• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda na SUV-y trwa w najlepsze

Michał Jelionek
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y. Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y.

Od kilku dobrych lat SUV-y cieszą się niesłabnącą popularnością. Kierowcy pokochali te przestronne, rodzinne auta z podwyższonym prześwitem. Doskonale zdają sobie z tego sprawę producenci, którzy co rusz raczą nas nowymi SUV-ami i crossoverami. Na czym polega fenomen tych "uterenowionych" aut?



Czy jesteś fanem/fanką SUV-ów i crossoverów?

Moda na SUV-y trwa w najlepsze. Samochody imitujące poniekąd auta terenowe są trochę wizytówką dzisiejszych, motoryzacyjnych czasów. Ten trend przypłynął do nas zza wielkiej wody, bo to przecież Stany Zjednoczone kojarzone są z przestronnymi SUV-ami. Po niemrawym początku "uterenowionych" aut w Europie, dziś śmiało można napisać, że motoryzacyjny rynek jest przesycony tymi samochodami.

Aktualnie każdy liczący się na rynku producent aut musi posiadać w swojej gamie co najmniej jeden samochód w nadwoziu SUV. Niektórzy w swojej ofercie mają już po kilka takich aut. A to nie koniec, bo przecież na każdym kroku, co chwilę kuszeni jesteśmy debiutującymi modelami. Jest tego tak dużo, że można się pogubić.

Absolutnie nas to nie dziwi, bo każdy chce uszczknąć choćby kawałek z tego lukratywnego tortu. Nawet producenci supersamochodów. Kto jeszcze kilka lat temu pomyślałby, że Lamborghini, Bentley czy Maserati będą oferować możnym tego świata SUV-y? No właśnie. A już niebawem do tego grona prawdopodobnie dołączą Rolls-Royce, Ferrari i Aston Martin. Co zabawne, większość z tych producentów zarzekało się, że nigdy nie zbudują takiego samochodu. A jednak, rynek szybko zweryfikował ich plany.

  • Lamborghini Urus
  • Bentley Bentayga
  • Maserati Levante
Początkowo SUV-y reklamowane były jako idealne samochody rekreacyjne, które świetnie sprawdzą się podczas wypadów za miasto. Dziś ta dewiza nie ma absolutnie żadnego znaczenia, chociaż w reklamówkach wciąż prezentowane są głównie na bezdrożach, w trudnych, wymagających warunkach. Tylko po co? Skoro dla większości z nich największą przeszkodą, którą kiedykolwiek przyjdzie im pokonać, będzie kilkunastocentymetrowy krawężnik. Wystarczy rozejrzeć się dookoła. Miasto to dziś naturalne środowisko SUV-ów.

Dlaczego kierowcy tak często wybierają SUV-y? Odpowiedź jest dość prosta. Stawiają na uniwersalność, której tego typu samochodom na pewno odmówić nie można. Komfort jazdy, dająca poczucie bezpieczeństwa wysoka pozycja za kierownicą, a do tego więcej miejsca nad głową, a nierzadko również na nogi - to główne zalety SUV-ów. Oczywiście większość modeli posiada napęd na wszystkie koła, który z pewnością okaże się pomocny, gdy zjedziemy z utwardzonej drogi. Nie zapędzałbym się jednak w bardziej wymagający teren, bo tego typu napędy mają zazwyczaj niewielkie właściwości terenowe.

Masywne SUV-y mają oczywiście swoje minusy. A tym największym jest chyba cena. Posiadanie klockowatego SUV-a wiąże się również z wyższymi kosztami eksploatacji (np. większe zużycie paliwa) czy utrudnionym parkowaniem w mieście.

Nie zmienia to jednak faktu, że kupujemy SUV-y na potęgę i nic nie wskazuje, aby w najbliższych latach ten trend miał się zmienić.

  • Alfa Romeo Stelvio
  • Mazda CX-5
  • Jeep Compass
  • BMW X3
  • Jaguar E-Pace
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • Volvo XC40
Aktualne modele SUV-ów i crossoverów:

  • Alfa Romeo - Stelvio
  • Audi - Q2, Q3, Q5, Q7
  • Bentley - Bentayga
  • BMW - X1, X2, X3, X4, X5, X6
  • Citroen - C3 Aircross, C4 Cactus
  • Dacia - Duster
  • Fiat - 500X
  • Ford - Ecosport, Kuga, Edge
  • Honda - HR-V, CR-V
  • Hyundai - Kona, Tucson
  • Infiniti - QX30, QX70
  • Jaguar - E-Pace, F-Pace
  • Jeep - Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee
  • Kia - Stonic, Niro, Sportage, Sorento
  • Lamborghini - Urus
  • Land Rover - Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover
  • Lexus - NX, RX
  • Maserati - Levante
  • Mazda - CX-3, CX-5
  • Mercedes-Benz - GLA, GLC, GLE, GLS,
  • Mini - Countryman
  • Mitsubishi - ASX, Eclipse Cross, Outlander
  • Nissan - Juke, Qashqai, X-Trail
  • Opel - Crossland X, Mokka X, Grandland X 
  • Peugeot - 2008, 3008, 5008
  • Porsche - Macan, Cayenne
  • Renault - Captur, Kadjar, Koleos
  • Seat - Arona, Ateca
  • Skoda - Karoq, Kodiaq
  • SsangYong - Tivoli, XLV, Korando, Rexton
  • Subaru - XV, Forester, Outback
  • Suzuki - SX4 S-Cross, Vitara
  • Toyota - C-HR, RAV4
  • Volkswagen - T-Roc, Tiguan, Touareg
  • Volvo - XC40, XC60, XC90

Opinie (182) 4 zablokowane

  • (19)

    Mam suva i nie muszę nikogo prosić o wyciąganie mnie ze śniegu,błota i krawężniki mi nie straszne

    • 18 36

    • (9)

      Krawężnik i próg zwalniający to chyba jedyne co suv pokona

      • 12 4

      • (8)

        Każde nowe auto z nowym zawieszeniem pokona bezproblemowo i komfortowo krawężnik i próg zwalniający. Problem zacznie się, gdy zajdzie potrzeba wymiany zawieszenia lub uszkodzonej felgi, w przypadku SUVa najczęściej 19 calowej. Powodzenia w płaceniu...

        • 10 3

        • Taaa bo jak kupuje auto za 150 kola to mnie nie stać na felge za tysiaka (6)

          Hehehe, no może czasem się tacy zdarzają .. w Kartuzach

          • 3 6

          • (3)

            Dostajesz wypłatę opłata za mieszkanie, media, rata i ... W portfelu 600zl do końca miesiąca ...
            Ale suva musi miec zeby sie pokazać

            • 7 2

            • Niemierz wszystkich swoja miara (2)

              • 2 5

              • akurat w Polsce to jest wszystkich miara (1)

                • 1 1

              • tak to sobie tłumacz, wygłupiłeś się i to jest tylko twoja miara

                • 0 0

          • 150 koła, to jest jakieś 1,5 tys. zł (1)

            miesięcznej raty leasingowej. Więc nie udawaj bogacza.

            • 5 2

            • tak jak napisałem, nie stać może kaszubka z Kartuz co na leasing przeznacza pół pensji

              co to jest tysiączek raz na kilka lat (bo jak często będziesz musiał kupić nową felgę?) w porównaniu do całkowitych kosztów eksploatacyjnych? A leasing mam na 2,5 roku, nieco ponad 2 tys. Połowę kasy wpłaciłem jako pierwszą wpłatę bo ustawodawca ograniczył odpisy amortyzacyjne powyżej 20 tys. ojro.

              • 2 4

        • bzdura, ostatnio urwałem zderzak jak cofałem

          auta obniżonego nie mam, zwykła Vectra C. Zderzak wyrwało z dolnych zaczepów. Tak więc z tym krawężnikiem bym nie był taki hop siup.

          • 1 1

    • he, he, do pierwszej zimy (4)

      zobaczymy

      • 7 4

      • Jak już mnie cos wyciągnie to będzie to terenowka (3)

        Ty swoja osobówką możesz mi nagwizdac

        • 3 2

        • jakoś nie widuję w mieście osobówek które utknęły w błocie lub śniegu (2)

          radzą sobie widać doskonale

          • 3 0

          • mieszkam za miastem, uwierz mi, można utknąć (1)

            i nie mówię o śniegu a o błocie. Utwardzona droga kończy się 500metrów przed moim domem, zanim ją zrobią minie pare lat. Do klienta na budowę też muszę dojechać. Podróże, jazda po kniejach też wymagają podwyższonego podwozia. Nie wszyscy kupują SUVa do miasta.

            • 3 0

            • za miastem OK, jeździsz autem, które służy jakiemuś celowi

              mowa o tym drugim przypadku :)

              • 1 0

    • " Mam suva i nie muszę nikogo prosić o wyciąganie mnie ze śniegu,błota i krawężniki mi nie straszne"

      Pamietam takiego co jak swoim SUVem w błotko wjechał to bambra z ciągnikiem trzeba było prosić aby wyciągnął bo terenówki nie dawały rady go ruszyć...
      Żeby nie było, tylko ten fantastyczny SUV został w tym błotku, reszta normalnie przejechała.

