• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mazda 6. I że cię nie opuszczę...

Marcin Tymiński
1 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mazda 6 - oficjalnie obecna w Polsce dopiero od kwartału, wysokie wyniki sprzedaży zawdzięcza głównie "szóstce". Mazda 6 - oficjalnie obecna w Polsce dopiero od kwartału, wysokie wyniki sprzedaży zawdzięcza głównie "szóstce".

To nie jest krótkotrwała fascynacja, poryw namiętności. Ona nie mogłaby zostać kochanką, ani "tą drugą". Mazda 6 to osobniczka ładna, mądra i w dodatku z charakterem. Takiej się nie rzuca i nie zostawia. Po prostu idealna żona. Niemożliwe? A jednak...

Poprowadzenie linii bocznej okien przypomina nieco innego Japończyka - Lexusa GS. Poprowadzenie linii bocznej okien przypomina nieco innego Japończyka - Lexusa GS.
Pulsuje na niebiesko przy każdym dotknięciu, niebieska techno-wstawka do kolorystyki konsoli utrzymanej w czerwonej tonacji. Pulsuje na niebiesko przy każdym dotknięciu, niebieska techno-wstawka do kolorystyki konsoli utrzymanej w czerwonej tonacji.
Japończycy też lubią porządek. Wnętrze Mazdy 6 jest przemyślane i uporządkowane. Japończycy też lubią porządek. Wnętrze Mazdy 6 jest przemyślane i uporządkowane.
Z zewnątrz i wewnątrz. Wyglądem przyciąga wzrok i o to chodziło. Pokazuje, że nie jest nudna, powolna, albo nie daj Boże - do bólu użytkowa. W przypadku samochodu o nieco sportowych ambicjach, to słowo od razu sprawia, że konie mechaniczne pod maską tracą dech. Projektanci Mazdy 6 zapatrzyli się na trochę na Lexusa GS (zwłaszcza z boku można dostrzec podobieństwa), trochę też widać zerkali na Audi, ale nie jest źle. Przeciwnie jest bardzo dobrze - design "Szóstki" jest niepowtarzalny i nie da się jej z niczym pomylić.

We wnętrzu znajdziemy parę oryginalnych rozwiązań. Centralny przycisk na desce rozdzielczej podświetlany na niebiesko wzbudza refleksję, czy to przejaw designerskiej swobody, czy raczej techno-lansiarski gadżet. Boczne linie drzwi poprowadzone trochę w stylu lat osiemdziesiątych, klasyczne zegary i czerwone podświetlenie. Eklektycznie. Jakby Mazda stanęła nieco na rozdrożu z dwoma drogowskazami: maksymalnie nowocześnie i mała nutka nostalgii. To wnętrze, zwłaszcza detale prowokują do dyskusji. A to świadczy o tym, że producentowi udało się stworzyć samochód niebanalny. Ergonomia, komfort użytkowania? Bez zarzutu.

Silnik i skrzynia biegów

Dwa litry pojemności, 147 KM, sześć biegów. Jednostka napędowa (jakże sucho brzmi to określenie na serce tak stylowego pojazdu) bardzo żwawo wkręca się na wysokie obroty, które - jak to silnik benzynowy - lubi najbardziej. W dolnym zakresie obrotów też nie jest źle, tak więc znaczącego spadku dynamiki nie odczują także leniuchy nie lubiące za bardzo zmieniać biegów. Skrzynię biegów zestopniowano bardzo poprawnie. W przypadku Mazdy na pewno nie grozi nam społeczna kampania w rodzaju "bo silnik miał za mało koni", "bo skrzynia była źle zestopniowana" ze zdjęciem smutnej i poobijanej Mazdy. Niech nikomu nie przyjdzie do głowy podnosić na samochód rękę ze względu na pracę silnika albo skrzyni. Daje wielką frajdę i już.

Właściwości jezdne

Na każdym wizerunku musi się pojawić jakaś rysa, gdyż wiadomo, że jeżeli coś jest przedstawiane jako ideał, absolut czy cokolwiek innego nieskazitelnego itd. to gdzieś musi być haczyk. W "Szóstce" też jest. A jest nim bardzo twarda praca zawieszenia. To nie jest supersportowe auto, które wymagałoby aż tak twardych nastawów. Ową niedogodność rekompensuje jednak cała reszta związana z tematem "właściwości jezdnych". Samochód trudno wyprowadzić z równowagi nawet pokonując bardzo szybko zakręty z wyłączoną elektroniczną smyczą przeciwdziałającą poślizgom. Kierowca ani na chwilę nie traci poczucia panowania nad pojazdem. Nie ma jednak sensu aż tak żyłować samochodu, bo nie do tego został stworzony. Traktowany z rozsądkiem odwdzięczy się tym, co w dzisiejszych czasach jest niestety najważniejsze, czyli zużyciem paliwa. Nie ma się co bać dwulitrowego silnika, bo jeśli nie zechce się nam za często wkręcać obrotów na czerwone pole i gnać jak szaleni do przodu, a oponami piszczeć na zakrętach, to Mazda odwdzięczy się całkiem rozsądnym zużyciem paliwa w granicach 9 litrów z "ogonkiem" w mieście i 8 litrów na trasie.

Podsumowanie

Kupując Mazdę 6 decydujemy się na związek z nieprzeciętnym samochodem łamiącym konwencjonalne myślenie o japońskiej szkole tworzenia samochodów. Mazda 6 jest komfortowa, dobrze się prowadzi, a jej dynamika to czysta przyjemność. Radości z jej posiadania nie burzą drobiazgi w rodzaju plastików przeciętnej jakości czy wspomnianego już twardego zawieszenia. "Szóstka" potrafi się zżyć mentalnie ze swoim właścicielem. Nie każdemu producentowi udaje się stworzyć coś takiego. Konkurentowi Mazdy - Nissanowi udało się to jedynie w przypadku supersportowego coupe - Skyline. Mazda osiąga tę trudną sztukę w segmencie tradycyjnych sedanów i hatchbacków.

Cena testowanego egzemplarza bez dodatkowego wyposażenia - 87 tys. zł.

Opinie (32) 1 zablokowana

  • bardzo porządne auto

    gusta są różne ale w swojej klasie i cenie wyjątkowo sensowne auto, jak dla mnie pomimo rzeczywiście efektownego wyglądu - podobieństwo nadwozia do Lexusa, sportowy design, to plusem jest to że auto jest praktycznie bezawaryjne i na rynek europejski robione w Japonii.

    • 1 0

  • Honda Civic 2.2C-DTI

    To jest to!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • chciałbym

    • 1 0

  • Auto przypadło mi do gustu, ładne stylistycznie, wnętrze również ok. Może silnik mógłby być trochę mocniejszy jak na 2-litrową jednostkę. Z wnętrza pojazdu, jedyne co mi się nie podoba patrząc na te obrazki, to pokrętła na konsoli środkowej, jak w nowych toyotach, kurcze, krążki od hokeja to ja wolę na lodowisku oglądać :)

    • 1 1

  • Mazda reaktywacja...

    Po całej serii naprawdę nędznych stylistycznie wozidełek - może poza MX5 - na czele firmy stanął chyba w końcu jakiś kumaty CEO bo z każdym projektem wypuszczają coraz fajniejsze autka - 3 6 w kombiaku CX7 czy RX8 jak dla mnie bomba i pomyśleć że zaczynali od produkcji obrabiarek

    • 3 0

  • Sponsorowane artykuły Rulezzz

    Sponsorowane artykuły Rulezzz znaczy rządzą;p

    • 1 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane