• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zbuduje Obwodnicę Metropolitalną i Trasę Kaszubską?

Maciej Naskręt
22 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Obwodnicą Metropolitalną i Trasą Kaszubską kierowcy pojadą najszybciej w 2020 r. Obwodnicą Metropolitalną i Trasą Kaszubską kierowcy pojadą najszybciej w 2020 r.

Zakończyła się kwalifikacja firm i konsorcjów do przetargu na projektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej. W ocenie urzędników największe doświadczenie mają firmy Budimex i Strabag. Obie inwestycje będą kosztować budżet państwa łącznie ponad 5 mld zł i powinny być ukończone do 2020 r.



Na oddanie której trasy na Pomorzu czekasz najbardziej?

22 sierpnia władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziły listę firm i konsorcjów zainteresowanych projektowaniem i budową dwóch odcinków Obwodnicy Metropolitalnej. Nieco wcześniej taka sama lista powstała w ramach przetargu na zaprojektowanie i budowę czterech odcinków Trasy Kaszubskiej.

Analiza złożonej przez firmy dokumentacji do przetargów zajęła urzędnikom ponad pół roku.

- Przez nasze sito przeszło po 20 firm dla każdego odcinka w obu inwestycjach. Tam, gdzie chętnych podmiotów do budowy było więcej, musieliśmy je odrzucić - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Wykonawcy z dużym doświadczeniem w drugim etapie

Przy poszczególnych zdaniach, do których przystąpiło więcej niż 20 firm i konsorcjów, wprowadzono punktację. Najwyżej ocenione zostały dwie firmy: Budimex i Strabag. Ci wykonawcy wykazali się największym doświadczeniem polegającym na budowie i projektowaniu dróg, których wartość przekraczała 150 mln zł. Zdystansowały one takich konkurentów, jak Skanska, Astaldi czy MotaEngil.

By załapać się do grona 20 firm kwalifikujących się w przetargu należało wykazać się wykonaniem inwestycji drogowych na łączną kwotę ok. 10 mld zł. Takim finansowym wynikiem nie mogła się pochwalić firma z Czech - Metrostav, która obecnie buduje drogę ekspresową S7 z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego i właśnie wygrała przetarg na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z podziałem na odcinki. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z podziałem na odcinki.
Kiedy poznamy ostateczne oferty cenowe?

Władzom gdańskiego oddziału GDDKiA po zakwalifikowaniu firm i konsorcjów pozostaje teraz zaprosić je do składania ofert. Przypomnijmy, że przy wyborze najkorzystniejszej propozycji zamawiający będzie stosować kryterium ceny (90 proc.), okresu gwarancji jakości (5 proc.) i terminu wykonania (5 proc.).

Drogowcy planowali wysłać zaproszenia w przetargu na budowę Trasy Kaszubskiej w połowie sierpnia, ale tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Zaproszenia wyślemy do końca września. Zmiana w terminie wynika z wewnętrznych procedur. Musimy jeszcze uzyskać decyzję zatwierdzającą koncepcję programową Trasy Kaszubskiej przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Marszałek.
Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić zaraz po Nowym Roku. Rozpocznie się wtedy projektowanie trasy. Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r. i potrwać do 2020 r.

Jeśli natomiast chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, zaproszenia powinny być wysyłane w listopadzie. Cały proces budowlany również powinien się zakończyć w 2020 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na cztery odcinki. Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na cztery odcinki.
64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.



30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna

Jej budowa ma pochłonąć nieco mniej, niż dotąd planowano. Przed rokiem koszt jej budowy szacowano na 3 mld zł. Najnowsze wyliczenia mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, do czego trzeba doliczyć 450 mln zł na odszkodowania z tytułu wywłaszczenia terenu. Podkreślmy, że droga ma być wykonana w technologii betonowej.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze dla drogowców.

Na tym odcinku projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.



Opinie (207) 2 zablokowane

  • CO Z PRZEKOPEM? MOŻE ADAMOWICZ POMOŻE???

    Czekamy na Przekop Mierzei jak na zbawienie. Turyści, żeglarze, miejscowi!!!!!

    • 3 1

  • Patrzę na mapę i moim zdaniem ta obwodnica to jakiś absurd

    przecież ona dubluje tylko istniejącą obwodnicę i robi to naprawdę szerokim łukiem - kto będzie nadkładał tyle drogi, żeby się ponownie wbić w korek w Gdyni? Obwodnica miałaby sens jakby omijała całą aglomerację, a nie tylko Gdańsk.

    • 8 3

  • DLA DEVELOPEÓW

    Ewidentnie widać, że Obwodnica Metropolitalna to kolejna po PKM inwestycja dla developerów. PKM wybudowano na zad..iu, bo tam tańsza ziemia i można budować mieszkania i drożej sprzedawać. Najlepszy przykład to przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo - szczere pole, ale w perspektywie developer za parę lat postawi mieszkanka i nieźle zarobi. Będzie mógł też naganiać klientelę hasłem "Przystanek PKM w odległości 500 m od mieszkania".
    Niech władze gdańska przestaną lizać cztery litery developerom,a zajmą się problemami komunikacyjnymi mieszkańców Gdańska i jego "starych" dzielnic - Oliwa, Osowa, Zaspa, Wrzeszcz, Przymorze.
    Należy przede wszystkim wybudować Nową Spacerową, Tunel pod Pachołkiem i Drogę Zieloną.

    • 7 7

  • Żukowo przyłączyć do Gdańska., (1)

    Nie ma na co czekać.

    Gdańsk - Żukowo... Pasuje. a jak nie zechcą to szlaban postawić i inaczej zaczną śpiewać.

    • 14 5

    • i tramwaj puscic do zukowa przez morene ....

      i powaznie mowie....tak samo rumie i rede do Gdyni ...i trolejbusy dac nastepnie wejherowo i bolszewo

      • 1 0

  • Mam nadzieję, że przejazd będzie odpłatny (5)

    a nie że znowu zapłacą wszyscy za biznes niektórych.

    biznes robią transportowcy
    biznes robi turystyka
    korzyści ma obywatel podróżujący autem (nie wlicza ogromnego kosztu infrastruktury drogowej do własnego kosztu transportu)
    a płacić mają wszyscy ? Jest kapitalizm. Jak racjonalizować różne dziedziny życia to i transport by się przydało.

    • 10 23

    • Idioto, jeśli korzyści ma transport to ty jako konsument także

      Czy tak trudno to zrozumieć twojemu ograniczonemu umysłowi?

      • 2 0

    • to weź się za transport,

      Poczujesz jaki to "byznes"!

      • 0 0

    • a Ty się teleportujesz bez korzystania z dróg (włącznie z autobusami/rowerem) jak potrzebujesz się przemieścić? Jak karetka będzie Cię wieżć do szpitala nie zapomnij w takim razie dopłacić poza usługa NFZ-owską również za przejazd drogą, a zresztą....może skutecznie zbojkotujesz wszystkie inwestycje drogowe i do Ciebie w ogóle nie dojedzie bo "sorry, korki były"

      • 2 0

    • i oni wszyscy płacą podatki.

      Z podatków, jak Szczurek będzie miał gest, to pod twoim domkiem, zbuduje chodniczek, albo zasieje trawkę.

      • 5 1

    • Drogi

      Drogi ekspresowe z założenia są bezpłatne.

      • 5 5

  • Skończy się jak z koleją

    • 1 2

  • W ankiecie brakuje odpowiedzi LICZE NA ODDANIE DO UZYTKU OPATU

    • 4 2

  • Zróbcie obwodnice obwodnicy, żeby odciążyć obwodnice, a potem obwodnice autostrady

    • 3 0

  • Jaka ona Metropolitalna?! (1)

    Przecież ta trasa kończy się na opłotkach Gdyni. Dalsze części (kaszubska) to perspektywa, która nie dostanie kasy. Żukowo dostanie fajną trasę dojazdową i wzrosną ceny tamtejszych terenów. Będzie miał Robyg co robić. A korki przesuną się do Gdyni...

    • 6 2

    • umowa na Kaszubską będzie podpisana szybciej niż na OMT.
      Czytamy ze zrozumieniem.

      • 0 0

  • (1)

    szkoda, że nie zrobią 3 pasów.. za chwilę będą planować obwodnice obwodnice obwodnicy

    • 3 0

    • jest rezerwa pod 3 pas w pasie rozdziału.
      3 pas na OMT nie będzie potrzebny minimum przez najbliższe 20 lat.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane