- 1 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (34 opinie)
- 2 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (36 opinii)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (84 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 5 Apel policji do kierowców aut i motocykli (87 opinii)
- 6 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
Od kilku dobrych lat SUV-y cieszą się niesłabnącą popularnością. Kierowcy pokochali te przestronne, rodzinne auta z podwyższonym prześwitem. Doskonale zdają sobie z tego sprawę producenci, którzy co rusz raczą nas nowymi SUV-ami i crossoverami. Na czym polega fenomen tych "uterenowionych" aut?
Aktualnie każdy liczący się na rynku producent aut musi posiadać w swojej gamie co najmniej jeden samochód w nadwoziu SUV. Niektórzy w swojej ofercie mają już po kilka takich aut. A to nie koniec, bo przecież na każdym kroku, co chwilę kuszeni jesteśmy debiutującymi modelami. Jest tego tak dużo, że można się pogubić.
Absolutnie nas to nie dziwi, bo każdy chce uszczknąć choćby kawałek z tego lukratywnego tortu. Nawet producenci supersamochodów. Kto jeszcze kilka lat temu pomyślałby, że Lamborghini, Bentley czy Maserati będą oferować możnym tego świata SUV-y? No właśnie. A już niebawem do tego grona prawdopodobnie dołączą Rolls-Royce, Ferrari i Aston Martin. Co zabawne, większość z tych producentów zarzekało się, że nigdy nie zbudują takiego samochodu. A jednak, rynek szybko zweryfikował ich plany.
Początkowo SUV-y reklamowane były jako idealne samochody rekreacyjne, które świetnie sprawdzą się podczas wypadów za miasto. Dziś ta dewiza nie ma absolutnie żadnego znaczenia, chociaż w reklamówkach wciąż prezentowane są głównie na bezdrożach, w trudnych, wymagających warunkach. Tylko po co? Skoro dla większości z nich największą przeszkodą, którą kiedykolwiek przyjdzie im pokonać, będzie kilkunastocentymetrowy krawężnik. Wystarczy rozejrzeć się dookoła. Miasto to dziś naturalne środowisko SUV-ów.
Dlaczego kierowcy tak często wybierają SUV-y? Odpowiedź jest dość prosta. Stawiają na uniwersalność, której tego typu samochodom na pewno odmówić nie można. Komfort jazdy, dająca poczucie bezpieczeństwa wysoka pozycja za kierownicą, a do tego więcej miejsca nad głową, a nierzadko również na nogi - to główne zalety SUV-ów. Oczywiście większość modeli posiada napęd na wszystkie koła, który z pewnością okaże się pomocny, gdy zjedziemy z utwardzonej drogi. Nie zapędzałbym się jednak w bardziej wymagający teren, bo tego typu napędy mają zazwyczaj niewielkie właściwości terenowe.
Masywne SUV-y mają oczywiście swoje minusy. A tym największym jest chyba cena. Posiadanie klockowatego SUV-a wiąże się również z wyższymi kosztami eksploatacji (np. większe zużycie paliwa) czy utrudnionym parkowaniem w mieście.
Nie zmienia to jednak faktu, że kupujemy SUV-y na potęgę i nic nie wskazuje, aby w najbliższych latach ten trend miał się zmienić.
Aktualne modele SUV-ów i crossoverów:
- Alfa Romeo - Stelvio
- Audi - Q2, Q3, Q5, Q7
- Bentley - Bentayga
- BMW - X1, X2, X3, X4, X5, X6
- Citroen - C3 Aircross, C4 Cactus
- Dacia - Duster
- Fiat - 500X
- Ford - Ecosport, Kuga, Edge
- Honda - HR-V, CR-V
- Hyundai - Kona, Tucson
- Infiniti - QX30, QX70
- Jaguar - E-Pace, F-Pace
- Jeep - Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee
- Kia - Stonic, Niro, Sportage, Sorento
- Lamborghini - Urus
- Land Rover - Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover
- Lexus - NX, RX
- Maserati - Levante
- Mazda - CX-3, CX-5
- Mercedes-Benz - GLA, GLC, GLE, GLS,
- Mini - Countryman
- Mitsubishi - ASX, Eclipse Cross, Outlander
- Nissan - Juke, Qashqai, X-Trail
- Opel - Crossland X, Mokka X, Grandland X
- Peugeot - 2008, 3008, 5008
- Porsche - Macan, Cayenne
- Renault - Captur, Kadjar, Koleos
- Seat - Arona, Ateca
- Skoda - Karoq, Kodiaq
- SsangYong - Tivoli, XLV, Korando, Rexton
- Subaru - XV, Forester, Outback
- Suzuki - SX4 S-Cross, Vitara
- Toyota - C-HR, RAV4
- Volkswagen - T-Roc, Tiguan, Touareg
- Volvo - XC40, XC60, XC90
Opinie (182) 4 zablokowane
-
2018-04-30 17:07
Tego ursusa bym se kałfnoł (2)
ale nie wiem gdzie jest salon w Kartuzach.
- 9 1
-
2018-04-30 20:00
Boś ze wsi
Pewnie i w Kartuzach się gubisz. Od kościoła 300m i w prawo.
- 0 0
-
2018-04-30 18:03
Urus ma klamki od skody fabii. Krótka
seria to Niemiec wy_ż_ydził.
- 1 0
-
2018-04-30 19:27
polska bogaty kraj
oczywiscie w leasingu , za granica nie do pomyslenia !!!!
- 2 0
-
2018-04-30 18:56
OC jak w Niemczech powinno być od PS a nie od cm2.
Dzisiaj małe pojemności kręcone turbo produkują większe moce.
A moc auta przyczynia się do wzrostu zagrożenia, nie pojemność skokowa.- 6 1
-
2018-04-30 17:44
guuupota
- 10 1
-
2018-04-30 17:38
nowobogadzkie buractwo musie byc widoczne dlatego takie czołgi kupują które tylko do jazdy pomiescie is nadaja
- 20 3
-
2018-04-30 17:26
mam defendera
i to jest terenówka. Tak jak Gelanda czy pierwszy HMMWV albo Samuraj. Lub customowa zmota.
To co w artykule to dla leszczy chcących wypąść "terenowo". Potem takie paździerze grzęzną na prostej terenowej przeszkodze.
Punkty bonusowe dla frajerów stawiajacych zabłoconego suva pod chatą zeby błysnac rzekomo offroadowym zacięciem,
Pozdro dla kumatych. A owieczki niech kupują, dealer się cieszy.- 18 2
-
2018-04-30 16:32
Przerost formy nad treścią
- 44 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.