 1.25mln mieszkańców. I fajnie by było gdyby SKM jeździło pod ziemią i gdyby była nitka łącząca Stogi, Brzeźno, Dolny Sopot, Orłowo, Oksywie, Rewę. Turyści by oszaleli i byłoby metro wprost przy plażach i na open'era. Ale nas nie stać nawet na tunel pod torami SKM, co dopiero na tunel dla Skm.

              • 4 5

              • A po co SKM ma jeździć pod ziemią

                Powiedz mi co by to zmieniło.
                SKM może zwiększyć częstotliwość i bez przechodzenia pod ziemię, ale po co.
                Do tego dodano PKM więc jedzie już przez większość Trójmiasta.

                • 3 0

              • a jaka gestosc zaludnienia jak wezmiemy pod uwage aglomeracje?

                1,2 tys / km kw?

                • 3 0

            • Gdańsk

              Jest w pierwszej setce. Dokładnie na 63 pozycji w Europie.

              • 1 0

          • Metro jest tam gdzie jest duża gęstość zaludnienia. U nas niestety jest jedna z najniższych jeżeli chodzi o duże miasta

            Rozrost miast powoduje dodatkowe zmniejszenie gęstości a to przekłada się na słabszą i droższą komunikację miejską

            • 15 1

    • Jak ktoś myśli po wiejsku tak jak ty (2)

      to nie zrozumie, że należy budować obwodnicę obwodnicy tak jak w całym cywilizowanym świecie.

      • 7 2

      • A w którym to cywilizowanym świecie buduje sie obwodnicę obwodnicy panie wszystko wiedzący? (1)

        • 0 6

        • w każdym

          • 2 0

    • mosty wzdłuż rzek

      • 2 1

    • Obwodnica korkownicy

      • 42 6

  • Stary ale jary przekręt

    Pytam się, po co są ekrany po prawej stronie od 38 do 43 sekundy wizualizacji. Mam dobry wzrok i nie widzę tam żadnych zabudowań.
    -Śpieszę z odpowiedzią. Nie po to Sejm uchwalił obniżenie dopuszczalnego poziomu hałasu, żeby z niego nie korzystać. Większe koszty budowy - więcej szmalu do wyhaczenia.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane