• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niby Picasso, ale żadna abstrakcja

Marcin Tymiński
12 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:36 (12 marca 2008)
Ten kto powiedział, że Francuzi nie potrafią produkować aut, nigdy nie jechał Citroenem C4 Picasso... Ten kto powiedział, że Francuzi nie potrafią produkować aut, nigdy nie jechał Citroenem C4 Picasso...

Malkontenci proszę nie czytać! Zamierzamy się bowiem rozwodzić nad licznymi zaletami Citroena C4 Picasso. Francuskiemu koncernowi udało się stworzyć bardzo, ale to bardzo udanego minivana, który w krótkim czasie jest w stanie całkowicie "kupić" kierowcę. I to nie tylko dlatego, że przyszła już wiosna i nic tylko ruszać takim minivanem na pierwszą wiosenną wycieczkę.

Bez rozsuwanego szkalnego dachu auto straciłoby nieco ze swojego uroku Bez rozsuwanego szkalnego dachu auto straciłoby nieco ze swojego uroku
Nietypowe rozwiązanie - w C4 obraca się tylko wieniec kierownicy Nietypowe rozwiązanie - w C4 obraca się tylko wieniec kierownicy
Czterostrefowa klimatyzacja Czterostrefowa klimatyzacja
Po złożeniu wszystkich siedzeń do dyspozycji mamy ponad 1 700 litrów przestrzeni bagażowej Po złożeniu wszystkich siedzeń do dyspozycji mamy ponad 1 700 litrów przestrzeni bagażowej
Poprzedni pojazd (na bazie Xsary) nazwany imieniem słynnego hiszpańskiego abstrakcjonisty raczej nie przypadł nam do gustu. Ocena to całkiem subiektywna, jakoś jednak nie potrafiliśmy go polubić. Z nowym C4 Picasso jest zupełnie inaczej. Dlaczego?

Jeżeli mamy w domu swój ulubiony fotel, który zaraz po tym, jak się w niego zapadniemy daje nam błogie poczucie spokoju i relaksu, to siedzenia we francuskim minivanie są właśnie takie. Przez chwilę zastanawialiśmy się czy w aucie tego typu można stworzyć coś jeszcze wygodniejszego. Pewnie tak, lecz jeszcze nie dane nam było spróbować. Nie będzie przesadą jeżeli napiszemy, że w tym aucie siedzi się po prostu po królewsku.

Ciekawie rozwiązano też miejsce pracy kierowcy. Podobnie jak w innych modelach tej marki wszystkie wskaźniki znajdują się pośrodku konsoli, a nie naprzeciwko kierowcy. Citroen całkowicie zrezygnował z tradycyjnych zegarów. Zamiast tego wszystkie dane mamy podane w formie elektronicznej, tylko prędkościomierz nieco "udaje" ten tradycyjny. Do umieszczonego pośrodku wyświetlacza przyzwyczajamy się od razu. Wszystkie dane są czytelnie rozmieszczone, wyświetlacz nie sprawia wrażenia przeładowanego. Poszczególne funkcje można wyłączać, tak by komputer wyświetlał jedynie prędkość pojazdu.

Bardzo ciekawie wygląda kierownica. Obraca się tylko jej wieniec podczas gdy środek pozostaje nieruchomy. Z początku może wydawać się, że umieszczono na niej zbyt dużo przycisków, jednak już po kilkunastu przejechanych kilometrach działania projektantów w tym zakresie okazują się całkowicie racjonalne i logiczne. Wszystkich funkcji uczymy się błyskawicznie, tak, że obsługa tzw. cruise-control (automatycznego podtrzymywania prędkości jazdy), telefonu czy radia jest całkowicie intuicyjna.

Widoczność w aucie jest doskonała. Olbrzymia powierzchnia szyby przedniej, duże szyby boczne, a także dwie małe szyby z przodu sprawiają, że nic nie ogranicza pola widzenia.

C4 trudno wyobrazić sobie bez szklanego dachu o powierzchni 2 m kw. To rozwiązanie nie tylko dla romantyków lubiących spogladać na błękitne niebo czy gwiazdy w nocy. Dzięki "skylightowi" mamy wrażenie, że w czasie jazdy nie siedzimy w czymś co kojarzyć się może ze zwykłym busem, lub nie daj Boże dostawczakiem. Dach potęguje też wrażenie przestrzeni w aucie.

Tej na szczęście nikomu nie powinno zabraknąć. Tylne fotele można przesuwać o 13 cm, w podłodze bagażnika umieszczono też dwa dodatkowe foteliki (testowany pojazd to wersja siedmiomiejscowa). Po ich rozłożeniu przestrzeń bagażowa kurczy się do symbolicznych rozmiarów, a na fotelach nie warto sadzać nikogo o wzroście powyżej 150 cm. Po złożeniu wszystkich siedzeń przestrzeń bagażowa wzrasta do ponad 1700 litrów.

Naszego citroena napędzał dobrze znany francuski diesel HDI. 1,6 litrowa jednostka napędowa o przyzwoitej kulturze pracy - naprawdę głośno robi się powyżej 3,5 tysiąca obrotów, całkiem przyzwoicie rozpędza nienajmniejsze w końcu auto. 110 KM to jednak dla tego typu pojazdu trochę za mało. Po załadowaniu na pokład bagażu i czterech pasażerów, Picasso wyraźnie zaczyna brakować mocy. Ten citroen naprawdę odżywa dopiero z dwulitrowym silnikiem o mocy 136 KM. Jeżeli ktoś często podróżuje z rodziną, jest to zdecydowanie lepszy wybór.

C4 jest za to bardzo ekonomiczne. Na trasie spala niecałe 6 litrów paliwa, w mieście nawet przy bardzo dynamicznej jeździe zadowala się zaledwie ośmioma litrami "ropy" na setkę.

Zawieszenie auta jest miękkie i komfortowe. Bujanie przy mocnym hamowaniu czy szybko pokonywanych zakrętach jest do przeżycia. Ten samochód stworzono jednak do spokojnej, rekreacyjnej jazdy. Zachowanie "ce czwórki" jest na szczęście przewidywalne i nie sprawia ona kierowcy żadnych przykrych niespodzianek.

Naszej szczerej sympatii do auta nie były w stanie popsuć nawet niektóre irytujące drobiazgi, a tych niestety się parę znalazło. Najbardziej denerwującym z nich jest tzw. "economy mode". Systemowi z pewnością nie zależy na ekonomicznym traktowaniu nerwów kierowcy, gdyż po mniej więcej pięciu minutach postoju automatycznie wyłącza on radio. By ponownie je uruchomić musimy na chwilę włączyć silnik.

Obsługa komputera podkładowego też mogłaby być nieco bardziej przyjazna i intuicyjna. Nieco utrudnione jest też składanie i rozkładanie tylnych siedzeń. Jeżeli chcemy zrobić to szybko, możemy poobijać sobie ręce. By uniknąć mocowania się z systemem lepiej wcześniej dokładnie przestudiować instrukcję obsługi.

Przy ogromnej liczbie zalet citroena, te niedogodności jednak całkowicie nikną. To auto po prostu da się lubić! Już po kilku kilometrach ma się wrażenie, że jeździło się nim od zawsze. Przestronność, przejrzystość, funkcjonalność, dobre właściwości jezdne sprawiają, że spokojni (ech ten silnik) kierowcy myślący o zakupie minivana powinni poważnie przemyśleć zakup tego citroena. W dobrze wyposażonej wersji C4 Picasso jest niestety dość drogie, citroen znany jest jednak z wielu ciekawych promocji i obniżek.

Dane techniczne:

Typ silnika: wysokoprężny
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1560
Moc (kW / KM / obr./min): 80 / 110 / 4000
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min): 240 / 1750

Osiągi
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 13,4 s
Zużycie paliwa: miasto/poza: 6,8/5,1 l/100 km (dane producenta)

Wymiary i masa
Bagażnik - siedzenia/złożone: 208/1951 l
Pojemność bagażnika: 60 l
Masa/nośność (kg): 1539/700

Opinie (35)

  • ??? (1)

    czy to znaczy, że katujesz się sam francuską produkcją ?? Bo skoro masz już 3ci francuski samochód a narzekasz na nie to: a) albo masz nierówno pod sufitem b) masz znajomego francuza co Ci sprowadza francuskie auta za polskie ziemniaki c) kradniesz samochody ale nie jesteś w tym dobry :-)

    • 0 0

    • d)mam taki kontrakt serwisowy podpisany z Citroen Auto Polska że w każdym serwisie w Europie (teoretycznie) mogę zażyczyć sobie pocałowania mnie w d... i powinna ustawić się kolejka chętnych;P

      • 0 0

  • SUPER!!!!!

    Ja mam ten samochód i jestem bardzo zadowolona, nie zamieniłabym na nic innego!!!! Cudo!!!

    • 2 0

  • Niestety niemal tradycyjnie francuzi starają się tuszować ewentualne braki jakościowe usterkowość i ko(s)miczne ceny części w serwisach masą nikomu niepotrzebnych zarzynających alternator niby wizjonerskich i przyszłościowych bajerów jeździłem najpierw Xantią I potem Xsarą Break teraz mam Picasso z 03 więc NIESTETY wiem co mówie

    • 0 0

  • co ty?

    pomyłka w tekście każdemu może sie zdarzyć. Nie przesadzaj..

    • 0 0

  • Literówka

    "Obsługa komputera podkładowego..."...hmmm komputer podkładowy - a co to takiego ???...bo jesli bylby to komputer pokładowy to co innego...ale podkładowy ??...gdzie to sie podkłada ??

    • 0 0

  • Korekta.

    W teście jest używany Grand C4 Picasso a nie C4 Picasso - to są dwa różne samochody. Przy okazji dla zainteresowanych - cena testowanego modelu to ok. 100 tys. zł. A za takie pieniądze jest w czym wybierać na rynku.

    • 1 0

  • Francuskie auta świetnie wyposażone , alee... reprezentują kiepska jakość i są bardzo awaryjne

    • 0 4

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane