• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: hamowanie

mayk
10 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Zobacz praktyczny poradnik o hamowaniu

Hamowanie - niby nic trudnego, niby każdy kierowca doskonale wie, jak to się robi. Czy aby na pewno? Niekoniecznie. Wielu zmotoryzowanych ma poważne problemy z poprawnym operowaniem pedałem hamulca, ale również z oceną drogowych zdarzeń. Jak na dłoni widać to na naszych, polskich drogach. Prezentujemy filmowy poradnik efektywnego hamowania.



Czy kiedykolwiek byłe(a)ś zmuszon(a)y do hamowania awaryjnego?

Z pewnością większość osób po obejrzeniu poradnika zada sobie pytanie: po co nagrywać film o hamowaniu, przecież to oczywiste. Dla wielu być może tak, jednak hamowanie to nie tylko wciśnięcie hamulca do deski. Warto wyuczyć w sobie dobre nawyki hamowania.

- Hamowanie to bardzo ważny element bezpieczeństwa. Właściwa reakcja pozwala skrócić drogę hamowania do minimum. W sytuacji zagrożenia, nie ma czasu na głęboko przemyślane i zaplanowane reakcje, pozostają odruchy. Jeśli wypracujemy odruch szybkiego i właściwego hamowania w sytuacji zagrożenia - doskonale. Jednak wcześniej musimy sobie uświadomić, czym w ogóle jest hamowanie - wyjaśnia Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Hamowanie to czynność, którą każdy kierowca wykonuje instynktownie. A czy zastanawialiście się kiedykolwiek czy robicie to poprawnie?

Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu. Na skuteczność hamowania wpływ ma bardzo wiele czynników, począwszy od umiejętności kierowcy, po warunki atmosferyczne i przyczepność opon, skończywszy na losowych zdarzeniach drogowych. Pamiętajmy, że odpowiednie hamowanie podnosi poziom naszego bezpieczeństwa, ale również pozostałych uczestników ruchu. Dlatego o tym, jak istotne jest efektywne hamowanie - nie musimy nikogo przekonywać.

Niestety, problem leży gdzie indziej. Wielu kierowców zbyt lekceważąco podchodzi do czynności hamowania, popełniając przy tym szereg błędów. Najbardziej rażącym problemem jest niewłaściwe używanie sprzęgła, a w zasadzie - hamowanie "na luzie" (z wyjątkiem hamowania awaryjnego), przez co droga zatrzymania pojazdu znacząco się wydłuża. Kierowcy mają również trudności z poprawną oceną odległości od przeszkody oraz właściwym momentem rozpoczęcia hamowania. W końcu, błędem popełnianym przez sporą część zmotoryzowanych jest niewłaściwe hamowanie autem wyposażonym w ABS. Robimy to za krótko, a dodatkowo ze zbyt słabym naciskiem na hamulec. To złe nawyki, których należy się oduczyć.

Dlatego też, stworzyliśmy poradnik poprawnego hamowania, w którym opowiedzieliśmy o trzech różnych rodzajach zatrzymywania pojazdu: klasycznym, silnikiem oraz awaryjnym.

Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa. Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa.
Chyba najistotniejszym typem hamowania jest nieplanowane zatrzymanie samochodu w awaryjnych sytuacjach. Kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności i zdarzeń na drodze. W każdym momencie przed maskę naszego auta może wyskoczyć człowiek czy zwierzę. Naszą czujność może sprawdzić również jadący przed nami samochód, który gwałtownie wyhamuje do zera. Wówczas liczy się refleks i wyuczone zachowanie. Bez zastanowienia, z całej siły obiema nogami równocześnie uderzamy w pedały hamulca i sprzęgła, aż do całkowitego zatrzymania. Wciąż uruchomiony silnik pozwoli na ewentualną ucieczkę przed samochodami, które napędzone, mogą nas staranować od tyłu.

- Hamowanie awaryjne jest hamowaniem nieplanowanym. Przykładowo, nagle, znienacka na drogę wybiegnie nam człowiek. Efektywne hamowanie pozwoli uratować nas i innych z opresji. Zawsze powtarzamy wszystkim kursantom: hamowanie awaryjne to silne, zdecydowane kopnięcie w pedały - tłumaczy Ciepliński.

Trzecią metodą skutecznego zatrzymania auta jest hamowanie silnikiem, które jakiś czas temu opisaliśmy w oddzielnym artykule, który przeczytasz tutaj.

- Podczas hamowania silnikiem wykorzystywane są opory silnika w celu zmniejszenia prędkości jazdy, zaoszczędzenia podzespołów pojazdu oraz oczywiście zwiększenia bezpieczeństwa. Hamowanie silnikiem stosujemy jedynie w sytuacji, gdy jest to hamowanie w pełni zaplanowane - dodaje.

Pamiętajmy jednak, że umiejętność poprawnego hamowania to połowa sukcesu. Warto również sumiennie kontrolować stan techniczny klocków czy tarcz hamulcowych naszego samochodu.

O tym wszystkim dowiecie się oglądając nasz moto-poradnik hamowania.

mayk

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Nic nie rozumiem. (3)

    To w końcu jak należy hamować, bo po obejrzeniu tego nic nie rozumiem.

    • 10 5

    • (2)

      no to zależy od okoliczności, sytuacji na drodze
      wiekszosc kierowców hamuje klasycznie, choć powinno się, bo jest bardziej ekonomicznie i bezpieczniej hamować silnikiem (ale jak wiadomo nie w kazdej sytuacji sie da)
      hamowanie awaryjne to hamowanie w krytycznych sytuacjach

      hamuj silnikiem! :D

      • 1 1

      • Hamowanie silnikiem może być bardzo niebezpieczne - skąd ten z tyłu ma wiedzieć że hamujesz jeśli nie świecą się światła stop!

        • 0 0

      • i są samochody które to maja "w pakiecie"

        elektryki. i niektóre hybrydy.

        wszystkie inne hamują hamulcami albo silnikiem
        inne umiejętności i inne ryzyka
        a niektóre skrzynie biegów trafia od tego szlag

        • 0 0

  • Hamowanie awaryjne to chyba nie tak. (1)

    hamowanie awaryjne podczas egzaminu należy samochód rozpędzić do prędkości, co najmniej 50 km/h i po usłyszenie sygnału STOP lub podobnego osoba egzaminowana musi energicznie nacisnąć hamulec, doprowadzić do zatrzymania pojazdu w jak najkrótszym czasie, w ostatniej fazie hamowania wcisnąć pedał sprzęgła, aby nie dopuścić do unieruchomienia silnika.

    Nigdy nie słyszałem że przy awaryjnym naciskamy dwa pedały.

    • 2 1

    • Co instruktor to inna szkoła ;) Jedna lepsza druga gorsza.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    eko jazda (2)

    zupełnie inaczej jeździ się dzięki eko drivingu :
    1. jazda bez wiraży na zakrętach .
    2. lekkie "popychanie " pedału gazu , a nie wciskanie go do dechy albo do połowy z całej siły - ograniczenie prędkości do podawanej przez producenta 90km/h albo i mniej w dojazdach do pracy co daje spalanie nie 8 /100 ale 5,5 /100 ( sprawdzałem tankowaniem pod korek ). A reszta korzyści to mniej więcej taka , że cały silnik po prostu nie ROZLECI SIĘ po 150 tyś km .
    3 . sprawa hamulców - wystarczy przy dohamowaniu nie "zakleszczać " hamulca na tarczach . rozum wskazuje , że dłużej pożyją . Należy również popychać hamulec tak jak gaz unikając używania systemu ABS w zimie ten system też się zużywa .
    4. dojeżdzanie do skrzyżowania na luzie i z górki - to jedyny czynnik wpływający na zmniejszenie spalania w instalacji gazowej - oczywiście oprócz ustawienia listwy gazu w serwisie ( nie musi palić 10 l/100 - 7 też , wystarczy poprosić serwis )

    • 1 10

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

      eko jazda

      Eko jazda wcale nie jest eko. Podstawowym założeniem jest jazda na jak najwyższym biegu oczywiście bez przeciążania silnika ale założenie jest właśnie takie. Taksówkarze w taki sposób jeżdżą i faktycznie spalanie paliwa spada. Problemem związanym z tego typu jazdą jest konstrukcja samochodu mam na myśli dwumas, który takiego eksperymentu nie wytrzyma i się rozleci.

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

      Na luzie?! To chyba w gażniku jeszcze.

      • 0 1

  • Miernota. (9)

    Poziom artykułu jak zawsze na poziomie trojmiasta.pl:
    1. Hamuje się hamulcem a nie abs-em.
    2. Co z samochodami bez abs.
    3. Hamowanie pulsacyjne.
    4. Hamowanie przerywane.
    5. Hamowanie biegami.
    6. Hamowanie hamulcem awaryjnym-postojowym.

    • 32 23

    • (1)

      Jakies czeskie te twoje metod. Kto tak dzisiaj hamuje?

      • 4 7

      • Ty na bank nie bo za małe umiejętności most 😊

        • 1 0

    • Dla zwykłego łabędzia drogowego to i tak duży wyczyn hamowanie silnikiem.a reszta która wymieniłeś jest tylko dla nielicznych. Większość podnieca się kartonami 😁

      • 1 0

    • (3)

      Z odtj to kolego wiele wspólnego nie masz. Hamowanie pulsacyjne ? już to widzę jak stukasz w hamulec w sytuacji awaryjnej ...

      • 6 4

      • (2)

        Sprawdz w zime droge hamowania przy wcisnieciu na pale hamulca a hamujac pulsacyjnie...

        • 1 4

        • (1)

          Chłopie ogarnij się. Nie ma czegoś takiego jak hamowanie pulsacyjne, tylko abs jest w stanie hamować pulsacyjne skutecznie. Stukanie noga w hamulec nic ci nie da. Ja już to stosuje sie bez abs hamowanie przerywane albo na granicy przyczepnośc.

          • 3 1

          • To właśnie o to mu chodziło geniuszu...
            Zamiast jednego długiego hamowania które zapewne zakończy sie poślizgiem to hamujemy pulsacyjnie, z przerwami, aby nie stracić przyczepności i skrócić drogę hamowania!!

            • 2 1

    • jak zwykle eksperci 😊

      Jak zrobisz 2 mln km bez kolizji różnymi autami to dowiedz się ciekawych rzeczy i sam napiszesz poradnik a tymczasem przekaz szwagra przy flaszce to raczej bzdury...

      • 4 0

    • `1. hamuje sie hamulcem a nie abs-em` - sluszna uwaga

      `5.hamowanie biegami` - hamuje sie silnikiem poprzez redukcje biegow.

      Jesli komus sie cokolwiek wypomina to samemu trza wiedziec co sie mowi.

      • 17 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    haha

    Kabaret

    • 1 5

  • ABS skraca drogę hamowania tylko wyłącznie na suchym asfalcie. (11)

    Na śniegu i lodzie wydłuża drogę hamowania nawet kilkukrotnie i dlatego powinna być w każdym samochodzie możliwość wyłączenia ABSu.

    • 15 17

    • Abs nie skraca drogi hamowania - 35 lat już mija a wy swoje (3)

      ABS pozwala zmienić kierunek jazdy na kołach które tracą przyczepność.

      • 13 2

      • W typowych warunkach - deszczyk letni, bardzo skraca. Przynajmniej w skodzie fabii bez abs i octavii z abs widać przepaść. Auto z abs zatrzymuje się na dwukrotnie krótszym odcinku niż to bez abs. Przynajmniej gdy ja kieruję.

        • 0 0

      • Wiesz kolego, przez 35 lat ABS zrobił dość sporo postępów (1)

        Wiesz jakie auto miało najlepsze hamulce na świecie w 1985 roku?
        Porsche 911 które profesjonalny kierowca testowy potrafił zatrzymać na 40m ze 100km/h.

        Wiesz na jakiej odległości moja babcia potrafi zatrzymać ze 100km/h swoje Mondeo? Ano na 36m.

        Wiesz co zmieniło się przez te lata?
        Dopracowano system ABS :-)

        Więc wyjdź z tej nory w której zakopano Cię 35 lat temu i przejrzyj na oczy.

        • 6 6

        • Ale z ciebie znawca historii wyczytanej z Auto Świata że ho ho.

          • 3 3

    • (4)

      To jak wytłumaczysz że auto jadące 70 km/h zatrzyma się na mokrej płycie poślizgowej bez abs na zablokowanych kolach po 70 m, a z abs po 40 m ?

      • 4 4

      • (3)

        Bo zapobiega blokowaniu kol a nie skracaniu drogi, skracać to moze ABS z EBD ale wiekszosc tego nie ma

        • 7 1

        • abs z ebd to mozna bylo zamowic nawet do Seicento 1.1 w roku 2001

          • 2 0

        • Zresztą Szerloku jedno wynika z drugiego, w sytuacji jaką podałem nie zablokowanie kół skróci drogę hamowana. A tego że abs ma inny priorytet nie musisz mi tłumaczyć.

          • 1 1

        • Dzisiejsze auta maja abs 9 generacji w których EBD to norma, nawet indyjska TATA to ma. Więc nie pleć głupstw.

          • 2 2

    • (1)

      Gdyby powinna być taka opcja to by była. Oczywiście producenci aut się nie znają i robią tobie na złość.

      • 3 1

      • http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091113/WYPADKI/78931667

        • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    Materiał jedynie ociera się o tę tematykę

    Totalnie po łebkach, żeby tylko móc coś wystawić na stronę.

    • 2 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    Drogie rozwiazanie

    Jak bedziesz na codzień hamować silnikiem przy redukcji biegow musi byc płynność bo początkiem sprzęgła do wymiany

    • 5 1

  • Tarcze, klocki,... ALE?

    Ale jeszcze stan zacisków\tłoczków, stan przewodów hamulcowych(!) w tym elastycznych(!), kiedy ostatnio był wymieniany płyn? Nie mniej ważne.
    Korozja przewodów-->wyciek-->zero hamowania.

    • 5 0

  • Zonk (8)

    Hamowanie zależy od rodzaju samochodu.
    Inaczej się hamuje z absm, inaczej bez.
    Inaczej nawet się hamuje z różnymi skrzyniami biegów.
    Inaczej hamuje się gdy auto ma napęd naprzód a inaczej na tył a jeszcze inaczej jak jest 4x4 włączone. Auta z różnym typem hamulców i różnym napędem będą się inaczej zachowywały.
    Inaczej na oponach letnich, inaczej na zimówkach.
    Inaczej na śniegu na lodzie, suchym asfalcie, inaczej na częściowo mokrym w zależności od tego która oś straci przyczepność.
    Dlatego nie da się zrobić dobrego i ogólnego tekstu o hamowaniu.

    • 22 6

    • (1)

      Chciałbym zobaczyć jak w sytuacji hamowania awaryjnego, kiedy Ci wyskoczy dziecko na drogę będziesz się zastanawiał jakim jedziesz autem, albo jakie masz opony czy systemy.

      • 6 2

      • Jak wsiadam do auta to wiem czym jadę i jakie ma systemy.
        A jak nie wiem to sprawdzam auto w warunkach kontrolowanych (pusta droga, plac)
        Trzeba robić tak by nie było zaskoczenia i każdy nowy element wyposażenia auta trzeba sprawdzić.
        A abs działa jak zna się zasadę jego działania i trzeba nauczyć się go używać bo w innym wypadku faktycznie ma się wrażenie że hamulec nie działa.

        • 4 3

    • Samochody bez ABS (5)

      już dawno powinny zniknąć w hutach. Jeśli auto nie ma ABS, to najpewniej jest starym sztruclem, bo system był montowany standardowo już wiele lat temu.

      • 8 7

      • Zima, ślisko, śnieg lód. Ja jadę samochodem bez ABS, Ty obok z ABSem. (4)

        Nagle pojawia się przeszkoda. Ja hamując bez ABS mam pełną kontrolę nad zablokowaniem kół. Zablokowane koło jednak ma większe tarcie i dodatkowo zbiera przed sobą resztki piasku, śniegu, co dodatkowo spowalnia samochód. Do tego hamowanie pulsacyjne, żeby mieć kontrolę nad kierunkiem jazdy.
        Ty naciskasz na hamulec, a ABS mówi, że nie będzie hamował, bo koło się blokuje. Naciskasz jeszcze mocniej na hamulec, a samochód dalej swobodnie sobie jedzie i walisz w przeszkodę.

        • 7 10

        • Jeżeli uważasz że zablokowane koło ma większą skuteczność hamowania to widać że nie masz najmniejszego pojęcia o fizyce auta, o hamowaniu na granicy przyczepności nawet nie wspomnę. Już widzę tą twoją pełną kontolę nad autem i omijanie awaryjne z hamowaniem bez abs jak ci wyskoczy dzieciak na drogę i masz sekundę na rekcję. Zesr*ł byś się i tyle.

          • 5 2

        • (2)

          To powodzenia na drodze, wolał bym Cie na niej nie spotkać.

          • 4 5

          • A ja nie chciałbym mieć Cię za sobą na oblodzonej nawierzchni. (1)

            Poczytaj sobie, jak ABS wydłuża drogę hamowania na lodzie, zamiast ślepo wierzyć w jego cudowne właściwości.

            • 7 5

            • Tak a na lodzie jeździsz przez cały rok. Sam sobie poczytaj teoretyku. Nie wiem czy wiesz to właśnie dzięki abs nie obrócisz się w okół własnej osi. Wszyscy producenci aut się mylą tylko ty jesteś najmądrzejszy.

              • 7 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Raport z Trójmiasta

Byłeś świadkiem niezwykłego zdarzenia? Dodaj raport

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane