• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

Michał Jelionek
1 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Każdy kierowca popełnia błędy, dlatego warto o naszych grzeszkach mówić głośno

Nie ma kierowców idealnych. Każdy z nas, zmotoryzowanych, podczas jazdy samochodem popełnia szereg - mniejszych lub większych - błędów. Co najgorsze, robimy to w pełni świadomie. Pisząc SMS-a czy paląc papierosa zdajemy sobie sprawę z zagrożenia, które może wywołać nasza lekkomyślność. Jakie grzeszki za kierownicą popełniamy najczęściej?



Jaki błąd najczęściej popełniasz prowadząc samochód?

Zagubiona koncentracja

W dobie nowinek technologicznych samochód stanowi wielkie centrum dowodzenia. Zasiadając w fotelu kierowcy otaczamy się niezliczonymi gadżetami odwracającymi naszą uwagę. Oczywiście nie negujemy przydatności nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, jednak wszechobecne wynalazki potrafią skutecznie dekoncentrować.

Eksperci donoszą, że człowiek, który jednocześnie prowadzi auto i pisze SMS-a, może reagować jak osoba, która ma we krwi blisko promil alkoholu. Podobnie zachowujemy się rozmawiając przez telefon komórkowy, paląc papierosa czy jedząc kanapkę. Grzeszkiem wielu kobiet jest malowanie ust, a nawet bardziej skomplikowane nakładanie makijażu. Często gubimy naszą czujność zmieniając stację w radioodtwarzaczu czy wyszukując nowej trasy w nawigacji. Pamiętajmy, że wszystkie te działania powinniśmy wykonywać podczas postoju.

Powyższe czynności to jazda bez trzymanki. Dosłownie. Zajmujemy swoje dłonie innymi rzeczami, a kierownicą operujemy... kolanami. A to już kompletne lekceważenie prowadzenia samochodu. Kierując w ten sposób nie mamy najmniejszych szans na szybką reakcję w przypadku nagłego zdarzenia drogowego.

- Do złych nawyków przyzwyczajamy się latami, pielęgnujemy je. Są one pozornie wygodne i proste dla nas. Warto jednak o nich mówić głośno, gdyż trzeba budować świadomość kierowców. Przykładowo: odebrany podczas jazdy telefon komórkowy może mieć tragiczne skutki. W zasadzie wszystkie czynności niezwiązane z prowadzeniem auta są niebezpieczne i przyczyniają się do ryzyka wypadku. Powinniśmy zdać sobie sprawę, że dla kierowcy w samochodzie jest miejsce tylko na prowadzenie auta - tłumaczy Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Poprawnie chwyć za ster

Jedynym słusznym i prawidłowym chwytem kierownicy jest ułożenie rąk w konfiguracji "za piętnaście trzecia". Przy zachowaniu takiego ustawienia dłoni z większą łatwością ominiemy napotkane przeszkody. Niestety, ale wielu zmotoryzowanych kierownicę trzyma według własnego uznania i wygody. I najczęściej robi to tylko jedną ręką.

Moto-poradnik: hamowanie

Chciałoby się powiedzieć: ilu kierowców - tyle chwytów. Coś w tym jest. W ścisłej czołówce niepoprawnego operowania kierownicą wyróżniliśmy trzy przedziwne style, a każdy z nich posiada swoją oryginalną nazwę: pizza, dojenie krowy czy chwyt traktorzysty. Pamiętajmy, że podczas jazdy powinniśmy trzymać na kierownicy obie ręce.

Jazda na zderzaku

Odległość względem poprzedzającego auta należy dostosować do prędkości oraz panujących warunków pogodowych. Wielu kierowców nie wyznaje tej zasady. A tym samym nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeństwa, które sami prowokują. Im krótszy odstęp między autami - tym czas reakcji w przypadku zahamowania albo zatrzymania się samochodu przed nami krótszy. Siedzenie na ogonie to niestety częsty przejaw agresji kierowców.

Podręcznikowa jazda "zderzak w zderzak". To bardzo zły nawyk wynikający przede wszystkim z agresji kierowców. Podręcznikowa jazda "zderzak w zderzak". To bardzo zły nawyk wynikający przede wszystkim z agresji kierowców.
Lekceważenie krótkich dystansów

Kilkunastominutowa przejażdżka a kilkugodzinna trasa - nie jest tajemnicą, że kierowcy zupełnie inaczej nastrajają się przed pokonaniem różnych dystansów. Nie lekceważmy jednak krótkich przejazdów. Pamiętajmy, że niebezpieczne sytuacje drogowe możemy napotkać na końcu Polski, ale równie dobrze trzy kilometry od domu. Tyczy się to również zapinania pasów, o których notorycznie wielu zmotoryzowanych zapomina.

Z kolei wracając z dalszych podróży, nie walczmy z czasem i sennością. Często bywa tak, że tuż przed finiszem, czyli punktem docelowym, łapie nas potworne zmęczenie. Wówczas wmawiamy sobie, że to tylko kilka kilometrów i z pewnością dojedziemy cało i zdrowo. Jednym się uda, drugim nie. Zatrzymajmy się i urwijmy sobie drzemkę, nawet jeśli znajdujemy się bardzo blisko domu.

Mówiąc o podróżowaniu warto wspomnieć o niepoprawnej pozycji naszych pasażerów. Niedopuszczalne jest, aby osoba siedząca na przednim fotelu pasażera trzymała nogi na kokpicie. Możemy sobie jedynie wyobrazić zderzenie czołowe, wybuchające poduszki i ... potworną tragedię. Nie pozwólmy również naszym pociechom na podróżowanie w pozycji leżącej na tylnej kanapie.

- Telefony, jedzenie, palenie - to wszystko powoduje opóźnioną reakcję kierowcy, której skutkiem jest np. zbyt późno rozpoczęte hamowanie awaryjne przed przeszkodą. Zła pozycja i niewłaściwe operowanie kierownicą zmniejszają bezpieczne kontrolowanie samochodu, np. podczas próby szybkiego ominięcia przeszkody spowodują wyślizgnięcie kierownicy z rąk. Natomiast trzymanie nóg na desce rozdzielczej podczas wypadku powoduje ciężkie obrażenia - poduszka powietrzna otwiera się z prędkością 300 km/h, łamiąc kości, uszkadzając głowę o własne nogi, a elementy karoserii i szyb powodują poważne urazy - zakończył ekspert.

Moto-poradnik: hamowanie

W poradniku zaprezentowaliśmy trzy różne rodzaje hamowania pojazdem


Miejsca

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • Zły nawyk to dawanie praw jazdy kobitkom. (3)

    Jedzie taka niunia nowym SUVem, tipsami rysuje deskę rozdzilczą i potem próbuje parkować... Cyrk ! Auto ma zestaw czujników którę buczą, piszczą i pikają a dodatkowo na ekraniku pokazuje się odległość od przeszkody. Mało tego - połowa aut ma kamerkę cofania ale co tam ! Rzeźbi piłując silnik i męcząc sprzęgło, cofa, wraca, podjeżdża. Efekt tego często wygląda tak że jej piękne autko zajmuje ilość miejsca odpwiednią do ciągnika siodłowego SCANIA i do tego w poprzek.
    Albo te paniusie "przytulone" do kierownicy. Czasami chciałbym zobaczyć stłuczkę i jak airbag robi "robotę". Taka paniusia skończyła by niechybnie jak nasz napastnik Lewandwski po kontuzji z bramkarzem kilka meczów temu.

    PS : aby nie wyjść na podłą, szowinistyczną męską świnię dodam że część panów jeździ jeszcze gorzej. W tą niedziele np. jakiś pajac próbował zaparkowac na skwerze hondą - mało że zajął 2 miejsca to i tak stanął krzywo i z jedną oponą rantem opartą na krawężniku.

    PS II : i zaręczam że nie ma nic bardziej seksownego niż fajna niuna która za kółkiem daje radę, jeżdzi swobodnie i z wyczuciem i nie musi odwracać łba przy cofaniu ( jest taki wynalazek jak lusterka ).

    • 19 6

    • Ciekawe jak turbo burbo mega połłer jeździ ? Ma tipsy? Czy nie rysuje deski rozdzielczej???

      • 2 0

    • Chciałbym przypomnieć, że

      cofanie z odwracaniem łba jest OBOWIĄZKOWE na państwowym egzaminie na prawo jazdy. Był taki czas, że można było cofać tylko na lusterka, ale to znieśli.

      • 4 0

    • no wlasnie

      teraz juz takich seksownych niuń się nie widuje, teraz same takie blachary sie widuje, agresywne, skrzywione, wiecznie nieszcześliwe.

      • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

    Kobieta niezauwarzyła całej kolumny czołgów i wjecheła pod czołg !! (1)

    Wszyscy sa zdziwieni tylko nie kobiety .Kobiety nawet maja problem z rozróżnieniem miedzy prawą a lewą ręką dlatego maja problem z przepisami.Czołg zaczął hamować ale było juz za późno ,ale jak wiadomo głupi ma szczęście i samochód do kasacji a jej głos z blond głowy nie spadł :)

    • 4 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

      Zauważżżżżżżżżżżżżżżyła

      • 2 1

  • najwiekszym grzechem (1)

    Jest posiadanie rejestracji Gka albo gwe:) to automatycznie zmniejsza IQ o 75%:)

    • 14 6

    • no tak gb- mam 3 samochody z czego kazdy ma inna rejestrację, GKA, GA I GD- W KAŻDYM JEŻDŻĘ INACZEJ- PRZYZNASZ, ŻE TO NORMALNE? HA, HA

      • 2 0

  • Ale artykuł. (5)

    Odwraca uwagę zmiana stacji radiowej, albo zmiana trasy nawigacji... No tak zgoda ale takie rzeczy się wykonuje na jadąc prostą drogą , czy stojąc na światłach. Nikt nie robi takich rzeczy przy wyprzedzaniu czy podczas zmiany kierunku jazdy. Nikt nie zmienia płyty w radiu, pisze sms-a, czy coś tam wyprzedzając tira i mając ok 140 km/h. A jak sobie zmieniam trasę w nawigacji albo pisze sms-a jadąc prosta droga 80 km/h i nikogo przede mną nie ma i za mną też to jest to jakieś poważne przestępstwo?? No chyba nie.. Xd Artykuł do kosza, bo o niczym.

    • 6 57

    • Przy wyprzedzaniu czy podczas zmiany kierunku jazdy nie rozprasza się nawet włączaniem kierunkowskazu (1)

      robi się to jak już jest po wszystkim.

      • 4 1

      • dokładnie!

        dziwię się, że kierowca autobusu z taką odpowiedzialnością, tyle ludzi w jego rękach a ci bezmyślni potencjalni mordercy rozpraszają się włączaniem kierunkowskazu! Skandal!

        • 0 0

    • (1)

      I właśnie takie artykuły i filmy są dla takich gości jak ty, bo tego nie kumacie. Uważasz, że jak jedziesz prostą drogą 80 km/h to możesz pisać smsa, zmieniać stację radiową, smarować chleb i czyścić buty. Serio? Naprawdę nie pomyślałeś nawet przez chwilę, że może Ci coś wyskoczyć - dziecko, sarna, dzik, upadający rowerzysta, pomijając sytuację gdy łapiesz gumę... Nie pomyślałeś.

      • 14 1

      • Byle kamień, czy bryła lodu na drodze i już nie utrzyma kierownicy jedną tylko ręką...

        • 3 0

    • minus ode mnie za zero wyobraźni

      obyś tylko swoje 2/4 koła skasował.

      • 1 0

  • Zły nawyk: myślę tylko o sobie albo nie myślę wcale. (3)

    O ile łatwiej i przyjemniej żyłoby się innym kierowcom, gdyby każdy z nas:
    - parkując wziął pod uwagę, że może jeszcze ktoś by się zmieścił; że warto stanąć mądrze i pomyśleć o innych;
    - ruszając spod świateł (zwłaszcza zmieniając kierunek ruchu np. skręcając w lewo) zrobił to sprawnie, bez zbędnej zwłoki, będąc przygotowanym na zielony sygnał, będąc przygotowanym na ruszenie samochodu przed nami, bez generowania kilkunastometrowych luk. Jestem pewien, że tam gdzie przejeżdża na światłach 8 aut, mogłoby przejechać ich np.13;
    - sygnalizował ZAMIAR zmiany kierunku ruchu - dla innych i dla własnego dobra. Dlaczego własnego? Bo jak zdarzy się że kiedyś czegoś/kogoś nie zauważysz wykonując manewr, to jest szansa że Twój zamiar (zasygnalizowany) zauważy inny uczestnik ruchu.

    • 134 1

    • i jeszcze kilka: (2)

      1. po wymuszeniu pierwszeństwa żebyś przycisnął chociaż trochę w gaz a nie zmuszał mnie do hamowania.

      2. Planował manewry a nie w ostatnim momencie hebel na lewym pasie ekspresowej...

      3. Włączał się do ruchu wykorzystując pas do tego aby nabrać prędkości i płynnie wpasować między auta. Zazwyczaj to wygląda tak: albo 45 km/h i sru na lewy jeszcze na początku albo stoi i czeka na końcu na litość...

      4. Zorientować się poprzez sprawdzenie czy na np Spacerowej jest ograniczenie czy nie ma a nie jechać jak c****.

      5. Nie hamować o 20-30% na drodze ekspresowej na zakrętach - to bezsens.

      6. Utrzymywać stałą prędkość.

      7. Być zorientowanym co za tobą a nie tylko przed paniskiem!

      8. Mając zajęte 20 cm pasa przez kolizję czy uszkodzony pojazd nie robić problemu tylko jechać - zmieści się czołg to i ty też!

      9. Nie powoduj korków z ciekawości jak wygląda rozbity zderzak - trupów nie zobaczysz bo policja to zasłania.

      10. Reaguj na uprzejmości a nie stoisz jak c**** i patrzysz - ja na to nie mam czasu!

      11. Jeśli do wyprzedzenia ciężarówki potrzebujesz co najmniej 2-3 metry bo się najzwyczajniej boisz zrobić to normalnie z minimalnym odstępem to pomyśl o tym ciołku jak wyprzedzasz rowerzystę którego prawie uderzasz lusterkiem w ramię...

      Szerokiej drogi:)

      • 36 2

      • (1)

        Dałem Ci łapkę w górę, bo postulaty są zasadne, ale zrezygnuj z cip i ciołków (z pierwszego tylko w warstwie werbalnej w stosunku do kierowców)

        • 13 1

        • bez obrazy porównanie nieosobowe w tym wypadku ja mu dałem dwie łapki

          w tych dwóch komentarzach jest kwintesencja polskich nawyków bez uzasadnienia - pięknie ujęte!

          • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

    droga osiedlowa

    A mnie osobiscie wkurzaja kierowcy jadący drogą osiedlowa którzy nagle się zatrzymują i teraz bądź tu mądry co on chce zrobić bo oczywiście kierunku nie włączy i nie wiadomo stać za nim czy ominąć? A on poprostu na kogoś czeka lub kogoś wydadzą ... nie no wogole super !!!

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

    wniosek

    najlepsze jest to, że komentują to osoby, które również tak się zachowują za kierownicą a wypowiadają się o innych "jacy to debile nie jeżdżą " POBUDKA! jeśli chce się zmienić świat, należy zacząć od tego kto się odbija w lustrze :) Pozdrawiam

    • 5 1

  • Ja np. nie rozumiem ludzi, którzy mają w samochodach już fabrycznie wbudowany zestaw głośnomówiący, a z niego nie korzystają. (3)

    Bo lepiej przecież mieć telefon przy uchu... Dla mnie tacy "kierowcy" są skończeni.

    • 34 0

    • Trzeba pamiętać (wiedzieć) żeby właczyć BT (1)

      • 1 0

      • żona nie musi wiedzieć,że gada z kochanką lub kochankiem

        • 0 0

    • nie wymagaj od głupka by wiedział jak działa samochód i wbudowany zestaw glosnomówiacy

      on robił prawo jazdy na samochód a nie kurs na operatora zestawu Hi-fi

      • 3 0

  • A ja uważam, że telefony to największe zło (4)

    Łapy bym za to ucinała. I wstyd przyznać, ale prym wiodą tutaj przedstawicielki mojej płci.

    Praktycznie codziennie widzę jakaś niemotę, która próbuje stratować pieszych na pasach, bo akurat pisze/czyta smsa.

    A kary za to są nieadekwatnie niskie.

    • 44 2

    • ah te no limits w sieciach komórkowych

      • 0 0

    • O widzę że ktoś minusował

      Otępienie społeczeństwa postępuje.
      Mówią, że ciężko jest wyłapać takie ciemne masy- sposób bardzo prosty: postawić nieumundurowanego przy światłach i w godzinę wyrobi miesięczną stawkę mandatów.

      • 2 0

    • nie jest to problem wielkosci kary (1)

      ale problem jest w tym, ze prawo jest martwe i jest problem nieuchronnosci kary. ciągle się widuje cwiercmózgów jadacych i nawijających przez komórke. to juz nie sa odosobnione przypadki, to jest nagminne. a policja ma wywalone na to, co tu duzo mowic: policji w ogole nie ma, nawet jak zrobisz kolizje to musisz na wacpanow poczekac z pol godziny by oderwali sie od pączka z dzemem.
      to ze zaostrzono teraz kary z kodeksu drogowego to dobrze, ale co z tego skoro na pierwszy strzal zrobili jedna akcje pod publike i zabrali jakies kilkaset praw jazdy, skoro teraz juz wszystko ucichło i ... wyjdzie jak zwykle. policjanty z drogowki sie pochowają do swoich dziurek a tymczasem niejeden przechodzien czy kierowca straci zdrowie albo i zycie bo jakiegos cymbała było stac na auto za dziesiat tysiecy, ale nie zestaw glosnomowiacy za 100zł.

      • 4 0

      • Martwe prawo?

        Ja jakieś 10 lat temu zapłaciłem mandat za rozmowę przez komórkę jadąc przez wieś 20 km/h, drogą nieutwardzoną. Po prostu wyjechałem z lasu, stały 3 chałupy, a obok radiowóz. Uśmiechnąłem się do policjanta nawet nie odrywając słuchawki, a on machnął i wypisał cetelkę.

        • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

    Dłubanie w nosie...

    Masakra...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane