• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • (4)

    Zobaczyli co zrobili oddając SKM, i teraz kole w oczy ze jednak mozna.Uwierzycie w rękach państwowych wyglądało by to o wiele,wiele gorzej.

    • 3 19

    • teraz właśnie SKM jest w rękach państwowych (2)

      a idzie o to że mogłaby przejść w samorządowe. gdzie samorząd lepiej zna potrzeby regionu

      • 15 4

      • (1)

        W samorządach jest największy nepotyzm z możliwych i tego to już nikt nie kontroluje

        • 3 1

        • A w instytucjach rządowych Drelichy to przez kompetencje są na stołku, nie?

          • 1 1

    • Czytanie ze zrozumieniem widac boli

      • 0 2

  • Najlepiej pognać tych dziadów leśnych i zatrudnic młodych ,prężnych, wykształconych ludzi (2)

    w zarządzie.. A najlepiej sprywatyzować..

    • 33 9

    • Sprywatyzować? Idiotyczny pomysł. (1)

      Wtedy kolejki będą jeździć tylko w godzinach szczytu, bo inaczej się nie opłaca. Ktoś kiedyś już komunikację autobusową zaczął prywatyzować. Skutek jest taki, że do wielu mniejszych miejscowości autobusy dziś już nie dojeżdżają. Usług o ważnym znaczeniu społecznym się nie prywatyzuje.

      • 17 7

      • Głupiś. Do Tucholi w ramach opłacanej przez samorząd służby publicznej jeżdżą prywatne pociągi Arrivy, a do Sopotu prywatne

        Państwowych przychodni też już nie ma.

        Więc nie pi..l tu głupot.

        • 0 0

  • Gdyby kazać panom prezesom z PKP pojeździć trochę SKM, to ich zachwyt nie byłby pewnie tak duży. (1)

    Ale z warszawskich gabinetów urządzonych za publiczne miliony, nie widać co się dzieje w kolejkach SKM. Arogancja i mentalność z poprzedniej epoki sprawiają, że bydło powinno się cieszyć, jeśli w ogóle coś jeździ. A prezesi i tak się wykarmią z państwowych dotacji.

    • 51 6

    • bydlo z poprzedniej epoki

      Bydlo jeździ tak ale z tej epoki pedalowce święte krowy co uważają że rower ważniejszy od wózka z dzieckiem bo ja muszę jechać bo wiozę rower

      • 2 7

  • Odwoływane lursy (6)

    Lepiej napiszcie dlaczego codziennie o 16.36 odwoływany jest kurs z Wrzeszcza do Gdyni. W lutym pociąg pojechał może z 3 razy !!! SKM niema pociągów i nie chce się do tego przyznać.

    • 37 5

    • (3)

      Też to zauważyłem. Ciekawy kurs. Ale lepiej jeden ustalony, niż wszystkie co jakiś czas, bo wtedy zrazilyby sie wszystkie grupy.

      • 3 3

      • To lepiej na stałe go odwołać. Przynajmniej można sobie podróż z pracy odpowiednio zaplanować. A teraz jest tak że raz jedzie potem kilka razy odwołany i znowu przerwa.

        • 6 0

      • mam nadzieję że zawodowo niczym nie zarządzasz (1)

        • 1 2

        • No tak, bo SKM to wręcz wzorowo zarządzane. Wzór do naśladowania.

          • 2 0

    • (1)

      Idź się doucz zanim odwalisz następnego gniota gimbazo. Właścicielem taboru PKM jest Urząd Marszałkowski a nie SKM. Taki właśnie sprzęt zakupiono za m.in. Twoje i moje pieniądze. A teraz wyobraź sobie jak Marszałek przejmuje pakiet większościowy SKM - czy obiecane 160 mln. zł. na pewno trafiłoby w całości na rozsądne zakupy?
      Świnie przy korycie najpierw muszą się nażreć. Jak już przeżują, przetrawią i wydalą to następni po nich muszą te g..no sprzątnąć. Tak trafia na pole, które po pewnym czasie przyniesie jakiś plon.

      • 4 11

      • Lignowski ci za te bzdety płaci

        bo rzecz jasna po PISowsku zapominasz dodać, że za utrzumanie taboru na PKM odpowiada SKM. A także za wszystkie cyrki związane z niemieszczeniem się ludzi w składach...

        • 0 0

  • (1)

    Hahaha większej bzdury nie czytałam dawno: skm dobrze wywiazuje się zeswoich zadań.
    Codziennie dojeżdżam skm do i z pracy. Juz sie przyzwyczailam do ciągłych opóźnień, staregovtaboru gdzue czesto nswet swiatło nie działa...
    Ciekawe czym objawia sje to dobre wykonywanie zadań...

    • 39 5

    • "pani sie przesiądzie gdzieś dalej, bo tu grzanie nie działa"

      Cytat kierownika pociągu z rana.
      Taka norma przecież

      • 9 1

  • Ciekawe kto pilnuje czyjego interesu

    i dlaczego?

    • 13 2

  • Propozycja dobra i korzystna ALE (2)

    no właśnie - PKP trzymają PiSiory a marszałek z PO. w życiu się nie dogadają.

    a ty pasażerze cierp

    • 30 5

    • Korzystna dla kogo? Też mnie denerwują takie przewozy ale będąc właścicielem nie sprzedałbym firmy za ułamek jej wartości. Wielu tu myli wartość firmy z kapitałem zakładowym. Przykładowo kapitał zakładowy to 80 tys (mała firma) a same budynki i teren na którym stoi to ok. 1,2 mln. I przychodzi ktoś proponując 80 tys i staje się właścicielem 50% firmy. Jeśli są chętni tak sprzedać chętnie odkupię.
      PS> Nie mieszaj w to polityki bo tu akurat bardziej chodzi o kasę. Dobro pasażera i tak zostanie gdzieś na końcu.

      • 4 4

    • tak pkp trzyma pis tylko powiedz mi jak p o bylo u wladzy 8 lat ono z p o marszalek zp o mieli osiem lat zeby zalatwic sprawe skm ki

      • 3 0

  • (5)

    Marszałek jest organizatorem przewozów i jego psim obowiązkiem jest zadbać, by przewoźnicy mieli porządny tabor! Obudził się jak zwykle przed wyborami! Wyborcy pamiętają panie Struk.

    • 20 32

    • innymi słowy (1)

      przedstawiciel nas - mieszkańców - powinien lekką łapką dać 160 mln obcej spółce żeby sobie kupiła nowy sprzęt. mając nadzieję że będzie się nam wygodniej jeździć?

      wiesz czyją matką była nadzieja? nierozsądnych. i rzeczywiście bardzo nierozsądne jest takie zaufanie że obca spółka nas - mieszkańców - po takim ruchu nie wykoleguje

      • 16 2

      • dać oczywiście z naszej wspólnej kiesy czyli z budżetu województwa

        mimo że SKM się nie chciało nawet powalczyć o kontrakt na przewozy do Słupska, nie mówiąc o innych trasach poza 3city

        • 8 3

    • kurcze, spadł dzisiaj śnieg, przykrył lód

      wywróciłeś się i mocno w główkę uderzyłeś. Radzę Ci się dobrze wyspać i odpocząć, ale z dala od komputera

      • 5 0

    • Jak kogoś nie stać na tabor, to niech przestaje jeździć

      Arriva chętnie wejdzie na miejsce łajz z SKM

      • 0 1

    • Nie obrażaj psów.

      • 0 0

  • CBA

    To oczywiste. W czasach PRL Bis każda decyzja gospodarcza władz firmy państwowej równa się wypowiedzeniu w kajdankach przez CBA za rok lub kilka lat. Pzprowcy z PIS trzymają kraj za mordę

    • 19 3

  • Może najwyższy czas żeby województwo podziękowało monopoliście i powołało własną spółkę kolejową... (9)

    tak jak Koleje: Mazowieckie, Małopolskie, Śląskie, Wielkopolskie, itd...

    • 36 5

    • (8)

      I co? Będą jeździć ulicami Trójmiasta? Pomyśl trochę...

      • 5 9

      • (7)

        To po czym jeżdżą Koleje Młp., Mzw., Wlkp., kładli własne tory?

        • 9 4

        • Nie, po Państwowych torach (6)

          Tutaj właścicielem torów jest SKM

          • 4 4

          • (5)

            • nie wszystkich. Tor PKM jest marszałkowski
            od tego można by zacząć duszenie skm
            • krok drugi - reaktywacja autobusu 101 z dużym taborem i gęsto rozmieszczonymi przystankami
            • krok trzeci wycofanie funduszy marszałkowskich, gdańskich i innych miejskich, ilu się da namowić

            muszą zdechnąć

            • 7 3

            • (2)

              Jakież to nieodpowiedzialne myślenie. Trójmiasto jest skomunikowane w zasadzie tylko dzięki SKM, to zaduśmy SKM. Genialne. Jak podcinanie gałęzi na której się siedzi. Po harmonogramach budowy PKM i organizacji tego projektu nie wierzę, że samorządowcy są w stanie zarządzać SKMką 800 tysięcznej metropolii. Najgłupszy pomysł z możliwych

              • 1 3

              • trzeba ich zadusić by zdechli
                i by marszałem przejął całą firmę i wymusił zmiany
                na przykład połączenie skm skmbis ztm i zkm

                tor pkm jest urzędu marszałkowskiego
                tabor też
                na początek wystarczy na skmbis

                • 4 2

              • A kto ma zarządzać metropolią, jak nie samorząd?

                Rządowy komisarz? Marzy się wam, ścier*a

                • 0 0

            • (1)

              Tor PKM jest marszałkowski - to prawda, ciekawe czyj jest tabor ?
              Twój wymarzony 101 będzie przy dzisiejszym natężeniu ruchu jechał z GK do GA minimum 1,5 godziny, albo dłużej więc szerokiej drogi. Ciekawe co wymyślisz jak już zdechną.

              • 0 2

              • tabor też jest marszałkowski

                Doraźnie zamiast SKMki można uruchomić Polregio Wejherowo-Tczew.
                Szybko ci z SKMki padliby na ryj

                • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Audi?

 

Najczęściej czytane