- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (56 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (357 opinii)
SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.
Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.
- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.
Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.
Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.
PKP nie chce zmian właścicielskich
- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.
- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.
Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy
Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.
- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.
Miejsca
Opinie (274) 10 zablokowanych
-
2018-02-16 07:25
Sprzedać udziały za cene kapitału, tyPOwe. (3)
Już tak PO zrobiło z PKP Energetyką, sprzedaną za miliard. Kapitał zakładowy to coś ponad 1mld, a to że energetyka ma monopol sieci trakcyjnej w naszym kraju, to tam ch... . Autor tego , jak i innych podobnych tego typu artykułów chyba jest POwiązany z poprzednią kliką albo otrzymuje jakieś miedziaki żeby lobbować za przejęciem udziałów SKM Sp. z o.o.
Chciałem jeszcze przypomnieć ze sieć wodociągowa w GDA też jest prywatna i jakie miasto na tym zarabia ? Niemieckie, ale nie WMG :)- 8 20
-
2018-02-16 07:49
No jasne
Niech wszystko będzie państwowe jak za PRL. Żeby żaden badylarz nie daj Boże niemiecki na tym nie zarobił.
Ps
Jeździsz VW czy Oplem ?- 8 2
-
2018-02-16 07:51
Dorwał się dziadek do komputera i pie****la take farmazony non stop na trojmiasto.pl
- 7 1
-
2018-02-16 09:57
Prezesi z PKP
A nie rozumiesz pisiorze że Urząd Marszałkowski płaci z naszych podatków i jest samorządem publicznym a PKP to spółka z prezesami z wysokimi pensjami,nagrodami i odprawa i!!!! W naszym pasażersko-publicznym interesie jest przejąć te udziały po jak najniższym koszcie!!!
- 5 1
-
2018-02-16 07:32
pis-becka zmiana i wszystko jasne. Zemsta karla za niepodlegosc trojmiasta , doslownie niepodleglosc. (3)
Miernoty pisowskie zawsze beda swinie podklada aby tylko w trojmiescie zle sie dzialo.
- 14 9
-
2018-02-16 07:57
(1)
Chwila, jaka zemsta?? Przez 8 lat kiwnieto chociaz palcem ws przekazania samorzadom skm? Pis rzadzi od zawwsze? Poza tym jakos przewozow regionalnych marszalem nie stara sie przejac a tez z nimi wspolpracuje i wyoozycza tabor. Skm nie domaga sie od struka kasy tylko dlyzszek umowy zeby dostac kredyt bankowy. Po jaki gwint na sile przekazywac samorzadom - po to zeby wiecej stolkow do obsadzenia bylo? Um z tym by sobie poradzilo, w to nie watpie.
- 3 4
-
2018-02-17 08:22
przez 8 lat nikt nie zawlaszczal placy ,ulic w miastach dla celow niby specjalnego przeznaczenia.
Przez 8 lat nikt nie uciekal sie do klamstw , kretactw i oszustw zeby zeszpecic miasta karykaturami karlow.
A o obsadzaniu stolkow "jekspertami" dojnej zmiany to nawet nie wspominaj.- 0 0
-
2018-02-16 08:01
Gadaj do spluwaczki.
- 1 2
-
2018-02-16 07:39
Polska, mieszkam w Polsce :)
- 7 1
-
2018-02-16 07:47
Koleje państwowe, samorądowe (2)
Jedna patologia. To i to socjalizm. Za pieniądze podatników. Stołki kolesie układy.
- 9 6
-
2018-02-16 07:51
to jeździj uberem (1)
- 2 1
-
2018-02-16 09:13
bardzo merytoryczna uwaga
- 1 1
-
2018-02-16 07:53
(1)
Co za durne i nieobiektywne stawianie sprawy. Wystatczyloby podpisanie dluzszej umowy a nie na rok. Skm ma swoja infrastrukture i i tak skazani sa na wzpolprace z um. A wowczas skm dostalaby kredyt na kupno skladow. Narszalek wykorzystuje sprawe ze chetnie by dal na zakup taboru ale w zamian za udzialy. Co ma piernik do wiatraka.
- 11 13
-
2018-02-16 08:48
Już mieli długoletnie umowy i mieli wszystkich w D do końca umowy. Teraz będzie podobnie
- 6 1
-
2018-02-16 07:55
Jak ktoś napisał - też chętnie kupiłbym udziały monopolisty (2)
.. w cenie nominalnej.
Sytuacja jest patowa , bo jak nas rozwijać się SKM nie wiedząc, czy za rok marszałek nie wymyśli, że podpisze umowę z kimś innym i nowy tabor będzie jej zwyczajnie niepotrzebny.- 8 10
-
2018-02-16 08:44
Mielu dlugoletnie umowy to rozwoj mielj w d*pie do czasu az sie umowa konczyla
- 10 1
-
2018-02-16 09:59
Na razie nie ma z kim podpisać ale przydałoby się coś takiego zrobić
- 0 0
-
2018-02-16 07:56
Po co im kasa od Marszałka, przecież kasa będzie z podwyżki cen biletów
Po co im kasa od Marszałka, przecież kasa będzie z podwyżki cen biletów !!
- 17 3
-
2018-02-16 07:57
Myślisz "punktualność" mówisz "SKM" ;)
Największym problemem wielu przewoźników kolejowych w Polsce są pasażerowie. Konkretnie to, że im się zachciało jeździć koleją. Cóż za fanaberia...
- 15 0
-
2018-02-16 07:58
(2)
To życzę im, żeby przegrali kolejny przetarg.
- 15 5
-
2018-02-16 08:04
Jakby to bylo takie proste... ;) (1)
- 1 1
-
2018-02-16 19:56
Wystarczy ogłosić go na okres 2021-2036
i zaprosić Arrivę. Jak myślisz, wygra SKM czy Arriva?
- 0 0
-
2018-02-16 07:59
ile.. (2)
..trzeba składów, żeby jeździć po torach SKM ?? Może trzeba zwiększyć nakład na przewozy regionalne i wygrać przetarg na przewozy po trójmieście..?
- 7 1
-
2018-02-16 08:44
Tylko po ktorych torach (1)
Linia skm nalezy chyba do skm, a linia dalekobiezna ma za mala przepustowosc
- 2 2
-
2018-02-16 19:57
SKM ma zas..ny obowiazek ustawowy wpuścić na tory wszystkich chętnych.
W przeciwnym razie Bruksela spuści ich w kanał, jak lotnisko w Kosakowie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.