• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Le-on, pies i wilk - tak brzmią syreny pojazdów uprzywilejowanych

mJ
26 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ambulans, wóz strażacki, a może radiowóz policyjny? Na pewno nieraz słysząc donośny sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego zastanawialiście się, jakie służby właśnie pędzą do akcji. Czy tak naprawdę da się rozpoznać pojazd uprzywilejowany wyłącznie po sygnale? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Sprawdziliśmy, jak brzmią sygnały trójmiejskich służb.



Czy rozróżniasz sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych?

W tym celu nagraliśmy osiem wybranych pojazdów uprzywilejowanych: ambulans, radiowóz policyjny, wóz strażacki, a także samochody straży miejskiej i granicznej, inspekcji transportu drogowego, centrali ruchu i służby celno-skarbowej.

Kluczowe pytanie tego artykułu brzmi: czy da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych? Otóż tak, da się. Chciałoby się napisać, że ilu producentów syren - tyle dźwięków. Coś w tym jest, ale tak naprawdę to, jak powinny brzmieć sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych regulują przepisy.

Większość pojazdów uprzywilejowanych bazuje na sygnałach modulowanych, czyli takich o zmiennej częstotliwości, dzięki czemu jesteśmy w stanie wyłapać różnice w podobnie brzmiących sygnałach dźwiękowych.

Czytaj także: Pojazd uprzywilejowany - jak się zachować?

Bardzo popularne generatory polskiego producenta. Bardzo popularne generatory polskiego producenta.
Takie urządzenia generują kilka rodzajów sygnałów, a tymi najpopularniejszymi są: wilk, pies i le-on. W wielu przypadkach istnieje również opcja "mix", dzięki której wszystkie modulacje wybrzmiewają naprzemiennie.

W teorii każdy z tych sygnałów jest przypisany do konkretnych sytuacji drogowych. "Wilka" używa się raczej na spokojnych odcinkach dróg, z kolei "pies" i "le-on" skutecznie udrożniają ruch na zatkanych ulicach i skrzyżowaniach.

Najstarszym i najbardziej klasycznym sygnałem dźwiękowym jest "le-on" (nazywany również po angielsku "HI-LO"). Jest złożony z dwu naprzemiennie generowanych tonów. Jednak zdecydowanie najczęściej na naszych drogach słyszymy sygnał "wilk".

  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
Dodatkowo, w karetkach i wozach strażackich montowane są sygnały pneumatyczne. Intensywny i głośny dźwięk sygnalizatora również przydaje się w korkach i podczas przejazdów przez skrzyżowania.

Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wasze wątpliwości. Da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych, ale tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze, aby wszyscy uczestnicy ruchu dobrze słyszeli nadjeżdżające służby i sprawnie ustępowali im pierwszeństwa przejazdu.

Czytaj także: Nie jedź jak łoś, przepuść ambulans na sygnale

  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
mJ

Miejsca

Opinie (62) 3 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    MOja skromna opinia

    że te sygnały powinny raczej brzmieć jednolicie. Często nawet nie słychać syren pojazdu uprzywilejowanego, szczególnie to wystepuje w autach prywatnych firm.

    • 0 1

  • Sygnały powinny byc ustandaryzowane. (1)

    Nie raz jest tak że jeden pojazd ma sygnał głośny a drugiego wcale nie słychać!

    • 11 0

    • Ja mam wyciszony samochód i głośno muzykę

      Nigdy nic nie słyszę.

      • 2 1

  • Najniższa cena

    Policyjne są do bani - te nowsze, na Kiankach, Ducato. Tego w ogóle nie słychać, nie dziwne, że się tłuką. Made in China.

    • 6 0

  • Najlepsze sygnały nie pomogą gdy kierowcy nie są przeszkoleni. (4)

    A nie są. Miejcie na uwadze, że ci chłopcy, którzy jeżdzą radiowozami policji, pogotowia czy straży NIE mają pojęcia o jeździe uprzywilejowanej, o tym jak panować nad samochodem, jak kontrolować poślizgi, jak manewrować i na co uważać. Że nie wspomnę o ewentualnych pościgach. Rzucają się w pościg ludzie, którzy nigdy nie byli z tego szkoleni!. To w USA nawet gdzie szkolenia są cały czas, policja odpuszcza, żeby nie stwarzać zagrożenia. A u nas kowboje jaaadąąąą byle szyvbiej. Tylko czekac aż znowu będzie wypadek z ofiarami.
    także ogólnie wg przepisów wystarczą TYLKO badania psychotechniczne takie same jak mają taksówkarze czy instruktorzy nauki jazdy i hajda na drogę z syreną.

    • 4 8

    • (1)

      Chłopcy to u szewca gwoździe z zelówek zębami wyciągają. Drewniane.

      • 4 2

      • To przykre że tylko to zauważyłeś

        • 0 0

    • juz nie

      Teraz trzeba przejść szkolenie aby prowadzić taki pojazd, zmieniły się przepisy jakieś 3-4 lata temu.

      Pozdrawiam

      • 1 0

    • Gdzie ty w poslizg wpadasz w miescie jerzdzac,szkolenie dla mlodych kierowcow

      • 0 0

  • fajny materiał , puszczam sąsiadom

    i patrzę jak lukają zza firanek na ulicę

    • 9 0

  • W Niemczech zawsze jest jeden i ten sam, klasyczny a nie dyskoteka na ulicy. Za duzo amerykanskich filmow sie w Polsce naogladali

    • 5 4

  • Wytrzymałem do końca ... (1)

    • 7 1

    • Masz stalowe nerwy.

      • 4 0

  • Nie ma tu najmodniejszego - niski modulowany, dosyć przeraźliwy. (3)

    Ostatnio czasem taki słychać, chyba że to jakiejś tajemniczej służby, albo kosmitów.

    • 3 1

    • hehe tylko jedna karetka taki ma

      Zastanawiam się czy to specjalnie, czy coś im się zepsuło, bo brzmi rzeczywiście jak ufo

      • 2 0

    • Żółta karetka

      Mają niski bo taki najlepiej słychać.

      • 1 0

    • Modulator Rumbler

      Brakuje rumblera

      • 0 0

  • Nadużywają tych sygnałów!!

    Pojeździe uprzywilejowany Trochę zwolnij nie oszukuj przeznaczenia...

    • 4 2

  • Jedno robi łełołeło

    a inne eeeeeeeoeeeeeo

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane