• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz czytelnik o wrażeniach jazdy elektrycznym Nissanem Leaf

Jakub Chabik
2 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Cennik elektrycznego Nissana Leaf startuje od kwoty 116 700 zł. Cennik elektrycznego Nissana Leaf startuje od kwoty 116 700 zł.

Z reguły osobiście testujemy nowe modele aut, a następnie dzielimy się z wami naszymi spostrzeżeniami. Jednak tym razem o swoich ważeniach opowiada czytelnik Trojmiasto.pl, panu Jakub Chabik, który od ponad miesiąca użytkuje elektrycznego Nissana Leaf.



Poniżej relacja pana Jakuba.

1. Cisza. To pierwsze, dojmujące, niesamowite i nieumykające mi nadal wrażenie - zwłaszcza że mam drugie, spalinowe auto. Cudowne odczucie, kiedy samochód nie terkoce, nie wyje. Dopiero teraz widzę, jak bardzo nie kręci mnie smród spalin i wycie motorów. Wolę ciszę.

2. Kop. Silnik elektryczny ma mniej więcej podobną moc w całym zakresie obrotów. Rusza aż miło, przyspiesza - i wszystko bez tego obłędnego wycia i przestawiania biegów (nawet w tle, w automacie było niefajne).

3. Zasięg. Około 200 km (mam wersję z akumulatorami 40 kWh). Zimą i latem będzie trochę mniej, bo część energii idzie na ogrzewanie i klimatyzację. Na dojazd do pracy i z powrotem (szkoła córki niedaleko pracy) będzie mi schodzić ok. 25-30 proc. dziennie

4. Ładowanie zasadnicze. W domu z sieci. Na razie z gniazdka ładowarką 2,2 kW, wkrótce z Wallboxa 7 kW. Po prostu - jak przyjeżdżam do domu, podłączam ładowarkę, zawsze. Ponieważ jednocześnie zamontowałem na dachu panele, będę jeździł na słońce.

5. Ładowanie incydentalne - na Pomorzu jest dość gęsta sieć darmowych ładowarek Energi (trzeba wyrobić sobie darmową kartę RFID). Komercyjne ładowarki (Orlen, Greenway) - dość drogie.

Trójmiejskie salony samochodowe


Nissan Leaf. Nissan Leaf.
6. Komfort. Bardzo wysoki. Wszystko, co trzeba, jest. Samochód nagrzewa i ochładza się błyskawicznie. Bardzo fajną rzeczą jest e-pedał. Kiedy puścisz gaz, zaczyna hamować. Trzeba się przyzwyczaić, ale mi się podoba, już się przyzwyczaiłem.

7. Apka Nissan Connect. Przyjemna. Można liczyć koszty jazdy, ale naprawdę fajne jest zdalne uruchomienie ogrzewania / klimy oraz zapalenie świateł, np. na parkingu pod centrum handlowym - co pomaga odnaleźć auto.

8. Udogodnienia. W Gdańsku jazda po buspasach na razie nie jest istotnym udogodnieniem (jest ich niewiele), natomiast dużą korzyścią jest darmowe parkowanie w strefie.

9. Wady. Tragiczne audio. Ale wygląda na to, że to jedynie kwestia głośników. Już jestem umówiony w warsztacie specjalizującym się w car audio, aby je wymienić na coś sensownego, bo sam system audio nie jest może wypasiony, ale zły też nie. Szkoda tej wspaniałej ciszy, aby słuchać jakichś płaskich, drewnianych dźwięków.

Poza tym wszystko inne jak w spalinowym samochodzie. Leaf to średni kompakt, idealnie nadaje się do wożenia ludzi i małych ładunków. Samochód gorąco polecam jako drugi, osobom posiadającym własne miejsce do ładowania (słupek, domek), do jazdy miejskiej i okołomiejskiej.

Więcej artykułów na temat samochodów elektrycznych



  • Wnętrze Nissana Leaf.


O autorze

autor

Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • "Ponieważ jednocześnie zamontowałem na dachu panele, będę jeździł na słońce. " (12)

    Nie będziesz.
    Instalacja PV dająca niemal stale 7kW musiała by być naprawdę spora (powierzchniowo). Trzeba przecież uwzględnić (bardzo mocno upraszczając) zachmurzenie, pory roku kąt i ekspozycję połaci dachowych. Zimą produkcja prądu z PV jest naprawdę niewielka w stosunku do mocy instalacji PV. Poza tym instalacja, przy słonecznym dniu, maksymalną wydajność uzyska - znowu upraszczając - koło południa, czyli wtedy kiedy nikogo nie ma w domu. Tak więc prąd z PV idzie wtedy do sieci, a wieczorem i w nocy (kiedy ładujesz auto) wraca tylko 80% z wyprodukowanej przez PV energii. Tyle że, wtedy jest to już prąd "z węgla" nie "ze słońca".
    Rozumiem szlachetne idee ochrony klimatu i "zeroemisyjności" oraz darmowej jazdy "autem na słońce". Ale to wszystko rozbija się o realia i techniczne możliwości, które trzeba brać pod uwagę kalkulując zysk dla kieszeni i dla przyrody.
    Jakoś nie jestem przekonany, że auta elektryczne są przyszłością motoryzacji. Przecież produkcja baterii do takich aut, a potem ich utylizacja też obciąża środowisko. Czemu o tym nikt głośno nie mówi?

    • 74 10

    • Pamiętaj że te 80% wracające z gniazdka to nie jest czysty węgiel - zanieczyszczony jest produktami z wiatraków i elektrowni

      Do tego mając 5kW instalację (nic wielkiego dzisiaj) możesz ładować sobie powoli - np. 3kW, i to jest świetny sposób na nie tracenie tych 20% za magazynowanie w elektrowni. Oczywiście stacja ładowania może być ciut mądrzejsza od małpy i dawać do samochodu tylko tyle, ile aktualnie panele produkują, taka technika Ci powiem.

      • 1 0

    • Bzdura z tym węglem (1)

      W dzień twoją energię ze słońca na bieżąco zużywa ktoś inny zamiast energii z węgla. W nocy ty zużywasz energię z węgla, której dzięki tobie nie zużył ten ktoś w dzień. Bilans wychodzi na zero, czyli tak samo jakbyś ładował samochód słońcem.

      • 3 2

      • Jeszcze zostawia 20% za przechowanie energii, więc bilans eko jest dodatni a nie zerowy.

        • 1 0

    • (1)

      Dlatego sens PV jest wtedy gdy na bieżąco zużywamy to co produkujemy mając np małą linię produkcyjną z max wydajnością koło poludnia :) to tak w skrocie

      • 8 1

      • Słyszałeś o czymś takim jak magazyn energii?

        Bez niego PV nie ma większego sensu. A magazyn w sieci pozwala naprodukować w lecie tyle prądu, że wystarcza na zimę.

        • 2 3

    • (2)

      Bo problem utylizacji baterii pojawi sie za 15 lat więc teraz nikogo to nie intetesuje

      • 16 3

      • utylizacja (1)

        Tylko przy zakładach produkujących baterię już powstają odpowiednie budynki gdzie będzie odbywała się utylizacja. Myślę, że sporo ze zużytej baterii jednak odzyskają do ponownego użycia.

        • 4 5

        • 90%

          już się odzyskuje

          • 1 1

    • Tak, to prawda. (2)

      Tak, to prawda. Nie mając własnej baterii, de facto oddaję prąd do sieci (korzystają z niego inni), a potem ładuję się brudnym, węglowym prądem. Wolałbym oczywiście ładować się prądem z czystych i bezpiecznych elektrowni jądrowych. Niestety, nie ma takich w Polsce.

      • 4 0

      • Spokojnie, jak oddajesz tą energię do sieci, ktoś inny korzysta z niej zamiast z węgla.

        Więc tak czy siak emisja w skali kraju spada.

        • 3 1

      • Nie istnieje coś takiego jak czysta elektrownia jądrowa. Wypalone pręty uranowe rozumiem, że znikają w nicości?

        • 3 3

    • mówią o tym głośno, ale być może nie mediach które konsumujesz

      zmień media

      • 3 3

  • Do momentu aż zasięg nie wzrośnie (16)

    do min. 600 km, tak, żeby chociaż Polskę przejechać, auta na pewno się nie staną się popularne, szczególnie, że cena jest bardzo wysoka, a czas ładowania bardzo długi. Już elektrykom depczą po ogonie auta zasilane wodorem, sam jestem ciekaw, w którą stronę nastąpi postęp.

    • 45 7

    • (13)

      przeciez tesla ma ponad 500km zasiegu a ,nowa acz bardo droga ma ... 840!!wodor to co najwyzej tiptopki robi a nie siedzi na plecach elektrykow,smiech na sali

      • 12 0

      • Tesla z zasięgiem 520 mil (1)

        kosztuje 159 tys USD, dlatego nigdy nie będzie popularna w Polsce, nawet za 10 lat

        • 5 0

        • Przecież już jest popularna :-)

          • 0 0

      • (9)

        Porozmawiamy za 10 lat gdy elektryki beda masowo trafiac na zlomowiska bo koszt nowych baterii przewyzszy aktualna wartosc pojazdu. Jezeli ktos wierzy, ze bedzie inacze jest naiwny. Sprawdzcie sobie ile kosztuje nowy silnik spalinowy, gdyby ten ktory macie sie uszkodzil. Nikt nie kupuje nowego silnika tylko uzywany z malym przebiegiem. Z bateriami ten numer juz nie przejdzie. Ale przynajmniej ludzie w Afryce maja "co robic" przy wydobywaniu ciezkich pierwiastkow z kopalni :)

        • 8 5

        • A 10 letnie spalinówki masowo nie trafiają na złomowiska, nie? :-)

          Mój elektryk ma już 10 lat i 95k na zegarze - jak bateria dalej w tym tempie będzie się kurczyć to za 10 lat też jeszcze będzie jeździł. Nie zapominaj, że "zużyta" bateria z samochodu jest całkiem cenna, więc jak ktoś się zdecyduje na wymianę to wcale takie drogie nie będzie.

          • 1 0

        • Tesle mają już grube setki tys km i bateria jak nowa

          • 2 1

        • A, tak, dużo lepiej jak bombardujemy całe kraje żeby dostać się do ropy... (4)

          Tam dzieci już się nie liczą...

          • 6 2

          • (3)

            Nie ma to jak odwracanie kota ogonem. Jest multum krajow gdzie wydobywana jest ropa naftowa i odbywa sie to normalnie. Poza tym z ropy naftowej otrzymujesz wiele "ubocznych" produktow, ktore sa stosowane w innych branzach. Akumulatory po 10 lat trafia po prostu na jakas wyspe na Sri Lance i zachodni swiat bedzie mial to w nosie, bo problem nie bedzie im przeszkadzal pod nosem.

            • 3 4

            • (2)

              tak januszu bo akumulator z drogocennym litem ktos sobie wywali na sri lanke. dlatego wlasnie jestes biedny, bo nie widzisz pieniedzy tylko wywalasz je na smietnik

              • 3 5

              • (1)

                To co sie da zostanie odzyskane. Rozumiem, ze reszte smieci przyjmiesz chetnie do siebie? Nie udzielaj sie lepiej, bo widac ze nie masz pojecia o czym piszesz.

                • 3 0

              • Ile procent ropy ląduje w bakach po przetworzeniu?

                Te odpady magicznie nie znikają... O transporcie nawet nie chce mi się mówić.

                Na 10 największych trucicieli nia świecie, 9 to koncerny paliwowe.

                • 2 1

        • tak geniuszu. baterie bada drogie i beda ot tak po prostu ladowaly na smietniku XD

          wlasnie dlatego ze produkcja baterii wymaga rzadkich pierwiastkow jak np lit nikt nie moze sobie pozwolic na wywalanie baterii na smietnik. recycling baterii jest bardzo wysoki.

          • 3 3

        • to zobacz ile kosztuja wieloletnio uzywane Tesle :) Podpowiem, zaden samochod spalinowy nie trzyma tak wartosci :)

          • 5 1

      • To już wiesz czemu nie są popularne

        Bo są bardzo drogie, mimo, ze 600 km przejadą. To nie Norwegia, ze co dziesiąte auto to Tesla ;)

        • 8 0

    • nie wiem czy wiecie (1)

      ale ogniwa wodorowe to technologia starsza niz sam silnik spalinowy (1836r) :)
      problemem jest magazynowanie i przesyl, jesli to uda sie rozwiazac to moze sie uda.

      • 2 2

      • Jest jeszcze jeden większy problem z wodorem. To fatalna sprawność elektrolizy na poziomie < 20 procent. Obecnie wodór pozyskujemy z węglowodorów i nie da się tego robić na wielką skalę po teoretycznym upowszechnieniu wodoru w motoryzacji. Pozostają baterie, ktore maja sprawność > 90 procent i nie potrzebują oddzielnego łańcuch dostaw. Wodór jest lobbowany przez branże naftową, bo chcą być potrzebni w przyszłości, i szukają sensu dla ich sieci stacji benzynowych. Wodów w motoryzacji to ślepy zaułek, który może się przydać jedynie w motorsporcie.

        • 3 0

  • Artykuł czytelnika

    -halo? opowiedziałbym Ci jak spisuje sie mój elektryczny Nissan, ale teraz nie mam czasu
    -przecież to ty dzwonisz..
    -na razie!

    • 1 0

  • jechałem czymś takim (4)

    powyżej 80 km/h głośno jakby brakowało wytłumienia od strony podwozia

    • 7 0

    • A gdzie w mieście można jechać szybciej?

      • 0 0

    • cena (2)

      myślę, że to półka cenowa robi ciszę. Tesla 3 też jest głośna, pewnie bo ma być tania

      • 0 0

      • ale też walka o każdy kilogram (1)

        jak się wrzuca setki kg baterii

        • 0 0

        • wiec trzymaj wage :)

          • 0 0

  • 1. Trzeba mieć dom z garażem
    2. Trzeba mieć drugi samochód

    • 4 0

  • Leaf coraz mniej atrakcyjny

    Biorąc pod uwagę jak ten rynek się coraz bardziej zapełnia, a Leaf'owi latka lecą to już nie jest tak godna polecenia propozycja na rynku. W niektórych testach Leaf już przegrywa z Koreańczykami w kwestii zasięgu i wyciszenia. Jak Nissan nie ma w najbliższych planach nowej generacji to nie wróże świetlanej przyszłości temu modelowi.

    • 2 0

  • 116 700 (1)

    mam 6700. musze zmienic, bo mam pełnoletnią corsę 1.2. i prawie 25 km w jedna stronę do pracy. komunikacja istnieje, ale nie w tych godzinach na które mam zmiany. 116 700 to widzę tak: np nowy wypasiony full Duster 1.3 tce 4x4 + paliwo na 75 tys km. albo 3 zeszłoroczne Pandy z zerowym przebiegiem.

    • 5 0

    • Jest cale multum samochodow, ktore uzasadnia niekupowanie czegos takiego jak w artykule. Nawet Fiat Tipo z fabryczna instalacja LPG zalicza sie do tego grona...

      • 0 0

  • Moje stare auto w benzynie

    daje mi jeszcze więcej frajdy.
    I wolności.
    Do tego mam świadomość, że mój ślad węglowy i tak jest jest mniejszy niż jakiegokolwiek elektryka
    P.S. Szczególnie "polecam" elektryki posiadaczom komfortowych mieszkań w blokach starych i nowych. Tam ładowarek jest bez liku... oooops, ale tylko do telefonów...

    • 10 0

  • Ta ustawka to recenzja? Bo mi się wydaje, że jednak nie

    • 10 0

  • Auto dla impotenta

    Nie ma nic lepszego jak V8 pod maską z fajnym wydechem

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane