• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej wypadków motocyklistów, ale więcej ofiar

mJ
12 sierpnia 2023, godz. 10:00 
Opinie (64)
Wypadek z udziałem motocyklisty. Wypadek z udziałem motocyklisty.

W pierwszym półroczu tego roku na polskich drogach odnotowano mniej wypadków z udziałem motocyklistów niż w analogicznym okresie roku 2022. I choć zdarzeń było mniej, to niestety - rannych i ofiar więcej.



Czy twoim zdaniem motocykliści jeżdżą rozważniej?

Do niepokojących zdarzeń doszło pod koniec lipca w Trójmieście. W ciągu zaledwie kilku dni odnotowaliśmy cztery wypadki z udziałem motocyklistów. Niestety, trzech z nich zginęło. Na szczęście czarna seria nie została wydłużona.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2023 w Polsce doszło do 836 wypadków, w których uczestniczyli motocykliści. Zginęły w nich 83 osoby, a 777 zostało rannych. Pod względem liczby wypadków - jest niewielka poprawa w porównaniu do analogicznego okresu roku 2022, bo w tym roku wypadków było o 12 mniej. Niestety, liczby rannych i zabitych są większe.

Główną przyczyną wypadków z udziałem motocyklistów jest niedostosowanie prędkości. Kierowcy jednośladów równie często jak powodują wypadki i kolizje - są także ich ofiarami.


Mówi się o tym, że statystyki wypadkowe w Polsce w pierwszych miesiącach 2023 roku są rekordowo niskie względem poprzednich lat. Jak podaje Biuro Ruchu Drogowego KGP, w okresie od stycznia do końca czerwca na polskich drogach doszło do 170 828 kolizji i 9413 wypadków. Zginęło w nich 820 osób, a 10 957 osób zostało rannych. To spadek o 20 proc. względem podobnego okresu w roku 2022 (kolizje: 181 062, wypadki: 10 051, ofiary śmiertelne: 893, ranni: 11 623).
 
Jak na tym tle wypadają motocykle? Zerknijmy na statystyki z jeszcze wcześniejszych lat: 

2019 - udział motocyklistów w wypadkach: 2630, liczba zabitych: 295 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 1082, 
2020 - udział motocyklistów w wypadkach: 2075, liczba zabitych: 249 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 927, 
2021 - udział motocyklistów w wypadkach: 2050, liczba zabitych: 215 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 870, 
2022 - udział motocyklistów w wypadkach: 1827, liczba zabitych: 158 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 770. 


Największą różnicę widać między rokiem 2021 a 2022. Choć obecnie możemy porównać ze sobą jedynie pierwsze sześć miesięcy lat 2022-2023, już widać, że tendencja spadkowa raczej wyhamowała, a sezon motocyklowy wciąż w pełni. 



Spadek liczby wypadków z udziałem motocykli blednie jednak w zestawieniu ze skutkami tych zdarzeń. Okazuje się bowiem, że rok temu odnotowano mniej osób, które w wyniku wypadku z motocyklem straciły życie. W tym samym kierunku zmierzają statystyki dotyczące osób rannych. Jaki z tego wniosek? Zdarzeń drogowych zgłaszanych jest mniej, jednak są one tragiczniejsze w skutkach

Do wypadkowych statystyk należy dodać także kolizje z udziałem motocyklistów, czyli zdarzenia drogowe, w wyniku których nie doszło do śmierci żadnego z uczestników czy poważnego uszczerbku na zdrowiu, a jedynie do strat materialnych. W Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji można przeczytać, że w całym 2022 roku motocykliści uczestniczyli w 6749 zdarzeniach na drodze. W 2021 było to 6802 zdarzeń, a w 2020 roku 6954. Rok 2019 prezentował się na tym tle najsłabiej - 8736 wypadków i kolizji z udziałem motocyklistów. Na podsumowanie kolizyjne na trasach motocyklistów w 2023 roku trzeba jeszcze poczekać.

Czarna seria. 4 wypadki motocyklistów, 3 śmiertelne Czarna seria. 4 wypadki motocyklistów, 3 śmiertelne

Kiedy motocykliści mają najwięcej wypadków? 



Ze względu na nasze uwarunkowania klimatyczne sezon motocyklowy trwa od kwietnia do października. Późną jesienią czy zimą na maszynę wsiadają już tylko najwięksi pasjonaci. W tym kontekście statystyki dotyczące czasu wypadków w skali roku nie zaskakują. Co roku najgorzej wypadają pod tym względem letnie wakacje. W 2022 roku w czerwcu były to 323 wypadki, w lipcu - 274, a w sierpniu - 300. Najwięcej ofiar śmiertelnych w ich wyniku było właśnie w ostatnim miesiącu wakacji (29 osób). 

W przypadku ostatnich miesięcy 2023 roku, liczby nie są optymistyczne. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji tylko w samym czerwcu motocykliści brali udział w aż 312 wypadkach, w których śmierć poniosło 35 osób.  

Na wakacyjnej mapie wypadków ze skutkiem śmiertelnym prowadzonej na bieżąco przez Biuro Ruchu Drogowego KGP widać natomiast, że od początku wakacji liczba śmiertelnych wypadków z udziałem motocyklistów to 49 (stan na 9 sierpnia 2023). 

Nie bez znaczenia jest także dzień tygodnia. Z policyjnych statystyk wynika, że wypadkom i kolizjom niezmiennie sprzyjają dni weekendowe. W 2022 roku największa liczba wypadków motocyklistów miała miejsce w niedzielę - 336 (co stanowi ponad 18 proc. wszystkich wypadków w tym okresie). W ten dzień tygodnia zginęło 35 osób, a 316 zostało rannych.

mJ

Opinie (64) 4 zablokowane

  • Brednie (10)

    Jezdze na moto. Nie ma dnia by ktos na mnie nie probowal wymusic pierwszenstwa. Najlepiej lewoskręt prawoskręt Piastowsta / Opacka. Do tego mistrzowie cztetech kol przy srodku jezdni i piach na nieposprzatanych ulicach. A najlepiej jezdza nasi sasiedzi w fabiach ...

    • 17 13

    • czemu brednie? to są suche statystyki (3)

      Grudzień, styczeń jak was nie ma jest spokój. Słońce wychodzi i się zaczyna. To tak jak z utonięciami.
      Co do zachowań kierowców samochodów - nie nadążają się przyzwyczajać do waszych aktywności przy tych zmianach pogody. W tym klimacie jazda na motocyklu to więcej stresu niż przyjemności.

      • 9 7

      • Zmartwie cie (2)

        Jezdzilem 1 stycznia. Bylo plus 15.

        • 3 3

        • Jedna jaskółka w jeden dzień statystyk nie zmieni. (1)

          W zeszłym roku widziałem (i słyszałem, niestety) wariującego gościa na ścigaczu w grudniu, w pierwszy dzień świąt.
          Pewnie go pod choinkę dostał :D

          • 1 1

          • Niemadrze

            Slaba przyczepnosc i syf na drogach pl. W grudniu jezdzi sie po Hiszpanii

            • 1 0

    • (3)

      Jeśli przekraczasz dozwoloną prędkość to tracisz pierwszeństwo. Musisz w końcu to pojąć

      • 11 4

      • Jaki przepis o tym mowi? (2)

        Douczę sie chętnie.

        • 3 3

        • Życiowy przepis który też uczy, że ten kto (1)

          liczył na pierwszeństwo już leży pod kwiatkami.

          • 4 1

          • Chlopie

            Pitolisz o przekroczeniu predkosci. Przyspieszenie niekiedy ratuje zad. W biedzie tez mozesz sie poslizgnac z wozkiem

            • 3 3

    • zamiast 160km/h w mieście musisz zacząć jeździć 100km/h, to wtedy będą zajeżdżać dużo rzadziej.
      Bo o jeżdżeniu 50 to nawet nie wspominam, bo wiadomo że "heheh... nie po to masz moto".

      • 7 4

    • I to wszystko oczywiście przy prędkości zgodnej z przepisami, panie "moto", prawda?

      Czy jednak jak zwykle jedziesz 100 na 50, wyskakując zza samochodów, bo przecież to takie fajne...

      • 3 3

  • Przestali zgłaszać drobne kolizje.

    • 3 0

  • Ostatnio byłem świadkiem (1)

    jak pewien motocyklista, aby ominąć korek, śmigał sobie chodnikiem wśród przerażonych przechodniów!

    • 20 3

    • To trzeba go

      Bylo zadenuncjowac. Wstod moto tez sa oszolomy. Jak u po paprancow.

      • 4 1

  • Otkuda? (1)

    • 0 0

    • De jótra

      • 1 0

  • Do kanca roku jeszcze daleko wiec poprawiwy smiertelnosc i wypadki x2 w stosunku do 2022 hehehllllee

    • 4 3

  • No cóż... więcej podrobów do recyklingu

    • 2 3

  • Nie ma powodów dla których to jest tolerowane (3)

    Wyjące wydechy, pozaginane i pochowane tablice rejestracyjne, jazda z ogromną prędkością, brawurowa, często na jednym kole, agresja na drodze.

    • 24 11

    • (1)

      A czasem w ogóle bez kół...

      • 3 5

      • Bez kół byłoby najlepiej.

        Ale zwykle niestety tylko bez głowy.

        • 3 2

    • Tak jest...

      Bo nikt ich nie łapie i nie sprawdza stanu technicznego. Motocykle przeznaczone do jazdy po torach nawet nie mają miejsca na przymocowanie tablicy rejestracyjnej o jej oświetleniu czy kierunkowskazach nie wspomnę.

      • 5 1

  • KTO (8)

    wydaje dowód rejestracyjny z wyjącym tłumikiem . i to przepychanie się między samochodami /lusterkami/ w korkach. a nasze pały nie widza nic --jak zwykle

    • 11 11

    • (5)

      Zapytaj panie w urzędzie miasta dlaczego mają wyjące tłumiki. A co do jeżdżenia pomiędzy samochodami - wyobraź sobie, że jest dozwolone.

      • 10 5

      • (2)

        Nie jest.

        • 2 10

        • Owszem, jest, ale skąd ty masz to wiedzieć.

          • 4 4

        • A masz prawo jazdy?

          Bo piszesz glupoty

          • 3 1

      • W urzędzie miasta zapytać, niby kogo "panienki" z okienka? Niech się gość sam tłumaczy zatrzymany przez policję dlaczego ma przerobiony tłumik lub wsadzoną zwykłą rurę? Amerykanie w Teksasie lubią głośne wydechy, ale Europa niekoniecznie.

        • 2 2

      • Jest dozwolone, o ile samochody stoją w korku.

        A często widzę np na obwodnicy akcje typu samochody jadą wolno 40-50, bo się coś przykorkowalo, a środkiem nieśmiertelni na moto dwa razy szybciej.

        Jest coś takiego jak wyobraźnia.
        Lub jej brak. Może kaski za ciasne?

        • 3 0

    • Jazda w korku jest przepisową (1)

      Ciesz sie ze nie kopie ci nikt w lusterko jak stoisz przy srodku jezdni zamiast przepisowo po jej prawej stronie. Czasami rece opadaja jak puszkarze nieogarnieci sa

      • 2 7

      • Przepisowo po prawej stronie pasa?

        Hahaha.

        A przy okazji - co z rowerzystami chcącymi ominąć korek w takim razie?

        I jeszcze jedno - środkiem możesz omijać tylko stojące samochody.

        Kopnij mi w lusterko, proszę bardzo.
        Ale jak sobie przy okazji nóżkę połamiesz w skomplikowany sposób, to już nie będzie moja wina.

        • 3 2

  • Ranni +3, błąd w grafice

    • 2 0

  • Czas na zmiany (1)

    Wydaje mi się że problem jest bardziej złożony. W Gdyni i Sopocie po remontach pozwężano pasy ruchu, często po to by stworzyć pasy / kantrpasy dla rowerów, lub po to by utworzyć ścieżki rowerowe. Samochody są coraz szersze (moda na SUVy). Przepisy ruch pozwalają motocyklistom na tzw. slalom jeżeli pozwalają na to warunki drogowe, coraz częściej zwyczajnie nie ma miejsca na trzeci pas ruchu dla motorów, bo nikt nie będzie ryzykował uszkodzenia koła o krawężnik. Dlatego motocykliści również powinni trochę zmienić styl jazdy.

    • 15 3

    • motocyklisci powinni móc jeździć chodnikami. Trzeba zmienić prawo

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana:

 

Najczęściej czytane