• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsza przyczepność leśnego odcinka ul. Słowackiego

Rafał Borowski
22 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przejazd Słowackiego po śrutowaniu nawierzchni

Nawierzchnia leśnego odcinka ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska ma obecnie niemal dwukrotnie lepszą przyczepność, niż wymagają tego przepisy. Tak wynika z pomiarów, które zostały wykonane po zakończeniu śrutowania ulicy. Choć jazda po niej powinna być teraz znacznie bezpieczniejsza, urzędnicy apelują do kierowców o poruszanie się pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości.



Jak często jeździsz autem leśnym odcinkiem ul. Słowackiego?

Przypomnijmy: w pierwszej połowie sierpnia na leśnym odcinku ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza wykonano tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni. Wykonano je za pomocą samobieżnego urządzenia, które z odpowiednią siłą wyrzucało z siebie metalowy śrut, uderzając w nawierzchnię jezdni.

W ten sposób wytworzyło jej nową makro- i mikrostrukturę. To pierwszy raz, gdy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował się na skorzystanie z tej innowacyjnej technologii. Koszt prac wyniósł ok. 240 tys. zł.

Czytaj również: Śrutem w nawierzchnię Słowackiego

Urzędnicy mieli nadzieję, że śrutowanie nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego poprawi jej przyczepność i tym samym znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców.

Statystyki dotyczące tej drogi są bowiem zatrważające. Tylko w ubiegłym roku policja była wzywana tutaj do aż 333 wypadków i kolizji. Natomiast niewiele ponad 2 miesiące temu, kilkaset metrów za skrzyżowaniem z ul. Złota Karczma, zginęła 22-letnia kobieta w ciąży, której samochód staranował barierki i rozbił się na przydrożnym wzniesieniu.

Czytaj również: Groźny wypadek na ul. Słowackiego

Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego


Tuż po zakończeniu uszorstniania nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego przystąpiono do zbadania efektów wykonanych prac. Urzędnicy właśnie zaprezentowali wyniki pomiarów, które wyszły naprawdę obiecująco. Dzięki śrutowaniu udało się uzyskać dwukrotnie wyższy czynnik uszorstnienia nawierzchni, niż obligują do tego przepisy.

- Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdziło jakość wykonanych prac dokonując pomiaru i oceny własności szorstkości jezdni. Badanie wykonała firma niezależna od wykonawcy śrutowania. Miarodajny współczynnik tarcia wyniósł około 0,8, gdzie wymagane jest większe bądź równe 0,41. Wynik wskazuje, że został uzyskany dwukrotny w stosunku do wymaganego - zgodnie z wytycznymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - efekt - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Warto jednak wspomnieć, że nie zmierzono współczynnika tarcia nawierzchni przed realizacją prac. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił śrutowanie po prostu ze względu na wspomnianą wcześniej liczbę zdarzeń drogowych.

Wykonawca śrutowania na ul. Słowackiego udzielił 4-letniej gwarancji na wykonane prace. Przez ten okres Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie cyklicznie wykonywać miarodajne pomiary współczynnika tarcia na nawierzchni feralnej drogi. Na uszorstnionym odcinku wciąż trwa wymiana uszkodzonych wcześniej barier energochłonnych. Natomiast wszystkie znaki poziome zostały już odtworzone.

Nadzwyczaj zadowalające wyniki pomiarów na ul. Słowackiego przekonały urzędników o skuteczności zastosowanego po raz pierwszy rozwiązania. W przyszłym roku przewiduje się zastosowanie technologii śrutowania na kolejnych odcinkach gdańskich dróg.

Choć bezpieczeństwo jazdy pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem niewątpliwie uległo poprawie, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70 km/h.

Miejsca

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • będzie tak samo niebezpiecznie

    ponieważ kierowcy wieśniackich bolidów poczują się teraz jeszcze bezpieczniej i będą jeździli jeszcze szybciej niż poprzednio

    cała ta robota byłaby skuteczna gdyby zmusić kierowców do jazdy faktyczne 70 km/h

    ale skoro ktoś ma wieśwagena w tedeiku albo bolida młodzieży wiejskiej to przecież nie pojedzie 70 km/h ale 120 km/h...

    • 7 1

  • Zawsze nalezy poruszac sie z predkoscia 70km/h, nawet podczas opadow deszczu...

    Ciekawe, mnie uczono na kursie, ze nalezy poruszac sie z predkoscia dostosowana do warunkow drogowych i pogodowych a nie maksymalna dopuszczalna...

    • 10 0

  • (1)

    Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70km/h...
    Czy redaktor rozumie jakie to glupoty wypisuje?

    • 10 0

    • To proste

      Zawsze 70km/h, ale bardziej zawsze po deszczu.

      • 4 0

  • Przeciez kilka dni po tych zabiegach juz byly auta w lesie. Debil jest debilem i bedzie pedzil ile wlezie zawsze.

    • 8 0

  • Też wczoraj nieźle śrutowałem ze szwagrem

    • 2 1

  • Bezpodstawnie (1)

    Przytoczono wypadek kobiety w ciąży która zginęła bo zasłabła za kierownicą. Nie wiem w jaki sposób śrutowanie miałoby ją uratować, może redaktor odpowie?

    • 95 5

    • Sorymemory,nie w moim juz to obowiazku.
      Poza tym nie dociekaj,klikaj dalej i wrzucaj sensowne opinie bo klik to pln:)

      • 13 0

  • Aby to miało sens dołożyć fotoradary + odcinkowy pomiar prędkości, a swolocz będzie jeździć tak jak jeździ w Austrii czy Niemczech podczas urlopu trzesac majtkami przed polizei. Wówczas ilość wypadków na słowackiego będzie pomijalnie mała.

    • 4 1

  • ciekawe... (1)

    Badano szorstkość, a nie przyczepność. Dwukrotnie większa od normy szorstkość, nie jest jednoznaczna z dwukrotnie większą przyczepnością.
    a poza tym...
    ciekawe, jak taka szorstkość wpływa na szybkość zużywania się ogumienia...
    bo nie wierzę, że pozostaje ona bez wpływu. No, ale o tym ani słowa, w końcu nie miasto, tylko ludzie zapłacą za przyspieszoną wymianę opon!

    • 5 3

    • To ile razy dziennie ty po tych dwóch kilometrach w dół jeździsz? 600? Żadnej różnicy te dwa kilometry nie zrobią wśród w ciągu roku.
      Chyba, że oszczędzasz na 10-letnich oponach.

      • 5 1

  • jak leszczu będzie chciał zaimponować w passeratti w dizlu swojej grillowanej loli spod remizy

    to żadne śrutowanie nie pomoże.

    • 11 0

  • Przyczepność to tam zawsze była dobra i z Tadeuszem te korki

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane