• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrum Gdańska i Gdyni?

Maciej Korolczuk
17 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować. Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować.

Dwie zamiast jednej strefy płatnego parkowania, wyznaczone miejsca, płatność także w weekendy i zróżnicowane stawki za godzinę postoju, dochodzące nawet do 9 zł za godzinę - takie zmiany w ustawie o drogach publicznych zaproponowało właśnie Ministerstwo Rozwoju. Jeśli zmiany wejdą w życie mocno zmieni się rzeczywistość parkingowa w ścisłym centrum Gdańska i Gdyni. Zmiany będę dotyczyć tylko 16 największych miastach liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców.



Czy zapłaciłbyś 9 zł za godzinę parkowania w centrum?

O zmianę przepisów ustawy o drogach publicznych z 1985 r. samorządowcy i zarządcy dróg zabiegali od dawna. Głosy niezadowolenia było słychać w całym kraju, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie problem z parkowaniem aut z roku na rok się nasila.

3 zł za godzinę parkowania, a taką maksymalną stawkę narzuca obecnie ustawa, ani nie gwarantuje dostatecznej rotacji miejsc, ani nie jest dla gmin znaczącym źródłem dochodów. Np. w Gdańsku przychody wynoszą ok. 4,5 mln zł rocznie (od tej kwoty trzeba jeszcze odliczyć koszty funkcjonowania stref płatnego parkowania).

Najnowszy pomysł Ministerstwa Rozwoju, które przedstawiło właśnie projekt zmiany ustawy o drogach publicznych miałby w znacznym stopniu odkorkować centra dużych miast i spowodować, by przestrzeń w mieście odzyskali piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

W 16 największych miastach w kraju liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli m.in. w Gdańsku i Gdyni, pojawiłyby się dwie strefy płatnego parkowania: zwykła i śródmiejska. Przepisy te nie będą dotyczyły Sopotu, który ma około 37 tys. mieszkańców.

Ta druga miałaby powstać w ścisłych centrach miast. Jej ostateczny kształt określałaby rada miasta, a stawka za godzinę parkowania miałaby wynieść maksymalnie trzykrotność normalnej dzisiejszej stawki, a więc nawet 9 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, za parkowanie w centrum być może trzeba będzie płacić także w weekendy (nowelizacja ustawy daje samorządom taką możliwość).

- Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym - czytamy w uzasadnieniu proponowanych zmian.

Co na to zarządcy dróg w Gdańsku i Gdyni, które zostaną objęte nowymi przepisami?

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trudno powiedzieć, czy samorządy od razu zdecydują się na maksymalną stawkę 9 zł za godzinę. Nie umiem powiedzieć, czy tak będzie w Gdańsku, bo jest na to jeszcze zbyt wcześnie.
Nieco bardziej sceptycznie do pomysłu odniósł się na swoim Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Czy to krok w dobrą stronę? Być może. Raczej maleńki kroczek. Pytanie dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom. Czy tylko śródmieścia dużych miast muszą sobie radzić z wyzwaniem zbyt dużego natężenia ruchu? Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: My tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał Piotr Grzelak.
O komentarz poprosiliśmy też przedstawicieli magistratu z Gdyni. Dostaliśmy jednak odpowiedź, że miasto na razie nie chce komentować pomysłu ministerstwa.

Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta.
Poza Gdańskiem i Gdynią ustawa zmusi do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń także kierowców w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu oraz Toruniu. Opłaty będą mogły być pobierane tylko na miejscach wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

Co istotne, zarządca stref płatnego parkowania mógłby różnicować w nich stawki opłat. Im bliżej centrum chciałby zaparkować kierowca, tym głębiej musiałby sięgnąć do kieszeni. Niewykluczone, że tam zapłaciłby nawet 9 zł za godzinę.

W projekcie zmian, które są obecnie na etapie konsultacji społecznych, nie ma ani słowa o podwyższeniu kary za brak opłaty wynoszącej obecnie od 30 do 50 zł. Na uwagi do zmian w ustawie samorządy nie mają jednak dużo czasu, bo termin mija już na początku kwietnia.

Z nowych przepisów niekoniecznie będą zadowoleni mieszkańcy dzielnic i osiedli zlokalizowanych przy granicy przyszłej, droższej strefy. Jak pokazuje doświadczenie, już powiększanie obecnych SPP powodowało, że wielu kierowców, by uniknąć opłat uciekało na jej obrzeża zastawiając trawniki, chodniki czy wjazdy na prywatne posesje.

Malują oznakowanie poziome

Zanim w strefach płatnego parkowania zmienią się ceny, trzeba je dostosować do obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W Gdańsku właśnie rozpoczęło się malowanie oznakowania poziomego.

Pierwsze pasy pojawiły się już we Wrzeszczu, w kolejnych dniach drogowcy pojawią się też z farbą w rejonie Politechniki Gdańskiej, Aniołkach, Śródmieściu, Przymorzu oraz Starym i Głównym Mieście. Na końcu oznakowanie poziome będzie malowane w Oliwie.

- Prace odbywają się etapami, aby były jak najmniej uciążliwe, malowanie miejsc parkingowych odbywa się w nocy. Wszystkie prace powinny zakończyć się do końca marca - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy GZDiZ.
  • Oznakowanie poziomie w pierwszej kolejności pojawiło się na ulicach Wrzeszcza.

Miejsca

Opinie (621) ponad 10 zablokowanych

  • Samochód nie służy do jazdy po mieście (7)

    • 16 33

    • Nie w tym układzie urbanistycznym

      W mieście, także w śródmieściach, są szpitale i przychodnie dokąd nie podjeżdża komunikacja zbiorowa. Problem należy rozwiązywać kompleksowo, bo w obecnym układzie urbanistycznym jest to niemożliwe, będą tylko konflikty.

      • 11 1

    • bzdura!! (5)

      Mam 2 dzieci 1 w przedszkolu na Rogalińskiej drugie w szkole na Reformackiej ,Mieszkam na Ujeścisku w Gdańsku do pracy dojeżdzam do Gdyni JAK Ja mam to zrobić w komunikacją?

      • 14 5

      • (1)

        Jak ja bylem dzieckiem to jakos sie dalo dojechac. Teraz sie nie da. Gdzie problem? Najpewniej w Twojej glowie. Bo dzieci sa jak podejrzewam sprytniejsze od ciebie.

        • 5 8

        • Tak? Dojeżdżałeś do przedszkola sam z Gdańska do Gdyni?

          Same kurka mądrale tu piszą. Internet każda bzdurę przyjmie, jak widać.

          • 10 5

      • to miej w jednym przedszkolu

        • 3 0

      • (1)

        może dlatego, że tak na prawdę mieszkasz POZA Trójmiastem - chociaż w Gdańsku (tzn. poza infrastrukturą pozwalającą szybko przemieszać przemieszczać się w Trójmieście). Twój sposób poruszania się po mieście jest taki sam jak osoby, która dojeżdża do pracy powiedzmy z ... Sierakowic. Gratuluję wyboru lokalizacji mieszkania.

        • 1 3

        • Ta wasza logika, mieszkasz w Gdańsku, ale ta dzielnica to nie jest do końca Gdańsk. W wypadku osób, które posiadają zawód specjalisty wybór miejsca zamieszkania względem pracy to największa głupota, bo ewentualna rotacja może zmienić całkowicie wcześniej trafiony wybór. Do tego dochodzi całą infrastruktura w około, jedziesz do pracy np. 45 minut, ale masz wszystkie przedszkola i sklepy obok siebie.

          • 1 0

  • I o to chodzi... biedacy nie beda parkowac.

    Tak rodza sie nierownosci wlasnie. Tak samo ze sluzba zdrowia, edukacja itd

    • 22 2

  • od zawsze w centrum mieszkają zamożniejsi i ich stać na parkowanie

    mniej zamożni lokowani byli na peryferiach

    • 15 11

  • Czyli jest tak

    Najpierw rzuca siè ciemnemu ludowi 500+ potem doi sie samorządy, a potem samorzadom na osłodę parkingowe. Macie 500+ to płaćcie. Jak ktoś wam daje 500 to znaczy że za chwilę zabierze 1000. Albo juź zabrał

    • 29 5

  • drogi parking (3)

    Pislamistom kończą się pieniądze .Dali 500 + a teraz chcą wielokrotnie zedrzeć z nas

    • 20 8

    • (2)

      Pieniądze trafią do kasy miasta, a tam kto? Pis?

      • 3 3

      • A kto, PO? (1)

        • 2 3

        • ale debil

          • 1 2

  • parkowanie ...

    9 zł. to mało 29.00 zł./h to jest to ...

    • 10 3

  • Co za wredny pomysł (1)

    Jadę do centrum samochodem wyłącznie po zakupy i załatwić urzędowe sprawy. Starzejemy się jako społeczeństwo, ja też w grupie seniorów, Kilka razy w m-cu podjeżdżam pod Halę Targową w Gdyni, gdyż dźwiganie zakupów do autobusów i później od przystanku do domu jest wykluczone. Zwyczajnie nie daję rady. A na osiedlu nie mogę ku[pić wszystkiego co potrzebne. Dziewięć złotych to absurd, teraz jest dobrze, bo niska opłata za 1 godz. wymusza przepustowość.

    • 22 10

    • jak niska oplata wymusza przepustowosc?

      skoro tera zoplaca sie zostawic na kilka godzin samochod a po zmianach miejsca beda sie szybko zwalnialy. W godzine cala hale obskoczysz

      • 6 2

  • (1)

    Ja wam zaplace hehe ,szerokim lukiem

    • 14 5

    • Nikt cię nie będzie pytał. Sami ściągniemy sobie z twojego konta

      JW

      • 0 0

  • Wprowadzić podatek za parkowanie od każdego samochodu (5)

    Czyż nie lepiej wprowadzić stały podatek pod nazwą: abonament za parkowanie samochodem w wysokości 100 PLN miesięcznie? Można wówczas zlikwidować parkometry, nie trzeba wydawać kasy na malowanie oznakowań. Straż Miejska zajmie się nareszcie wandalami, złodziejami i pijaczkami a kierowcy nie będą przeżywali stresów związanych z opłatami (zdążę czy nie zdążę z opłaconym parkowaniem na 1 godz.)
    Słabo coś kalkuluje Morawiecki - przy moim rozwiązaniu zyski będą większe.

    • 14 17

    • Wprowadzić podatek za pisanie każdego komentarza na tym forum (2)

      Czyż nie lepiej wprowadzić stały podatek pod nazwą: abonament za pisanie bzdur na forum w wysokości 100 PLN miesięcznie?

      • 6 3

      • Masz rację (1)

        A może jeszcze dodaj 20 zł składkę na uczelnię Rydzyka

        • 1 3

        • I to byłyby dobrze wydane pieniądze

          • 1 0

    • ten podatek juz dawno jest

      Łoja nas podatkami na calego, np. akcyza w benzynie, podwyzka Energii na kopalnie itd. itp. I wciaż im za mało....

      • 4 1

    • tak, ale jest problem

      wprowadzając taką opłatę nie będą mogli wycierać sobie mordy tekstami o walce z korkami i zatłoczonymi parkingami.

      • 1 0

  • (7)

    Czas najwyzszy podwyzszyc ceny za parkowanie.. Ceny nie rosly od lat.
    Zas ceny biletow na komunikacje co roku rosna.

    To bylo zenujace.

    • 15 17

    • Cena paliwa rośnie, w niej są podatki. My kierowcy mamy podwyzki non stop, ale co o tym może wiedziec (6)

      bezrobotny rowerzysta w gumowych rajtuzach mieszkający kątem u matki w falowcu..?

      • 8 4

      • (3)

        Pudlo, 40letnia kobieta, posiadaczka samochodu od 15 lat, matka dwojki dzieci, w tym jedno chore. Na codzien uzywajaca roweru.

        • 5 2

        • Nie kłam, jesteś frustratem w gumowych gaciach kłamiącym na forum żeby tylko twoje było na wierzchu. (1)

          Z chorym dzieckiem na rowerze jeździ, a z babcią i szafą zapewne na plecach. Siłaczka z Forum Radunia.
          I naucz się pisać poprawie: na co dzień, a nie na "codzień".

          • 2 5

          • A po co mam jezdzic z szafa? I jeszcze z babcia? Babcie nie sa ulomne, maja nogi i korzystaja z komunikacji.
            Niepelnosprawne umyslowo dziecko tez ma nogi :)
            Mam zycie tak ustawione, ze z samochodu korzystamy sporadycznie.

            Wspolczuje ludziom, ktorzy tak sie uzaleznili od samochodu.

            • 2 2

        • Aha! No jasne

          • 0 0

      • ceny paliw to pospadały

        • 1 2

      • "bezrobotny rowerzysta w gumowych rajtuzach mieszkający kątem u matki w falowcu..?" - to treść komentarza, czy podpis?

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane