- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (56 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (357 opinii)
SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.
Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.
- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.
Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.
Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.
PKP nie chce zmian właścicielskich
- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.
- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.
Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy
Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.
- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.
Miejsca
Opinie (274) 10 zablokowanych
-
2018-02-16 06:33
(4)
Zobaczyli co zrobili oddając SKM, i teraz kole w oczy ze jednak mozna.Uwierzycie w rękach państwowych wyglądało by to o wiele,wiele gorzej.
- 3 19
-
2018-02-16 07:11
teraz właśnie SKM jest w rękach państwowych (2)
a idzie o to że mogłaby przejść w samorządowe. gdzie samorząd lepiej zna potrzeby regionu
- 15 4
-
2018-02-16 12:01
(1)
W samorządach jest największy nepotyzm z możliwych i tego to już nikt nie kontroluje
- 3 1
-
2018-02-16 19:42
A w instytucjach rządowych Drelichy to przez kompetencje są na stołku, nie?
- 1 1
-
2018-02-16 11:47
Czytanie ze zrozumieniem widac boli
- 0 2
-
2018-02-16 06:43
Najlepiej pognać tych dziadów leśnych i zatrudnic młodych ,prężnych, wykształconych ludzi (2)
w zarządzie.. A najlepiej sprywatyzować..
- 33 9
-
2018-02-16 06:49
Sprywatyzować? Idiotyczny pomysł. (1)
Wtedy kolejki będą jeździć tylko w godzinach szczytu, bo inaczej się nie opłaca. Ktoś kiedyś już komunikację autobusową zaczął prywatyzować. Skutek jest taki, że do wielu mniejszych miejscowości autobusy dziś już nie dojeżdżają. Usług o ważnym znaczeniu społecznym się nie prywatyzuje.
- 17 7
-
2018-02-16 19:44
Głupiś. Do Tucholi w ramach opłacanej przez samorząd służby publicznej jeżdżą prywatne pociągi Arrivy, a do Sopotu prywatne
Państwowych przychodni też już nie ma.
Więc nie pi..l tu głupot.- 0 0
-
2018-02-16 06:45
Gdyby kazać panom prezesom z PKP pojeździć trochę SKM, to ich zachwyt nie byłby pewnie tak duży. (1)
Ale z warszawskich gabinetów urządzonych za publiczne miliony, nie widać co się dzieje w kolejkach SKM. Arogancja i mentalność z poprzedniej epoki sprawiają, że bydło powinno się cieszyć, jeśli w ogóle coś jeździ. A prezesi i tak się wykarmią z państwowych dotacji.
- 51 6
-
2018-02-16 08:05
bydlo z poprzedniej epoki
Bydlo jeździ tak ale z tej epoki pedalowce święte krowy co uważają że rower ważniejszy od wózka z dzieckiem bo ja muszę jechać bo wiozę rower
- 2 7
-
2018-02-16 06:47
Odwoływane lursy (6)
Lepiej napiszcie dlaczego codziennie o 16.36 odwoływany jest kurs z Wrzeszcza do Gdyni. W lutym pociąg pojechał może z 3 razy !!! SKM niema pociągów i nie chce się do tego przyznać.
- 37 5
-
2018-02-16 07:27
(3)
Też to zauważyłem. Ciekawy kurs. Ale lepiej jeden ustalony, niż wszystkie co jakiś czas, bo wtedy zrazilyby sie wszystkie grupy.
- 3 3
-
2018-02-16 07:30
To lepiej na stałe go odwołać. Przynajmniej można sobie podróż z pracy odpowiednio zaplanować. A teraz jest tak że raz jedzie potem kilka razy odwołany i znowu przerwa.
- 6 0
-
2018-02-16 09:25
mam nadzieję że zawodowo niczym nie zarządzasz (1)
- 1 2
-
2018-02-16 16:22
No tak, bo SKM to wręcz wzorowo zarządzane. Wzór do naśladowania.
- 2 0
-
2018-02-16 07:43
(1)
Idź się doucz zanim odwalisz następnego gniota gimbazo. Właścicielem taboru PKM jest Urząd Marszałkowski a nie SKM. Taki właśnie sprzęt zakupiono za m.in. Twoje i moje pieniądze. A teraz wyobraź sobie jak Marszałek przejmuje pakiet większościowy SKM - czy obiecane 160 mln. zł. na pewno trafiłoby w całości na rozsądne zakupy?
Świnie przy korycie najpierw muszą się nażreć. Jak już przeżują, przetrawią i wydalą to następni po nich muszą te g..no sprzątnąć. Tak trafia na pole, które po pewnym czasie przyniesie jakiś plon.- 4 11
-
2018-02-16 19:45
Lignowski ci za te bzdety płaci
bo rzecz jasna po PISowsku zapominasz dodać, że za utrzumanie taboru na PKM odpowiada SKM. A także za wszystkie cyrki związane z niemieszczeniem się ludzi w składach...
- 0 0
-
2018-02-16 07:02
(1)
Hahaha większej bzdury nie czytałam dawno: skm dobrze wywiazuje się zeswoich zadań.
Codziennie dojeżdżam skm do i z pracy. Juz sie przyzwyczailam do ciągłych opóźnień, staregovtaboru gdzue czesto nswet swiatło nie działa...
Ciekawe czym objawia sje to dobre wykonywanie zadań...- 39 5
-
2018-02-16 08:20
"pani sie przesiądzie gdzieś dalej, bo tu grzanie nie działa"
Cytat kierownika pociągu z rana.
Taka norma przecież- 9 1
-
2018-02-16 07:04
Ciekawe kto pilnuje czyjego interesu
i dlaczego?
- 13 2
-
2018-02-16 07:09
Propozycja dobra i korzystna ALE (2)
no właśnie - PKP trzymają PiSiory a marszałek z PO. w życiu się nie dogadają.
a ty pasażerze cierp- 30 5
-
2018-02-16 09:52
Korzystna dla kogo? Też mnie denerwują takie przewozy ale będąc właścicielem nie sprzedałbym firmy za ułamek jej wartości. Wielu tu myli wartość firmy z kapitałem zakładowym. Przykładowo kapitał zakładowy to 80 tys (mała firma) a same budynki i teren na którym stoi to ok. 1,2 mln. I przychodzi ktoś proponując 80 tys i staje się właścicielem 50% firmy. Jeśli są chętni tak sprzedać chętnie odkupię.
PS> Nie mieszaj w to polityki bo tu akurat bardziej chodzi o kasę. Dobro pasażera i tak zostanie gdzieś na końcu.- 4 4
-
2018-02-16 11:16
tak pkp trzyma pis tylko powiedz mi jak p o bylo u wladzy 8 lat ono z p o marszalek zp o mieli osiem lat zeby zalatwic sprawe skm ki
- 3 0
-
2018-02-16 07:14
(5)
Marszałek jest organizatorem przewozów i jego psim obowiązkiem jest zadbać, by przewoźnicy mieli porządny tabor! Obudził się jak zwykle przed wyborami! Wyborcy pamiętają panie Struk.
- 20 32
-
2018-02-16 07:20
innymi słowy (1)
przedstawiciel nas - mieszkańców - powinien lekką łapką dać 160 mln obcej spółce żeby sobie kupiła nowy sprzęt. mając nadzieję że będzie się nam wygodniej jeździć?
wiesz czyją matką była nadzieja? nierozsądnych. i rzeczywiście bardzo nierozsądne jest takie zaufanie że obca spółka nas - mieszkańców - po takim ruchu nie wykoleguje- 16 2
-
2018-02-16 07:21
dać oczywiście z naszej wspólnej kiesy czyli z budżetu województwa
mimo że SKM się nie chciało nawet powalczyć o kontrakt na przewozy do Słupska, nie mówiąc o innych trasach poza 3city
- 8 3
-
2018-02-16 09:05
kurcze, spadł dzisiaj śnieg, przykrył lód
wywróciłeś się i mocno w główkę uderzyłeś. Radzę Ci się dobrze wyspać i odpocząć, ale z dala od komputera
- 5 0
-
2018-02-16 19:50
Jak kogoś nie stać na tabor, to niech przestaje jeździć
Arriva chętnie wejdzie na miejsce łajz z SKM
- 0 1
-
2018-02-17 06:08
Nie obrażaj psów.
- 0 0
-
2018-02-16 07:20
CBA
To oczywiste. W czasach PRL Bis każda decyzja gospodarcza władz firmy państwowej równa się wypowiedzeniu w kajdankach przez CBA za rok lub kilka lat. Pzprowcy z PIS trzymają kraj za mordę
- 19 3
-
2018-02-16 07:21
Może najwyższy czas żeby województwo podziękowało monopoliście i powołało własną spółkę kolejową... (9)
tak jak Koleje: Mazowieckie, Małopolskie, Śląskie, Wielkopolskie, itd...
- 36 5
-
2018-02-16 07:59
(8)
I co? Będą jeździć ulicami Trójmiasta? Pomyśl trochę...
- 5 9
-
2018-02-16 08:08
(7)
To po czym jeżdżą Koleje Młp., Mzw., Wlkp., kładli własne tory?
- 9 4
-
2018-02-16 09:27
Nie, po Państwowych torach (6)
Tutaj właścicielem torów jest SKM
- 4 4
-
2018-02-16 11:09
(5)
• nie wszystkich. Tor PKM jest marszałkowski
od tego można by zacząć duszenie skm
• krok drugi - reaktywacja autobusu 101 z dużym taborem i gęsto rozmieszczonymi przystankami
• krok trzeci wycofanie funduszy marszałkowskich, gdańskich i innych miejskich, ilu się da namowić
muszą zdechnąć- 7 3
-
2018-02-16 11:55
(2)
Jakież to nieodpowiedzialne myślenie. Trójmiasto jest skomunikowane w zasadzie tylko dzięki SKM, to zaduśmy SKM. Genialne. Jak podcinanie gałęzi na której się siedzi. Po harmonogramach budowy PKM i organizacji tego projektu nie wierzę, że samorządowcy są w stanie zarządzać SKMką 800 tysięcznej metropolii. Najgłupszy pomysł z możliwych
- 1 3
-
2018-02-16 12:16
trzeba ich zadusić by zdechli
i by marszałem przejął całą firmę i wymusił zmiany
na przykład połączenie skm skmbis ztm i zkm
tor pkm jest urzędu marszałkowskiego
tabor też
na początek wystarczy na skmbis- 4 2
-
2018-02-16 19:51
A kto ma zarządzać metropolią, jak nie samorząd?
Rządowy komisarz? Marzy się wam, ścier*a
- 0 0
-
2018-02-16 11:56
(1)
Tor PKM jest marszałkowski - to prawda, ciekawe czyj jest tabor ?
Twój wymarzony 101 będzie przy dzisiejszym natężeniu ruchu jechał z GK do GA minimum 1,5 godziny, albo dłużej więc szerokiej drogi. Ciekawe co wymyślisz jak już zdechną.- 0 2
-
2018-02-16 19:52
tabor też jest marszałkowski
Doraźnie zamiast SKMki można uruchomić Polregio Wejherowo-Tczew.
Szybko ci z SKMki padliby na ryj- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.