• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odłożona rozbudowa Kartuskiej w Gdańsku

Maciej Naskręt
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
Na razie projekt rozbudowy ul. Kartuskiej na górnym odcinku trafi do szuflady. Na razie projekt rozbudowy ul. Kartuskiej na górnym odcinku trafi do szuflady.

Kierowcy i mieszkańcy korzystający z górnego odcinka ul. Kartuskiej będą musieli zapomnieć o jej rozbudowie. Po tym jak urzędnik CUPT podał miastu niewłaściwe informacje, a urzędnicy z magistratu tego nie zweryfikowali, Gdańsk stracił 132 mln zł dofinansowania. W czwartek radni przesuną inwestycję w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2019-2021.



Jak oceniasz zachowanie miejskich urzędników ws. ul. Kartuskiej?

W czwartek na sesji rady miasta Gdańska zostanie poddana pod głosowanie decyzja o przesunięciu na lata późniejsze z budżetu pozycji dotyczącej budowy dwujezdniowej ulicy Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska do granicy miasta Gdańska z gminą Żukowo. zobacz na mapie Gdańska

- Centrum Unijnych Projektów Transportowych zdecydowało o nie przyznaniu nam dofinansowania do inwestycji drogowej. Gdańscy urzędnicy odwołali się od tej decyzji, ale nie uwzględniono jej, stąd będziemy podejmować uchwałę o wstrzymaniu finansowania tego przedsięwzięcia z budżetu miasta. W tym zakresie zmienimy też wieloletnią prognozę finansową miasta. Nie stać nas, by realizować ją tylko ze środków miasta - mówi Piotr Borawski, przewodniczący PO w radzie miasta.
Miejscy urzędnicy ubiegali się o dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów, co, przy szacowanej na 160 mln zł inwestycji, oznaczało otrzymanie z Unii Europejskiej aż 132 mln zł.

Wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) został złożony w maju 2016 roku. Pieniądze miały zostać przyznane w ramach konkursu pod nazwą "Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego" (działanie 4.1).

Na początku listopada ubiegłego roku CUPT poinformował, że wniosek o dofinansowanie rozbudowy ul. Kartuskiej został rozpatrzony negatywnie. Uzasadniano, że ten odcinek nie znajduje się w sieci TEN-T, więc nie może ubiegać się o środki na rozbudowę dróg będących w tej sieci.

Urzędnicy nie kryli zdziwienia.

Projekt rozbudowy ul. Kartuskiej. Projekt rozbudowy ul. Kartuskiej.
Błędy w komunikacji między urzędnikami

Kilka tygodni temu spotkaliśmy się z władzami spółki miejskiej InvestGda, która przygotowywała dokumentację do CUPT-u. Jej szef, Alan Aleksandrowicz pokazał nam maila od urzędnika średniego szczebla w warszawskim urzędzie, w którym zapewniano, że ul. Kartuska leży w sieci TEN-T.

Po złożeniu dokumentów okazało się, że jest inaczej. A Ministerstwo Rozwoju wytknęło urzędnikom z Gdańska, że o przebieg sieci TEN-T powinni byli zapytać w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, a nie w CUPT-cie.

- Po oddaniu do użytkowania we wrześniu 2013 roku odcinka drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Koszwały [Południowa Obwodnica Gdańska - dop. red.], uległ zmianie przebieg sieci TEN-T. Stary przebieg drogi nr 7 od wschodniej granicy miasta do węzła Karczemki - Trasa W-Z - stracił kategorię drogi krajowej i jednocześnie przestał pełnić rolę szlaku drogowego w sieci TEN-T - wyjaśnia biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Gdyby miejscy urzędnicy wiedzieli, że nie mogą się ubiegać o środki finansowe w tym konkursie, mogliby złożyć wniosek do innego programu. Gdy w listopadzie ubiegłego roku Kartuska została odrzucona, było już za późno na zmianę programu.

Urzędnicy nie składają broni

Przypomnijmy, że w ramach miejskiej inwestycji miał zostać przebudowany 2,8-kilometrowy odcinek ul. Kartuskiej, od ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska do granicy miasta z gminą Żukowo zobacz na mapie Gdańska. Istniejąca dziś jednopasmowa ulica miała zostać zastąpiona dwiema dwupasmowymi jezdniami, na których dopuszczalna prędkość wynosiłaby 70 km/h. W ramach tej samej inwestycji miały powstać drogi dojazdowe do rozbudowanej ulicy wraz ze skrzyżowaniami.

Miasto wydało na projekt ok. 3 mln zł. Czy to oznacza, że można go teraz schować głęboko w szufladzie?

- Nie do końca. Czekamy na kolejną transzę unijnych środków, która ma być uruchomiona w latach 2018-2019. Może wtedy uda się zrealizować projekt - mówi Borawski.
Spółka InnestGda rozważa też podzielenie inwestycji na dwa mniejsze fragmenty tak, by w przyszłości łatwiej można ją było zrealizować.

Miejsca

Opinie (163) 4 zablokowane

  • To Inwest Gda powinien ponieść konsekwencje za całą sytuację.

    A nie tłumaczyć się mailem z odpowiedzią. Przecież każdy wie że urzędnicy to wygodni ludzie i konsekwencji nie poniosą!

    • 19 5

  • Zasadnicze pytanie

    Kto i ile wziął w łapę?

    • 16 6

  • 2.8 km drogi to zadanie nie do udźwignięcia (2)

    dla tego super miasta ?

    • 32 11

    • Oczywiście że do udźwignięcia ale tylko głupi samorząd wydaje teraz całą (własną) kasę:

      Zamiast wydać 300mln lepiej wydać
      100mln tzw "wkładu własnego" na inwestycję za 333mln dofinansowaną z UE
      100 mln tzw "wkładu własnego" na inwestycję za 333mln dofinansowaną z UE
      100mln tzw "wkładu własnego" na inwestycję za 333mln dofinansowaną z UE.

      W rezultacie zamiast inwestycji za 300mln masz za 1mld zł. Bogaty jest oszczędny i racjonalny i im więcej ma kasy tym mniej nią szasta.

      • 13 1

    • Oczywiście, to cała goła i przykra prawda o budyniowym rozkwicie gospodarczym

      Budować za czyjeś to łatwo. Za swoje własne już gorzej. Wystarcza tego tylko na utrzymanie swojej przerośniętej maszyny urzędniczej na rozdmuchane wydatki wg swojego wygodnego, politycznego klucza.

      • 7 8

  • no i dobrze

    pieniadze sa potrzebne w samym Gdansku na poku*wione chodniki i ulice a nie gdzies na obrzezach by ci co pobudowali sie za miastem mieli wygodniejszy dojazd

    • 22 7

  • Moźe by Pan dziennikarz (1)

    Napisał ole kasy poszło na przygotowanie wniosku o dofinansowanie

    • 20 3

    • jest napisane 3 miliony!

      a teraz kolejni kolesie będą poprawiali za kolejne.... 3 ? miliony

      • 7 3

  • i bardzo dobrze (4)

    trzeba zatrzymać tych z tanich domeczków

    • 15 13

    • Odezwał sie ten z...

      .. drogiej kawalerki na szadółkach

      • 8 3

    • Myślenie ma przyszłoś (2)

      Zacznij myśleć. Lepiej umożliwić ludziom dojazdy i cieszyć się,że mieszkają na prowincji, niż wtykać inwestycje deweloperskie w mieście, wszędzie tam gdzie jest jakiś skrawek gruntu.

      • 6 1

      • (1)

        Niech sobie przyjeżdżają tylko niech odprowadzają tutaj podatki, niech ich dzieci nie blokują szkół i wreszcie niech auta trzymają w zagrodzie, a nie pod domami gdańszczan, którzy za to wszystko muszą zapłacić.

        • 3 2

        • Strasznie sfrustrowany jesteś i dużo jadu w tej wypowiedzi. Piękna pogoda jest. Może warto pójść na spacer zamiast pisać takie rzeczy.

          • 1 0

  • a co z budowlanych? (1)

    miala juz dawno byc, a nic tam nie zaczeli nawet

    • 6 4

    • Pan Naskręt powinien coś napisać

      ale osobiście nie liczę na to

      • 0 0

  • wystarczyło wczytać się w służbowo dostarczaną prasę

    z dodawanymi co jakiś czas aktualizowanymi mapami drogowymi Polski. Ale urzędasy pewnie już tego nie rozczytują tylko GPS jest ich drogowskazem

    • 9 3

  • Biedactwa się POgubiły. ... (2)

    No budyń co powiesz mieszkańcom, czyja to odpowiedzialność

    • 22 14

    • piszesz (1)

      o pis dzielcach z warszawki ?

      • 7 5

      • Budyniowe boleczki z investgda się POgubiły

        • 3 7

  • Pytanie powinno brzmieć: jak oceniasz urzędników z ministerstwa?

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki bilet należy kupić, aby poruszać się komunikacją miejską po całym Trójmieście?

 

Najczęściej czytane