- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (305 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (135 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Le-on, pies i wilk - tak brzmią syreny pojazdów uprzywilejowanych
Ambulans, wóz strażacki, a może radiowóz policyjny? Na pewno nieraz słysząc donośny sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego zastanawialiście się, jakie służby właśnie pędzą do akcji. Czy tak naprawdę da się rozpoznać pojazd uprzywilejowany wyłącznie po sygnale? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Sprawdziliśmy, jak brzmią sygnały trójmiejskich służb.
Kluczowe pytanie tego artykułu brzmi: czy da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych? Otóż tak, da się. Chciałoby się napisać, że ilu producentów syren - tyle dźwięków. Coś w tym jest, ale tak naprawdę to, jak powinny brzmieć sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych regulują przepisy.
Większość pojazdów uprzywilejowanych bazuje na sygnałach modulowanych, czyli takich o zmiennej częstotliwości, dzięki czemu jesteśmy w stanie wyłapać różnice w podobnie brzmiących sygnałach dźwiękowych.
Czytaj także: Pojazd uprzywilejowany - jak się zachować?
Takie urządzenia generują kilka rodzajów sygnałów, a tymi najpopularniejszymi są: wilk, pies i le-on. W wielu przypadkach istnieje również opcja "mix", dzięki której wszystkie modulacje wybrzmiewają naprzemiennie.
W teorii każdy z tych sygnałów jest przypisany do konkretnych sytuacji drogowych. "Wilka" używa się raczej na spokojnych odcinkach dróg, z kolei "pies" i "le-on" skutecznie udrożniają ruch na zatkanych ulicach i skrzyżowaniach.
Najstarszym i najbardziej klasycznym sygnałem dźwiękowym jest "le-on" (nazywany również po angielsku "HI-LO"). Jest złożony z dwu naprzemiennie generowanych tonów. Jednak zdecydowanie najczęściej na naszych drogach słyszymy sygnał "wilk".
Dodatkowo, w karetkach i wozach strażackich montowane są sygnały pneumatyczne. Intensywny i głośny dźwięk sygnalizatora również przydaje się w korkach i podczas przejazdów przez skrzyżowania.
Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wasze wątpliwości. Da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych, ale tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze, aby wszyscy uczestnicy ruchu dobrze słyszeli nadjeżdżające służby i sprawnie ustępowali im pierwszeństwa przejazdu.
Czytaj także: Nie jedź jak łoś, przepuść ambulans na sygnale
Miejsca
Opinie (62) 3 zablokowane
-
2018-04-26 18:48
MOja skromna opinia
że te sygnały powinny raczej brzmieć jednolicie. Często nawet nie słychać syren pojazdu uprzywilejowanego, szczególnie to wystepuje w autach prywatnych firm.
- 0 1
-
2018-04-26 18:52
Sygnały powinny byc ustandaryzowane. (1)
Nie raz jest tak że jeden pojazd ma sygnał głośny a drugiego wcale nie słychać!
- 11 0
-
2018-04-26 20:15
Ja mam wyciszony samochód i głośno muzykę
Nigdy nic nie słyszę.
- 2 1
-
2018-04-26 20:07
Najniższa cena
Policyjne są do bani - te nowsze, na Kiankach, Ducato. Tego w ogóle nie słychać, nie dziwne, że się tłuką. Made in China.
- 6 0
-
2018-04-26 20:14
Najlepsze sygnały nie pomogą gdy kierowcy nie są przeszkoleni. (4)
A nie są. Miejcie na uwadze, że ci chłopcy, którzy jeżdzą radiowozami policji, pogotowia czy straży NIE mają pojęcia o jeździe uprzywilejowanej, o tym jak panować nad samochodem, jak kontrolować poślizgi, jak manewrować i na co uważać. Że nie wspomnę o ewentualnych pościgach. Rzucają się w pościg ludzie, którzy nigdy nie byli z tego szkoleni!. To w USA nawet gdzie szkolenia są cały czas, policja odpuszcza, żeby nie stwarzać zagrożenia. A u nas kowboje jaaadąąąą byle szyvbiej. Tylko czekac aż znowu będzie wypadek z ofiarami.
także ogólnie wg przepisów wystarczą TYLKO badania psychotechniczne takie same jak mają taksówkarze czy instruktorzy nauki jazdy i hajda na drogę z syreną.- 4 8
-
2018-04-26 21:06
(1)
Chłopcy to u szewca gwoździe z zelówek zębami wyciągają. Drewniane.
- 4 2
-
2018-04-26 21:42
To przykre że tylko to zauważyłeś
- 0 0
-
2018-04-27 01:43
juz nie
Teraz trzeba przejść szkolenie aby prowadzić taki pojazd, zmieniły się przepisy jakieś 3-4 lata temu.
Pozdrawiam- 1 0
-
2018-04-27 12:20
Gdzie ty w poslizg wpadasz w miescie jerzdzac,szkolenie dla mlodych kierowcow
- 0 0
-
2018-04-26 20:15
fajny materiał , puszczam sąsiadom
i patrzę jak lukają zza firanek na ulicę
- 9 0
-
2018-04-26 20:17
W Niemczech zawsze jest jeden i ten sam, klasyczny a nie dyskoteka na ulicy. Za duzo amerykanskich filmow sie w Polsce naogladali
- 5 4
-
2018-04-26 20:19
Wytrzymałem do końca ... (1)
- 7 1
-
2018-04-26 21:25
Masz stalowe nerwy.
- 4 0
-
2018-04-26 21:22
Nie ma tu najmodniejszego - niski modulowany, dosyć przeraźliwy. (3)
Ostatnio czasem taki słychać, chyba że to jakiejś tajemniczej służby, albo kosmitów.
- 3 1
-
2018-04-26 21:34
hehe tylko jedna karetka taki ma
Zastanawiam się czy to specjalnie, czy coś im się zepsuło, bo brzmi rzeczywiście jak ufo
- 2 0
-
2018-04-26 21:45
Żółta karetka
Mają niski bo taki najlepiej słychać.
- 1 0
-
2018-04-27 00:36
Modulator Rumbler
Brakuje rumblera
- 0 0
-
2018-04-26 21:23
Nadużywają tych sygnałów!!
Pojeździe uprzywilejowany Trochę zwolnij nie oszukuj przeznaczenia...
- 4 2
-
2018-04-26 21:34
Jedno robi łełołeło
a inne eeeeeeeoeeeeeo
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.