Fiat 126p (produkowany od 1972 do 2001) (193 opinie)

To auto "zmotoryzowało" Polskę. Nie spełniający obecnie podstawowych standardów bezpieczeństwa (o komforcie nie wspominając), jednak wciąż obecny na drogach i umożliwiający wielu kierowcom realizację marzenia o posiadaniu "czterech kółek". Tani w eksploatacji, o dokładnie znanych wadach, nadający się zarówno do codziennego użytku jak i amatorskiego sportu motorowego. Po prostu "Maluch".

Popularność Fiata 500 we Włoszech (4 mln sprzedanych egzemplarzy) skłoniła firmę do kontynuowania produkcji małych samochodów. Jesienią 1972 r. na salonie w Turynie zaprezentowano Fiata 126, a już rok później, w z dodatkową literką "p" wszedł on do produkcji w Polsce w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej. Początkowo wyposażony w silnik o poj. 594 cm3, od 1977 był powoli zastępowany jednostką o pojemności 652cm3 (silnik 594cm3 montowano jeszcze rok później). Wtedy też miały miejsce pierwsze zmiany nadwozia. W 1981 roku został wyprodukowany "milionowy" Polski Fiat 126p. 1987 rok to rozpoczęcie produkcji wersji "Bis" o pojemności 700cm3, z inaczej ułożonym silnikiem niż dotychczas (co utrudnia dostęp do niego, ale jednocześnie wyodrębnia mini-przestrzeń bagażową za tylną kanapą). W maju 1993 roku "fiacik" osiąga liczbę 3 mln sprzedanych ezgzemplarzy, a rok później modernizuje się jego nadwozie, tworząc wersję "el" w oparciu o podzespoły z Cinquecento. Popularność autka i wiele nazw jego określających zostają uwieńczone nadaniem mu oficjalnej nazwy Maluch w 1997 roku, również wtedy auto zyskuje katalizator spalin. Ostatnie zmiany następują pod koniec produkcji: kanapa tylna jest wyposażana w zagłówki. W październiku 2000 roku produkcja Fiata 126 zostaje zakończona - ostatni egzemplarz w kolorze żółtym trafia do Muzeum Fiata w Turynie.

W sumie w Polsce wyprodukowano 3 mln 318 tys. 674 sztuki Fiatów 126, (Bielsko-Biała - 1.152.325, Tychy - 2.166.349). We Włoszech wytworzono ich 1.352.912 egzemplarzy. W latach 1975-92 wyeksportowano z Polski ponad 897 tysięcy tych aut, odbiorcami były kolejno Włochy, Jugosławia, RFN, Węgry, Francja, Chiny, Wielka Brytania, Czechosłowacja, Kuba, Belgia, Bułgaria, Szwajcaria, Grecja, Austria, Holandia, Dania, Cypr, Chile i Nowa Zelandia.

Zaletami autka są niewątpliwie jego niewielkie wymiary zewnętrzne, niskie koszty zakupu i eksploatacji, łatwa obsługa, przeciętne zużycie paliwa oraz duża zwrotność, przydatna w jeździe miejskiej. Wady "malucha" to: niski komfort jazdy (w 4 osoby szczególnie), głosna jednostka napędowa, mała pojemność bagażnika (albo właściwie jego brak), słabe hamulce, wysoka awaryjność, bardzo niskie bezpieczeństo bierne oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które wymaga aż... 56 sekund.

I można chyba zarykować stwierdzenie, że zdecydowana większość polskich kierowców chociaż raz w życiu prowadziła to auto!

Dane techniczne:

Silniki: 594 ccm, 23 KM przy 4800 obr/min., 652 ccm, 24KM przy 4500 obr/min., 705 ccm, 25 KM przy 4600 obr/min

niezawodność
3.9
komfort
3.1
ekonomia
3.8
wrażenia z jazdy
4.2
Średnia ocen
3.8

Foto Moto

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    Tytuł:
    Treść:
    Autor:
    E-mail (opcjonalny):
    Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
    zamknij

    Opinie (razem: 193)

    Dodaj opinię

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

    - jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

    Najczęściej czytane