• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • duch gomółki nad Przymorzem. (2)

    Urbaniści gomułkowskich czasów zaplanowali szerokie ulice na Przymorzu. Ale dopiero pół wieku później nowi urbaniści wepchnęli w tę dzielnicę ruch z całego miasta. Co więcej, celowo ten ruch nasilają "korkując" centrum galerią handlową, buspasem itp., usprawiedliwiając swoje działania "zmniejszeniem ruchu dzięki tunelowi". Ta dzielnica ewidentnie nie ma szczęścia do łysych.

    • 9 1

    • Dlatego my Przymorzacy, Zaspianie (1)

      Musimy sie zjednoczyć w obronie dzielnic przed tranzytem z tunelu!!!!

      • 3 0

      • masz jakiś pomysł

        Trzeba zacząć działać przed wyborami.

        • 1 0

  • To jest bardzo dobry pomysł, rowy zamienić w ulicę..tylko potem nie płaczcie, że przy większych opadach ulica jest zalana..

    • 6 0

  • Wyremontujcie od razu całą ulicę bo dziura na dziurze i koleiny. Droga jest w tragicznym stanie!

    • 3 0

  • Gdzie jest Nowa Kościuszki?

    Najpierw niech Adamowicz dokończy Nową Kościuszki, czyli drogę od ronda Marynarki Polskiej do Trasy Słowackiego (wlot przy al. Rzeczpospolitej / Hynka).
    To byłoby realne odciążenie i odkorkowanie Czarnego Dworu.
    Tysiące samochodów z Tunelu wyjeżdza aż przy Czarnym Dworze i Jana Pawła wraca przez Wrzeszcz do Śródmieścia, Siedlec, na Morenę.
    Najpilniejsza jest Nowa Kościuszki. To tylko 1,7 km drogi.

    • 13 1

  • A może...

    po prostu rondo?

    • 1 3

  • Na Obrońców też zosatawili 100 metrów kiszki

    Co to ma zmienic skoro 50 metrów dalej znowu bedzie pchanie się na jeden pas

    • 4 1

  • Za krotko

    Dwa pasy powinny sie ciagnac az do obroncow wybrzeza. A tak to zaraz za skrzyzowaniem znowu korek.

    • 5 2

  • Widać, że wybory blisko... Znienacka zainteresowałi się problemem, który trwa od lat.

    • 4 2

  • Jade tam co dziennie autobusem!90% w korku to stary 20 letni trujacy złom i w kazdym jedna osoba, reszta 1+dziecko! (2)

    Rozwiązanie korków jest proste.Ograniczyć ruch tego starego złomu!!! Ruch z miasta sie wyprowadza a nie wprowadza do terenów gdzie ludzie odpoczywają!Dlaczego ludzie kupują taki stary złom i korkuja nim miasto .Bo Auto głownie dla biedaków jest synonimem luksusu niema znaczenia wiek!. Jednocześnie jest tańszy niż komunikacja miejska ! Wiec trzeba obniżyć koszty komunikacji miejskiej i zwiększyć koszty dla blachosmrodów.Jak jazda trujacym złomem bedzie kosztowna to bedzie mniej aut i znikną korki!Tak jak to jest krajach zachodnich gdzie takie ograniczenia juz dawno w prowadzili czy Skandynawii.

    • 4 5

    • Samochód to nie symbol luksusu (1)

      Tylko najwygodniejszy i najszybszy sposób przemieszczania się z miejsca na miejsce. Opanujcie już tę prostą prawdę, dzieci.

      • 3 2

      • jeśli siedzący, nieaktywny tryb życia i stanie w korkach jest dla ciebie atrakcyjny, to tylko współczuć.

        Znam wiele wygodniejszych i szybszych od samochodu sposobów przemieszczania się z miejsca na miejsce w normalnym środowisku miejskim (i nie myślę tu o helikopterach) .

        Samochód to technologia dobra na przedmieścia, ale w miastach samochody stoją w korkach bez względu na szerokość korytarzy ruchu drogowego.

        • 0 2

  • Może wystarczy ograniczyć ilość samochodów w rodzinie?

    A nie że tata zaczyna pracę o 8 to jedzie swoim, mama odwozi dzieciaki do szkoły na 10 / jedzie do własnej pracy swoim, a 18-letnie dziecko JUŻ POTRZEBUJE mieć swoje auto - bo wszyscy mają. Potem parkingi pękają w szwach, zaczyna się parkowanie po trawnikach itp. A patrząc na 2/3 aut na drogach to jeżdżą nimi 1, czasem dwie osoby. To mówi samo za siebie.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane