- 1 Zasłabł w szpitalu, dostał mandat za parking (445 opinii)
- 2 Pijani kierowcy pieszo uciekali przed policją (81 opinii)
- 3 Kierowali pod wpływem środków odurzających (12 opinii)
- 4 Rozpoczął się remont ul. Smolnej w Sopocie (45 opinii)
- 5 Czy można przewozić choinkę na dachu? (53 opinie)
- 6 Mikołaje na motocyklach w Trójmieście (159 opinii)
Le-on, pies i wilk - tak brzmią syreny pojazdów uprzywilejowanych
Ambulans, wóz strażacki, a może radiowóz policyjny? Na pewno nieraz słysząc donośny sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego zastanawialiście się, jakie służby właśnie pędzą do akcji. Czy tak naprawdę da się rozpoznać pojazd uprzywilejowany wyłącznie po sygnale? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Sprawdziliśmy, jak brzmią sygnały trójmiejskich służb.
Kluczowe pytanie tego artykułu brzmi: czy da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych? Otóż tak, da się. Chciałoby się napisać, że ilu producentów syren - tyle dźwięków. Coś w tym jest, ale tak naprawdę to, jak powinny brzmieć sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych regulują przepisy.
Większość pojazdów uprzywilejowanych bazuje na sygnałach modulowanych, czyli takich o zmiennej częstotliwości, dzięki czemu jesteśmy w stanie wyłapać różnice w podobnie brzmiących sygnałach dźwiękowych.
Czytaj także: Pojazd uprzywilejowany - jak się zachować?
Takie urządzenia generują kilka rodzajów sygnałów, a tymi najpopularniejszymi są: wilk, pies i le-on. W wielu przypadkach istnieje również opcja "mix", dzięki której wszystkie modulacje wybrzmiewają naprzemiennie.
W teorii każdy z tych sygnałów jest przypisany do konkretnych sytuacji drogowych. "Wilka" używa się raczej na spokojnych odcinkach dróg, z kolei "pies" i "le-on" skutecznie udrożniają ruch na zatkanych ulicach i skrzyżowaniach.
Najstarszym i najbardziej klasycznym sygnałem dźwiękowym jest "le-on" (nazywany również po angielsku "HI-LO"). Jest złożony z dwu naprzemiennie generowanych tonów. Jednak zdecydowanie najczęściej na naszych drogach słyszymy sygnał "wilk".
Dodatkowo, w karetkach i wozach strażackich montowane są sygnały pneumatyczne. Intensywny i głośny dźwięk sygnalizatora również przydaje się w korkach i podczas przejazdów przez skrzyżowania.
Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wasze wątpliwości. Da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych, ale tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze, aby wszyscy uczestnicy ruchu dobrze słyszeli nadjeżdżające służby i sprawnie ustępowali im pierwszeństwa przejazdu.
Czytaj także: Nie jedź jak łoś, przepuść ambulans na sygnale
Miejsca
Opinie (61) 3 zablokowane
-
2018-04-26 14:22
(2)
Najllepsze jak dojeżdżają do korka i nagle włączają sygnały. Ludzie ich puszczają, a oni za skrzyżowaniem wyłączają koguta i zadowoleni.
- 31 9
-
2023-02-01 20:07
Zdziwiony
Inteligencja twoja powinna ny utrudniać żadnego przejazdu Karetki oby ny potrzebował byś pomocy do Rodziny wtedy to zrozumiesz
- 0 0
-
2022-07-24 22:52
Bo mogą ;)
Bo mogą ;)
- 0 0
-
2021-08-19 18:01
Wszystko zależy od producenta i modelu modylatora dźwiękowego, nic to nie wnosi do rzeczywistości
- 0 0
-
2018-04-26 12:03
często widzę jak jedzie taki pojazd bez sygnalizacji alarmowej, zbliża sie do zatłoczonego skrzyżowania i włącza syganały (3)
widocznie nie w sos im stać.
- 36 19
-
2021-02-11 21:07
Fata morgana
Od 20 lat jezdze samochodem, mieszkam w miescie i jakos nie widze ciagle takich sytuacji. Moze widzisz rzeczy ktorych nie ma :)
- 0 0
-
2018-04-26 19:50
pewnie.. (1)
.. co drugi dzień, i cztery razy po dwa razy.. szczęściarz :) a wiesz że jest coś takiego jak przyjęcie zgłoszenia podczas jazdy? zdarza się nie? no ale wg twojej teorii jest to ściśle związane z obecnymi skrzyżowaniami..
a jak ma się do tego pogotowie czy straż które wyjeżdżają tylko na wezwania na sygnałach? bo rozumiem jeszcze że policja szwęda się po mieście na patrolach, ale ci pierwsi jak jadą na bombach to masz sp.... a nie się zastanawiać czy, co i dlaczego. nie od tego jesteś w takim wypadku- 15 6
-
2018-04-26 20:12
Po bułki na sygnale też można ruszyć,człowiek głodny to się śpieszy.Pozdrawiam SP Florian i dziękuję za włączanie sygnału,który napewno nie jednego przyprawia o stany zawałowe serca.
- 3 7
-
2018-04-26 14:16
jest jeszcze jeden dźwięk wg mojego Bobasa - iiii - joooo iiii - joooo (1)
- 21 3
-
2021-01-28 10:09
Sygnały
Jak mój wnuczek identycznie
- 0 0
-
2020-10-24 09:11
A ile jest tych "służb" opresyjnych, jaką masę bezproduktywnych funkcjonariuszy trzeba wyposażać i utrzymywać a w zamian mamy iijoo iijoo...
- 0 0
-
2018-04-27 02:59
Gregor wiecznie nadużywa sygnałów świetlnych i dźwiękowych ? (1)
Co innego transport za siano a co innego pogotowie ratunkowe miasta
- 0 1
-
2018-11-06 20:16
ty d**ilu nawet nie wiesz co sie wiezie a jestes najmadrzejszy . szkoda slow .
- 0 0
-
2018-10-06 20:55
Zura PS 100 :)
- 0 0
-
2018-05-20 22:22
Przydałoby się od razu kilka podstawowych wskazówek
Konsternację budzą, bo 80% kierowców nie wie jak się zachować - skoro już piszecie o służbach, nie zaszkodziłoby chociaż pokazać kilka chociaż najbardziej standardowych zachowań - rozejrzeć się skąd dźwięk, jak działa tunel ratunkowy/pas awaryjny, jak zjechać i się zatrzymać, czy minąć czerwone i stanąć na pasach, że światła bez syreny to też przejazd alarmowy - ludzie tego nie wiedzą... i panikują. Może jakiś wywiad z ratownikiem? Byłaby okazja powiedzieć, dlaczego karetka włącza sygnały tylko na czerwonym? Skądinąd słyszałem, że jest za tym całkiem szlachetny powód.
- 1 0
-
2018-05-18 05:59
i po mandacie dla każdego
za nieuzasadnione użycie sygnałów świetlnych i dzwiękowych i praktycznie wszyscy mają te same systemy nagłośnienia ( nowsze lub starsze )
- 0 0
-
2018-05-17 14:59
Za cicho
Podstawowy problem tych sygnałów jest taki że dźwiękowe są za ciche a świetlne za słabo rzucają się w oczy. Kierowca takiego uprzywilejowanego pojazdu "walczy" wówczas z samochodami na ulicy a kierowcy dostrzegając taki pojazd, często za późno, na szybko "kombinują" jak ustąpić mu pierwszeństwa przejazdu.
Dla porównania proponuję popatrzeć na filmiki z przejazdu takich służb w USA, np. w Nowym Jorku.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.