• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • I wszystko jasne

    PKP jest rządowe a Gdańsk samorządowe.
    Nie ta opcja partyjna.
    Za mało różańca jak przy Enerdze.

    • 2 0

  • s-Bahn

    Czy nowe pociągi będą miały cztery pary drzwi?

    • 1 0

  • Mysz chce połknąć słonia.

    Za unijne pieniądze.

    • 0 0

  • Koleje Mazowieckie

    Na Mazowszu mamy spółkę Koleje Mazowieckie gdzie 100 procent udziałów ma samorząd
    Owszem poczyniony postęp jest fenomenalny,sukcesywnie wdrażany nowy i modernizowany tabor
    Jest tylko jedno "ale" to wszystko kosztuje,mimo potwornych dotacji z podatków nas wszystkich ceny biletów i tak należą do największych w Polsce

    • 0 0

  • większościowy pakiet w skm i pis nie będzie mógł zatrudniać miśkiwiczów i bugałłów bez zgody władz POmorskiego

    • 0 0

  • Miało być dobrze...

    a wyjdzie jak zawsze, czyli marnie! Jakie podejście do współczesnych wymagań obsługi pasażerów mają PKP to wykazały długotrwałe bezskuteczne boje o nowoczesny system informacji dla pasażerów na odnowionym przecież dworcu Gdańsk Wrzeszcz. Po drugie w tej firmie nikt już chyba nie pamięta jakim dobrodziejstwem był tabor EW 90 i dlatego nowo zmawiany tabor jest beznadziejny od strony szybkości wymiany pasażerów na stacjach. A już niby super nowy tabor dla PKM nie odpowiada zupełnie potrzebom kolei miejskiej - jedne drzwi na jedna stronę wagonu, to kompletna pomyłka - w EW 90 było ich 4. Co z tego, że znajdą się pieniądze, jeśli zarządzający są z poprzedniej epoki.

    • 0 0

  • Jedno jest pewne

    SKM w Trójmieście wygląda najgorzej ze wszystkich aglomeracji w Polsce. Teraz jest ostatnia szansa na jej poprawę bo to ostatnie zastrzyki pieniędzy z UE. Jak nie teraz to już nigdy. Dla mnie pasażera nie obchodzi kto jest właścicielem. Ważne abym w cywilizowanych warunkach podróżował

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane