- 1 Wandale niszczą "auta na minuty" (7 opinii)
- 2 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (213 opinii)
- 3 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (67 opinii)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (218 opinii)
- 5 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (422 opinie)
- 6 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (60 opinii)
Le-on, pies i wilk - tak brzmią syreny pojazdów uprzywilejowanych
Ambulans, wóz strażacki, a może radiowóz policyjny? Na pewno nieraz słysząc donośny sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego zastanawialiście się, jakie służby właśnie pędzą do akcji. Czy tak naprawdę da się rozpoznać pojazd uprzywilejowany wyłącznie po sygnale? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Sprawdziliśmy, jak brzmią sygnały trójmiejskich służb.
Kluczowe pytanie tego artykułu brzmi: czy da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych? Otóż tak, da się. Chciałoby się napisać, że ilu producentów syren - tyle dźwięków. Coś w tym jest, ale tak naprawdę to, jak powinny brzmieć sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych regulują przepisy.
Większość pojazdów uprzywilejowanych bazuje na sygnałach modulowanych, czyli takich o zmiennej częstotliwości, dzięki czemu jesteśmy w stanie wyłapać różnice w podobnie brzmiących sygnałach dźwiękowych.
Czytaj także: Pojazd uprzywilejowany - jak się zachować?
Takie urządzenia generują kilka rodzajów sygnałów, a tymi najpopularniejszymi są: wilk, pies i le-on. W wielu przypadkach istnieje również opcja "mix", dzięki której wszystkie modulacje wybrzmiewają naprzemiennie.
W teorii każdy z tych sygnałów jest przypisany do konkretnych sytuacji drogowych. "Wilka" używa się raczej na spokojnych odcinkach dróg, z kolei "pies" i "le-on" skutecznie udrożniają ruch na zatkanych ulicach i skrzyżowaniach.
Najstarszym i najbardziej klasycznym sygnałem dźwiękowym jest "le-on" (nazywany również po angielsku "HI-LO"). Jest złożony z dwu naprzemiennie generowanych tonów. Jednak zdecydowanie najczęściej na naszych drogach słyszymy sygnał "wilk".
Dodatkowo, w karetkach i wozach strażackich montowane są sygnały pneumatyczne. Intensywny i głośny dźwięk sygnalizatora również przydaje się w korkach i podczas przejazdów przez skrzyżowania.
Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wasze wątpliwości. Da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych, ale tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze, aby wszyscy uczestnicy ruchu dobrze słyszeli nadjeżdżające służby i sprawnie ustępowali im pierwszeństwa przejazdu.
Czytaj także: Nie jedź jak łoś, przepuść ambulans na sygnale
Miejsca
Opinie (62) 3 zablokowane
-
2018-04-26 20:07
Najniższa cena
Policyjne są do bani - te nowsze, na Kiankach, Ducato. Tego w ogóle nie słychać, nie dziwne, że się tłuką. Made in China.
- 6 0
-
2018-04-26 18:48
MOja skromna opinia
że te sygnały powinny raczej brzmieć jednolicie. Często nawet nie słychać syren pojazdu uprzywilejowanego, szczególnie to wystepuje w autach prywatnych firm.
- 0 1
-
2018-04-26 14:08
Zawodzą...
żałośnie jak płaczki z pogrzebu niektóre karetki
- 8 2
-
2018-04-26 12:31
A co to ma za znaczenie co to jedzie? Trzeba zjechac i juz. (1)
Widac, ze nie macie inwencji do tworzenia nowych interesujacych tematow. Wypalenie zawodowe. Czas na nowa krew w 3.pl
- 32 12
-
2018-04-26 14:00
Jak widzisz straż czy pogotowie na sygnale to zawsze ustępuj, kiedyś mogą jechać do Ciebie. Jak widzisz policję na sygnale, nigdy nie ustępuj. Kiedyś mogą jechać po Ciebie ;)
żart stary jak świat, jeszcze w wersji z milicją ;)- 12 3
-
2018-04-26 12:37
kierowcy karetek bez włączonych sygnałów czują sie ponad prawem, straszne z nich chamstwo na drodze. (1)
- 15 20
-
2018-04-26 13:36
Chyba włączonych jak już. Bez włączonych to zwykły sprinter, tranzit czy czym oni tam jeżdżą.
- 2 2
-
2018-04-26 13:04
bardzo fajny artykuł
szanuję taką postawę
- 11 7
-
2018-04-26 12:29
Oby nie jechac w zadnym z nich...
Jako pasazer
- 37 3
-
2018-04-26 12:10
Jest pomysł na dziury w budżecie.
Zrobić w PORD egzamin ze znajomosci sygnałów dźwiękowych. 99% za pierwszym razem nie zda, kasa będzie wpływać.
- 23 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.