• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legendarne limuzyny PRL-u w Gdańsku

Michał Jelionek
6 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Z naszą kamerą asystowaliśmy podczas ustawiania pojazdów we wnętrzach Galerii Bałtyckiej.



Dokładnie czterdzieści lat temu, 6 czerwca 1973 roku z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej wyjechał premierowy model Fiata 126p w naszym kraju. Wielu Polaków z utęsknieniem spogląda na piękne czasy polskiej motoryzacji. W Galerii Bałtyckiej zaprezentowano właśnie wystawę "Moto Legendy PRL-u".



Czy masz sentyment do aut z czasów PRL?

Niegdyś "puszka po sardynkach", czyli popularny "maluch" pomimo braku wyżyłowanych wyników na szosie czy spektakularnego wyglądu pozostał niespełnionym marzeniem niejednego Polaka. Jeszcze kilka lat temu na polskich drogach widok Poloneza czy Fiatów 125p i 126p nie robiły kompletnie żadnego wrażenia. Dzisiaj wspomniane auta tworzą barwną historię polskiej motoryzacji.

- Chcielibyśmy wszystkich klientów Galerii Bałtyckiej zaprosić na wystawę ikon motoryzacyjnych PRL-u. Każdy znajdzie swojego cukiereczka, coś dla siebie. Wszystkie modele prezentowanych aut są w doskonałej kondycji - zachęca organizator wystawy Piotr Gałka.

Na dwóch kondygnacjach Galerii Bałtyckiej, w sumie przez dziesięć dni (06.06 - 16.06) kultowe auta prezentowane będą w specjalnie zaaranżowanych punktach nawiązujących do czasów PRL-u. Każdy zainteresowany będzie mógł skrupulatnie przyjrzeć się takim pojazdom jak Fiat 126p, Fiat 125p, Syrena 105, Zastava 1100p, Polonez Coupe, Warszawa i ZSD Nysa.

Zwiedzający będą mieli okazję wspomnieć ówczesny "zestaw wakacyjny", czyli pierwszą przyczepę kempingową "Niewiadów N126" z 1973 roku podczepioną do "malucha". Wielu Polaków właśnie w taki sposób podróżowało na wymarzone wakacje do Bułgarii.

Wystawę uzupełnią jednoślady: motorower Komar i motocykl WSK.

Wydarzenia

Moto legendy PRL-u !

pokaz

Miejsca

Opinie (58)

  • wtf ?! (1)

    a gdzie mikrus mniał byc i co niema choc nysa ma powodzenie

    • 1 1

    • jest mikrus

      • 0 0

  • Na takie auta działacze komunistyczni dostawali talony. (1)

    Można było kupić w Peweksie za tzw. waluty , lub kupić na giełdzie za trzykrotność wartości dla towarzyszy.

    • 1 0

    • A dzisiaj jestem zasłużonym działaczem ZChN i PiS i guzik mam z tego - żadnego talonu albo sklepu z zółtymi firankami. Chromolę taką demokrację.

      • 0 0

  • "Polska motoryzacja" a niemal wszystkie te auta to były licencje albo popłuczyny po licencjach. Ten fakt się przypadkiem jakoś gubi we wszystkich tych ochach i achach nostalgikow... W miarę polska była Syrena, ale ona technologicznie nie wyszła poza lata 50, mimo kontynuowania produkcji do lat 80. Klimat może i jakiś w tym był, ale obiektywnie dziadostwo niestety...

    • 2 0

  • Jakie legendarne? (5)

    Jakie kultowe?. Gdy słyszę te określenia to na myśl przychodzi określenie "siermiężna technika socjalizmu atakuje" oczywiście niedouczoną młodzież, która nie zna realiów i atmosfery tamtych lat. Te legendarne wyroby były głównie na przydział dla elity partyjnej,działaczy i przodowników pracy.

    • 17 40

    • do emigrantów... (2)

      czytajcie w swoich krajach portale, nie zaśmiecajcie naszych Polskich. Nie interesują nas wasze opinie!

      Zostańcie tam gdzie jesteście z dala od siermiężnej techniki. A w chwili wolnej od czasu poczytaj o autach z epoki PRL a konkretnie ich pochodzeniu i czym były i będą dla prawdziwego miłośnika Polskiej Motoryzacji.
      Co dały nam ludziom mieszkającym w tym "socjalizmie"

      wiem że "u was jest lepiej" ale mnie to nie interesuje!

      • 7 3

      • (1)

        Jak kochasz tak socjalizm to oddaj pieniądze i majątek zrabowane podczas nacjonalizacji.Jak nie to jesteś -tak jak każdy komuch-zwykłym ZŁODZIEJEM i PASOŻYTEM.

        • 2 0

        • walić socjalizm!

          ale te auta są częścią naszej historii i pokazują że próbowaliśmy coś robić, dla niektórych to kupa gruzu, ale jakby się zagłębili w historię to by zbieleli, słyszałeś o Syrenie 110? o Polskim Fiacie 125p 1600 MonteCarlo który wygrał Monte w swojej klasie? a o rekordzie długo dystansowym słyszałeś? o StratoPolonezie słyszałeś? jeżeli nie to spadaj do piaskownicy i nie wypowiadaj się na tematy na które pojęcia nie masz

          • 1 1

    • dokładnie, żadne kultowe, po prostu innych nie było.. (1)

      to tak samo jakby powiedzieć że mamy kultowego premiera...

      • 16 7

      • ej własnie dla tego są kultowe

        Wtedy nie był kultowe ale po 20 latach takie się stały. Nie rozumiesz zmień dealera i kupuj w skodzie

        • 4 2

  • (1)

    kiedyś kupowaliście demoludy, bo nie było innego wyboru, dziś - bo na nic innego was nie stac

    • 2 1

    • to kup sobie demoluda

      w dobrym stanie, wiem eksportuję powtarzam EKSPORTUJĘ takiego typu auta do Niemiec i Belgii na zamówienie (oczywiście tylko w bdb stanie) i z tego mam większą kase niż z importu używanych śmietników od turków którym prawdopodobnie jeździsz

      • 0 0

  • Mało kto miał wówczas samochód. (1)

    Teraz na 1000 mieszkańców przypada średnio 495 samochodów. Są województwa, czy też miasta gdzie jest ich więcej bądź mniej, ale średnio i tak co druga osoba ma samochód. W 1976 roku, na 1000 mieszkańców Polski przypadało zaledwie 40 samochodów. Zatem mało kto mógł podróżować w ten sposób. Większość ludzi na wczasy jeździła pociągiem i PKS-em.

    • 6 0

    • i to było ok. kogo nie było stać na samochód ten poginał PKSem, motorem albo rowerem. teraz byle obrzęba stać na auto i przez to mamy korki na drogach i drogie paliwo na stacjach.

      • 0 0

  • (1)

    Kupa złomu to jest moje zdanie w tych czasach co robili poloneza warszawe robili bmw mercedesy gdzie mialy klime automatyczna skrzynie dlatego bardziej wole motory bo motocykle dorownywaly zachodnim marka junak shl a samochody tp guwno ruskie zabraniali prodokowac warszawa to ruska pabieda

    • 7 3

    • a co teraz SWOJEGO produkują Polacy? nie pisz mi tylko o fiacie w tychach lub oplu w gliwicach, bo powiedzieć o nich że sa Polskie to tak samo jakby powiedzieć o obozie w Oświęcimiu że był Polski.

      • 2 1

  • Legendarne (3)

    To są fury amerykanskie z tamtych czasów i zasen europejski pazdzierz( nie ma podejscia do starych Caddy,Chevy,Pontiaców czy Oldsmobili

    • 20 23

    • Pprzysz jak potluczony

      Das Beste Oder Nichts matole! Tylko Mercedes, od 1876 roku! Schowaj swoje amerykanskie kwadratowe szroty w swoim garazu. Nie chce ogladac zaprzeczenia stylu.

      • 1 2

    • (1)

      ale gdzie ci polski wasacz to pojmie czy zrozumie...bedzie sie 1 z drugim rajcowal ze odnowili malucha w garazu.

      • 8 4

      • biedni ludzie....

        którzy nie mają żadnej pasji i krytykują pasje innych ale cóż przynajmniej mogą się popisać w komentarzach

        • 0 2

  • ciekawe jak będa wyglądały hondy i inne nowe auta za 40 lat ? ja mam starego malucha i smigam nim do dziś teraz tylko hobbistycznie ale śmigam a 2 letni nissan ma wymienione już cżsci za ok 20 tys całe szczęscie ze na gwarancji reasumując jadroszsza częsć do malca kosztuje 100 zł a 90 % częsci kosztuje 30 zł

    • 2 1

  • (3)

    a gdzie łada 1300 inaczej 2105 ?

    • 7 5

    • 2105 to "belgijka" (1)

      taka sama, inaczej wyposaona 2107 to "finka"

      • 0 0

      • 2105

        to ta biedniejsza... 2107 to ta bogatsza

        • 0 1

    • ładnie utrzymane autka

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane