• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos wprowadza opłaty za ładowanie auta

mJ
25 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nasza redakcja skorzystała z ładowarek na Niebieskim Szlaku podczas grudniowych testów elektrycznego Mercedesa EQC, którym przyjechaliśmy z Warszawy do Gdyni. Nasza redakcja skorzystała z ładowarek na Niebieskim Szlaku podczas grudniowych testów elektrycznego Mercedesa EQC, którym przyjechaliśmy z Warszawy do Gdyni.

Okres testowy projektu Lotos Niebieski Szlak dobiega końca. Przez wiele miesięcy kierowcy mogli bezpłatnie korzystać z ładowarek, ale od poniedziałku, 27 stycznia, to się zmieni. Za usługę ładowania "elektryków" na stacjach Lotos pobierana będzie opłata w wysokości 24 zł.



Czy twoim zdaniem stała opłata za ładowanie auta elektrycznego to dobry pomysł?

Ogłoszona przez Lotos stawka jest stała. Kierowca zapłaci 24 zł bez względu na długość ładowania pojazdu oraz ilość pobranej energii. Biorąc pod uwagę średniej wielkości ładowanie, to obecnie najniższa stawka na rynku. Dodatkowo, do końca lutego, ładując auto elektryczne będzie można napić się kawy w promocyjnej cenie (2 zł za dużą kawę i symboliczną złotówkę za małą).

Konkurencyjna stawka



Pojemność akumulatorów w większości dostępnych na rynku aut elektrycznych to średnio 35 kWh. Rekordzistą jest Audi e-tron z baterią o pojemności 95 kWh. Przyjmując, że na jeden cykl ładowania przypada średnio 20 kWh energii, to u wiodącego operatora ładowarek w naszym kraju kierowca - zgodnie z aktualnym cennikiem - zapłaci 44 zł. To prawie dwa razy więcej niż na stacjach Lotosu. Trzeba pamiętać, że w przypadku "zatankowania" dodatkowych kWh ten koszt u konkurencji będzie jeszcze wyższy.

Lotos wprowadza konkurencyjną stawkę za korzystanie z ładowarek. Lotos wprowadza konkurencyjną stawkę za korzystanie z ładowarek.

Jest 12 a będzie 130 stacji ładujących



Od października 2018 roku Grupa Lotos w ramach projektu Niebieski Szlak uruchomiła 12 ładowarek na trasie z Trójmiasta do Warszawy. Na własnej skórze przekonaliśmy się, że można przejechać elektrycznym samochodem ze stolicy nad morze. W grudniu pokonaliśmy 430-kilometrową trasę elektrycznym Mercedesem EQC.

Terminale ładujące zlokalizowane są na stacjach paliw Lotosu. Każdy punkt posiada dwa stanowiska ładowania i został wyposażony w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą trzy międzynarodowe standardy, co umożliwia pełne pokrycie rynku e-mobility.

Lotos planuje rozwinąć sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Kolejne terminale pojawią się w tym roku. Docelowo do 2022 roku koncern zakłada budowę 130 stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Blisko 10 tys. ładowań w ciągu roku



W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Niebieskiego Szlaku odnotowano około 9,5 tys. ładowań. Rekordowe były miesiące wakacyjne: lipiec (1199 ładowań) oraz sierpień (1115 ładowań).

Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec grudnia 2019 r. po polskich drogach jeździło 8637 elektrycznych samochodów osobowych. Jednocześnie rośnie liczba ogólnodostępnych stacji ładowania, która przekroczyła granicę tysiąca sztuk. Dodajmy jednak, że tylko 28 proc. z nich (288 sztuk) stanowią szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC).

Czytaj więcej o elektromobilności
mJ

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (245) 6 zablokowanych

  • Z czego robi się prąd? (5)

    Prąd do ładowania z czego jest robiony?

    • 8 0

    • Prąd pochodzi od Boga

      Przynajmniej ten sprzedawany przez Energę

      • 6 1

    • Z dinozaurów

      • 2 1

    • Z piorunów

      • 2 1

    • Z wegla brunatnego

      • 2 0

    • Zaimortowany od Niemców.

      I to nie jest żart. Sprzedają nam swoje nadwyżki prądowe.

      • 0 0

  • Ciekawe czemu stację CNG w Elblągu na trasie do Warszawy zamknięto

    Czyżby auta na CNG w Polsce były uznawane za nieekologiczne wbrew temu, cu EU uważa?
    Kiedyś zachęcali do CNG a teraz likwidują. Ciekawe, kiedy będą likwidować stacje ładowania - strach kupować w tym kraju takie auto.
    U Niemca stacji tankowania CNG jest 1000, w PL niecałe 20 w tym większość nieczynna 24h.

    • 5 1

  • Hehehh

    W cywilizowanym Kraju powinno to być za Darmo!
    co to jakaś Łaska??
    Przecież to z korzyścią dla Środowiska!

    • 2 9

  • Kiedy Samochody na Wodór??

    Prawdziwie czystą(5) Energię!

    • 8 2

  • (2)

    Kiedyś byłem za elektrycznymi pojazdami i się tym interesowałem. Otrzymałem dyplom inżyniera i zacząłem dostrzegać wady tego rozwiązania :) m.in.:
    1. Energii elektrycznej nie można magazynować przez dłuższy okres,
    2. Producenci wprowadzają coraz więcej układów elektronicznych, również do baterii. Problem jest taki, że niektórych akumulatorów już nie zregenerujemy przez wstawioną elektronikę,
    3. W tego typu pojazdach montuje się sporo elementów z tworzyw sztucznych (kleje, żywice, różnego rodzaju polimery nie występujące w naturze), które są niebezpieczne dla środowiska, w przeciwieństwie do metali,
    4. Na temat procesu utylizacji akumulatorów się nic nie mówi, a przecież jest to skomplikowany proces.

    Uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest pojazd napędzany gazem lub jak chcemy być eko to elektryczny ale podłączony do sieci trakcyjnej jak gdyński trolejbus, czy tramwaj. Niedawno wróciłem z Niemiec i tam rozwiązania z trakcją stosuje się wśród pojazdów powyżej 3,5 t.

    Na temat gazu powiem tak: nie jestem ekspertem w tej dziedzinie ale z własnych doświadczeń i obserwacji użytkowników zauważyłem awaryjność samochodów. Wiem, ze to wszystko działa, ale na uczelni wykładowcy od turbin czy termodynamiki powtarzali, że silnik tłokowy jest przystosowany do paliw ciężkich, natomiast do gazu zastosowanie ma turbina. Nie bez powodu producenci nie wyposażają swoje produkty w instalację gazową ;). Tak jak powiedziałem nie jestem ekspertem z tej dziedziny ale autobusy napędzane gazem CNG były wyposażone w turbiny, a nie silniki tłokowe czyli słowa profesorów mają sens.

    Samochód z baterią jest tylko dobrą alternatywą dla zakorkowanych miast.

    • 12 1

    • Bardzo mądra wypowiedź

      • 0 1

    • Są samochody z fabryczną instalacją

      ... gazową.

      • 2 0

  • dobra zmiana

    potrzebna kasa na premie

    • 3 3

  • Energia (1)

    KTOŚ, dawno temu, wytłumaczył jak wytwarzać energię elektryczną zupełnie nie płacąc za nią grosza/centa/itp. Jednak nieludzka natura rządzących wtedy ludzi wykorzystała to, ponieważ można na tym zarobić. Proste ale bardzo niesprawiedliwe.

    • 3 0

    • wielu tak robi

      podłączają się do słupa oświetleniowego

      • 0 0

  • Jesteśmy niewolnikami i nie dziwcie sie ze nas firma 3RPospolita goli.

    Nie ma oporu, naród glupi godzi sie. bedzie tylko gorzej, a juz od 15 lat jest katastrofalnie...

    • 0 0

  • Niemcy przesiadają się na czyste elektryki (3)

    a nam wcisną kolejne miliony kopcących diesli, popatrzcie na parkingi, same plamy czarnego oleju! Polska złomowiskiem Europy, lasy pełne fragmentów starych aut i łysych opon.

    • 4 9

    • Ale u Niemca auto to kilka wyplatz a u nas kilkadziiesiat

      • 2 1

    • to w elektrykach nie ma oleju i nie używają opon? Ciekawe... (1)

      • 2 2

      • Olej? W dyferencjale. I to właściwie wszystko. Wymiana co 200 tysięcy kilometrów. Czyli jak w dyzlu.

        • 2 0

  • Samoloty i tiry też na prąd ! (3)

    taki mam pomysł,

    • 5 1

    • tiry na prąd już są

      zbudowano nawet elektro-autostradę dla elektrycznych tirów w Szwecji, wyglądają trochę jak gdyńskie trolejbusy

      • 1 0

    • Awionetki na prąd też już są

      • 0 0

    • A dlaczego nie? Toyota testuje przecież wodorowe ciężarówki. Jakby taki zeroemisyjny napęd się przyjął byłoby o wiele mniej zanieczyszczeń

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane