• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nabicie klimatyzacji absurdalnie drogie

Michał Jelionek
5 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ceny usługi nabijania klimatyzacji rosną z miesiąca na miesiąc. Ceny usługi nabijania klimatyzacji rosną z miesiąca na miesiąc.

Lato coraz mocniej daje o sobie znać. Od kilku dni w Trójmieście panują naprawdę wysokie temperatury, które wymusiły na kierowcach wizytę u mechaników w celu nabicia klimatyzacji. Upały mocno szarpną po kieszeniach zmotoryzowanych, bo w porównaniu z poprzednimi latami, cena takiej usługi absurdalnie podrożała. A może być jeszcze gorzej.



Czy podczas jazdy samochodem korzystasz z klimatyzacji?

Ciężko jest wytrzymać w samochodzie bez sprawnej klimatyzacji, gdy żar leje się z nieba. Schłodzona kabina auta to zbawienie w upalne dnia. Problem w tym, że w ostatnich miesiącach cena usługi nabicia klimatyzacji wyraźnie podrożała. Jeszcze w ubiegłym roku ceny serwisu klimatyzacji zaczynały się od około 100 zł. Dziś w wielu trójmiejskich warsztatach ceny są dwukrotnie większe.

- W zeszłym roku za serwis klimatyzacji, czyli podłączenie do maszyny, sprawdzenie szczelności układu, uzupełnienie czynnika oraz sanifikację, klienci płacili około 120 zł. Zwykle dorzucaliśmy gratis wymianę filtra kabiny pojazdu. Dzisiaj koszt takiej usługi - w zależności od ilości posiadanego czynnika - waha się między 180 a 320 zł - tłumaczy Marcin Garboś z firmy Wulgar.
Przypomnijmy, że od początku ubiegłego roku układ klimatyzacji każdego fabrycznie nowego auta sprzedanego na terenie Unii Europejskiej musi być napełniony czynnikiem chłodniczym o oznaczeniu R1234YF, który zastąpił dotychczasowy R134a. To jeden z pomysłów unijnych komisarzy na walkę z globalnym ociepleniem.

Nowy gaz jest ponoć bardziej ekologiczny od swojego poprzednika, ale też zdecydowanie droższy. Niestety, jego pojawienie się na rynku spowodowało galopujący wzrost cen starej substancji. Zaznaczmy, że za absurdalne zwyżki cen nie odpowiadają warsztaty samochodowe, tylko producenci czynników chłodniczych, którzy nabijają nas w... klimatyzację.

- Wprowadzenie nowych przepisów ekologicznych, monopol na rynku dostawców czynnika chłodniczego, ograniczenie limitów oraz dążenie do wypierania starego czynnika (R134a) - to główne przyczyny drastycznego wzrostu cen za usługę napełnienia układu klimatyzacji. Serwis klimatyzacji z nabiciem układu nowym czynnikiem (R1234YF) to wydatek przekraczający 400 zł, i stale rośnie. W niektórych serwisach ceny za taką usługę sięgają blisko 1000 zł. Cena zależna jest od ilości czynnika w układzie, który trzeba uzupełnić, np. 100 g starego czynnika to koszt około 20-30 zł, natomiast 100 g nowego gazu to wydatek rzędu 80 zł - tłumaczy Sławomir Ostrowski z firmy ANRO.

Ceny usługi nabicia klimatyzacji - zarówno nowym, jak i starym czynnikiem - rosną w lawinowym tempie i tak naprawdę nie wiadomo kiedy się ustabilizują.

- Warto podkreślić, że nowy czynnik R1234YF jest łatwopalny i sprzedawany w mniejszych butlach, a jego obsługa obarczona jest zdecydowanie większym ryzykiem wybuchu i toksyczności, co wpływa na koszty obsługi - dodaje Ostrowski.
Sytuacja na rynku spowodowała ożywienie nielegalnego handlu niecertyfikowanymi butlami z czynnikiem R134a. Do Polski - najczęściej z Chin - trafiają gazy, których zawartość pozostaje zagadką. Takim handlarzom grożą poważne konsekwencje, a Krajowa Administracja Skarbowa zapowiedziała działania kontrolne w tym zakresie.

- Niestety, ale po drastycznym podniesieniu cen czynnika, a tym samym wzroście kosztu serwisu, odczuliśmy delikatny spadek liczby klientów. Wcale nas to nie dziwi, bo ceny są naprawdę wysokie. Obecnie staramy się głównie naprawiać klimatyzacje tak, aby szczelność układu była bardzo dobra i klient w przyszłości nie naraził się na wysokie koszty - zakończył Garboś.

Miejsca

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

  • 200 PLN za nabicie świeżo poskładanej klimatyzacji to ja zapłaciłem rok temu. (15)

    Ogólnie serwis klimatyzacji musi być drogi. Sprawdzenie szczelności sprowadza się do odpompowania czynnika i oleju, oraz utrzymaniu próżni w układzie przez około godzinę. Kompresor klimatyzacji, zawór rozprężny lub dławiący zależnie od konstrukcji, czujnik, lub czujniki to urządzenia precyzyjne, wrażliwe na wilgoć i zanieczyszczenia. Jeżeli doda się do tego awaryjność połączeń i skraplacza (możliwe i często trudne do wykrycia nieszczelności), konieczność dość uciążliwej oceny ilości oleju w obiegu czynnika i awaryjność automatyki sterującej przesłonami (sławne silniczki nastawcze i ich pływanie), czas obsługi, amortyzację sprzętu (serwis, wymiana osuszacza kombajnu itd.) oraz konieczność posiadania uprawnień przez osobę operującą czynikami chłodniczymi, wówczas 300 złotych nie wiele. Dodatkowo jak układ był nieszczelny lub zatarty trzeba go wypłukać (nie wszystkie parowniki i skraplacze się nadają do tego) i wymienić osuszacz. Oczywiście ceny czynników to przy masowej produkcji lekka przesada. Ogólnie klimatyzacja gazowa to archaizm. Istnieją klimatyzacje oparte na zjawisku thomsona bez elementów ruchomych, nie licząc wentylatorów.

    • 8 16

    • (3)

      test szczelności próżnią...gratulacje

      • 5 2

      • Tak się robi zgodnie z procedurami w grupie VW, przy profesjonalnym wytwarzaniu próżni przed napełniniem.

        Przykładowo dla seata ibizy 6L, skody fabi 6y, vw polo 9n na dole strony 64 macie opis. https://pl.scribd.com/document/129592307/Aer-Conditionat-skoda-fabia. Jest tam wyraźnie napisane, że układ przez godzinę musi utrzyma próżnię -1 bar. I tyko wtedy może być napełniony. Jeżeli manometry wykażą zmianę wówczas układ jest nieszczelny (najczęściej) zawilgocony lub zawiera resztki czynnika (czynnik nie został wystarczająco odessany).

        • 2 0

      • Test Szczelności Próżnią - O Etap przed napełnianiem. (1)

        Widzę że wiesz NIC. Przed napełnieniem nowego czynnika z olejem odsysa się stary czynnik wytwarzając próżnię. Następnie układ musi utrzymać próżnię przez pewien czas (30-45-60min). Dopiero po pozytywnym wyniku takiego badania SZCZELNOŚCI nabijana jest klimatyzacja a właściwie sama wciąga czynnik. Próżnia pozwala wstępnie ocenić szczelność. Jeśli klima jest pusta to można wcześniej napełnić układ azotem co też jest sposobem na sprawdzenie szczelności.

        • 2 0

        • Gdybym nic nie wiedział to poskładałbym jednej klimatyzacji z używanych części z kilku podobnych samochodów.

          Nie przygotował bym też w domowych warunkach tych części by układ był czysty i suchy (dobór filtrów i osuszaczy oraz substancji płuczących do danego elementu oraz ich usunięcie). A przygotowałem tak że dwa lata po złożeniu i nie używaniu pustej klimy po napełnieniu klima zastartowała i nie miała żadnych błędów i mrozi jak wściekła do dziś. Gdybym nic nie wiedział nie dobrałbym lepszego typu części (nowszy typ sprężarki, fabryczny jeden duży a nie kilka fabrycznych wentylatorów, czujnik, sterowanie do starszego typu auta, ilość oleju w układzie, re-konfiguracja i zakodowanie sterowników samochodu. )

          • 1 1

    • (1)

      test szczelnosci na próżni... gratuluję pomysłu.

      • 3 2

      • Oj czytać i uczyć się panowie serwisanci.

        Poczytaj sobie na dole strony 64 https://pl.scribd.com/document/129592307/Aer-Conditionat-skoda-fabia . Jest tam wyraźnie napisane, że układ przez godzinę musi utrzyma próżnię -1 bar. I tyko wtedy może być napełniony. Jeżeli manometry wykażą zmianę wówczas układ jest nieszczelny (najczęściej) zawilgocony lub zawiera resztki czynnika (czynnik nie został wystarczająco odessany). Tak się robi i koniec. Procedur należy przestrzegać, bo iaczej usługa to lipa.

        • 4 1

    • (5)

      Test szczelności godzinę? Gdzie tak robią? Podziel sie, nigdy tam nie pojadę.

      • 4 2

      • W całej grupie VW. I tak jest zgodnie z procedurami i sztuką. (4)

        https://pl.scribd.com/document/129592307/Aer-Conditionat-skoda-fabia (na dole strony 64). Tam jest tam wyraźnie napisane, że układ przez godzinę musi utrzyma próżnię -1 bar. I tyko wtedy może być napełniony. Jeżeli manometry wykażą zmianę wówczas układ jest nieszczelny (najczęściej) zawilgocony lub zawiera resztki czynnika (czynnik nie został wystarczająco odessany).

        • 3 1

        • (3)

          pozdrawiam całą grupę VW oczywiście wraz z ich normami emisji spalin. Nabijajcie się godzinami........
          Szczęśliwy Posiadacz Auta Amerykańskiego - 8 lat bez nabijania, tylko odgrzyb i filter

          • 3 1

          • Bo ty masz wszystko starego typu. Amerykanie i ich paliwożerne smoki jeszcze w automacie. (2)

            Większość amerykańskich aut ma sprężarki ze sprzęgłem elektromagnetycznym, które pracują tylko po załączeniu klimy. I takie mogą działać długo. Większość europejskich samochodów ma sprężarki których tłoki bez przerwy pracują tylko zmniejsza się ich skok. A takie wymagają profesjonalnego podejścia a nie wiejskiego chłopka z Kentucky

            • 1 0

            • Te wiejskie chlopaki z Kentucky nie jezdza do mechanikow tylko (1)

              znajduja na Google lub stronach dystrybutorow czesci zamiennych wszystko co trzeba lacznie z dokladnymi zdjeciami i rysunkami w CAD tych czesci i jak sa razem pomontowane. Wszystko robia u siebie przed swoimi domami na podjezdzie przed garazami. Do mechanikow ida tylko ci ktorzy albo dobrze zarabiaja i nie boja sie wydac pieniedzy albo ci co nie znaja sie lub starzy emeryci.

              • 0 0

              • Nie ma to jak wyobrażenia kowala o naprawie zegarka.

                • 0 0

    • ja wolę zjawisko Samsunga albo Philipsa

      • 0 1

    • Ja bardzo watpie zeby klimatyzatory tak szybko ulegaly (1)

      u Was stanom awaryjnym. Mechanicy wciskaja Wam nieswiadomym kit w oczy. To co ty (bez podpisu) piszesz to mozna przeprowadzac po jakims wiekszym wypadku kiedy instalacja chlodnicza ulegla uszkodzeniu. Samochod powinien pracowac bez problemow przynajmniej 5 lat od kupienia go jako nowego. Ale klimatyzacja jak juz ponizej wspomnialem moze chodzic dlugie lata. W moim przypadku, majac dwie frontowe stluczki to klimatyzacja nadal pracuje bez zarzutu. Jeszcze jedno. Czynnik do napelniania mozna kupic w sklepie z akcesoriami samochodowymi i samemu nabic system. Tam jest zalaczona instrukcja. Oczywiscie starsi i kobiety tego same nie zrobia ale nie nalezy wyciagac od nich po chamsku pieniedzy korzystajac z ich naiwnosci.

      • 2 3

      • Bo ty nie masz chevroleta tylko sypiasz na waleta.

        • 0 1

  • (1)

    Ale wy jesteście durni.

    • 1 3

    • Nie, tylko ty nie wiedziałeś że w swoim rowerze klimy nie nabijesz. Zapisz sobie żebyś w przyszłym roku pamiętał

      • 3 1

  • Pytanie (4)

    A czy czynnik w lodówce też wymieniacie co roku? Jeździcie z lodówką do serwisu?

    • 22 7

    • No właśnie.

      Lodówka nie jeździ, nie telepie się na wybojach i dziurach wszelakich.

      • 0 5

    • Lodówki w Polsce statystycznie

      Nie są tak stare jak samochody:) bo w nowych przez pierwsze kilka lat klia działa i tylko odgrzybianie iwymiane filtrów trzeba robić...

      • 1 4

    • to otwieraj lodówkę na kilka godzin dziennie

      • 1 2

    • chodzi o temperature, w domu jest zazwyczaj stała oraz o to ze stoi nieruchomo,

      Wy Janusze....

      • 1 0

  • Jakim cudem w Europie (5)

    do używania w klimatyzacji został dopuszczony środek łatwopalny i żrący w miejsce całkowicie nieszkodliwych?

    • 28 1

    • (3)

      W jakim cudem w czym żrący i łatwopalny R1234YF jest przyjaźniejszy dla środowiska od neutralnego R134a?

      • 7 0

      • (2)

        Jeden kg czynnika r134 jest dla środowiska tak szkodliwy jak 1200kg CO2, Poza tym rozkłada się w środowisku kilka lat!!! Nowy natomiast rozkłada się 7 DNI i jego szkodliwość jest z tego co pamiętam 1 do 1. Żrący i latwopalny owszem jest. ALE temperatura zapłonu jest tak wysoka że szybko wyparuje w skutek rozszelnienia (jest go raptem ok 500gr, paliwa masz znacznie wiecej) zanim cokolwiek złego się wydarzy. Mercedes udowodnił W WARUNKACH LABORATORYJNYCH gaz który powstaje w wyniku spalania nowego czynnika jest silnie żrący. Warunki te w normalnej eksploatacji są nie możliwe do osiągnięcia.
        Pozdrawiam

        • 0 0

        • "Warunki te w normalnej eksploatacji są nie możliwe do osiągnięcia. " (1)

          Ale przy wypadku już tak. A tak swoją drogą. Co jest szkodliwego w CO2? Zakażmy sprzedaży wody gazowanej.

          • 2 1

          • Tyczy się to również wypadku! Warunki laboratoryjne to warunki laboratoryjne możesz w nich osiągnąć zamierzony cel.

            • 0 0

    • Ehh

      Standardowo w imię $$$..

      • 5 0

  • Czas soadać z UE

    Europejski Obszar Gospodarczy w zupełności nam wystarczy.

    • 7 4

  • Układ klimy jest szczelny więc kit o nabijaniu co roku to ściema.

    • 17 2

  • Nie ma konieczności wymiany czynnika (4)

    Jeżeli układ jest szczelny. Jeżeli klimatyzacja działa i temperatury nawiewu są właściwe (w samochodzie robi się chłodno) to nie trzeba nic z układem chłodniczym robić.

    • 27 1

    • To nie do końca prawda. Trzeba co pewien czas wymienić osuszacz klimatyzacji i uzupełnić czynnik. (3)

      W porównaniu z agregatami chłodniczymi w chłodziarkach klimatyzacja samochodowa jest nie w pełni hermetyczna. W lodówce, czy zamrażarce są sztywne spawane lub lutowane połączenia, bez elastycznych węży i złączek. Te elementy w samochodach to główne miejsce przedostawania się wilgoci i ubytków czynnika z układu. Tak naprawdę profilaktycznie po kilku uzupełnieniach czynnika, obligatoryjnie po wykryciu ewidentnej nieszczelności powinien być wymieniony olej, gdyż zmienia on swoje parametry (lepkość, gęstość i skład chemiczny) po kontakcie z wilgocią. Problem polega na tym że, nie tylko w Polsce ale też i w Europie coraz trudniej o sumiennych serwisantów. A tu przy nie dochowaniu procedur łatwo kosztownie zaszkodzić. Autoryzowane serwisy też usiłują "utrzeć d*upę szkłem". Takie czasy.

      • 4 0

      • Bzdura, nic nie trzeba jesli klimatyzacja dziala w sposob zadowalajacy. (2)

        Do serwisu idziesz tylko wtedy kiedy nawali i nie ma chlodzenia. Ale naiwnych to latwo wpuscic w kanal.

        • 2 2

        • Nie znasz się a bzdury to ty wypisujesz. Zrozumiesz jak ci padnie kompresor a obieg będziesz miał zapaskudzony jej odłamkami. (1)

          • 2 0

          • Piszesz jak by to byl twoj pierwszy samochod w zyciu.

            Wiec oczywiscie reagujesz nerwowo. Ale z czasem to tobie przejdzie...

            • 1 0

  • (4)

    Ktoś ma namiary na serwis gdzie nabiją klimę w rozsądnej cenie ?

    • 2 0

    • Zamostne za wejherowem (1)

      45zł z faktura

      • 1 0

      • drogo, w Orlu 38zł (paragon)

        czynnik, olej, filtr, odgrzybienie i ozonowanie wnętrza

        • 0 3

    • W Chojnicach na Człuchowskiej 50 zeta,wsiadaj i jedż

      • 0 0

    • Ustka za bazą PKS - 52zeta wymiana czynnika z odgrzybieniem i wymiana filtra kabinowego

      • 1 1

  • A ja mam (4)

    A ja mam męża mechanika-wulkanizatora- klimatyzatora i niczym sie nie muszę martwić :D

    • 4 2

    • a ja jestem diagnostą i mogę Ci zrobić badanie techniczne z wymianą płynów (2)

      jak męża nie będzie

      • 11 0

      • Kominiarz jest najlepszy do tego. (1)

        • 3 0

        • listonosz lepszy

          bo zawsze puka dwa razy!

          • 10 0

    • klima

      musze koniecznie dodac ze moj bardzo szczelnie ceruje kondomy

      • 0 0

  • W moim 12 letnim Chevrolecie jeszcze nigdy nie musialem nabijać klimatyzacji. (2)

    Pracuje perfekt. Owszem, ze jest to u was bardzo drogo ale nie koniecznie z powodu ceny nowego czynnika. Nikt mi nie powie ze jego cena jest dwu lub trzykrotnie wyzsza. To raczej chciwość i zlodziejstwo obliczone na naiwność i niewiedzę większości klientów. Szczególnie tych w spódniczkach i starych emerytów/tek. Jezeli mechanik zrobi fuchę i trzeba będzie za parę miesięcy do niego wracac z tym samym problemem to nie cena nowego gazu tylko machinacje prywatnych stacji obslugi samochodow.

    • 4 9

    • Nie masz Chevroleta tylko śpisz na waleta.

      • 1 0

    • Czynnik r134a rok temu 12kg -400 PLN obecnie 12 kg- 2200 pln

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane