- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (65 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
Kto zbuduje Obwodnicę Metropolitalną i Trasę Kaszubską?
Zakończyła się kwalifikacja firm i konsorcjów do przetargu na projektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej. W ocenie urzędników największe doświadczenie mają firmy Budimex i Strabag. Obie inwestycje będą kosztować budżet państwa łącznie ponad 5 mld zł i powinny być ukończone do 2020 r.
Analiza złożonej przez firmy dokumentacji do przetargów zajęła urzędnikom ponad pół roku.
- Przez nasze sito przeszło po 20 firm dla każdego odcinka w obu inwestycjach. Tam, gdzie chętnych podmiotów do budowy było więcej, musieliśmy je odrzucić - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Wykonawcy z dużym doświadczeniem w drugim etapie
Przy poszczególnych zdaniach, do których przystąpiło więcej niż 20 firm i konsorcjów, wprowadzono punktację. Najwyżej ocenione zostały dwie firmy: Budimex i Strabag. Ci wykonawcy wykazali się największym doświadczeniem polegającym na budowie i projektowaniu dróg, których wartość przekraczała 150 mln zł. Zdystansowały one takich konkurentów, jak Skanska, Astaldi czy MotaEngil.
By załapać się do grona 20 firm kwalifikujących się w przetargu należało wykazać się wykonaniem inwestycji drogowych na łączną kwotę ok. 10 mld zł. Takim finansowym wynikiem nie mogła się pochwalić firma z Czech - Metrostav, która obecnie buduje drogę ekspresową S7 z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego i właśnie wygrała przetarg na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku.
Kiedy poznamy ostateczne oferty cenowe?
Władzom gdańskiego oddziału GDDKiA po zakwalifikowaniu firm i konsorcjów pozostaje teraz zaprosić je do składania ofert. Przypomnijmy, że przy wyborze najkorzystniejszej propozycji zamawiający będzie stosować kryterium ceny (90 proc.), okresu gwarancji jakości (5 proc.) i terminu wykonania (5 proc.).
Drogowcy planowali wysłać zaproszenia w przetargu na budowę Trasy Kaszubskiej w połowie sierpnia, ale tego terminu nie udało się dotrzymać.
- Zaproszenia wyślemy do końca września. Zmiana w terminie wynika z wewnętrznych procedur. Musimy jeszcze uzyskać decyzję zatwierdzającą koncepcję programową Trasy Kaszubskiej przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Marszałek.
Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić zaraz po Nowym Roku. Rozpocznie się wtedy projektowanie trasy. Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r. i potrwać do 2020 r.
Jeśli natomiast chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, zaproszenia powinny być wysyłane w listopadzie. Cały proces budowlany również powinien się zakończyć w 2020 r.
64 kilometry z Gdyni do Lęborka
Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.
Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Odcinek Szemud - Luzino
Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Odcinek Luzino - Łęczyce
Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.
Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.
Odcinek Łęczyce - Lębork
Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.
30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna
Jej budowa ma pochłonąć nieco mniej, niż dotąd planowano. Przed rokiem koszt jej budowy szacowano na 3 mld zł. Najnowsze wyliczenia mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, do czego trzeba doliczyć 450 mln zł na odszkodowania z tytułu wywłaszczenia terenu. Podkreślmy, że droga ma być wykonana w technologii betonowej.
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze dla drogowców.
Na tym odcinku projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe . Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Opinie (207) 2 zablokowane
-
2016-08-22 22:20
Budimex największe doświadczenie? lol
Nasypy popłyną jak na PKM haha
- 7 2
-
2016-08-22 18:41
Chryste Panie, teraz dopiero zacznie się suburbanizacja z równoczesnym niszczeniem Kaszub (2)
Polska to kraj k..rew i idiotów
- 16 3
-
2016-08-22 19:23
wszyscy chca gdzies mieszkac (1)
- 1 3
-
2016-08-22 22:10
dobra rada
Jedź na Mazury do wiosek popegeerowskich, tam czekają na ciebie z otwartymi ramionami.
- 1 0
-
2016-08-22 21:28
budowa jak najpredzej
buduwoć !!!! korki w zukowie i chwaszczycnie masaka
- 8 5
-
2016-08-22 21:21
Kiedy urzednicy odpowiedzą za wszelakie opóznienia
Jak ja cos zawalę to ponoszę tego konsekwencje, dlaczego urzędników z niczego się nie rozlicza?????
Czas skończyc z pobłazaniem. Oni zyją z naszych podatków.- 3 3
-
2016-08-22 20:08
Komentarz (2)
A nie mówiłem ze BUDIMEX
Już sobie wlicza koszty naprawy nasypow PKM w koszty kontraktu budowy S6 a powinni to bez łachy naprawić po ulewie bo budowali w systemie zaprojektuj i zbuduj ale wystarczy mieć dopra kancelarie zatrudnić by udowodniła ze ulewa zdarzenie bezprecedensowa- 4 6
-
2016-08-22 21:10
jak przypale budyn to czyja wina
czy producenta budyniu? Nie moja bo to ja POwinnam wiedziec jak go mieszac - tak samo jak BUDIMEX brac odpowiedzialnosc za swoja prace
- 0 2
-
2016-08-22 20:29
budimex tylko stawial pkm
projektowal ktos zupelnie inny
przystanki tak samo
parkingi niby miala robic skanska ale cos zdechlo i nie ma ich wcale- 1 1
-
2016-08-22 21:08
Pytanie zasadnicze
Czy Paweł a. Oraz inni urzędnicy nabyli już działki na trasie ? Założę siè, że tak.
- 7 4
-
2016-08-22 18:46
I przetnie potwornym sznytem (2)
Chwaszczyno i pola, odgrodzi ludzi i zwierzęta...
Wbrew pozorom jest to realny problem - węzły zajmują hektary terenu a do pól trzeba dojeżdżać kilometry drogami wzdłuż obwodnic.
Kończy się sielski, polski krajobraz i tego żal. .....- 22 3
-
2016-08-22 19:02
(1)
ale z ciebie wiesniak
- 0 13
-
2016-08-22 21:07
Bronmy Kaszub i Kaszubskiej przyrody!
Tak mowi stary Kaszub z Dziada Pradziada
- 3 0
-
2016-08-22 20:44
wiecej drog nie rozwiazuje problemow
tylko tworzy kolejne = wiecej samochodow.. zniszczony krojobraz.. gorsza jakosc powietrza..
- 7 5
-
2016-08-22 18:38
a za co??? (1)
wszystko poszło na wódkę z 500+
- 8 12
-
2016-08-22 20:43
Ubolewam nad tępotą Twojego umysłu. Zmień proszki - już pora.
- 3 1
-
2016-08-22 16:50
Jesli Pbwodnica Metropolitalna ma byc tansza niz zakladano (1)
To nadwyzke mozna przeznaczyc na OPAT. Panowie redaktorzy macie pole do popisu w sprawie lobbowania takiego rozwiazania budowy OPAT-u
- 15 12
-
2016-08-22 20:22
Brawo. Dobry pomysł
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.