- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (66 opinii)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (20 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
Legendarne limuzyny PRL-u w Gdańsku
Z naszą kamerą asystowaliśmy podczas ustawiania pojazdów we wnętrzach Galerii Bałtyckiej.
Dokładnie czterdzieści lat temu, 6 czerwca 1973 roku z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej wyjechał premierowy model Fiata 126p w naszym kraju. Wielu Polaków z utęsknieniem spogląda na piękne czasy polskiej motoryzacji. W Galerii Bałtyckiej zaprezentowano właśnie wystawę "Moto Legendy PRL-u".
- Chcielibyśmy wszystkich klientów Galerii Bałtyckiej zaprosić na wystawę ikon motoryzacyjnych PRL-u. Każdy znajdzie swojego cukiereczka, coś dla siebie. Wszystkie modele prezentowanych aut są w doskonałej kondycji - zachęca organizator wystawy Piotr Gałka.
Na dwóch kondygnacjach Galerii Bałtyckiej, w sumie przez dziesięć dni (06.06 - 16.06) kultowe auta prezentowane będą w specjalnie zaaranżowanych punktach nawiązujących do czasów PRL-u. Każdy zainteresowany będzie mógł skrupulatnie przyjrzeć się takim pojazdom jak Fiat 126p, Fiat 125p, Syrena 105, Zastava 1100p, Polonez Coupe, Warszawa i ZSD Nysa.
Zwiedzający będą mieli okazję wspomnieć ówczesny "zestaw wakacyjny", czyli pierwszą przyczepę kempingową "Niewiadów N126" z 1973 roku podczepioną do "malucha". Wielu Polaków właśnie w taki sposób podróżowało na wymarzone wakacje do Bułgarii.
Wystawę uzupełnią jednoślady: motorower Komar i motocykl WSK.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (58)
-
2013-06-06 15:42
może się czepiam, ale dzisiejsze samochody wyglądają tak samo. Obłe, bez wyrazu... (2)
za to koniecznie muszą się wyróżniać SUVY z alufelami i oponami slickami..
- 11 26
-
2013-06-06 15:53
polecam wizytę u okulisty (1)
- 10 4
-
2013-06-08 01:39
ja również
i obejrzeć jeszcze raz swoją wspaniałą Dacie Duster Pani Stanisławo
- 1 0
-
2013-06-06 19:43
te ,, bryki" gniły już w fabryce taki był reżim produkcji i olewajający stosunek do pracy (1)
klasy robotniczej
- 8 11
-
2013-06-08 01:36
cóż tak było w istocie
- 0 0
-
2013-06-07 09:08
(2)
Czy piszący artykuł wie co oznacza słowo limuzyna?
- 4 1
-
2013-06-08 01:35
cóż
w latach 70 i 80tych nimi były, jaki system takie limuzyny, to jest część naszej wspólnej narodowej historii, nie jeden bzykał w maluchu (a był to wyczyn) czy zliczył poślizg Polonezem (wtedy o drifcie nikt nie słyszał), albo pił z kolegami wódkę w lesie w dużym Fiacie, albo zakatował malucha.... ehhhh wspomnienia
- 1 0
-
2013-06-07 09:40
ironia
Chyba logiczne, że jest to ironiczne określenie.. wyluzuj trochę..
- 1 0
-
2013-06-06 22:02
(3)
Ten Polonez Coupe jest piękny i chyba wyprodukowany w bardzo małej ilości. Wie ktoś coś bliżej na ten temat?
- 7 0
-
2013-06-07 07:19
(1)
Nie ilości tylko liczbie. To była wersja wręcz "produkcyjna" powstało kilkadziesiąt sztuk chyba. Ciekawszy był model Coupe z innym przeszkleniem Drzwi z Coupe wykorzystane zostały potem w Trucku (są dłuższe), natomiast przód Coupe (projektowany pierwotnie dla Poloneza jako Lanci Delta) został wykorzystany w modernizacji MR 87.
- 2 0
-
2013-06-08 01:31
Lancia Delta...... kolejna bzdura i legenda
Polonez powstał przed Lancią, najstarszy znany Polonezowaty (nazwa Polonez funkcjonowała od 1978 roku po plebiscycie Życia Warszawy na nazwę "nowego" samochodu osobowego z FSO) pochodzi z roku 1975 i przyjechało z Włoch, można je oglądać w muzeum na ulicy Filtrowej w Warszawie, łacznie przybyły 3 prototypy 5 drzwiowy , 3 drzwiowy (zachowany) i "Coupe", wersja "Coupe" była tylko jedna taka jak wystawiona w galerii, powstało około 50 sztuk ale tego do końca nie wie nikt
- 1 0
-
2013-06-06 22:38
Ja wiem! - ma cztery koła.
Ha, ha, ha, ha.- 1 3
-
2013-06-06 19:08
(1)
Zastava 1100 (lub 1300) :-) Zaczynałem przygodę z czterema kółkami od tego autka :-)
- 14 1
-
2013-06-08 01:24
Zastava 1300 to był zupełnie inny samochód
była to licencyjna odmiana Fiata 1300 (tego samego na którym oparto Polskiego Fiata 125p) owszem występowały Zastavy w tym nadwoziu z silnikiem 1,3 ale nazywały się Zastava 101 1300 i w naszym kraju były nie osiągalne, no chyba że był to prywatny import
- 0 0
-
2013-06-06 15:44
Bida na kółkach (10)
Auta PRL były takie jak sam PRL - siermieżne, byle jakie, gnijące juz w momencie powstania...Innego wyjścia nie było-gospodarka niedoborów produkowała takie potforki, taki polski samodział jak łapcie lipowe.
- 21 35
-
2013-06-07 08:46
Wyobraź sobie że fiat 125 miał o klasę lepsze parametry od ówczesnego BMW :-) (6)
Żuki były używane nie tylko w Albanii ale także w Niemczech (NRF) Szwajcarii czy Austrii!
Wiele maluszków i polonezów było eksportowanych do GB NRF Francji a nawet do krajów arabskich.
Obecne auta są równie biedne i niestety często bardzo niewygodne. Poprawiła się trakcja i jakość multimediów ale dla prawdziwego kierowcy to nie jest smaczek.- 5 2
-
2013-06-07 10:43
dobrze ze napisałeś fiat 125 a nie 125p (2)
Bo to były zupełnie inne auta. 125p miał wiecej wspólnego ze 124 niż 125.
- 2 0
-
2013-06-08 01:18
bzdura..... (1)
Fiat 125 i Polski Fiat 125p wywodzą się po części od Fiata 124 (środkowa część karoserii z drzwiami) ożenionego z podwoziem od Fiata 1500 L, z tym że włoski Fiat posiadał silnik 1,6 DOHC o mocy niespełna 100 koni, i stylowe wnętrze, oraz inną galanterię zewnętrzną (kwadratowe reflektory przednie i inne pierdoły) natomiast Polski Fiat posiadał zespół napędowy odziedziczony po Fiacie 1300/1500
- 0 0
-
2013-06-08 01:19
a Fiat 124
był produkowany na licencji u rusków jako VAZ (Łada) 2101 Żiguli
- 1 0
-
2013-06-08 01:09
pogadamy za 20, 30 lat
jak obecne auta dożyją takiego wieku, Zastava służy na codzień (poza zimą) i ma około 270 albo 370 tyś przebiegu
- 0 1
-
2013-06-07 23:00
tylko że te na eksport
były lepsze. Np 125p tzw arab miał o wiele lepsze zawieszenie i resory.
- 2 0
-
2013-06-07 09:55
Może i były eksportowane i co z tego, teraz też eksportują z Chin, Indii... po prostu była to tandeta dla najbiedniejszego klienta...te samochody w chwili produkcji były już przestarzałe, a u nas klepali je przez 20-30 lat
Tandeta
Sugerujesz, że obecne auta są mniej wygodne od tamtych???
Jechałeś kiedyś nowym autem? z 21 wieku? chyba nie.
Spójrz nawet jak wygląda obecnie samochód miejski: Honda Jazz, Yaris, Fiesta... i porównaj to do tego parcha malucha.
Więc rozumiem, że pokonując 300km maluchem będzie wygodniej niż nową Fiestą itp.
Chyba masz jakiegoś starego trupa i musisz się dowartościować.- 4 4
-
2013-06-07 08:50
Polonez 1500 lepiej zabezpieczał pasażerów podczas wypadku (2)
niż takie auta jak mercedes volvo czy jaguar.
Znam przypadek zderzenia poloneza 1500 z maszyną rolniczą do rozrzucania obornika na polu z prędkością około 90km/h z którego wszyscy wyszli bez urazu.- 1 4
-
2013-06-07 09:49
(1)
miejskie legendy
- 2 0
-
2013-06-07 23:04
chyba
wiejskie. Ale co do wytrzymałości sam miałem przypadek jak facet wyjechał mi na krajowej 7 koło Ostródy na Dobre miasto skrzyżowanie wtedy (teraz nie wiem jak tam wygląda) nexią było to z 10 - 12 lat temu. Nie wiedziałem co robić czy uciekać i i tak go zahaczyć czy walić. Walnąłem :D dzięki Bogu, on rozwalony cały bok u mnie zderzak pęknięty i draśnięta chłodnica która w tym modelu haha wyglądała jak by była wstawiona prosto od stara, a polonez był stary z końcówki lat 80 chyba 89.
- 1 0
-
2013-06-07 11:12
Polonez byl bezpieczniejszy niz auta zachodnie....
..."Znam przypadek zderzenia poloneza 1500 z maszyną rolniczą do rozrzucania obornika na polu z prędkością około 90km/h z którego wszyscy wyszli bez urazu"...
I nawet nie smierdzieli?- 5 1
-
2013-06-07 08:52
Fajna sprawa te auta.
- 1 0
-
2013-06-07 05:51
Eufemizm
Legendarne do tego limuzyny z PRL.Przecież to były co najwyżej przyrządy do jeżdżenia lub jak w przypadku 126 taczki z dachem.Legendarne / a co u Niemców czy Angoli? Ano u nich mozna było kupić np 125 za 340 funciaków .Dobra nazwijcie to samochody systemu socjalizmu 45-89.Wtedy młodzież bedzie wiedziec gdzie był trup pogrzebany , a dodajcie też kilka zabytków z Europy i USA dla porównania.
- 3 2
-
2013-06-06 23:38
a te uchwyty ładnie niszczą zawieszenia tych aut
auta do naprawy po takim wiszeniu
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.