• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • (1)

    a kiedy miasto zbuduje wiadukt nad ulica łostwicką w ciagu Armii Krajowej? przyczólki juz są i korki jak sto pięcdzaiesiąt...z dzielnic poludniowych nie sposób rano wyjachać po pracy to samo..ktos tym rzadzi??

    • 23 6

    • Oby nigdy. Socjalistyczna myśl konstrukcyjna na szczęście za nami. Choć ta radość z przesunięcia korka do kolejnego skrzyżowania za setki milionów - bezcenna...

      • 2 1

  • Bez tej obwodnicy nie będzie rozwoju aglomeracji (3)

    zakisimy się

    • 33 14

    • Winna GGDDKIA (2)

      Mieli do eyboru warianty nie budzace zastrzeżeń

      • 0 1

      • czyli które? (1)

        Każdy był oprotestowywany

        • 1 0

        • Powstał też wariant czwarty

          Spełniał kryteria, wymijal większość zabudowań, firm i nie przecinal w połowie miejscowosci tylko bieglo pomiędzy nimi

          • 0 0

  • (6)

    Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to działanie z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów. Takie miasta i województwa ulegają degradacji i wpadają w błędne koło niezrównoważonego rozwoju.
    Należy przeznaczyć te środki poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów.
    Zamiast obwodnicy musi powstać droga rowerowa. Województwa stawiające na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów odżywają i zajmują wysokie miejsca w rankingach jakości życia.
    Tak nie musi być.

    • 13 47

    • No koras no! (4)

      Zwin ta pseudo inteligentna mowe bracie do kieszni bo kretynizmy prawisz! Trojmiasto od czasu wybudowania obwodnicy znacznie uroslo, a obwodnica przestala pelnic swojego zadania - nie przyjmuje ruchu tranzytowego poniewaz jezdza nia mieszkancy. Chlopie! Tramwaje, tramwaje wodne, autobusy, rowery jako system zintegrowanej komunikacji sa wazne, ale koniecznie trzeba uzupelnic rowniez stan drog. I to pilnie!

      • 11 3

      • Nie karmić trolla

        • 6 0

      • (2)

        Jakby zagospodarować tereny wewnątrz obecnej obwodnicy, Trójmiasto miałoby ponad 2 miliony mieszkańców (co zbadano). Więc po co rozlewać ten organizm na sąsiednie gminy, piętrząc problemy logistyczne? Ty zapłacisz a infrastrukturę? Zanim usłyszę o podatku drogowym to przypomnę, że ani grosz z niego nie idzie na drogi miejskie!

        • 1 1

        • Jedną z głównych zalet 3miasta są rozległe tereny zielone (1)

          Proszę trzymać ręce precz od Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, bo dzięki niemu głównie mamy tu tak czyste powietrze i wysoki komfort życia.

          • 3 1

          • A kto tu w ogóle mówi o parku krajobrazowym?

            • 1 0

    • I rowerem naczepę 23 tony z GDT do słupska zawieziesz

      • 6 0

  • Nie można ropocząć budowy.

    Arciszewska, Śniade, Jaworski, Sellin i Horała bedą znów ze szpadlami symbolicznie ropoczynać budowy obwodnic, tuneli i OPATu.

    • 14 7

  • informacja bez zasadnicznej informacji

    NSA uchylił wyrok WSA. To jedna informacja. Natomiast równie ważna jest informacja o treści uzasadnienia. W uzasadnieniu NSA wskazuje sądom niższej instancji jakimi wątkami mają się zająć i w jakim kierunku należy sprawę poprowadzić. To jest bardzo ważne, gdyż wskazuje na to jak sprawa w sprawie OM może się zakończyć.

    • 12 1

  • OPAT, OMT i in.

    To charakterystyczne dla procesu inwestycyjnego w Polsce. Nie chodzi o to, by cokolwiek wybudować. Chodzi o pokazanie, kto ważniejszy, kto więcej może, kto ma lepsze plecy. A, że nic nie powstanie w rozsądnym czasie - to nikogo nie obchodzi.

    • 20 2

  • (1)

    pani z panem z glincza protestują, a pewnie co dziennie stoją w korkach w Żukowie :) i przeklinają.... ale sprzeciwiają się :)

    • 18 11

    • Żukowianka 2

      Szczerze im życzę by utkneli w korku żukowskim!!! Karetki też mają problem!

      • 1 0

  • jak się burzą to im zburzyć byt na stołku (2)

    zrobić remont DK20 i DK7 + okoliczne drogi tak na 3 miesiące zobaczą jak jazda wygląda do Gdańska przez Gdynię lub Pruszcz jak do roboty ludzie będą musieli wstawać o 3 a powroty będą mieli o 22 to im się odechce protestować.
    bo kto tam tworzy korki Gmina Żukowo,Kartuzy, Kolbudy napływowi pracownicy do Gdańska,Gdyni

    • 13 4

    • Jaki ty mały jesteś. Naplywowi pracownicy...eh podkreśla swoją wyższość tym, iż mieszkasz w 3city? Typowe dla nowobogackiego

      • 0 3

    • racja

      masz rację

      • 1 0

  • (1)

    Logika władz PO: nie stać nas na wspólny bilet, większą liczbę pociągów i nowe składy, aby odciążyć istniejące drogi od nadmiaru kierowców, dlatego trzeba wywalić miliardy złotych na budowę kolejnych dróg potęgujących korki.

    • 17 13

    • W Berlinie mnie aut niż w Gdansku

      • 4 1

  • (2)

    Dziś obwodnica stała w dwóch kierunkach. W rezultacie wszystkie dojazdowe trasy również. Żyjemy w oparach absurdu , takie trasy powinny z automatu być budowane tym bardziej że nie biegną przez puszczę tylko puste proste pola . Ludziska ratunku!

    • 34 10

    • O kolego jesteś w błędzie

      Jeszcze ekolodzy nie zaczęli akcji.
      Przecież ta droga przecina rzeczkę , jakieś bagno , starą lipę .

      • 7 2

    • tak, I problem w tym, że pola należą do patoki, grombali I paniusi z glincza... I ich wszystkich stać była na prawników, co im podpowiedzieli składanie odwołań w sądach... oczywiście wg oświadczeń majatkowych to samie biedaczki z oszczędnościami po 15tys... tylko kancelaria którą zatrudnili już zarobiła 3x tyle

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane