• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut. Z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska nie rezygnują z protestów przeciwko budowie tramwaju przez ich ulicę.



Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Dzielnicowi radni Jasienia uważają, że poprowadzenie trasy z osiedli Południa do Wrzeszcza przez Morenę niepotrzebnie wydłuży czas przejazdu.

- Dla mieszkańców dzielnic południowych wariant przez Morenę jest skrajnie niekorzystny. Szybki, wygodny dojazd umożliwi jedynie wariant z tramwajem i drogą poprowadzonymi "tranzytem" przez rezerwę Nowej Politechnicznej - przekonuje Tomasz Torcz, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy Jasień, która w czerwcu podjęła uchwałę-apel o poprowadzeniu tramwaju w śladzie Nowej Politechnicznej.
Radni Jasienia sugerują tym samym, by wrócić do pierwotnej koncepcji Nowej Politechnicznej. Zgodnie z nią tramwaj ma opuścić ul. Nową Bulońską jeszcze przed istniejącą ul. Bulońską, przejechać pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie być prowadzony równolegle (ale w oddaleniu) do ul. Schuberta i Sobieskiego, a następnie wjechać w poszerzoną ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

To wariant sprzeczny z tym, który wypada najlepiej w analizach oraz który zakłada wjazd przez ul. Nową Bulońską i Bulońską zobacz na mapie Gdańska w centralną część Moreny (Piecek-Migowa), a następnie wzdłuż ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska i Sobieskiego, by ostatecznie dotrzeć do al. Grunwaldzkiej ul. Siedlicką zobacz na mapie GdańskaBohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Projektanci przyznają, że wariant ominięcia Moreny pod ul. Rakoczego skróciłby nieco czas przejazdu, ale oznaczałby mniejszą liczbę pasażerów w tramwajach.

Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego. Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego.
- Trasa przez Morenę, przy zastosowaniu priorytetów dla tramwajów na skrzyżowaniach, jest dłuższa o ok. 3-4 minuty względem wariantu w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Zyskujemy jednak obsługę dużej dzielnicy mieszkaniowej [ok. 22 tys. mieszkańców - dop. red.]. Poprowadzenie trasy przez środek Moreny nie oznacza, że rezygnujemy z rezerwy dla tramwaju pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Ten odcinek tramwajowy będzie można zbudować w przyszłości, jeżeli Południe wypełni się zwartą zabudową. Ale kiedy, i czy kiedykolwiek, Południe się wypełni - tego nie wiemy. Powszechnie znane tendencje demograficzne nakazują umiar dla zabudowy na nowych terenach - odpowiada Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
Czytaj też: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Mieszkańcy Bohaterów Getta nadal walczą

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w liście skierowanym do prezydenta miasta, podpisanym przez 737 osób, przekonują, że "nie ma zwolenników linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz poza rezerwą terenową Nowej Politechnicznej". Argumenty przeciwko budowie trasy tramwajowej przez swoją ulicę zawarli w kilku kolejnych pismach do samorządowców:

List do prezydenta (pdf)
Drugie pismo do prezydenta (pdf)
Trzecie pismo do prezydenta (pdf)
Czwarte pismo do prezydenta (pdf)

Podobnie jak radni Jasienia, namawiają w nich prezydenta i urzędników do powrotu do koncepcji tramwaju biegnącego śladem ul. Nowej Politechnicznej. Argumentują to przede wszystkim dotychczasowymi ustaleniami w studium i planach miejscowych.

Zapisy w tych dokumentach mówią jednak wyłącznie o budowie drogi, a nie tramwaju. Koncepcja tramwaju w śladzie ul. Nowej Politechnicznej pojawiła się w 2012 r., czyli pięć lat po uchwaleniu studium oraz dziesięć po uchwaleniu planu zagospodarowania (bez tramwaju) dla dolnego odcinka Nowej Politechnicznej.

Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta. Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta.
"Tramwaj tak, ale z dala od naszych domów"

Zdaniem mieszkańców ul. Bohaterów Getta należy poprzeć urbanistów Biura Rozwoju Gdańska i wyburzyć pierzeję ul. Do Studzienki, pomiędzy al. Grunwaldzką zobacz na mapie GdańskaTraugutta zobacz na mapie Gdańska, aby tędy poprowadzić trasę tramwaju. To oznaczałoby utworzenie ponad półkilometrowego pasa z tymczasowym zagospodarowaniem, ponieważ zgodnie z analizami BRG docelowy układ drogowy przy torach tramwajowych będzie potrzebny dopiero ok. 2040 r., a bez wyburzeń, w ocenie BRG, nie jest możliwa budowa tramwaju.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia 2015 r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Strach przed hałasem na zbyt ciasnych łukach

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta boją się, że jeśli tramwaj pojedzie przez ich ulicę, to będzie trzeba wykonać dwa łuki o promieniu 18 metrów, a więc poniżej norm. Obawiają się, że tramwaje pokonujące tak ciasny skręt wytwarzałyby trudne do zniesienia zgrzytanie.

- 18-metrowy promień skrętu pojawił się w pierwotnej koncepcji, przedstawionej jeszcze zimą - przyznaje Nakonieczny.
Dodaje jednak, że później przekazano mieszkańcom informacje, że są inne możliwości rozwiązania dla tych odcinków.

- W mojej opinii bez problemu zmieści się tam łuk o promieniu ponad 20 metrów - przekonuje Marek Nakonieczny.
Oddalić tramwaj od dworca

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta krytykują także pomysł budowy tramwaju przez rejon dworca kolejowego Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska na Zaspę i Przymorze.

- Po drodze [tramwaj] rozjeżdża Metropolitalny Węzeł Integracyjny przed dworcem PKP. W pasie szerokości 200 m biegnie tutaj równolegle pięć linii komunikacji szynowej. Przypominamy, że promień strefy dojścia pieszego od przystanku tramwajowego do celu podróży powinien wynieść 350-450 metrów - piszą mieszkańcy.
Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m. Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m.
To zaskakujący argument, bo chyba trudno utyskiwać, że tramwaje będą podwozić pasażerów pod sam dworzec. Być może mieszkańcy pomylili "podręcznikowe" maksymalne odległości przystanków z minimalnymi odległościami przesiadek, które powinny odbywać się w miarę możliwości drzwi w drzwi?

Zdaniem mieszkańców lepiej poprowadzić tramwaj z pominięciem dworca przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, łącząc tym samym dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza.

Czytaj też: Analiza Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w wariancie przez Gdański Uniwersytet Medyczny (obecnie odrzucona) oraz przez dworzec we Wrzeszczu (obecnie tzw. drugi etap GP-W)

Zaskakujące koszty budowy

Protestujący mieszkańcy mają również wątpliwości co do wyceny niektórych elementów trasy, np. kosztów budowy nowych przejść przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, który miałby wynieść 9 mln zł.

Projektanci są jednak zaskoczeni tymi obawami.

- Trudno powiedzieć, skąd mieszkańcy mają informację o koszcie budowy nowych przejść dla pieszych przez nasyp kolejowy. Prowadzone analizy nie obejmowały nawet odcinka Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska- Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, a skupiały się jedynie na trasie do al. Grunwaldzkiej - dziwi się Nakonieczny.
Wciąż bez decyzji

Przypomnijmy, że decyzja w zakresie ostatecznego wyboru prowadzenia tramwaju powinna zapaść do końca czerwca. Inwestycja ma być realizowana przy wsparciu finansowym z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych kilku lat.

Od autora: Negocjujcie zamiast protestować

Rozumiem obawy i złość mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którym niespodziewanie zaproponowano budowę tramwaju pod oknami. Wydaje się jednak, że powinni próbować jak najwięcej zyskać na tej inwestycji, a nie potępiać ją w czambuł.

Mieszkańcy już dawno powinni usiąść do jednego stołu z włodarzami miasta i wywalczyć jak najwięcej w zamian za zgodę na budowę tramwaju - np. remont fundamentów i elewacji ich budynków, klatek schodowych, wymianę stolarki okiennej, a nawet montaż wind czy zamiany mieszkań na inne, z dala od inwestycji.

Ciągły sprzeciw może przynieść oczekiwany efekt tylko w krótkim wymiarze czasowym.

Przykładem i przestrogą powinna być głośna przed wielu laty sprawa protestów przeciwko hipermarketowi na tzw. Wyspie Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Hipermarket, który ze względu na ogromną konkurencję przeistoczyłby się lokalny supermarket, ostatecznie nie powstał. Radość mieszkańców trwała jednak krótko. Zamiast niewysokiego obiektu, powstały już cztery (a docelowo będzie nawet siedem) 16-piętrowe wieżowce osiedla Centralpark.

Podobny efekt mogą przynieść protesty mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Urzędnicy być może odstąpią od budowy linii tramwajowej przez ich ulicę, ale w konsekwencji mogą skierować na nią auta z ul. Do Studzienki celem odciążania skrzyżowania z al. Grunwaldzką, na którą wjadą dodatkowo tramwaje.

Mieszkańcy nie zyskają więc nic na protestach, a stracą szansę na poprawę stanu technicznego kamienic lub nawet przeprowadzkę w nowe, wymarzone miejsce.

Czytaj też: Felieton z 2013 r.: Czy obywatelskie planowanie przestrzenne jest możliwe?

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.

Miejsca

Opinie (391) 1 zablokowana

  • Prowadzić trasą granatową.

    Miasto nie powinno dublować istniejących połączeń, tylko tworzyć nowe. No chyba, że planuje się zlikwidowanie przy okazji kilku linii autobusowych, albo ograniczenie ich kursowania.... tak jak miało to miejsce po wybudowaniu linii tramwajowej na Morenę. Zlikwidowano wówczas 142, prawie zupełnie zlikwidowano kursy 129 i okrojono kursowanie linii 127.

    • 29 10

  • Potok Królewski (2)

    Pod BGW płynie Potok Królewski. Jak infrastruktura tramwajowa wpłynie na Potok i okoliczne kamienice?

    • 12 12

    • Wszystkie fundamenty zostaną zmodernizowane i wzmocnione

      Bez tramwaju nie będzie żadnej modernizacji, więc te kamienice i tak się niedługo zawalą.

      • 15 4

    • ten sam potok płynie pod Grunwaldzką

      a na niej i tramwaje i ciężarówki jeżdżą od lat

      • 10 0

  • Źli mieszkańcy (9)

    Ach ci źli mieszkańcy. Jakby bez nich świat był piękniejszy i można by realizować swoje wizje tramwaju.
    A tak wszystko psują jakieś protesty, jakieś wątpliwości, jakieś zastrzeżenia.

    Ale zaraz, moment - czyż zmiana trasy tramwaju nie wynikła z protestów garstki mieszkańców. Czy to nie samozwańcze komitety postanowiły zablokować Nową Politechniczną?
    No tak, ale to byli dobrzy mieszkańcy, a teraz protestujący są tymi złymi.

    • 25 15

    • frag namieszal (8)

      • 9 3

      • (7)

        I chwała mu za to! Dzięki temu władze przemyślały inwestycję a nie bezmyślnie podzieliły Wrzeszcz obwodnicą.

        No i oprócz FRAG-u wiele innych środowisk przyczyniło się do tego.

        • 7 8

        • (4)

          Bo są przecież ci dobrzy i ci źli mieszkańcy. Ci dobrzy zapoczątkowali protesty, a teraz są oburzeni protestami innych. Jak to się nazywa?

          • 8 4

          • (3)

            Czyli każdy protest musimy traktować tak samo? To nie mieszkańcy są dobrzy / źli, a poszczególne rozwiązania.

            • 5 2

            • (2)

              Jeżeli ktoś na poważnie, merytorycznie wykaże iż tramwaj puszczony zygzakami, w stosunkowo wąskiej środku ulicy będzie lepszym rozwiązaniem, niż tramwaj puszczony na wprost, z minimalizacją łuków to można mówić o dyskusji nad rozwiązaniem.

              Ale problemem nie jest merytoryczna dyskusja, lecz upierdliwi mieszkańcy BGW, którzy nie rozumieją wyższości zygzaków linii tramwajowej i prowadzeniem jej środkiem ulicy nad zaplanowanym od lat prostym łącznikiem pomiędzy dzielnicami.
              Szczególnie iż mówi się o szybkim tramwaju, a celowo opóźnia się jego trasę w imię jakiś prywatnych pomysłów grupki działaczy jednego ze stowarzyszeń.

              • 5 4

              • (1)

                Problem zygzaka powstał dlatego, że biurkokraci z BRG i UM idąc ręka w rękę z znanym deweloperem tak zmienili trasę z Zaspy do Wrzeszcza, że "nagle" proste rozwiązanie trasy przez Do Studzienki straciło rację bytu.
                Przypomnieć tu cały czas należy iż trasę trasę skrętu w BGW opublikował syn b. premiera.
                Tu nie ma przypadku by ludzi dzielić na złych i dobrych, bo im bardziej skłóceni tym łatwiej manipulować i sypać nie swoim zresztą groszem by sobie doraźne grupki interesu poskromić.

                • 5 5

              • Nie tylko skłócanie, bo do tego dochodzi typowe straszenie (o skierowaniu dodatkowego ruchu).

                A przy okazji chciałby zobaczyć koncepcje techniczną ( a nie pobożne życzenia) dla tramwaju w ciągu przy torach PKP z wiaduktem nad torami kolejowymi przy Kościuszki.
                Z włączeniem go w Grunwaldzką przy zachowaniu płynności ruch na Grunwaldzkiej o której tak mówi się przy okazji skrzyżowania z Do Studzienki.

                • 3 4

        • Wuja tam przemyślały (1)

          Przez wiele wiele lat mówiło się o tramwaju w śladzie Do Studzienki, aż tu nagle wyskoczyli rajstopkowcy z FRAGa i innych oszołomskich kółek i zaczęli bełkotać o slalomie tramwajowym z uwzględnieniem BGW, a miasto to podchwyciło jak głupie.

          • 4 7

          • FRAG

            albo miasto podrzuciło temat usłużnemu FRAG-owi, żeby miało co podchwycić :)

            • 1 3

  • do pana redaktora. (1)

    "- Trasa przez Morenę," , czy ma pan na myśli morene polodowcowa?

    • 10 15

    • Czas żeby zrobić osobny artykuł na temat nazwy osiedla i wyjaśnić raz a porządnie jak jest. O "Morenie" mówią od kiedy sięgam pamięcią i myślę że jest obecnie dozwoloną nazwą, jeżeli to nie są książki związane z historią, mapy czy dokumenty urzędowe. Przykład z yt sprzed prawie dwudziestu lat watch?v=smk1eUXhvWo

      • 6 0

  • a po co mieszkańcy chcą łączyć dzielnice sypialne (Jasień i Morenę z Zaspą i Przymorzem)? (5)

    przecież chodzi o to, żeby ułatwić dojazd do pracy.
    potrzebne są szybkie dojazdy do Wrzeszcza i na Oliwę.

    • 26 5

    • "Na Oliwe"? Od razu widac ze sloik jestes.

      • 13 6

    • na oliwę to ty możesz sobie rzucić warzywa na patelnię

      słoiku jeden

      • 17 4

    • A może ludzie też jeżdżą do pracy z Zaspy czy Przymorza w kierunku Jasienia.

      Nie przyszło ci to do kapucyna cebulaku?

      • 8 10

    • bo to najbardziej zagęszczone dzielnice gdańska?

      • 4 2

    • Zaspa i Przymorze zyska wtedy szybkie połączenie z Wrzeszczem, a nie naokoło jak obecnie

      i nie wylatuj mi tu tylko z jakimś autobusikiem 199, który jeździ jak chce i jest namiastką komunikacji

      • 7 3

  • (1)

    W ankiecie brakuje mi odpowiedzi:
    - nie powinno byc w ogole tramwaju w tym miejscu!!!

    • 19 18

    • dokladnie

      Zresztą nie ma ich w planie zagospodarowania

      • 3 4

  • Tak, najlepiej żeby linia z Jasienia miała 4 przystanki:

    Jasień Zachodni, Jasień Centralny, Jasień Wschodni i Wrzeszcz.
    A cała reszta miasta ma mieć tylko służebność pod trasę tramwajową dla Jaśnie Wielmożnych Mieszkańców Jasienia.

    • 31 7

  • Nie pytać -budować

    Zawsze będzie grupa niezadowolonych na zasadzie nie bo nie.

    • 20 10

  • (2)

    Ludzie odwracajq sie od komunikacji miejskiej a ci kolejne linie tramwajowe chca budowac. Dzien w dzien awarie, syfiaste tramwaje bez klimy, drogie bilety i co kawalek przesiadki. Lepiej jechac autem

    • 18 24

    • Mówisz o tym swoim sztruclu, który ciągle stoi w warsztacie?

      • 2 4

    • masz racje to juz nie sa lata 70- te kiedy takie plany mialy sens

      bo ludzie nie mieli swoich samochodow a linie autobusowe byly zatloczone.

      • 1 1

  • Tramwaj (2)

    Ta linia będzie tylko i wyłącznie dla mieszkańców Moreny, komu z Suchanina będzie się chciało pedałować 1,5 km na przystanek. A po pracy z siatkami jeszcze lepiej.

    • 10 12

    • dokladnie (1)

      Przebieg "niebieski" uwzględnia obsługę Suchanina, które teraz nie ma dogodnych połączeń

      • 7 4

      • Przebieg niebieski jest pomiędzy ulicą Morenową a Schuberta na tej dzikiej drodze. Na Suchaninie najwiecej ludzi mieszka w wieżowcach i raczej nikt z nich nie będzie tam chodził. Ludzie wybiorą dalej 199 bo będzie o wiele bliżej dla większości ludzi. A ze skomunikowaniem to nie przesadzaj bo jeżdżą tu 115,130,131,164,168,184,210,283,315. Część mieszkańców ma też blisko na tramwaj na kartuskiej.

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane