• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Krzysztof Koprowski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków. Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków.

Kolejarze zastanawiają się nad wyborem optymalnego wariantu przedłużenia torów SKM do Pruszcza Gdańskiego. Ze wstępnych analiz wynika, że najlepszym jest wykorzystanie fragmentu linii towarowej do Portu Północnego. Pojawił się też pomysł budowy trasy przez Rotmankę, choć ma on niewielkie szanse na realizację.



Który wariant przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gd. jest najlepszy?

Analiza możliwości budowy nowych torów SKM do Pruszcza Gdańskiego to element większego opracowania, w ramach którego brano również pod uwagę ułożenie dodatkowych torów aż do Tczewa.

Ze względu na mniejsze natężenie ruchu pociągów na południe od Pruszcza, a tym samym możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby pociągów SKM oraz brak trudności w ewentualnej rozbudowie sieci kolejowej w przyszłości, wariantowaniem objęto odcinek Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański.

- Opracowany dokument to jedynie wstępna analiza możliwości rozwoju linii aglomeracyjnej w kierunku południowym - zastrzega Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Pierwszy wariant zakłada ułożenie nowych torów obok już istniejących dalekobieżnych aż do Pruszcza Gdańskiego.

Jadąc z Gdańska Śródmieścia do Pruszcza pociągi miałyby postoje na przystankach o roboczych nazwach: Gdańsk Czerwony Most (nowy przystanek), Gdańsk Orunia, Gdańsk Orunia II (nowy przystanek), Gdańsk Lipce, Gdańsk Św. Wojciech (odtworzenie zlikwidowanego przystanku) oraz Pruszcz Gd. Przemysłowa (nowy przystanek).

Wariant ten jest problematyczny na odcinku Oruni, gdzie zabudowa niemal przylega do istniejącej linii kolejowej. Wymaga też przebudowy istniejących przejazdów przez tory kolejowe.

Koszt realizacji wariantu I to aż 1,34 mld zł, ale przy jego wyliczaniu brano pod uwagę budowę wydzielonych torów aż do Tczewa, z czego na razie zrezygnowano.

Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska. Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
Drugi wariant, preferowany przez władze Szybkiej Kolei Miejskiej, to skierowanie pociągów za przystankiem Gdańsk Most Czerwony na linię kolejową do Portu Północnego (bez jej rozbudowy).

W pobliżu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska powstałby wówczas przystanek o roboczej nazwie Gdańsk PORD.

Zaletą tego wariantu jest brak utrudnień w pokonaniu Oruni oraz brak potrzeby przebudowy układu torowego w rejonie stacji w Pruszczu Gdańskim. Czy nie spowoduje on jednak trudności w prowadzeniu ruchu towarowego do portu, który dynamicznie się rozwija?

- Nie powinno być kolizji w zakresie przepustowości na linii do portu. Jest ona na ukończeniu prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, w związku z czym zapewniona ma zostać na prawie całym jej przebiegu dwutorowość oraz wysoka prędkość (zasadniczo 100 km/h) - argumentuje Głuszek. - Na świecie jest sporo przykładów wykorzystania torów towarowych w aglomeracjach dla potrzeb ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w USA. Teoretyczna przepustowość linii nr 226 w obsłudze portu to grubo ponad 200 pociągów towarowych na dobę, czyli przy założeniu, że jeden pociąg to średnio 1800 ton, to Port Północny musiały "przerabiać" całościowo 35 razy więcej przeładunków niż obecnie [aby wykorzystać przepustowość szlaku - dop. red.].
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą. Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą.
Największą wadą wariantu II jest poprowadzenie trasy miejskiej kolei z dala od głównych zabudowań. Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM.

W wariancie tym ponadto "zidentyfikowano konieczność budowy jednego nowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu projektowanej łącznicy" z linią do Portu Północnego.

Szacunkowy wstępny koszt realizacji wariantu II to ok. 92,7 mln zł.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Ostatni z rozważanych wariantów - bardzo trudny w realizacji ze względów finansowych oraz terenowych - to połączenie wariantu I z przeprowadzeniem trasy przez Rotmankę i zachodnią część Pruszcza Gdańskiego.

Dodatkowo dwutorowa trasa kolejowa pokonałaby obwodnicę Trójmiasta, by w okolicach Juszkowa wpiąć się w nieczynną linię kolejową nr 229.

- Wykorzystanie tej linii do ruchu SKM będzie wiązać się z koniecznością przejęcia jej od PKP PLK. W opracowaniu analizowano przebieg dwutorowy, ale możliwa jest również budowa odcinka jednotorowego z mijankami w miejscu przystanków. Takie rozwiązanie zmniejszy koszty budowy, obniżając jednak przepustowość linii oraz spowoduje konieczność budowy większej liczby urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dodaje Marcin Głuszek.
Z przystankiem Gdańsk Św. Wojciech proponuje się budowę nowych przystanków o roboczych nazwach: Pruszcz Gd. Rotmanka, Pruszcz Gd. Juszkowo, Pruszcz Gd. Cargill oraz Pruszcz Gd. GPRD.

Koszt realizacji wariantu trzeciego to ok. 631,8 mln zł.

Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM. Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM.
W każdym z wariantów brano pod uwagę montaż sieci trakcyjnej dla pociągów. Każdy z wariantów będzie się wiązał też z wyburzeniami, wykupem gruntów oraz zmianami planów zagospodarowania (szczególnie w wariancie III).

Czy to oznacza, że na razie pomysł wydłużenia torów SKM w kierunku Pruszcza trafi do szuflady?

- Obecnie zadanie to nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki. Nie jest też ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych czy Kontrakcie Terytorialnym, zatem możliwości finansowania go ze źródeł unijnych w obecnym okresie są znacznie ograniczone - przyznaje dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Inwestycja mogłaby dojść do skutku, gdyby udało się pozyskać duże wsparcie finansowe. W ramach analizy brano pod uwagę: dotację ze środków unijnych (nawet 85 proc. kosztu budowy), budżetu państwa, budżetów samorządów oraz środków własnych trójmiejskiej spółki kolejowej.

Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • Tunel oczywistych rozwiązaniem (8)

    Wystarczy niecałe 2 km tunelu dla pociągów dalekobieżnych - pod istniejącymi torami, by bardzo elegancko rozwiązać problem przepuszczenia SKM przez Orunię. Musiałby zaczynać się przed Sandomierską, a kończyć w okolicy Radunickiej. Wówczas - górą pociągi SKM i Regio, dołem dalekobieżne i towarowe. W odniesieniu do takich inwestycji jak Tunel pod Martwą Wisłą czy dworzec Łódź Fabryczna - to nie jest to absolutnie żadna fanaberia.

    • 8 4

    • Towarowe mogą jeździć pod ziemią? (3)

      Edyta: swoją drogą, czy to nie zwiększyłoby kosztów inwestycji dwukrotnie?

      • 2 1

      • Tak, mogą (2)

        Codziennie tysiące ton przejeżdżają tunelami pod Alpami czy pod kanałem La Manche. W Polsce jest mało tuneli, więc ciężko o lokalne przykłady, ale takim np. małym tunelem na linii Warszawa - Kraków (blisko Krakowa) też jeżdżą pociągi towarowe. Warto poznać trochę świata :)

        • 2 1

        • U nas w Polszcze

          Przepisy nie pozwalają...:)

          • 1 1

        • Pytałem, bo problem był z Forum Radunia

          Że część towarowych musiało przez to zmienić trasy

          • 4 0

    • Tunel? lepiej pieniądze przeznaczyć na nowe trasy. Wariant III

      • 4 0

    • Wariant II i III plus szybkie nowoczesne sklady i bedzie sukces.
      Przede wszystkim sięgnie SKMka po nowych klientów po nowe tereny.

      • 2 1

    • Metro (1)

      Od razu mówiłem, że metro trzeba kopać, podziemne, głeboko na wojnę jak znalazł.

      • 4 0

      • Ojojoj

        Taki jestem dowcipny :)

        • 1 1

  • Wariant II

    Najgorsze rozwiązanie i pogłębiający problem komunikacyjny pomiędzy Obszarem A a Obszarem B. Pogarszajacy jeszcze bardziej bezpieczenstwo i jakość życia... Tak czy inaczej budowa SKM nie obędzie się bez budowy przejazdów bezkolizyjnych czy to na E-65 w wariancie I i III czy na linii 721 w wariancie II

    • 3 1

  • (2)

    Wydaje mi się, że lepiej byłoby opracować lokalne połączenie lotnicze: Pruszcz-Rembiechowo(PKM)-Gdynia.

    • 55 10

    • RĘbiechowo;)

      • 2 0

    • Ale szyderca

      • 5 1

  • (8)

    Wariant I jest potrzebny nie tylko dlatego, że jest najsensowniejszym połączeniem SKM w długim terminie, ale też dlatego, że dwa tory do Gdańska ledwo wystarczają na ruch dalekobieżny.
    Poza tym pozwalają na sfinansowanie ze środków "kolejowych" wiaduktów na Oruni, stąd ta cena.
    Wariant II to proteza, to jak już robić protezę to zrobić ją przy minimalnych kosztach - wpięcie ze Śródmieścia (jednemu z torów brakuje dosłownie 100m), łącznica żeby nie zmieniać kierunku i po prostu pociąg do Pruszcza. Bez przystanków będzie jechać 7-8 min, to dobry wynik.
    Wariant III to jakaś mrzonka. Kto z Pruszcza będzie jechać 20 minut bujając się po górnym tarasie?
    A rewitalizacja linii 229? Fajny pomysł na rozwój PKM, ale umówmy się - nie do każdej miejscowości opłaca się doprowadzać pociąg.

    • 92 8

    • (3)

      Powinno to być połączanie wariantu II i wariantu III.
      Należy ominąć infrastrukturę PKP PLK na e65. Ruch w strone Trójmiasta jest coraz większy. Za 5-10 lat to będzie mega wąskie gardło. Intercity pcha przez Orunię coraz więcej szybkich składów.

      Jak wówczas będziemy budować rozkład jazdy? Nie będziemy mieli na niego wpływu - o wszystkim zadecyduje pkp plk.
      Połączanie co 1-2h skmki...bezsensowny plan.

      • 8 1

      • Logika (1)

        A nie prościej przekierować pociągi InterCity na linie towarową, bo one i tak nie zatrzymują się na Oruni i Lipcach???
        Linia przez Orunię tylko dla SKM i Przewozów Regionalnych.
        Proste i logiczne, tak czy nie?

        • 4 2

        • One muszą mknąć prosto, bez zakrętasów

          Liczy się czas

          • 2 2

      • Zgadzam się

        Ale z W III wywaliłbym połączenie Juszkowa z Rotmanką: niech istnieją dwie odnogi od głównej linii (WII): do Rotmanki i do II na l. 226 (tak daleko jak jest potrzeba)

        • 1 0

    • Też uważam, że wariant III to odpał totalny

      I poważnie bym się zastanowił nad jakimikolwiek rozbudowami dopóki samorządy lokalne nie dogadają się w kwestii partycypacji w kosztach eksploatacyjnych JUŻ istniejących linii!

      • 1 2

    • Wariant III to prawdopodobnie olanie Pruszcza

      (którego mieszkańcy teoretycznie już teraz mogliby korzystać z pociągów Polregio, a tego nie robią) na rzecz podgdańskich miejscowości gminy Pruszcz Gdański (Borkowa, Rotmanki, Straszyna, Juszkowa)

      • 4 1

    • III (1)

      Wg mnie wariant III jest najsensowniejszy. To w tych kierunkach dzisiaj rozwija się Pruszcz. Taki wariant pozwoliłby na wykorzystanie tej linii przez mieszkańców górnych tarasów Pruszcza, Juszkowa, Rotmanki, Straszyna i ludzi dojeżdżających od strony Starogardu. Zmniejszyłby się też ruch tranzytowy w centrum Pruszcza.

      • 17 5

      • P&R

        park and ride w pryszczu i z centrum skm śmiga, każdy chce teraz skm pod nosem ale jak już smiga to lament, że głośno.

        • 9 0

  • Miasto na prawach

    • 0 1

  • (2)

    Jak jeździły do Pruszcza.ba.nawet do Laskowic pomorskich to zlikwidowali.do Iławy nawet jeździła i się opłacało ale przyszedł prezes z ramienia PKP i skończyły się nawet Kursy do Tczewa.byleby ratować przewozy regionalne bo przecież o to tylko chodzi. I skm jeździ bo jezdzi tylko zamiast dawać konkurencję.ale co tam.dalej możemy następne 30 lat zdezelowanymi pafawagami i dusić się z rana jak to ma w zwyczaju każdy kierownik nagrzać do oporu skład a także wacha ć papierosy na peronach bo skm ani sok. Nie wlepiaja w ogóle takim mandatów.robcie tak dalej.to może za 10 lat będą dopiero 2 nowe następne sklady

    • 3 1

    • To były czasy...

      Pamiętam jak można było swobodnie dotrzeć z Sopotu do Pruszcza...

      • 6 1

    • Wyremontowane!!! Unia dała dzisiątki milionów!!!
      Więc teraz nie ma wyboru - na trasach SKM muszą być te pociągi.

      Muszą i to przez 10-20 lat.
      SKM miał wybór - nowe (ale mniej) lub stare wyklepane.

      • 2 0

  • jak nie jeżdzi SKM do Pruszcza??? toć przywrócili SKM do Pruszcza w 2014r. (2)

    a poza tym jak już robić to przez Juszkowo i Rotmankę, inny wariant specjalnie niczego nowego nie wniesie.

    • 19 12

    • Nie jeżdżą

      Nierentowne były, połączenie bez sensu, rzadko i tylko do Głównego... A miasto dopłaca do dzisiaj...

      • 5 1

    • a nie zrezygnowali z tego połączenia?

      rozkład jazdy był tragiczny...

      • 5 1

  • Gdańsk PORD? (3)

    LITOŚCI

    • 28 6

    • ludzie tam na egzaminy dojerzdzają!!! (2)

      do tego jeszcze dochodzą pracownicy PORD i okoliczni mieszkańcy

      • 8 7

      • Tylko

        Od proponowanego przystanku Gdańsk PORD dalej nic. Mimo, że najdroższy ale najlepszy jest wariant III.

        • 2 1

      • A ty "dojerzdzasz"

        do szkoły na lekcje języka polskiego?

        • 10 1

  • Ciekawe kiedy nowe pociagi pojawia sie w wojewodztwie

    • 3 0

  • Nie rozumiesz chyba podstawowej rzeczy. Nie w tym aby się narobić! Tylko aby zarobić!

    To stara zasada.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane