- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (65 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.
Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.
- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.
Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.
Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.
PKP nie chce zmian właścicielskich
- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.
- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.
Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy
Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.
- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.
Miejsca
Opinie (274) 10 zablokowanych
-
2018-02-16 08:50
Ż E N A D A......"dobra zmiana" woli szmelc byle swój....
tym sposobem mamy jeździć starymi pociągami bo PiS nie zgadza się na nowy tabor....ciekawe...
- 12 3
-
2018-02-16 08:51
brawo Marszałek Strug !!!
Warto zobaczyć kto chce dobra pasażerów a kto ma to gdzieś !
- 10 7
-
2018-02-16 08:56
Niech dom dojezdza do Słupska
Zabrano Skm z Leborka do Słupska, a te pociągi regio to jakiś skandal z godzinami obszarów w kierunku Słupska by dojechać do.pracy na 7:30 rano trzeba jechać o 5 rano z Leborka
- 2 3
-
2018-02-16 09:05
Gdyby województwem swoi rządzili...
To swoim by sprzedali. Zła PO!
- 3 2
-
2018-02-16 09:08
może w końcu czas na Koleje Pomorskie i wywalić SKM do śmieci ??? (5)
skoro chcą wydać 160 mln na SKM, to może warto uderzyć po dotacje unijne, zdobyć sporo kasy, i zrobić nową spółkę
- 20 4
-
2018-02-16 09:40
I gdzie ta spółka miała by swoje zaplecze? (2)
Składy trzeba gdzieś posprzątać, naprawić i odstawić, mądralo
- 1 3
-
2018-02-16 10:05
ZNTK Gdańsk
Duży teren ZNTK Gdańsk. Serwis na miejscu.
- 2 0
-
2018-02-16 10:32
rozumiem ze Arriva to mityczny jednorożec?
- 2 0
-
2018-02-16 10:49
(1)
duże torowisko Gdańsk Południowy...
do czasu aż skm by zdechło wtedy by się przejęło Cisową- 1 1
-
2018-02-16 12:03
Stacja Gdańsk Południe
nawet nie ma połączenia torowego z linią 250
- 0 1
-
2018-02-16 09:09
skoro ich nie interesuje, to może samorząd powinien WYJŚĆ z udziałów? (2)
niech sobie PKP sama finansuje swoją kolej - żadnych dopłat
- 11 1
-
2018-02-16 10:00
o ile mnie pamięć nie myli, to wszystkie (lub prawie) koleje powiązane z samorządami działają bardzo dobrze w Polsce, lepiej od PKP
- 4 0
-
2018-02-16 10:53
pierwszy powinien był wyjść Pryszcz, dawno, temu jak SKM przestała jeździć do Pryszcza
był by precedens, można by następne wyjścia omawiać serio
a teraz tylko plumkamy- 1 0
-
2018-02-16 09:13
SKM (1)
Jakoś od samego początku przeczytałem że dojdzie do takiej sytuacji. Chodziło im wszystkim do spowodowania sytuacji patowej by nie doszło do zakupu nowych pociągów. Powiem szczerze można juź zapomnieć o nowych pociągach bo ich nie będzie. PO i Pisiory nie odpuszczą. Przez te ich przepychanki i przerosty ambicji cierpią pasażerowie. No cóż polityka.
- 11 3
-
2018-02-16 10:07
W takim razie jednym i drugim należy się kop w d*pę, skoro dla nich ważniejsze są polityczne rozgrywki niż obywatele.
- 2 0
-
2018-02-16 09:15
PKP to komunistyczny moloch!!
- 9 0
-
2018-02-16 09:23
Ściema
nie ma pieniędzy na transport w województwie - a znajdzie 160 mln.... baju-baju. Czas na zmiany.
- 5 9
-
2018-02-16 09:26
Wpuścić na tory prywatnego przewoźnika i niech PKP się wynosi.
- 10 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.