      • 2 0

    • Im bardziej terenowy samochód

      Tym dalej w teren musi traktor wjechać, żeby go wyciągnąć. Wiem co mówie ;)

      • 4 0

    • suv (1)

      aby tylko te błotko nie było za głębokie...widziałem elite suv na plaży 10 cm piasku i klapa

      • 13 2

      • Naucz się najpierw języka polskiego, potem wypisuj dyrdymały w necie

        • 5 10

  • Mam suw-a i jrstem zadowolona

    • 1 1

  • Wstajesz rano , calą noc padał śnieg . (9)

    Zamiast lapać za łopatę, i szuflować do drogi którą jeżdziły pługi , albo prosić sąsiada (któremu nie po drodze wstawać o 6,00 rano aby ci pomagać) , unosisz bramę garażową , (odsuwaną może być trudno ) , i walisz na zblokowanym napędzie naprzód. Proponuję cwaniakom obśmiewającym SUVy ruszyć pod górkę na skręconych kołach po wyjechaniu z garażu na ulicę zasypaną śniegiem , poprzedniego dnia wyślizganą przez "mistrzów prostej" uczynić to autem z napędem na przód , albo na tył .Nawet na dobrych zimówkach. Po odkopaniu się, użyciu wszystkich możliwych rzeczy do podłożenia pod koła , zwolaniu domowników i sąsiadów , idziesz wziąć prysznic aby nie śmierdzieć jak cyklista w biurze , a po pracy odwiedzasz pierwszy salon samochodowy oferujący SUVy . Choćby tylko popatrzyc. To tylko drobny przyklad,

    • 9 23

    • A ile u na ostatnio było takich dni, żeby odkopywać cały samochód i zakładać łańcuchy? Niech no pomyślę... ZERO?! Zwykłe zimówki wystarczą żeby nie musieć udawać "arktycznego bohatera" w suvie 4x4 :)

      • 0 0

    • Mieszkanie na wsi nie jest obowiązkowe

      W mieście jest mnóstwo opcji, nawet domki z ogrodami 5 minut od tramwaju, który pomaga w takich sytuacjach. Może i kiedyś mieli takie tylko UBeki, ale czasy się zmieniły i teraz można je kupić na wolnym rynku.

      • 3 0

    • (3)

      Da się, kwestia bieżnika i umiejętności. Jeżeli masz sam lód na drodze, ten suv nie wiele zmienia a nawet utrudni bo jest ciężki żeby pchnąć.
      Z resztą dla mnie suv to auto terenowe a z tym podobno bywa różnie... tak wiec zamiaru konstrukcji poza lansem nie widzę w tego tupu autach

      • 7 1

      • Za mną przemawia osobiste doświadczenie (2)

        a nie chęć zdyskredytowania za wszelką cenę kogoś kto ma inne zdanie . Już nie raz wyciągalem geniuszy kierownicy z przednim napędem postawionych w poprzek na wprost mojej bramy tyłem wrąbanych w zaspę z odgarnianego śniegu a z przodu z taką samą górą. Też tak miałem do chwili kiedy nie zmieniłem samochodu na 4X4. Nawet jak jest lód , to zawsze jakieś koło złapie przyczepność i da się jechać . A właśnie waga często w tym pomaga. Co robisz jak nie możesz ruszyć? Ano dociążasz koła napędowe, albo zwiększasz tarcie innym sposobem.

        • 2 3

        • (1)

          Przez wiele lat grzązłem wózkiem widłowym tzw. sztaplarką w śniegu i lodzie bo firmy nie stać oczywiście na pług do wózka a na odśnieżanie przez pługo-piaskarke tym bardziej. Sztaplarka w śniegu to bardzo wywrotne i nieporęczne urządzenie ale zasada pracy na czymś takim w Polsce jest brutalnie prosta, im bardziej się nauczysz tym mniej się namachasz łopatą.
          Po takich praktykach tą zakichana sztaplarką w tym śniegu nie potrafię się zakopać autem i nie bardzo che wierzyć w tą wyższość suv-a nad przednio napędowym zwykłym samochodem. Ale każdy ma swoje teorie na zimę, pozostanę przy sedanie jednak

          • 4 0

          • Szerokiej drogi

            i sukcesów w rajdach sztaplarką !!

            • 1 1

    • (1)

      O podgrzewanym podjeździe naprawdę nie słyszałeś?

      • 3 0

      • Podgrzejesz sobie 100 metrów dojazdu do całodobowo

        odśnieżanej drogi ?? Gratuluję pomysłu.

        • 1 2

    • jeżeli nawet twój SUV podoła co piszesz, bo 90% to fikcja

      to ile razy w roku jest taki temat? raz? dwa?
      i tak jeździsz cały rok ciężkim klocem, o spalaniu nie mówiąc

      • 11 2

  • (4)

    a ja sie pytam dla czego nie ma obostrzen dla leasingowcow? przeciez oni wprowadzaja dodatkowe samochody do systemu. Biore w leasing ale moge sprzedac po przebiegu albo po uplywie czasu. tak mi sie wydaje. w normalnych warunkach nikt za swoje by nie zmienial samochodu co rok. A tak na oto moto przejecie leasingu 4 miesiecznego samochodu. Moze czegos nie rozumiem

    • 2 28

    • Co ty w ogóle bredzisz? Masz w ogóle pojęcie na czym polega leasing?

      • 2 0

    • ja dziekuje, już po pytaniu widać że ty o bożym świecie pojęcia nie masz

      ciekawe że masz prawo aktywnego uczestniczenia w wyborach. Przecież tobie łatwo kitów nawciskać i cie zmanipulować.

      • 5 0

    • Przejęcie leasingu na otoMoto to wystawiaja

      osoby, którym powinęła się noga, nie mają kasy na wykup i chcą coś odzyskać z opłaty wstępnej. I tyle.

      • 11 1

    • Ps. najlepszy jest leasing motocykla.

      • 6 0

  • (8)

    władza centralna powinna skończyć to szaleństwo wielkich aut
    aut nieekonomicznych, stwarzających zagrożenie, trujących środowisko, zajmujących miejsce w miastach
    won z trucicielami

    • 24 29

    • Może ja napiszę więcej szczegółów... (4)

      Im większe auto, tym większy podatek. A gdy jest zarejestrowane w wielkim mieście, to jeszcze większy podatek. Ewentualne ulgi dla rodzin wielodzietnych, którzy posiadają jedno duże auto na rodzinę.

      Takie opodatkowanie szybko zweryfikowałyby potrzeby posiadania dużego auta. Nagle okazałoby się, że można jeździć wygodnie autem klasy B...

      • 3 4

      • Tylko po co to weryfikowac (3)

        • 2 2

        • (2)

          Żeby zamiast jednego SUVa wjechały 2-3 mniejsze auta i miały gdzie zaparkować? Żeby w korku zamiast 10 SUVów z 10 osobami, stały 30 samochodów z 30 osobami w nich?

          • 2 3

          • naprawde uważasz że to zpowoduje mniejszy korek hmm ciekawe bo mi sie wydaje że nie rozmiar auta nie ma znaczenia

            • 2 0

          • normalne auta są średnio dłuższe niż SUVy

            Mój SUV ma 4,5 metra długości, jakie 3 auta chcesz zaparkować zamiast niego? Podaj przykłady. BMW Isetta? :D Poza tym ja moim autem wiozę jeszcze dzieci do przedszkola. Na motocyklu ich nie zwiozę.

            • 2 1

    • jestes komunista faszysta, Benito mussolini twoj idol .

      • 1 3

    • NAjwięcej truje twoje passerati tdi z wyciętym filtrem cząsteczek stałych

      po niemcu który plakał jak sprzedawał, a przed granicą dogonił i chciał odkupywać . Mój spełnia normę "6 " a twoja "bryka" przechodzi przegląd dzięki załącznikowi dla zblatowanego "rzeczoznawcy".,

      • 6 1

    • Też nie lubię SUV

      Ale władza centralna to ma się od nas odwalić.

      • 5 4

  • Tylko na LandRover z Abrahama

    Przestrzegam przed tymi januszkami biznesu. Wszystko ok dopoki nie wyjedziesz z salonu. Od tego momentu tylko rachuneczki za kazda pitole po 10000zl za wszystko

    • 0 1

  • Auta w sam raz

    dla ułomnych. Potem taka bidulka parkuje na ulicy, tamując ruch niemal godzinę, bo nie potrafi się zmieścić a pcha się na miejsce dla seicento ;)

    • 1 2

  • Kolejne wspaniałe auta do stania w korkach i toczenia się po "strefie 30".

    • 2 1

  • Nalozyć podatek od posiadania tych największych

    Aut typu SUV, bo powodują rosnace zatłoczenie miast, głównie parkingów zajmujac często dwa miejsca... a producenci niestety co generacja robią coraz większe auta. Suvy nie sa kupowane z uwagi na przestrzen w srodku, bo czesto kombi klasy kompakt jest wieksze wewnatrz.

    • 3 1

  • W SUVach największe buractwo i chamstwo się wozi

    Co to uważają, że to szpan. Jeszcze gorsze sa nierozgarnięte baby, ktore totalnie nie ogarniają takiego gabarytu i parkują takim autem zajmując dwa miejsca..

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane