- 1 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (48 opinii)
- 2 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (342 opinie)
- 3 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (213 opinii)
- 4 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (136 opinii)
- 5 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (253 opinie)
- 6 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (223 opinie)
Legendarne gry samochodowe, od których wszystko się zaczęło
Obecnie na rynku wybór gier samochodowych jest obszerny. W latach 90. technologia ta dopiero się rozwijała, ale to właśnie w tym czasie powstały legendarne tytuły, które dziś są wszechobecnie nazywane klasykami. Need For Speed, Gran Turismo i Colin McRae Rally to tytuły, które na zawsze odmieniły bieg historii gier motoryzacyjnych.
Jednak 30 lat temu gry wyścigowe dopiero się rodziły, a konsole były cztery generacje starsze niż obecnie. Oto tytuły, o których dziś mówi się jako o kultowych.
Need For Speed - początek z rozmachem
Tytuł ten zadebiutował w 1995 r. i jest uznawany za jeden z najlepszych w serii. Dostępny był na PlayStation 1 oraz PC. W grze dostępnych było siedem samochodów takich marek, jak: Lamborghini Diablo, Toyota Supra, Honda NSX, Mazda RX-7, Dodge Viper, Porsche 911 i Ferrari Testarossa. Do wyboru było kilka trybów jazdy na torze lub ulicy. Klasycznie w serii NFS musieliśmy wystrzegać się policji i uważać na samochody w ruchu ulicznym. Rozgrywka była zdecydowanie bardziej realistyczna niż w późniejszych częściach, a grafika, jak na tamte czasy, bardzo zaawansowana.
Po sukcesie pierwszej edycji już trzy lata później gracze dostali drugą część. Przełomową odsłoną zdecydowanie jest Underground z 2003 r. Zainspirowany filmem Szybcy i Wściekli oferował wiele opcji tuningu samochodów, a same auta były bliższe graczowi - zamiast samochodów Ferrari i Lamborghini pojawiły się bardziej przystępne Volkswageny, Nissany i Toyoty. W tej i każdej kolejnej części gry dostępny jest tryb fabularny, w którym pniemy się na szczyt jako uliczni ściganci. Kultowy jest też Most Wanted z 2005 r. z charakterystycznym BMW M3 GTR. Do dzisiaj wyszło 29 odsłon gry Need For Speed.
Samochód nietuzinkowy, niczym wyjęty z gry komputerowej. Przeczytaj, gdzie możesz go zobaczyć na żywo
Gran Turismo jako odpowiedź z kraju kwitnącej wiśni
Gran Turismo to seria, która dostępna jest jedynie dla użytkowników konsol PlayStation. Pierwsza część ukazała się w 1997 r. w Japonii, a rok później dla reszty świata. Gra zadebiutowała zatem jedynie dwa lata po Need For Speedzie, a posiadała prawie 150 samochodów i do tego możliwość ich modyfikacji. Rozgrywka miała w jak największym stopniu przypominać realne prowadzenie samochodu i odpowiadać prawom fizyki. Symulator ten oferował 11 tras i dwa tryby gry.
Pierwszym trybem była dowolna jazda, jednak ten drugi, o nazwie Gran Turismo, był najciekawszy. Gracz musiał po kolei wygrywać wyścigi i zdobywać licencje, aby odblokować trudniejsze etapy kariery. Wyścigi często były podzielone przykładowo tylko dla aut z napędem na tył albo silnikiem umieszczonym z tyłu. Aby móc brać w nich udział, za kredyty, które dostaliśmy za wygrywanie, musieliśmy kupować odpowiednie samochody. Dodatkowo, aby zwiększyć swoje szanse w starciach, mogliśmy tuningować samochody, a to wszystko w 1997 r. Do dzisiaj ukazało się osiem części Gran Turismo, a pierwsza z nich jest najlepiej sprzedającą się grą na konsolę PS1.
Przesiadka z gier na samochód? Przeczytaj, jak dobrze kupić auto
Colin McRae Rally to rajdowa oaza każdego gracza
Gra została stworzona na podstawie sezonu 1998 WRC. Colin McRae Rally w pierwszej odsłonie oferuje 12 wiernie odwzorowanych rajdówek rodem z prawdziwych oesów. Subaru Impreza, Mitsubishi Lacer czy legendy, takie jak Ford RS200 czy Lacia Delta. Twórcy starali się połączyć grę zręcznościową ze względnym realizmem. Samochody różnią się pod względem prowadzenia i mają trzy poziomy trudności. Pomyłki podczas rajdu nie zostaną nam wybaczone, gdyż auta ulegają zniszczeniom, które możemy naprawić podczas przerw pomiędzy odcinkami specjalnymi, jednak ogranicza nas czas.
Rywalizować można w ośmiu rajdach w różnych państwach, co łącznie daje nam 52 oesy. Ścigamy się na różnych nawierzchniach i warunkach pogodowych, co dodatkowo utrudnia zmagania. Każdy samochód można dowolnie modyfikować pod względem długości przełożeń, opon czy zawieszenia, jednak tuning mocy i wyglądu jest niedostępny. Gra dostępna była na PC i PS1. Obecnie figuruje pod nazwą Dirt i światło dzienne ujrzało już 14 części.
Opinie (99) 6 zablokowanych
-
2023-05-04 17:32
A Lotus Turbo Challenge
Lotus Turbo Challenge, 1990 r. :-)
- 1 0
-
2023-05-04 20:14
(1)
A Stuntsa i Street Rod ktoś pamięta? Chyba najlepszy artykuł na tym portalu w tym roku.
- 2 0
-
2023-05-08 12:28
Grałem a jak!
Na C64.
- 0 0
-
2023-05-04 20:24
Zaczynałem na C64
z Test Drive, Grand Prix Circuit czy Street Rod - tytułami niemal dekadę starszymi niż Gran Turismo czy Need for Speed.
Od 20 lat cisnę zaś w Live for Speed i nic innego się dla mnie nie liczy.- 1 0
-
2023-05-05 06:12
Jeśli Need for speed to tylko Need for speed Porsche (1)
- 1 0
-
2023-05-06 11:04
Nie tylko
Trójka też była fajna :) Trybu Hot Pursuit gonionego policyjnym Polonezem Caro nie da się zapomnieć ;))
- 0 0
-
2023-05-05 06:37
Rallye Championship
czy Need for speed Porsche zabierało mnóstwo czasu ,tak samo jak Midtown Madness 2.
- 1 0
-
2023-05-05 19:52
Atari 65 i Road Race
Trzeba było nawet zmieniać biegi a to 8 bit, bardzo rozbudowana gra w okolicach 1985-6 roku, około 320 obrotów licznika w magnetofonie, dziękuję
- 0 0
-
2023-05-05 20:50
A Screamer 4x4 (1)
Od tego zaczela sie moja zajawka z off roademi trwa do dziś
- 0 0
-
2023-05-06 11:07
Jeśli 4x4
to rewelacyjny 1NSANE z 2000 roku. Niedawno ją ponownie ograłem w trybie kariery, od intro do napisów końcowych. Łatwo nie było, ale się udało. Szkoda tylko, że nie ma już z kim cisnąć w nią po szkolnym LAN-ie ;))
- 0 0
-
2023-05-05 22:51
Akurat skończyłem przed chwilą grać w Dirt 2.0
a tutaj taki artykuł. Przypadek? Nie sądzę:)
Pozdrawiam graczy!- 2 0
-
2023-05-07 22:20
Na Atari taka gra Speed Run czy jakoś tak. Trasa jedna, dość krótka ale z tego co pamiętam to grafika na tamten czas niezła i biegi trzeba było zmieniać kierując joystickiem jak wajchą w aucie. Ktoś to pamięta? Potem Lotus na Amigę. Co za przeskok grafiki! Na PC NFS pierwsza część - każde auto inaczej się prowadziło i było inne w środku! No i Colin 2, grałem po sieci. Nauczyłem się ustawiać auto do nawierzchni i specyfiki OS-ów i zmieniać biegi ręcznie zgodnie ze wskazówkami pilota. Byłem niepokonany :) co za beztroskie czasy...
- 0 0
-
2023-05-08 12:26
Test Drive i Stunt Car Racer
Na C64. Godziny wyjeżdżone.
Pitstop, Pitstop2, Grand Prix- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.